Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

mne: gifteml med tunisier i tunisien. hjlp mig ngon, snlla

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlgg
    11

gifteml med tunisier i tunisien. hjlp mig ngon, snlla

hej hej!
    Jag hoppas verkligen att det r ngon som kan hjlpa mig med mitt problem...

Jag ska gifta mig med min tunisier nere i tunisien i november mnad. S nu frsker jag att ta reda p vilka papper och information jag behver ha med mig ner dit. Och vilka av papprerna ska vara versatta och stmplade...

Jag har kollat med tunisiska embassaden i stockholm, vad jag fick till svar drifrn var att det enda jag behvde ha med mig var mitt personbevis. Men s mycket har jag frsttt att det kommer ju inte till att rcka. S jag frstr inte varfr dem gav mig det till svar...

Av svenska konsulatet i sousse fick jag till svar att jag behver ha med mig ett personbevis som r baserat p ktenskap, samt person-nummerbevis och giltligt pass. Och att det som skulle versttas var "marriage-certificate". det skulle versttas och stmplas p konsulatet i sousse..
    (vad r skillnad p personbevis, och personnummer-bevis?).

Jag frstr inte varfr alla svarar olika fr.. FInns det inte ngon generell praktis som gller eller...
    Vad jag har kunnat lsa mig lite till p forum mm s r det att vi behver bda gra lkarunderskning mm. Och att det var ngot med att det inte rckte med ett vanligt personbevis, utan att det behvdes ett personbevis dr mina frldrar ocks str med.

Kan det vara s att reglerna ndrats.? jag knner mig vilsen och vet inte lngre vem jag ska frga.. Jag vill ju inte komma ner dr och vi d upptcker att det saknas ngot papper.
    S kanske r det ngon vnlig sjl som vill hjlpa mig med detta problem. Ngon som vet med egen erfarenhet kanske.
    Vore vldigt tacksam fr all hjlp jag kan f.

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlgg
    554
    Finns en hel del i trdar om det hr i forumet...
    Men de du behver e .
    hindersprvning(dvs. personbevis dr dina frldrar str med) dvs ett papper som visar att det inte finns hinder fr dig att gifta dig .
    personbevis, som du sger att du ska ha till gifteml (de sger du p skatteverket)nr du hmtar ut det.
    Fr ej vara mer n 3 mn. gammalt...
    sedan passet d..
    Sen ang. lkarunderskningen s undersks man dr eller ...ja egentligen e de en frgestund dr lkaren frgar dig en del frgor fr att se att du e i ditt sinnes fulla bruk..
    Sen skriver han s e ni klara...
    Tiden fr man lttast genom att din blivande bokar tid dr han e skriven dvs i sin kommun...
    Sedan ska han ox ha en del papper men de ungefr samma som du har...
    Sen de ni ska verstta det r ktenskapsbeviset dvs. de konsulatet sa det r till fr att du ska bevisa fr skatteverket i sv. sen att du e gift o sedan ven nr ni (OM ni ska ) lmna in en anskan till han att komma till sv...d behv det ktenskapsbeviset...o en del andra papper...

Sen person nr bevis o personbevis,,, tror jag ej e skillnad, bara att de e ngt som bevisar att det e du som har ditt person nr.
    Allts ett pass eller liknande som du behver , fr har du en hindersprvning, ett personbevis som du sger till skv. att du ska ha de fr gifteml s har du de papper du behver...
    De klart de inte en hjdare att komma ned o s saknas de papper!!
    De ju inte en vg s man ker hem p en kopp kaffe mellan hehe....

Sen vill jag passa p att nska dig all lycka med ert gifteml o brlopp!!!
    Blir de tn. brlopp eller bara en liten fest ? Allafall all lycka till er!!!!

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlgg
    11

h tusen tusen tack. .
    Nu brjar det till att klarna hr en del .

S att jag behver g till konsulatet i sousse fr att verstta och stmpla ktenskapsbeviset r frst eftert, och det r detta pappret jag behver nr jag r hr i sverige, eller?

Jag har kollat p skatteverket att det finns ett formulr som heter anskan om frskran till ktenskapscertifikat. Detta kan man vlja att f utskrivet i engelska eller svenska. Vet du om det rcker att ha det utskrivet i engelska eller mste detta ocks versttas och stmplas i tunisien fr att glla dr?

Aha, lkarunderskningen verkar ju inte vara s farlig d ju . Jag som avskyr gr till lkare ska nog tom klara av den, fr i mitt sinnes fulla bruk r jag nog hehe... .

Ja, det r tnkt att vi ska bo tillsammans i Sverige s att lmna in alla papper som behvs d ocks r vl lika bra att gra nr jag r dr nere. (du kanske till och med vet vad som behver gras d med?)

Vi ska ha ett tunisiskt brlopp, dock kanske inte alla delar, kan ju bli lite svrt... . Blir min mans slkt och vnner men ven delar av min familj, vilket gr mig superglad.
    Ser fram emot denna dagen s mycket eller rttare sagt dessa dagarna.. Ska bli sknt nr allt pappersarbete tar slut. Om det nu ngonsin gr det. hmm....

tusen tack igen.

Senior Member cappicios avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    157
    Nr jag gift mig nere i Tn s behvde jag aldrig trffa lkare.
    Jag fick jtte mycket hjlp av ud o tunisiska ambassaden i sthlm som man fick jttemycket info av. exakt vilka papper som man behvde o vilka som skulle versttas.
    Nr mina papper skulle versttas s var dom tvungen att vara versatta av en av UD godknd translator fr att dom skulle stmpla papperna o hade dom inte stmplat s stmplade inte tunisika ambassaden

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlgg
    554
    Jepp det r det pappret, ktenskapsbevis, du behver i Sv. sen fr att reg. dig som gift .

Det spelar ingen roll vilken du tar, fr att spara tid s gr du till en godknd versttare i Sv. dvs en notarius publ. som gr detta t dig.
    Det kan gras i Tn men tar lite extra tid d e de bttre att ha dessa i ordning d du kommer ner...Allafall min sikt...
    D ska de vara godknt i tn. d de ar en befogenhet att utva denna tjnst emot medborgare som behver sina papper versatta.
    Tips...Ta hela bunten av papper du fr i Sv.till N.P. o verstt hela bunten till arabsika eller fr. s (arabiska bst)s har du allt klappat o klart

Nej d lkarunders. e ej farlig som Cappicio skrev behvde hon ej g ens s kanske du har samma tur hehe...

Jo det r sant att man kan lmna in alla papper d man nd e dr..
    ta med alla papper inkl ktenskapsbeviset till konsultatet fyll i en anskan fr Putt sen lmna in den till konsulatet, finns ett i Sousse et i Tunis.
    Papper som behvs . fr dig e de papper du redan har med dig sen kopia p ktenskapsbeviset.
    Samma fr han, foton pass, ktenskapsbevis, personbevis sedan ans. och betala en summa dock ej stora summor men nd s man vet...

Hehe jo de absolut fint att ha ett tn. brlopp !!! de lite eller stor skillnad p de vi har i sv. som varar ver dagen...endast...
    nskar er all lycka o vl !!!

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlgg
    11
    Tack s mycket, till er bda.
    Ska fixa mer med det om ngon vecka, s att inte papprerna hinner bli fr gamla tills det r dags.
    tack igen fr hjlpen.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlgg
    9

Faxa/mejla ner dokumenten till konsulatet fr versttning

Hejsan Emeliot,
    nr jag gifte mig fr tv r sen i tunisien behvde jag fljande

personbevis, ej ldre n 21 dagar
    hindersprvning, ej ldre n 3 mnader

veckan innan brllopet mejlade jag ner dokumenten till svenska konsulatet fr versttning till franska. S nr jag kom ner till Tunisien kte jag bara frbi konsultatet och hmtade upp dem versatta och klara, och de satte ihop dem tillsammans med originalen jag hade med mig. Har fr mig att versttningen kostade ca 70 TDN.

Sedan gick bde jag och min blivande make och tog blodprov och gick p lkarkontroll. Friskhetsintyget frn lkaren bifogades med vra papper till rdhusmannen som vigde oss.

Tnk p att diskutera innan vigseln om ni vill gifta er under "rgime separe" (delad ekonomi) eller "rgime consolide" (gemensam ekonomi)....jag har fr mig att det r s de olika valen kallas. Som kvinna r det du som kommer f frgan under ceremonin.

Lycka till!

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlgg
    9
    Citat Ursprungligen postat av jane Visa inlgg

Det spelar ingen roll vilken du tar, fr att spara tid s gr du till en godknd versttare i Sv. dvs en notarius publ. som gr detta t dig.
    Det kan gras i Tn men tar lite extra tid d e de bttre att ha dessa i ordning d du kommer ner...Allafall min sikt...
    D ska de vara godknt i tn. d de ar en befogenhet att utva denna tjnst emot medborgare som behver sina papper versatta.
    Tips...Ta hela bunten av papper du fr i Sv.till N.P. o verstt hela bunten till arabsika eller fr. s (arabiska bst)s har du allt klappat o klart
    En Pulicus Notarius r ingen versttare utan en jurist. Dremot gr det att g till en PN med sina redan versatt dokument och f dem "legaliserade". Men att gra den proceduren i sverige r inget jag rekommenderar fr det r dyrt. Smidigast r att lta svenska konsulatet skta versttningen.

Junior Member
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlgg
    11
    Hej!
    tack ven fr detta svar .

vad dumt, jag som skaffade mitt personbevis i frra veckan, tnkte jag skulle vara smidig o fixa allt nu i god tid... Var glad att jag hade skaffat rtt personbevis, dr mina frldrar ocks str med p plus att ftt personbeviset stmplat a skatteverket. Men fr dem inte vara ldre n 21 dagar s mste jag ju fixa nya igen... ja, ja... :/
    tack fr att du nmnde det .
    (nnu en ny sak, shit vad jag lskar detta pappersarbete, alltid ngot nytt som kommer upp!!!)

aha, s man kan maila dokumenten fr att f dem versatta... smart det har jag inte tnkt p.
    S du versatta dina till franska.. Jag har lst av ngon att det mste vara p arabiska...

Vntar just nu p att mannen ska skicka sin passkopia till mig, s jag kan snda in anskan om ktenskapsfrskran...

Vet du hur lng tid konsulatet tar p sig att verstta papprerna?
    Jag har tnkt att ka ner en vecka innan sjlva brloppet, s att vi ska kunna fixa det mesta d...

tack igen.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlgg
    278
    Kolla om det gr att f personbevis och hindersprvning som PDF, s blir det lttare att mejla.

Liknande mnen

1. Gifteml: Han tunisier. Jag svensk.
    Av Sjlskrlek i forum Tunisien
    Svar: 24
    Senaste inlgg: 2012-11-03, 08:03
  2. SNLLA HJLP OSS, Barcelona i juni
    Av Gst i forum Spanien
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-05-18, 11:34
  3. Fuerteventura, hjlp snlla!
    Av Gst i forum Kanariearna
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2011-03-16, 19:10
  4. Snlla hjlp!
    Av Gst i forum Australien & Nya Zeeland
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2011-02-13, 14:16
  5. Snlla, flj med till Tunisien med barn i Augusti!
    Av Panika i forum Resekompisar
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2007-08-09, 17:16

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •  
'