Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Albanien - NY!

Gäst
    Guest

Albanien - NY!

Hej allihopa!

Härmed skapas en ny tråd om Albanien. Jag vill inte att det förekommer någon antialbanien propaganda i inlägget såsom att det är farligt att besöka landet osv..

Albanien är ett land i södra Europa som i över 40 år styrdes av en diktator. På den tiden kunde ingen varken besöka landet eller lämna landet. Idag är Albanien ett europeiskt land, med EU-vänlighet. Landet kommer april 2009 gå med i Nato tillsammans med Kroatien.

Albanerna är ett mycket gästvänligt folk trots att dom varit isolerade från omvärlden i årtioenden. Det har även förekommit att turister inte behövt betala för maten just för att dom varit turister i det nya Albanien.

Albaniens klimat är varmt på sommaren men regnigt mot vintern. Snö förekommer inte längst kusten. På sommaren är temperaturen upp till 40 grader varmt. Så vatten rekommenderas.

Jag rekommenderar Albanien starkt för den som vill uppleva ett ännu inte fullt upptäckt område, och där naturen är helt orörd. Jag kan även tillägga att Albanien har de högsta bergen på Balkan. Naturen är helt underbar, för den som gillar vandring, cykling mm.

Städer att besöka:

Durres - Liger ca 170 km från grannlandet Kosovo
    Saranda - Ligger 20 minuter från ön Korfu i Grekland
    Vlora - Ligger i södra Albanien
    Gjirokaster - Den historiska staden Gjirokaster

Albanien är idag europast billigaste resemål, men detta betyder inte att kvalitén på din semester blir dålig - Tvärtom, Albanien kan idag erbjuda dig en lyxig, varm och rolig semester till ett mycket bra pris. Så varför inte pröva på något nytt, något unikt?

Har ni frågor eller funderingar kring Albanien, så är det bara att posta det här. Jag svarar på allt som berör Albanien.

Mycket intressant! Ville bara nämna en liten intressant historisk detalj: det var definitivt mycket svårt att besöka Albanien under tiden landet styrdes av en diktator, men det var inte omöjligt. Arbetade för en flygmäklar-firma på 70-talet och vi var bl.a. generalagenter i Sverige för det norska flygbolaget Mey-Air. En sommar, måste ha varit 1972 eller 1973 för Mey-Air gick i konkurs tidigt 1974, så hade vi ett kontrakt med en liten svensk researrangör (har glömt namnet) och Mey-Air gjorde en flygning från Malmö till Tirana varannan vecka hela sommaren med Boeing 737-200 (130 platser), med svenska turister. Och planen var packade!

Sammi
    Guest

Albansk Jul

Hej jag undrar hur man firar albansk jul, ska skriva en uppsats om det. Snälla hjälp mig!!
    /Sammi

Gäst
    Guest

Oj

Oj Malama: Det låter väldigt intressant, men var det i turistsyfte planen var packade, eller vad var det frågan om?

Har du själv varit i Albanien och vad tycker du om landet som turistland annars?

Sammi: Många albaner är muslimer, vilket innebär att dom inte firar julafton, men dom kristna albaner firare på samma sätt som svensk julafton. Dvs, tomten kommer och man får julklappar, man är med släkt och vänner, men lekar och sånt tror jag inte man gör lika mycket som här kanske. Men annars är det nog lika som här.

Jag tror att Albanien inom 5 år kommer vara ett väldigt besökt turistland.

Ja, det var helt i turistsyfte. Även om vad jag förstod, så var det i stort sett enbart personer som tyckte att Albaniens politiska inriktning var något som var värt att beundra som flög dit med de flygningarna. Själv har jag aldrig varit där. Och jag kommer ihåg att han som var ansvarig för resorna bodde i Tomelilla på Österlen i östra Skåne. Och resorna till Albanien var de enda resor som hans lilla bolag arrangerade! Misstänker att han måste ha haft någon special personlig kontakt med myndigheterna i Tirana för att få tillstånd etc.

Gäst
    Guest
    Har du MSN, epost eller liknande, vore trevligt och komma i kontakt med dig angående Albanien, funderar ev på och starta upp en resebyrå med inriktning Albanien.

Vet inte om jag kan vara till speciellt mycket hjälp, men du får gärna kontakta mig. Jag kan också kolla med min arbetskamrat från den tiden - det är möjligt att han kommer ihåg mera än mig. Han bor i Höllviksnäs.

Min e-mail: bglpalms@earthlink.net

Aloha!

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2008
    Hallå n/a. Besöker även kommande sommar Kroatien där vi har vänner som vi bor hos. När vi är där nere så har vi funderingar på att ta en tripp till Meteora i Grekland. Hur är det att bila genom Albanien ? Kan du rekomendera den vägen ?

Gäst
    Guest
    Hej, låter som en kul resa.

Jag kan hjälpa dig hur du lättast bilar genom Albanien, vägarna är inte så usla som man kan tro, så du kommer allt klara dig bra.

Om du har msn eller epost, ange gärna så hjälper jag dig.

Gäst
    Guest

Camping i Albanien

Hej
    Vi tänker köra med husbil till Albanien i sommar.Är det någon som vet om det finns campingar där.
    Hej från Sassa

Liknande ämnen

1. Albanien, Makedonien, Montenegro
    Av cind3rella i forum Övriga Europa
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 11:10
  2. Från Sverige till Albanien/Kosovo
    Av lindlay i forum Övriga Europa
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 19:01
  3. Albanien, vart?
    Av piapistage i forum Övriga Europa