ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-12-27, 22:32

Sofiken

Nykomling
Sofiken är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Question Vietnam - var bo i Ho Chi Minh City (Saigon)?
Jag, min man och min son (sju år) åker till Phan Thiet i Vietnam nu den 19 januari. Vi funderar på att avsluta sol- och badsemestern med ca tre dagar i Saigon. Nu "ingår" liksom inte det i resepaketet utan vi gör det i så fall på egen hand. Min fråga är - var skall vi leta boende i Saigon? Finns det nåt särskilt område med mkt hotell/hostals? Jag skulle kunna bo i princip hur som helst, men eftersom sonen är med vill vi inte bo på sunkigaste stället i skummaste kvarteren... Någon som rent av kan rekommendera något hotell/hostal?
Ni som varit i Saigon - vad bör vi inte missa under dessa ev. tre dagar?
MKT tacksam för alla ev. svar!!
MVH/ Sofia
Svara med citat

Gammal 2009-12-29, 18:39

Gäst

Smile Saigon
Hej.

Jag firade nyår i Saigon 2007. En fantastisk stad som aldrig sover.
Eftersom staden är så stor så finns det många statskärnor.
Men västerläningar bor generellt i disrikt 1.
Jag rekommenderar varmt:
Bong Sen Hotel, 117-123 Dong Khoi street Dist 1 Ho chi Minh City. Jag har för mej att jag betalade 84USD/natt för ett dubbelrum. Det var så lyxigt, rent, frächt och servicemind så jag tyckte att det var värt varje krona för att unna mej det för 4 dygn. I hotellets stora matsal serverades varje morgon en frukostbuffè inspirerad av både sydostasien och västvärlden, så ville man ha en smakrik och kryddstark frukost så tar man det eller om man vill ha ägg, bacon, korv, nybakta frallor m.m så tar man det. Hotellet hade ochså en mindre ala cartè matsal och bar.
Men det bästa av allt så har man här ifrån närhet till turistbyråar som annordnar dagsutflykter till Cu chi tunnlarna, Mekongdeltat som är 2 måsten i Saigon. Andra servärdheter som tex: War remnant Museum, Klassiska Rex Hotel, den magnifika rådhusbyggnaden, Ho chi minh Statyren tar man sej till ganska enkelt själv med en prommenad/taxi eller varför inte en s.k. Cycklo (bara Vietnam som har, om det nu finns några kvar har läst en gång att dem är på väg att försvinna) från distikt 1.
Oj, kände här nu att jag drog i väg en aning men som sagt Bong Sen hotel 1 annars har ni Sheraton mittemot. Undrar ni något så är det bara att fråga mig!!
Trevlig resa!

Simon
Svara med citat

Gammal 2009-12-29, 19:45

Gäst

Standard
I området Pham Ngu Lao finns medelklassboende, rent och fräscht från 14-15 dollar. Bara att ta en taxi dit och välja o vraka. Har bott där själv med små barn, nära till gröna områden och promenadavstånd till flera sevärdheter. Kim hotel är ett förslag, dubbelrum med kyl, AC och varnvatten ca 16-20 dollar, beroende på prutförmåga och beläggning. Ägaren är mycket vänlig och kan ge många tips om Saigon.
Vill ni bo lyxigt och dyrt väljer ni Don Koi området. Här finns inget genuint vietnamesiskt men desto mer av amerikanska dollarturister och lyxbutiker.
Svara med citat

Gammal 2009-12-30, 14:49

Sofiken

Nykomling
Sofiken är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Thumbs up
Åh, tack snälla ni för svar! Toppen med lite tips.
Tar dock fortfarande gärna emot fler!
Tack tack - från en familj som ser fram emot en spännande resa!!
Förresten, det vore kul att gå på nån "äkta" marknad när vi är i Saigon, var hittar man någon sådan/sådana?
Svara med citat

Gammal 2009-12-30, 14:54

Gäst

Standard
Phan Thiet är väl inte precis någon höjdarplats att bo på men däremot en liten bit utanför till ett ställe som heter Mui Neh där är det toppenstränder och hotell. Gå in på thailandguiden.se och klicka på reseberättelser så hittar ni massor av info om Vietnam.
Svara med citat

Gammal 2010-04-30, 09:09

SofieNilsson

Thumbs up Underbara Vietnam
Jag var i Saigon och Phan Thiet i 2 veckor 16 feb - 3 mars 2010. Vi bodde mitt i centrala Saigon, vi förväntade oss massor av shopping, men så mycket är det faktiskt inte. Den kända marknaden som ligger strax intill Bill Clinton's restaurang var verkligen bara skit. Ingenting att ha, och var beredda på det hemskaste doften ni kan tänka er där inne. Phan Thiet var urmysigt, fina hotell och staden bara växer. Jättefina stränder och mysiga restauranger. Även om det inte finns så mycket shopping här så är det ändå något för alla. Jag rekommenderar absolut en resa till Vietnam (Saigon 3 dagar - Phan Thiet 11 dagar), om ni vill uppleva en resa ni sent glömmer!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8