ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-01-25, 21:43

tarzan

Nykomling
tarzan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Smile 1:a gången till Vietnam
Vi är 4 vuxna som har varit i Thailand 2 gånger. Vill nu prova något nytt.
Tänkte på Vietnam. Vi älskar att bada och njuta på stranden, gå i byn på kvällen och äta något gott och titta på folk.
Är där någon som kan ge förslag på hotell vid stranden, mat mm. Allt av intresse tar vi till oss eftersom vi inte varit här tidigare
Vi tänkte åka i Jan-Feb 2010
Väntar ivrigt på information från er som varit här tidigare.
Inge.
Svara med citat

Gammal 2009-02-09, 00:01

wanderlust

Nykomling
wanderlust är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Standard
Hejsan,

Jag vet inte hur länge ska ni tillbringa i Vietnam. Men om ni älskar att bada och njuta på stranden så blir Nha Trang den bästa. Det finns allt i NhaTrang.
Phu Quoc is the second choice but the night life is not so interesting, colorful like Nhatrang.
Svara med citat

Gammal 2009-02-09, 22:53

tarzan

Nykomling
tarzan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Standard Vietnam
Hej Wanderlust. Kul att du svarade. Vi tänkte vara borta 14 dagar.
Sol o bad är det bästa vi vet. Vad är bra och vad är dåligt i Vietnam?
Har du varit där många gånger? Tacksam för all info jag kan få.
Tarzan
Svara med citat

Gammal 2009-02-13, 04:19

wanderlust

Nykomling

Standard
Hej på Er,

Jag är vietnames men bor här i Sverige. Har jobbat som travel consultant i Vietnam och Indochina förrut.
14 dagar är inte så länge, men det är ok att Explore Vietnam. I juli och augusti är de bästa månaderna att njuta sol och hav. allt är ok i vietnam, men ni måste se till att gå på gatan, especially in Saigon or Hanoi...

Jag vet inte vad ni är nyfiken på eller vad ni vill göra under tiden ni är där...
just fråga mig ninhnguyen_steve@hotmail.com
Welcome!
Svara med citat

Gammal 2009-02-23, 20:43

Gäst

Standard Vietnam...
Hej!
Jag och min familj (2 vuxna , två tonåringar) reste runt i Vietnam sommaren -08. 7 veckor från Hanoi till Saigon. Halong Bay, Nha Trang , Mui Ne , Hue, Hoi An, Phu Quoc,Saigon en del andra småställen.
Vi hann också med en tur till Kambodja.
Vart du ska beror helt på vad du vill uppleva.
Har varit i Thailand och rest runt och det finns en hel del skillnader.
Sen är det också stora skillnader mellan norra och södra Vietnam, ifråga om mycket.
Halong Bay var en otrolig upplevelse. Vi träffade tyvärr andra som inte hade samma tur som vi med väder och giuder osv.
Vi råkade inte ut för några incidenter överhuvudtaget och vi fastnade för Mui Ne.
Hälsningar gäst
Svara med citat

Gammal 2009-02-24, 21:30

wanderlust

Nykomling

Standard Hej igen,
Som Gäst sagt är det verkligen stora skillnader mellan norra Vietnam och söder Vietnam ( bland annan folket, kilmat, dialekt...). Halong Bay är otroligt väckert! .
Ska upp-date bilder och information när jag är där denna sommar.
Svara med citat

Gammal 2009-03-03, 22:23

Ingegärd

Nykomling
Ingegärd är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Thumbs up ang Vietnam
så har vi varit till Saigon och Phu Quoc samt Mekong deltat 2004 (jan-feb)
och trivdes utmärkt
2008 var vi i Hanoi.. Halong Bay och ner till Hoi An det var i slutet av mars och vädret var som svensk sommar i Hanoi men inte tillräckligt varmt för bad i Halong Bay men en jättefin och roligt tur... vi var 16 pers på vår djonk. I Hoi An cyklade vi (ca 5 km) ner till stranden ett antal gånger... ej så varmt i vattnet men mkt bra väder i övrigt. I april-09 far vi till Vietnam igen och tänkte då ta sträckan Hoi An till Saigon. Ev ut till Phu Quoc om vi inte är nöjda med stränder och bad. ...Skall ni bara ha sol och bad och åka i jan/feb tror jag ni ska välja södra delen Mvh Ingegärd ... hittar mig på ingegardhed@hotmail.com

Psst... om Gäst är in och läser här får du gärna skriv ngt till mig om Nha Trang och Mui Ne, speciellt om ni hittade strandnära boende i bunglow
Svara med citat

Gammal 2009-03-04, 00:50

wanderlust

Nykomling

Thumbs up
Jag vet att ni svenskarna älskar sol & bad. Så jag tycker att ni skulle åka till vietnam under sommaren, från juni till augusti. Värdret är brukar härligt där.
Nhatrang år bäst under juli och augusti månader. (riktigt varm och Nhatrangsfestival). Men undvik att åka till Phu Quoc ö under denna tiden.(juli, tidigt augusti brukar det regna) ( Det regnade som fan förra july månader). I stället åker ni dit under october... Det är vackert där.

Hanoi verkar vara vackrast under hösten. Om ni ställer fråga till vietnames: " när blir Hanoi vackrast i år? Svaran får ni säkert att "under hösten", då blir Hanoi som en charmig, romantic tjej!

Jag tycker att Lang Co stranden (ligger mellan Hoi An och Hue) är ocskå fint. Om ni står i Hai Van pass kan ni se ett fantastikt utsikt åt Lang Co fiskebyn.

Cam Ranh bukten är inte lika vackert som Ha Long bukten men Cam Ranh bukten har sin egna skönthet. Jag gillade det när jag var där ( på en ö), men det var obehagligt faktiskt ( för att jävligt svårt att få komma dit och man måste vara försiktigt...(army forces)...

( continue....)
Svara med citat

Gammal 2009-03-05, 17:33

Gäst

Standard Var är bäst att vara?
Hej! Vi åker till Vietnam den 18/3 och ska stanna i 2 veckor. Var är bäst att vara då,vädermässigt? Vad ska vi inte missa att göra/se? Vi landar i Saigon,har inte bokat något boende...
Svara med citat

Gammal 2009-03-05, 18:17

Gäst

Standard
Kör 2 dagar i Saigon, åk sedan ner till Mecongdeltat i 2 dagar, ordna med Guide i Saigon som fixar allt till en mycket liten kostnad, avsluta sen med sol och bad i Mui Neh, ett perfekt badställe men inte mycket kvällsliv, tyckte dock det var skönt och avkopplande.
Svara med citat

Gammal 2009-03-05, 19:23

wanderlust

Nykomling

Standard
hejhej,
2 veckor i vietnam i mars. Ok , gör så här:

- Flygga direkt till Nhatrang och stanna där 5-6 dagar (det räcker så).
Njuta: sol och bad på en vacker playa, dyka (det finns en svensk kille jobbar som dykningslärare vid PADI), mycket annat..., Boende: finns massor guest house i Tran Quang Khai str, Tue Tinh str...
- Åka med plygplan till Da Nang Airport eller med tåg ( om du har gott tid). Frm Da Nang tar bussen direkt till Hoi An. Stanna här 3 dagar.
Njuta: sol och bad också. Denna staden är gammal. Livet är lugn och ro. Ta en dag till Cua Dai med cykeln. (det passar perfekt till svenska folk, vilket jag gillar oskå..)... Shopping lite här.
- Åka tillsbaka Saigon (Ho Chi Minh), upplever i den största staden i landet vietnam.
Gör: halv dag tur till Cu Chi. En dag till Mekongfloden. I saigon är det gott att ni besöker War Remnant Musem ( ligger 28 Vo Van Tan Str), Notre Damn katedralen... Boende: ecomomy budget: Pham Ngu Lao området, (massor guesthouse, cafee& bars)...
Note:
-när du vill köpa något i marknad ( specielt i Benthanh marknaden alltid pruta ( t ex. de säger det kostar 500kr prutar du först f.o.m 200 kr.....
Svara med citat

Gammal 2009-03-05, 19:32

wanderlust

Nykomling

Standard
vet inte hur vädret ska vara i några dagar fram, men just nu denna vecka det är jättavarmt i Saigon, ca 38 oC, Nhatrang 35 oC ( ovanligt warm väder i Mars)
Svara med citat

Gammal 2009-05-07, 20:35

afc11_744

Nykomling
afc11_744 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Standard
Hei på deg...
Vi var fire personer, 2 par i 60-års alderen, som reiste til Vietnam i februar 2008.
Vi hadde ingen planer før vi reiste, enn at vi skulle være i Ho Chi Minh i 2 netter.
Vi hadde booket inn på AnAn2 hotel, + at vi hadde bestilt henting på flyplassen.
Vi kjøpte briller for ca 400 NOK per par. I Norge ville tilsvarende kostet 5000 - 6000. Jeg og min kone kjøpte 4 forskjellige, så her sparte vi inn nesten hele reisen.
Vi drog så til Vung Tau med båt. Pris 45 NOK per person. Tid 1,5 timer.
Der var vi på forskjellige marked, pluss sol / bad.
Så reiste vi til Mui Ne med lokalbuss. Fem timer for 35 NOK per pers.
Der hadde vi det dyrest hotellet, rett på stranden, for NOK 250 med frokost og aircondition.
Her besøkte vi to "ørkener". En hvit og en rød. Til dette hadde vi bil med sjåfør, som vi betalte NOK 45 per pers for.
Etter 4 netter her tok vi buss tilbake til Ho Chi Minh, 5 timer for 40 NOK.
Her besøkte vi Cu Chi tunnels, + en dag i Mekong Delta. Buss med guide med lunch til Mekong Delta NOK 40 per pers.
Etter 3 netter i byen var det å reise hjem .....
Gj.snitt per natt fro hotell var 168 NOK.......

Slutt kommentar: Bestill hotell for de 2 første netter. Ta resten som det kommer... mye å spare på dette.
Et herlig land, smilende folk og et fantastisk klima.... ca 30 - 40 grader hele døgnet.

MVH per
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8