Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Tips på sevärdigheter i USA

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2008

Tips på sevärdigheter i USA

Hej alla människor. Jag o tjejen ska resa runt lite i usa efter sommaren. Vi har bestämt några städer preliminärt och skulle vilja ha lite tips sevärdigheter, nöjen och saker man kan göra i dessa städer.

Städerna är;

Boston
    New York
    Miami
    Las Vegas
    San fransisco
    Los Angeles

Är det några andra städer man bör besöka så tipsa gärna om dem, kanske någon i inlandet?

Hoppas jag kan få lite svar! Ha de.

San Diego

Mycket mera att se och göra i San Diego än i Los Angeles. Bodde själv i SD i 10 år - har tidigare gjort en del inlägg med SD tips. Kan lätt "gräva fram" dem om du är intresserad!

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2008
    Det är inga större problem att hitta saker att göra i de städerna du nämner. Bara att gå runt och titta på Manhattan tar en vecka innan man börjar vilja gå in i husen.

Men USA:s inland är i förhållande till kusterna väldigt folktomma och rätt så enformiga. Här finns det motorvägen med milslånga raksträckor, och inte så mycket att se om man inte är intresserad av små sömniga städer och jordbruk.

Det är så illa att det kan vara idé att flyga över från kust till kust istället för att ta bilen, i alla fall om man har ont om tid.

Skall man nämna något av det inne i landet så finns i alla fall Nashville och Memphis som är musikens städer. Denver och Salt Lake City erbjuder storslagen natur. Sedan är det frågan vad ni är intresserade av. Googla runt på olika städer ni kommer att passera och se vad som händer just då.

Kanske kan en state fair passa? (Något slags mellanting mellan marknad och utställning där de visar kreatur, kläder, maskiner och annat från delstaten). En Nascartävling? Trav? Muséer med sådant man inte trodde fanns? (Vi hamnade på ett lapptäcksmuseum i Kentucy och ett tranbärsmuseum i Wisconsin).

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2008
    Ja ge gärna tips på saker att göra i SD, har hört från fler nu att det finns bättre alternatvi än LA. Så de blir nog san diego istället.

San Diego

Kopierar här ett tidigare inlägg jag gjorde:

Old Town (ett par km från centrala San Diego) - mycket historiskt, och ett antal helt utmärkta mexikanska restauranger. På kvällarna är det en riktigt karneval stämning där.

Balboa Park, med historiska byggnader (en del av dem är museer) och jättefint och mycket berömt Zoo. Bara en km från centrum.

Seaport Village (också ung. en km från centrum, men i motsatt riktning). Mycket trevligt område med massor av affärer och restauranger. Ligger precis vid vattnet.

Kör över bron ut till Coronado och besök hotellet där. Mycket historiskt, och ganska annorlunda.

Kör längst ut till Point Loma halvön (till fyrtornet). Fantastisk utsikt.

Horton Plaza (shopping center) i centrala San Diego definitivt värt ett besök om ni råkar vara i närheten, plus hela "Gaslamp Quarters" - centrala San Diego.

La Jolla med La Jolla Cove. Ett av de mera exklusiva områdena i San Diego. Och jättefin natur. Många utmärkta restauranger.

Ung. 2 km norr om La Jolla finns det en "Glider port", där de flyger med "hang gliders" och startar genom att springa rakt ut över klippan som stupar c:a 40-50 meter rakt ner mot stranden. Ganska makalöst!

Mount Soledad, bara ett par km från La Jolla. Fin utsikt över hela San Diego området. Och vill ni uppleva en mycket annorlunda väg upp till toppen, så (från La Jolla), följ Torrey Pines Road i östlig riktning, ta höger på Hillside Drive (MYCKET lätt att missa!). Massor med små sidogator, och krångligt att beskriva, men i princip följ vägen uppför berget. Otroligt att se hur de har byggt jättefina hus i de mest långsökta, mycket branta, platser.

Mission Bay Park, strax söder om Mount Soledad och ung en svensk mil norr om centrum. En enormt stor park. Kul att se folkliv, speciellt ett veckoslut.

"Boardwalk" ute vid Mission Beach och Pacific Beach, precis väster om Mission Bay Park. Och ute vid stranden. Enormt folkliv, och många restauranger i området.

Kör ner till mexikanska gränsen, parkera på amerikanska sidan, och promenera över till Tijuana, En dryg km. Kan vara långa köer att komma tillbaka in i USA.

Rent allmänt är det mycket lättare att ta sig runt i San Diego än i Los Angeles området (p.g.a. trafik). LA området är enormt och skall man ta sig från ena sidan till den andra kan det utan vidare ta flera timmar. Det är i princip alltid rusningstrafik, utom kanske vid 3 tiden på morgonen! Bortsett från Universal Studios och Disneyland så är ju Hollywood Blvd värt ett besök, även om området där i största allmänhet är lite "slitet" och definitivt inte "glamoröst"! Området ute vid Venice Beach och Santa Monica Pier är också kul. Och har man tid och vill se en lite annan del av LA, så är Rancho Palos Verdes ett fint område med massor med fina hus. Längst "ner till sydväst" om du ser på kartan. Och undvik centrala LA. Enbart stora kontorsbyggnader.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2008
    Hätligt, sådana svar gillar jag =) känns som san diego kommer bli ett besöksmål nu iaf.

Om man inte tänkt att bila runt, dvs så man inte har tillgång till bil när man är i städerna, borde det inte vara lätt att ta sig fram med cykel, för att slippa all trafik och för att se lite mer kanske? eller är det dåligt anpassat för cykel?

P.g.a. trafik och avstånd kan du helt glömma cykel alternativet i Los Angeles, såvida du inte kommer att hålla dig till ett mycket litet område (t.ex. Santa Monica/Venice) där det kan vara möjligt, och rent av praktiskt. I Miami är där relativt stora sträckor också, och med tanke på det OCH värmen & den höga luftfuktigheten är cykel alternativet definitivt totalt olämpligt. I New York City (d.v.s. Manhattan) är det i princip möjligt, men det är så mycket enklare att ta sig runt till fots & buss och tunnelbana. Plus risken att ge sig ut i trafiken i Manhattan - snodd på självmord! San Diego har ganska stora avstånd också, och även om cykel i princip är möjligt där så har de också ett ganska bra buss system. San Francisco har också bra 'public transport' så det är nog det bästa alternativet. Känner inte till Las Vegas och Boston, men centrala Las Vegas efter vad jag hört är lätt att ta sig runt i till fots.

Junior Member
    Reg.datum
    nov 2008
    Okej, är detta anledningen till att amerikaner ryktas vara stora? haha, buss som är så tråkigt.
    Men det känns som det borde vara smidigare att ta sig fram till fots, eventuelt tunellbana än med buss pga all trafik?

Kom på en till fråga till dig som verkar känna till SD bra. Murrieta, hur långt från Sd ligger detta? är det en förort till Sd? Om du känner till stället, isåfall hur är det där och finns det några billiga hostels där eller i närheten?
    Det exakta stället jag undrar över har adressen
    41561 Date St. Murrieta, CA 92562.

Vore jävligt schyst om du kunde ge mig svar på den frågan.

Senior Member
    Reg.datum
    feb 2006
    Kan ju tipsa om nagra stader pa ostkusten. Washington ar ett bra resmal, Philly ar inte sa dumt heller och Baltimore ligger mittemellan.

I Washington sa finns det ju en hel del, det mesta inom gangavstand eller via tunnelbanan. Vita Huset, the National Mall med alla presidential monuments, the vietnam and korean wall, the WWII-monument osv, alla museer (Smithsonian etc), Georgetown, Arlington Cemetery, Pentagon, The capitol building, the spy museum, The Washington Zoo (som har fritt intrade).....listan kan goras valdigt lang.

Philly har Independence Hall, the Liberty Bell, South Street, The Art Museum och en valdigt promenadvanlig stadskarna.

I Baltimore sa hittar du Baltimore Harbour, Fort McHenry och ett valdigt fint akvarium. Bland mycket annat.

Finns aven manga idrottsevenemang i dessa stader, beroende pa vilken sasong det ar. En basebollmatch ar aldrig fel.

Vill man kora bil sa ligger Annapolis inte sa langt borta, en stad val vard en liten snabbvisit for arkitekturen, maten och massvis med sma roliga affarer. Mest kand for The Naval Academy.

/MST

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av JonathanSv Visa inlägg
    Det exakta stället jag undrar över har adressen
    41561 Date St. Murrieta, CA 92562.
    .
    Har du kollat Goggle Map?

På vanliga söksidan google.se klickar jag på Kartor och sätter in din adress.
    Orten visar sig ligga mitt emellan LA och SD. Kartmodellen Terräng tycker jag är rätt bra i detta fall. Men du har ju fler frågor, vilka jag antar malama besvarar.

/PeterO

Liknande ämnen

1. Sevärdigheter i Sousse!?
    Av Frökenlilja i forum Tunisien
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 06:26
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 21:45
  3. asienresa/visum/sevärdigheter ??
    Av Don Jocke i forum Övriga Asien
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 19:03