Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dubbel Medborgare - Kan det bli problem?

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2010

Dubbel Medborgare - Kan det bli problem?

Hej!

Jag tänker resa till NYC slutet av mars.
    Allt krav som behövs för inresa till USA uppfyller för mig. Men det är en sak som jag undrar över.

Kan det bli problem för att jag är dubbel medborgare?
    När jag reser runt så reser jag bara med min svenska pass. Jag är både född och uppvuxen här i Sverige. Mitt andra medborgarskap är turkiskt.

Använd enbart ditt svenska pass, och du kommer inte att ha några problem. Finns ingen anledning att nämna något om dubbelt medborgarskap.

Senior Member
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av Gunel Visa inlägg
    Hej!

Jag tänker resa till NYC slutet av mars.
    Allt krav som behövs för inresa till USA uppfyller för mig. Men det är en sak som jag undrar över.

Kan det bli problem för att jag är dubbel medborgare?
    När jag reser runt så reser jag bara med min svenska pass. Jag är både född och uppvuxen här i Sverige. Mitt andra medborgarskap är turkiskt.
    Inga problem alls vad galler dubbla medborgarskap.

/MST

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2010
    Jag använder både mitt svenska & turkiska pass när jag åker till Turkiet. Men när det gäller till andra länder så åker jag bara med Svenska pass.

Jag pratade med en kompis om detta. Då sa han: Om dom tar dig till passkontroll och ser att du har dubbel medborgarskap kan det bli problem.

Borde jag du dubbel kolla med Amerikanska ambassaden om detta?

Senior Member
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av Gunel Visa inlägg
    Jag använder både mitt svenska & turkiska pass när jag åker till Turkiet. Men när det gäller till andra länder så åker jag bara med Svenska pass.

Jag pratade med en kompis om detta. Då sa han: Om dom tar dig till passkontroll och ser att du har dubbel medborgarskap kan det bli problem.

Borde jag du dubbel kolla med Amerikanska ambassaden om detta?
    Nej, det tror jag knappast. Sverige och Turkiet ar inga lander som direkt genererar nagon traff pa USA's fiendelista direkt. Ta med dig bagge passen, ak pa det svenska. Sa lange du inte har nagra "olampliga" stamplar i passet sa ar det inga problem.

/MST

Frågan är om USA ens en gång kan få reda på att du är turkisk medborgare om inte du talar om det för dem?

Precis. Och även om ju USA och Turkiet ju är "vänliga" med varandra finns det absolut ingen anledning att krångla till något som är mycket enkelt. Alltså: använd det svenska passet. Allt annat är oväsentligt från USAs synvinkel.

Liknande ämnen

1. Pass för turkiska medborgare
    Av Gäst i forum Turkiet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 10:37
  2. dubbel medborgarskap olika uppgifter i passen
    Av navid i forum Flygrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 12:04
  3. Visum för brittisk medborgare
    Av Gäst i forum Egypten
    Svar: 2