Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

mne: Tilltalsnamn istllet fr frsta frnamnet p flygbiljett till USA. Ogiltigt biljett?

Junior Member
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlgg
    1

Tilltalsnamn istllet fr frsta frnamnet p flygbiljett till USA. Ogiltigt biljett?

Har bokat 6st biljettet med Continental Airlines i April till USA. kt till USA en gng per r dom senaste 10 ren och har alltid skrivit ett frnamn och 1 efternamn. Nr jag skulle boka biljetten s stod det att alla namn p passet skulle skrivas. P hemsidans allmna info stod det dock att mellannamn inte behdes skrivas. Jag mailade d resebyrn fr att se vad som gller, frgade om det rcker det med tilltalsnamn+efternamn. Fick svaret att det stmmer, att mellan inte behver vara med, viktigt att frnamn och efternamn r rtt stavat enligt passet. Bokade drfr alla biljetter med tilltalsnamn+efternamn. Efter ngon vecka s fick jag ett mail att det var nya regler from 30/10 och alla namn skall st med och jag skulle komplettera med allas fullstndiga namn och fdelsedata. Nr jag gjort detta fick jag ett mail tillbaka att 2 av biljetterna ev skulle vara ogiltiga pga att tilltalsnamnen p dessa personer inte str frst i passet. Efter flertalet samtal str det nu klart att det inte gr att ndra p biljetterna (e-ticket) och det finns ingen garanti att dessa 2 personer kommer med planet. KUL! Vad skall man gra? Chansa? Lite dyrt att kpa nya biljetter d dom ligger p 12-14000:- fr 2 pers. Resebyrn hvdar att dom inte gjort fel och det rder delade meningar om detta....
    Felet jag gjorde nr jag frgade vad som skall st p biljetten var att jag tog mitt eget namn som exempel:
    heter Adam Bertil Cesarsson (phittat) och mitt tilltalsnamn r Adam. Rcker det inte om jag skriver tilltalsnamn och efternamn (Adam Cesarsson) p biljetten??

Fick d svaret att det stmmer, att jag skall skriva som ovan. D frmodade jag att det r tilltalsnamn+efternamn som gller. Problemet r dock att 2 personer inte har sitt tilltalsnamn frst i passet. Hade jag tex haft Bertil som tilltalsnamn s hade dom sagt att Adam skall det st p biljetten d det str frst i passet.

Ngon som kan ge lite ljus i tunneln......?

Senior Member ElDolkos avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlgg
    122
    Fr att vara riktigt sker skulle jag skriva namnet p biljetten p exakt samma stt som det str i passet. Oavsett vad som kallas frnamn, mellannamn eller efternamn.

Str det exakt lika i passet som p biljetten r du sker p att det blir rtt.

Panik!

Oj, har full frstelse fr din oro! D vi skulle flyga till Usa fr dryga tv r sedan lyckades maken gra dottern ett r yngre p biljetten n vad som stod i passet. Oj, vad vi hade bestyr. Det slutade med att vi fick avboka, utan garantier fr att f nya biljetter d resebyrerna stller kunder i k och sker avbokningar s gr biljetterna direkt till annan kund. Och mycket riktigt...vra biljetter frsvann p studs. Panik!!! Som tur var fanns liknande biljetter tillgngliga, lite billigare och med en liten skillnad i tid fr en avgng. Det pverkade inte vra reseplaner i vrigt men det var en klart smnls natt. Amerikanarna r ju hur petiga som helst med inresa i nulget...det gller att ha alla dokument i ordning vad jag har frsttt. Har du hrt av dig till passmyndigheten fr att se hur de tnker i frgan?! Hoppas att det lser sig fr er. Hller tummarna!

Senior Member Pellssons avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlgg
    533
    Ja, vi skriver alltid samtliga namn som str i passen. Ingen har ngonsin frgat vilket som r tilltalsnamnet utan bara jmfrt biljett med pass. Och i USA, jmfrt VLDIGT noga. Tyvrr verkar det som om du kan f trubbel. Har du kollat med amerikanska ambassaden? Skulle det t.ex. hjlpa om dessa 2 personer skte visum? Och att dessa visum i s fall skulle prioriteras framfr namnfrgan? Nn som vet?

Senior Member chazzies avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlgg
    844
    Jag har vid mina bda USA-resor (2003 och 200 endast haft tilltalsnamn och efternamn, mellannamnet str i passet men det har inte varit ngra problem alls, inte ens en frga om det. Kanske finns andra som har andra erfarenheter? Ibland verkar det raljeras lite om att allt mste vara minutist korrekt fr USA-resor. Ja de har blivit striktare, men det r inte ngon sluten stalinistisk stat ni skall beska Fr komfort s kolla med ambassaden, de br kunna svara p det. Anlnde till Minsk 2 timmar fre visumet brjade glla, det var lite mer intressant dock =}, det lste sig dock till slut ven det.

Reg.datum
    feb 2006
    Inlgg
    533
    S r det skert. USA vlkomnar ju turister. Men vad jag ville sga var att det tar s lite extra tid att fylla i alla namnen, att man gott kan gra det. D blir det ju aldrig ngra frgetecken runt den biten. Fr som vi lst, resebyrerna tar aldrig ansvar fr den hr biten - och ska kanske inte gra det heller. Vi har varit i USA ett tiotal gnger, och vi har tagit fr vana att fylla i alla namnen - ven nr vi ker till andra lnder. Ser lite pompst ut eftersom sonen har tre frnamn, men ingen har kommenterat det.

Senior Member chazzies avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlgg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlgg
    S r det skert. USA vlkomnar ju turister. Men vad jag ville sga var att det tar s lite extra tid att fylla i alla namnen, att man gott kan gra det. D blir det ju aldrig ngra frgetecken runt den biten. Fr som vi lst, resebyrerna tar aldrig ansvar fr den hr biten - och ska kanske inte gra det heller. Vi har varit i USA ett tiotal gnger, och vi har tagit fr vana att fylla i alla namnen - ven nr vi ker till andra lnder. Ser lite pompst ut eftersom sonen har tre frnamn, men ingen har kommenterat det.
    Sant, men i det hr fallet s var ju biljetterna redan bestllda, men det br inte vara ngra problem, sen kan man alltid rka ut fr nitiska kontrollanter...

Reg.datum
    feb 2006
    Inlgg
    533
    Precis, alla har sina dliga dagar - ven passkontrollanter. Det r bara att se glad ut.

brrrrrr
    Guest
    Sitter med samma problem...

Sjlv har jag kt 2008 till USA med felstavat efternamn. Enda probemet jag hade d var att i Kpenhamn vid incheckningen sa de att jag aldrig skulle komma in i USA och att jag skulle inte f flja med. Men stog dr och tjurade till 20min kvar innan vi skulle lyfta d checkade krringen in mig. Sen hade jag inte ett enda problem trots flera inrikesflygningar..

Nu skall vi ka igen och nu 3v innan s visade det sig att en av oss har annat frsta namn i passet och inte tilltalsnamnet. Enligt travelpartner som vi bokade med s sger de att vi inte fr komma in till USA!? mste kpa ny biljett fr 8k...
    Men jag har nu frgat en jag knner genom jobbet som jobbar som resefrsljare p resia och han sa att detta hnder hela tiden och dom har aldrig haft ngra problem med det. Hans rekommendation var att k och skulle det uppst ntt problem s leker ni bara frgetecken.
    Vi har nu ven ringt ambassaden och de sa att USA har INGA SOM HELLST REGLER vilket frsta namn du har i passet! Sledes blir du inte nekad vid grnsen.
    Men han sa att flygbolaget kan ha regler fr detta och det styr inte USA.

hmmm jobbigt!! Ngon som varit dr senaste tiden som haft ngra problem?

MVH

Junior Member
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlgg
    4
    Hade samma problem d tjejens namn inte var rtt p biljetter till Venezuela, och jag researchade en del om detta problem d. Kort sagt s kan man chansa, men vi valde att inte gra det utan fick boka av och om biljetten i rtt namn.

Liknande mnen

1. Frsta namnet i passet ej tilltalsnamn-problem?
    Av Gst i forum Allmn Resediskussion
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2010-08-19, 09:03
  2. Svar: 7
    Senaste inlgg: 2009-12-07, 07:51
  3. Biljett till Ghana
    Av tomtegirly i forum vriga Afrika
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-07-08, 18:37
  4. biljett till srilanka
    Av jeff mackay i forum Indien & Sri Lanka
    Svar: 2