ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-06-26, 14:58

Standard Vietnam- Phan Thiet
Sitter ióch surfar på resesidorna och blir lite sugen på Phan thiet i Vietnam. är det någon som varit där och kan ge lite information om vad det finns att göra. Ja, allt du kan komma på. Vill se något annat av Asien äm Thailand.
Tack/ Susanne
Svara med citat

Gammal 2007-11-14, 23:31

ResBella

Medlem
ResBella är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 5

Standard
Hej Susanne!

Kan inte rekomendera Phan Thiet. Den största besvikelsen någonsin! Hoppas att du inte har hunnit åka dit.
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 06:44

reslust

Nykomling
reslust är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard
Jag tycker du ska berätta vad som var så hemskt. Susanne
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 09:30

Kenneth

Medlem
Kenneth är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Rykte: 6

Standard
En jobbarkompis var där förra vintern, dom hade haft det väldigt bra och var nöjda, de första dagarna i Hanoi var fruktansvärt varma och pressande, men väl nere i PhanTiet var det skönt. Det hade varit en väldigt avkopplande semester tyckte dom. Myggen hade varit plågsamma när det var vindstilla, det blev dock bättre när dom fick tag på inhemskt myggmedel, det svenska mygga hade varit helt verkningslöst.
Han rekommenderade också annat än just Thailand till oss när vi planerade för Asien denna vintern, fast vi valde Kambodja, templen i Ankor Wat avgjorde till Kambodjas fördel, så det blir mycket mer än sol och bad denna gången. Frugan och jag tillhör väl snart en minoritet som inte varit i Thailand, och vi har fått många frågande uttryck och undringar över valet av Kambodja. Det blir alltid vad man själv gör det till. Och att inte tycka om en plats brukar oftast vara väldigt personligt knutet, något jag inte tror man ska lyssna för mycket på, om man nu inte känner de direkta orsakerna. Jag tycker definitivt du ska åka, om du nu är nöjd med vad du ser och läser.
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 16:03

ResBella

Medlem

Standard
Det stämmer mycket väl som Kenneth skriver att upplevelser är personligt knutet och därför är det svårt att på ett bra sätt återge vad som inte föll oss i smaken vad det gäller Phan Thiet.

Vi tillbringade en jul i Vietnam, först några dagar i HCMC och sedan några dagar i Phan Thiet vid kusten.

Vi bodde på ett Novotel hotell lite utanför Phan Thiet och det kändes väldigt isolerat. Vi trodde nog att det skulle vara lättare att ta sig runt och tex. hyra en moppe eller liknande. Vi hittade dock ingen form av uthyrning och hotellet hade bara en jeep som de skulle ha hutlöst betalt för. I närheten fanns inga matställen eller mataffärer som man enkelt kunde gå till. Stranden nedanför hotellet var rätt OK men om man gick på stranden in mot Phan Thiet, typ några hundra meter från hotellet så kom man till ett område med många övergivna betongbyggnader. Det verkade vara övergivna restauranger och äldre hotell. Det var förfallet och ingen verkade bry sig om hur det såg ut. Hursomhelst så lockade detta övergivna område till sig hemlösa och fattiga som tog tillfället i akt att ha någonstans att bo. De som hade avlopp i husen lät avloppsvattnet rinna rakt ut på stranden medan de utan avlopp helt enkelt uträttade sina behov direkt på stranden. Vi såg flera som satt och bajsade på stranden helt ogenerat. När tidvattnet kom så sköljdes bajset bort. Från början trodde vi att det var hundbajs men efter en stund insåg vi att det var något annat. Vi var helt oförberedda på detta och gick tillbaka till hotellet i ganska rask takt.

Vi lyckade till slut hyra en moped av en man vi träffade utanför hotellet. Vi lånade den och åkte bort mot Mu Nie där det var lite trevligare. Där finns en del restauranger och hotell. Det var fint att gå omkring i de fina sanddynerna och kul att se alla fina båtar som ligger lite längre ned på kustremsan.

Vi var på några utflykter från HCMC och landet har ju verkligen en tragisk historia. Guiderna visade stolt upp fällor och vapen ute vid grottorna men tårarna bara rann nerför kinderna på mig. Det var verkligen ledsamt och hemskt hela området.

Vitenam är så klart ett intressant och väldigt vackert land men för min del är det inte "nya Thailand". Det är i mitt tycke ett förfallet kommunistland som skulle behöva komma på fötter. I stället för att lägga ner så mycket energi på att sätta upp och förmedla propaganda borde de som styr landet hjälpa befolkningen att få framtidstro genom jobb och kunskap kring miljötänkande. Att ”bekämpa” avgasbekymren i HCMC med att sälja munskydd känns tragiskt.

Vi hade nog läst på för dåligt och var inte alls förberedda på vad som väntade. Vi hade sett fram emot en obekymrad ledighet men blev faktiskt bara nedstämda och förvånade. Vi bokade av hotellet i Phan Thiet och bokade om flygbiljetterna och åkte hem bara efter några dagar.

Mycket handlar naturligtvis om vilka förväntningar man har på resmålet och detta är så klart sett ur min synvinkel men om man vill ha sol, bad och äta god mat finns det så många underbara platser runt om i världen att besöka.
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 17:07

reslust

Nykomling

Standard
Vi har bokat Mu Nie. Vi börjar i Saigon och sedan ska vi bo 10 nätter där. Det finns månfa underbara platser på jorden och jag får väl se sen om jag tycker att Vietnam var bra. MVH Susanne
Svara med citat

Gammal 2007-11-15, 20:41

ResBella

Medlem

Standard
Hej igen Susanne,

Jag hoppas att ni får en underbar resa! Jag hoppas vidare att er resa inte blir påverkad av den negativa upplevelse som jag och min man hade i Vietnam. Det skulle naturligvis vara kul att höra ifrån dig när ni kommit hem. När åker ni föresten?

Ha det bra!
// Bella
Svara med citat

Gammal 2007-11-16, 06:41

reslust

Nykomling

Standard
Hej!
Vi åker till påsk, så det är långt dit. Däremot åker vi till Egypten om en par veckor. Det ska bli spännande. Vi har valt all inclusive, något jag aldrig provat på. Susanne
Svara med citat

Gammal 2007-11-16, 11:03

ResBella

Medlem

Standard
Låter skönt med lite värme! Trevlig resa till Egytpten först och sedan till Vietnam.
Svara med citat

Gammal 2008-01-30, 23:29

sula58

Nykomling
sula58 är inte uppkopplad
sula58s avatar

Reg.datum: jan 2008

Smile Phan Thiet
Jag har tyvärr aldrig varit där,men är övertygad om att det kan vara både intressant och roligt.

Annars kan jag rekomendera Nha Trang,ett säkert kort om man vill ha ett bra utbud på sol,bad och nöjen.

Staden är fin med en 7 km lång strand,det finns möjlighet att med båt att ta sig ut på öar i närheten för att snorkla och dyka.

Gott om bra resturanger,några barer och nattklubbar för den som vill ha det.
Liten nackdel som jag ser det är att det byggs en del,gamla ruckel rivs för att ge plats åt stora hotell...känns visan igen?

Men men...Jag älskar Nha Trang och jag ser fram emot att åka dit nu i mars,det blir min tredje sväng dit och förmodligen inte den sista.
Svara med citat

Gammal 2008-02-08, 18:08

Gäst

Thumbs up vietnam
Var i Vietnam febr 2002. Åkte mellan Hanoi och Saigon under 4 veckor. Måste säga att det inte var en enda stad som var den andra lik, vilket gjorde resan mycket spännande. Tycker att det var god mat, lätt att ta sig fram med tåg/buss och superfrächa hotell för 10-12 dollar. Kommer att åka dit igen om en vecka och njuta av sol, bad och massor av kultur. Vi kommer att vara där 3 veckor nu och tar oss till Hoi An från Saigon för att sedan ta oss neråt. Kan hålla med om att det inte är som i Thailand, men super på sitt eget vis.
Svara med citat

Gammal 2008-04-06, 19:49

ResBella

Medlem

Standard Hur var resan?
Hejsan Susanne/Reslust!

Hur var resan? Hoppas att ni blev nöjda!
Mvh Isabella
Svara med citat

Gammal 2008-04-07, 06:15

Gäst

Thumbs up
Tack att du frågar.
Det var en av de bästa resor vi gjort. Saigon var häftigt. En kollega berättade om mopederna och jag tänkte ja, ja, det var likadant på Bali, men gode gud det kryllade av mopeder i Saigon.
Det jag gillade är dels bodde vi på ett bra hotell som låg precis vid havet och så gillade jag maten och människorna. Det ar ingen som skrek efter oss att vi skulle äta på deras restaurang eller köpa i deras butik. Ingen öppen prostitution och det var skönt.
Vi har börjat titta på Nha Trang, är det någon som varit där så berätta gärna.
Häsningar Susanne, som snabbt kom in i vardagen igen
Svara med citat

Gammal 2008-04-07, 20:14

ResBella

Medlem

Standard
Vad kul att höra! Ja, det är nog svårt att hitta ett ställe med så mycket moppar som i HCMC. Vi tog ett roligt kort där de tom hade moppar parkerade inne i hamburgerian.

Välkommen in i vardagen då mao. Känns dock OK om man kan börja planera nästa resa direkt!
Svara med citat

Gammal 2008-04-08, 11:05

sula58

Nykomling
sula58 är inte uppkopplad
sula58s avatar

Reg.datum: jan 2008

Thumbs up Nha trang..
Hej!

Jag har precis lamnat Vietnam och Nha Trang...befinner mig f.n. i BKK och aker tillbaka till Sverige om tre dagar.

For att aterga till Nha Trang,var dar i 14 dagar och jag och mina resekamrater ar valdigt nojda...Trvliga strander och behagliga manniskor.

priserna har stigit sedan jag var dar forsta gangen,men sa ar det overallt.Och det ar fortfarande valdigt billigt. Jag bodde som vanligt hos "min"familj pa Kim Touc Hotel pa Houng Voung St. Fina rena rum for $ 12 natten. Rekomenderas!! Billigare rum finns som saknar ballkong,men ac finns.

Givetvis ar en tur med Easy Riders ett maste...dom kanske verkar lite luffar aktiga,men 100% palitliga och ser till att ni blir guidade pa basta satt...prata igenom innan vad ni vill se sa fixar dom det...(Easy Riders e inget foretag utan freelans guider pa motobikes,dom har aven bilar)

Sa lycka till och Trevlig Resa..
Svara med citat

Gammal 2009-01-12, 22:09

Gäst

Smile Phan Thiet
Tillbaka i Stockholm efter 15 dagar i Vietnam, 3 i Saigon=jul och 11 dagar i Phan Thiet.
Vietnam är vänligt, vackert, varmt och maten fantastisk.
Rekommenderar Hotel Duxton Saigon, åt den godaste julbuffén någonsin!
Hotell Allezeboo i Phan Thiet rekommenderar jag också, vackert och en fantastisk service.
Stranden är närmare 10 km lång, fint att vandra på och perfekta förhållanden för kite surfing, men dyrt!. Åk till fiskebyn Mu Nei tidigt på morgonen och se alla fiskebåtar komma in!
Svara med citat

Gammal 2009-01-13, 07:31

Gäst

Thumbs up Dyrt?
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Tillbaka i Stockholm efter 15 dagar i Vietnam, 3 i Saigon=jul och 11 dagar i Phan Thiet.
Stranden är närmare 10 km lång, fint att vandra på och perfekta förhållanden för kite surfing, men dyrt!. Åk till fiskebyn Mu Nei tidigt på morgonen och se alla fiskebåtar komma in!

Även vi var i Phan Thiet, bodde på resort vid den underbara strnden, över jul och nyår.
Jag undrar om vi var på samma ställe, hur kan du referera det till dyrt?
Vad var dyrt? vi tycker det var oerhört billigt. Vi hade snarare svårt att göra av med pengarna.

För övrigt ett resmål som jag mycket väl kan rekommendera!
Svara med citat

Gammal 2009-01-13, 19:56

DK84

Cool Kite
Jag har en känsla av att det var kiting som var dyrt =)
Svara med citat

Gammal 2009-01-13, 23:41

Gäst

Standard
Citat:

Även vi var i Phan Thiet, bodde på resort vid den underbara strnden, över jul och nyår.
Jag undrar om vi var på samma ställe, hur kan du referera det till dyrt?
Vad var dyrt? vi tycker det var oerhört billigt. Vi hade snarare svårt att göra av med pengarna.

För övrigt ett resmål som jag mycket väl kan rekommendera!
Hej, ska åka om en vecka till Phan thiet. Vi kommer bo på Allezboo..
Har du några bra tips på restauranger? Var fanns den bästa stranden? Var ni på några utflykter, var dom bra. Hur var shoppingen? Hur mycket pengar och vilken valuta bör man ha med (självklart individuellt men typ). Vore jättetacksam för insidertips!

Ha det!
Svara med citat

Gammal 2009-01-16, 08:33

Gäst

Standard Billigt och bra
Citat:

Hej, ska åka om en vecka till Phan thiet. Vi kommer bo på Allezboo..
Har du några bra tips på restauranger? Var fanns den bästa stranden? Var ni på några utflykter, var dom bra. Hur var shoppingen? Hur mycket pengar och vilken valuta bör man ha med (självklart individuellt men typ). Vore jättetacksam för insidertips!

Ha det!

Hej,

Vi hade med oss en massa dollar i kontanter och lät en del av resekassan sitta kvar på kontot så at vi kunde ta ut det frå bankomat på plats. Vi var en familf på 2 vuxna och 2 barn, vi budgeterade med att vi skulle göra av med 1000 kr per dag, inkl all mat (restauranger) och en del shopping. Vi hade som sagt nära på svårt att göra av med det.

Bankomat, där du ka ta ut lokal valuta, finns på grannhotellet, Sea Lion. Uttagskursen inkl div avgifter (både i vietnam och sverige) är helt klart fördelaktig. Det går att handla både med dollar och Vietnamesiska Dong. efter ett tag upptäcker man att det faktiskt är enklare att handla med Dong. Även om restauranger och affärer ger en bra kurs vid omräkning.

Det är MYCKET billigare att äta utanför hotellet, eller att köpa vatten/läsk/öl. Vin til maten är DYRT. Vilka restauranger som är bra eller dåliga? Prova er fram, test olika varje kväll. Det är fisk och skaldjur som gäller där, nyfångad för dagen.

Det finns väl inte så där vansinnigt mycket att göra på orten, förutom att sola, bada och äta gott. Och ta en del härliga massager. Vad gäller masage, ta inte de billigaste ställena, man får det man betalar för. Mitt emot ert hotell (nästan) finns ett trevligt SPA , ser ut so en trä/bambu anläggning med liten bro över vatten, där kostar massage ca 16 dollar för en timme. Dom vet vad dom gör och gör det på rätt sätt.

Bussresan från Saigon till Phan Thiet tar 5 timmar, med en liten paus efter vägen.

Har du fler frågor?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8