|
Vietnam...here we come! Men vart?? Hjälp!
|

2008-12-19, 20:19
|
Reg.datum: dec 2008
Rykte: 0
|
Vietnam...here we come! Men vart?? Hjälp!
Hej allihoppa!
fan va bra att det här forumet finns...upptäckte den nyss. Köpte biljetter till Vietnam idag, landar i Saigon den 1/1 och kommer att va där under 14 dagar. Vi tänkte tillbringa våra första 2-3 dagar i Saigon med att titta runt lite bla mekongdeltat. Men nu är frågan...vart ska man bo?? Vi vill gärna bo centralt, fräscht dubbelrum med frukost för max 300kr..e det svårt att hitta nånstans att bo "på plats" under de datumen?
Sen funderar vi på att åka runt lite...tänkte försöka hinna med Hoi An, Nha Trang och Phu Qouc, låter det rimligt (vi e där 14 dagar). Det viktigaste för oss är vackra stränder o underbar natur och god mat...inte så viktigt me shopping.
Hur tar man sig bäst runt till dessa platser? Vill helst att det ska gå snabbt men inte för dyrt...så kanske tåg? lr är inrikesflyg billigt?
Egentligen så är min största oro just boendet..vi har ju inga hotell bokade. Kan man åka till alla dessa ställen (Saigon, Hoi An, Nha Trang, Phu Qouc) utan att ha bokat hotell i förväg? Vi är inte så kräsna men nära stranden, rent o fräscht o någorlunda "up to date" helst.
Ska bli så sjukt kul att åka...Hoppas det inte regnar hela tiden bara. känner ingen som vart där så jag behöver all hjälp jag kan få
Blir eviiiiiiiiiiigt tacksam för svar!!
|
|
|

2008-12-20, 11:41
|
Reg.datum: okt 2008
|
När ni landar på flygplatsen i Saigon så gå till servicedisken så får ni all hjälp ni behöver för att ordna hotell och även taxi till stället. Stanna ett par dagar i Saigon, där är mycket att se, t.ex. krigstunnlarna, krigsmuseét och mycket annat, allra bäst är att gå till en liten lokal resebyrå när ni kommer in till stan och där boka en guide med chaufför, boka då också ett par dagar ner till Mecongdeltat med övernattning. Vill ni sedan avsluta med en veckas sol och bad så ta er ut till Pan Tiet och kusten med Mui Neh, perfekt strand och massor med hotell. 04 var vi på denna tur och för privat guide med chaufför, 2dagar i Saigin och 2 dagar nere i mecongdeltat med övernattning samt skjuts ut till Mui Neh, för det betalade vi svindlande 2000 sek totalt.
Ha en trevlig och spännande resa.
|
|
|

2009-01-24, 00:48
|
Reg.datum: jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lioness
Hej allihoppa!
fan va bra att det här forumet finns...upptäckte den nyss. Köpte biljetter till Vietnam idag, landar i Saigon den 1/1 och kommer att va där under 14 dagar. Vi tänkte tillbringa våra första 2-3 dagar i Saigon med att titta runt lite bla mekongdeltat. Men nu är frågan...vart ska man bo?? Vi vill gärna bo centralt, fräscht dubbelrum med frukost för max 300kr..e det svårt att hitta nånstans att bo "på plats" under de datumen?
Sen funderar vi på att åka runt lite...tänkte försöka hinna med Hoi An, Nha Trang och Phu Qouc, låter det rimligt (vi e där 14 dagar). Det viktigaste för oss är vackra stränder o underbar natur och god mat...inte så viktigt me shopping.
Hur tar man sig bäst runt till dessa platser? Vill helst att det ska gå snabbt men inte för dyrt...så kanske tåg? lr är inrikesflyg billigt?
Egentligen så är min största oro just boendet..vi har ju inga hotell bokade. Kan man åka till alla dessa ställen (Saigon, Hoi An, Nha Trang, Phu Qouc) utan att ha bokat hotell i förväg? Vi är inte så kräsna men nära stranden, rent o fräscht o någorlunda "up to date" helst.
Ska bli så sjukt kul att åka...Hoppas det inte regnar hela tiden bara. känner ingen som vart där så jag behöver all hjälp jag kan få
Blir eviiiiiiiiiiigt tacksam för svar!!
|
Och hur var det??
Var var ni?
Mat? Dryck?
Bra?
Åker om ett par veckor så det skulle va roligt att få en färsk rapport!
//H
|
|
|

2009-02-09, 00:39
|
Reg.datum: feb 2009
|
Hej,
14 dagar i 4 städer---> det är ok, men ni måste Springa.... annars ni ska missa nåtl kul där.
Först åka ni till PhuQuoc Ön ( därefter anskomst i Saigon) ...PhuQuoc är vacker och mycket WILD. Sent åker ni tillsbaka Saigon. Från Saigon kan ni åka ( med buss, tåg, flight) till Nhatrang. NhaTrang är den bästa stranden i Vietnam. Missa inte! Sent kan ni take flight to Da Nang. Och sent åka buss till HoiAn ( 30-40 minutes). Vackra stranden finns i Da Nang oså.
Note:
i SAIGON..... enjoy nightlife in Pham Ngu Lao street or Foreign Street or Pho Tay ( in Vietnamese) in district 1. Very nice place for B-P tourists! Mini Hotels finns överall nära Foreign Street or Pham Ngu Lao st...
Om mat*: finns massor bra mat... Smaka Pho. ( Biff Noodle Soup) ...skitgott!
i Nhatrang: poppis för Seafood.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|