Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Budapest - var ska man bo??

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2009

Budapest - var ska man bo??

Har aldrig varit i Budapest men tänkte åka dit i början av april. Vet ni något mysigt och bra hotell där i normal prisklass som också ligger bra till för alla sevärdheter? Om man vill bo nära floden, var ska man bo då? Vilken sida av Budapest ska man välja tycker ni som varit där?
    Mycket tacksam för svar, tänkte boka nu snart...

Hej!
    Jag tycker Budapest är fantastiskt vackert! Buda-sidan har en vidunderlig utsikt och man ska absolut ta sig upp till toppen, men jag skulle inte välja att bo där. De flesta affärer, restauranger och caféer finns på Pest-sidan.
    Det är väldigt lätt att ta sig över floden, bron är inte särskilt lång och folk promenerar fram och tillbaka där hela tiden
    Ett hotell som ligger bra till är Hotel Pest.
    Jag brukar alltid boka via booking.com, som har bra priser och bra service.
    Trevlig resa!

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2009

Budapest!

Tack för det tipset!
    Jo jag kollar alltid booking.com och hotel.com men det är ändå alltid bra att få tips här i ett forum av andra som varit på plats - tycker jag.....

Senior Member
    Reg.datum
    feb 2006
    Kanske inte varldens billigaste stalle, men Hilton uppe vid slottet ar ett riktigt bra hotell. Kanonlage, bra utsikt och lyxiga rum. Bodde dar sist jag var i Budapest och rekommenderar det varmt om man vill lagga nagra extra kronor pa boendet.

/MST

Senior Member PeterSouths avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Citat Ursprungligen postat av Katarina M Visa inlägg
    bron är inte särskilt lång och folk promenerar fram och tillbaka där hela tiden
    Vilken av dem? Det finns mer än 10 broar

Jag kan varmt rekommendera 2 hotell som håller bra kvalitet och service för priset, och som dessutom ligger bra till:

Danubius Hotel Budapest - 4* Höghus på Budasidan nära Moszkva Tér. De flesta rum har otrolig utsikt över staden och/eller bergen.

Golden Park Hotel - 4* hotell precis mitt emot östra centralstationen på Pestsidan. Byggnaden är gammal men nyligen renoverad, med mycket elegant inredning.

Utöver dessa är samtliga Ibis, Mercure och Danubius hotell i staden lika bra och brukar också ha bra priser. Vad som dock är viktigt att tänka på är att 4* i Ungern oftast motsvarar 3* i Svenska mått; 3* motsvarar 2* osv.

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2008

Bo i Budapest

Hei

Jeg ville bodd på Pest siden i Budapest, da det er først og fremst her det er restauranter, severdigheter og lignende. Men, det er min subjektive mening. Langs Donau på pestsiden er det først og fremst 5-stjerners hoteller, men hvis man vil ha billig tre stjerners er City Hotel Matyas en mulighet. Eventuellt er både InterContinental og Marriott fine fem stjerners hoteller på denne siden av Donau!

God tur!

Sigbjørn
    Budapest Guide

Håller med om att man definitivt ska bo på Pest-sidan (har bott i Budapest typ två år sammanlagt)

Missa inte restaurangen Sir Lancelot! Inte billigast, men ändå billigt jämfört med vad vi är vana härifrån Sverige och HELT FANTASTISK upplevelse! Väldigt populär dock, så ska man gå dit på helgen kan jag nog rekommendera att kanske boka bord, det finns en hemsida på Internet. har lite bråttom nu så hinner inte kolla den exakta adressen, men googla på Sir Lancelot Budapest så lär du hitta den.

Trevlig resa, Budapest är FANTASTISKT och vore det inte för att lönerna är så kassa skulle jag bosätta mig där permanent!

Förresten så är du varmt välkommen att maila mig om du vill veta mer, jag skulle om inte annat kunna berätta lite mer om staden, svara på frågor och ge lite tips på vad du bör och inte bör göra via telefon om det skulle vara av intresse!

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2009

Budapest

Tack alla för era svar, jättebra tips allihop! Jag återkommer nog med närmare frågor till dig Malin snart, har ej definitivt bokat resan ännu, men det blir nog i början av april vi ska åka. Då kanske det är skön vårvärme där också, har läst att det kan vara runt 15-18 grader då, verkar det stämma, du som bott i denna stad?

Jo, april är en toppenmånad! Vill du ha ganska skön värme så satsa på att åka någon gång mer mot mitten - ju senare du åker desto skönare är det, fram till juni då det börjar vara alldeles för varmt!

Den sista februari firar de sitt "valborgs" (inte med eldar, men med maskerad och grejjer - Farsang heter det) så då kan man säga att våren börjar. Jag åkte hem i mitten av maj inför varje sommare (åkte hem och jobbade över sommaren) och det kändes lagom. Då hade alla syrener hunnit blomma ut osv och jag hade hunnit ligga i parken och lapa lite sol så jag redan var lite sommarfräsch jämfört med alla kompisar, så då kan du tänka dig ungefär vart de "är" i sin årstid jämfört med Sverige.

Det var helt underbart, jag fick det bästa av året (försommaren) två gånger varje år, för när jag kom hem (bor i Skellefteå) var vi ungefär någonstans där det började bli varmt.

Jobbade lite på ett dagis, och i april började man gå i t-shirt när man var ute på excursions med barnen. Ju längre in i april du satsar på, ju varmare är det - den tiden är det dock inte så varmt att man svettas ihjäl när man är ute, vilket är skönt om man ska upptäcka staden, till skillnad från t ex i juni när det är ganska hett där nere (min dåvarande pojkvän stannade alltid längre i och med att hans termin sträckte sig hela juni - han pluggade)

Liknande ämnen

1. Budapest 31okt - 5 nov
    Av Gäst i forum Resekompisar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-02, 12:26
  2. Nyår i Budapest
    Av desires i forum Ungern
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 10:28
  3. Budapest
    Av Gäst i forum Ungern
    Svar: 4