ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-14, 12:44

resemma

Nykomling
resemma är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Standard Resa till Vietnam
Någon som vet hur vädret är i Vietnam i oktober början av november. Finns det några fina badställen någon känner till.
Svara med citat

Gammal 2006-03-15, 12:13

Alexmedia

Medlem
Alexmedia är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Och var förutom Saigon är att rekommendera? Funderar på att åka till vietnam också och undrar var man bäst kan få sol och bad plus kultur/historia
Svara med citat

Gammal 2006-04-18, 05:40

sussinann

Medlem
sussinann är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2006

Standard Vietnam
Har åkt hela vägen från norr till söder i Vietnam. Bergsbyarna i norra Vietnam är väldigt vackra, naturen är otrolig!!!! Gamla delen av Hanoi är kanonmysig och väldigt vietnamesisk, inte lika influerad av västvärlden. Nha Trang är ett paradis för den som älskar sol o bad, vattnet är kanon och blåser det så är vågorna perfekta att busa i. HCMC är sådär, men man får absolut inte missa att åka till Cu Chi-tunnlarna och få en inblick i hur Vietnamkriget tedde sig. Mekongdeltat i söder är också en annorlunda upplevelse, men ta med massor av myggmedel.... :?
Svara med citat

Gammal 2006-04-19, 11:03

Pite

Nykomling
Pite är inte uppkopplad
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Pite
Standard Re: Resa till Vietnam
Citat:
Ursprungligen postat av resemma

Någon som vet hur vädret är i Vietnam i oktober början av november. Finns det några fina badställen någon känner till.
De börjar väl lida mot sitt slut på sin regnperiod just denna tid. Skulle jag rekomendera något så skulle jag nog hellre åka dit i i februari/mars istället.

Vad gäller badställen så finns det en hel del av den sorten. Hoi An har en väldigt fin strand men den ligger en bra bit utanför staden men det är absolut inget problem att ta sig ut dit. Det går väldigt bra att hyra cyklar och cykla ut dit (ca 6 km eller så), man får då en fin chans att se landsbygden lite närmare. Det går även bra att hyra en taxi via dit hotell (kostar ungefär lika mycket som cyklarna om man är 4 personer eller mer) och sedan bara bestämma när den ska dyka upp och hämta upp en igen för tillbaka färden. Sedan är det bara att sy upp kläder på kvällarna. Kan rekomendera hotellet Vinh Hung 3 (du borde nog få rummet för ca 15$), de har en lagom stor pool uppe på taket och det är rätt skönt att kunna svalka av sig i den efter en hård dag hos skräddarna.

Sedan har du ju Nha Trang som redan har nämnts. Där är det lite mer storstadsliv som gäller, men det finns fortfarande fina stränder att sola och bada på. Om det blåser för mycket blir dock vågorna väldigt höga (upp över 2 m höga) vilket kan göra badandet lite problematiskt (har sett flera som brytit armar och andra ben i dem så de är inte att leka med). Stranden är dock väldigt fin och staden i sig själv är väl värt ett besök. Vad gäller hotell så har vi alltid bott på 62 Tran Phu (ca 10$ för ett fint rum). Hotellet är nog en av de äldsta i staden och är därför lite slitet men absolut inget som stör och det är rent och fräscht. Det ligger dessutom alldeles vid stranden (endast en väg emellan). Frukost ingår dock ej men Café Des Ami ligger vägg i vägg så det är inget problem. Vill du ha lite flottare så finns Golden Hotel. Det ligger en liten bit från stranden så det blir att promenera en bit (ca 5 minuter) innan man kommer dit. Kan rekomendera rum 701 som har en enorm balkong.

Sedan finns ju Munie med sina sandyner som är väl värt ett besök. Annars är stranden väldigt fin och det är relativt långgrunt. Det blåser en smula här och det har gjort att det är väldigt mycket surfing, Windsurfin, kitesurfing odyl som håller på längs stranden. Kan rekomendera Hotel Marina (vi betalade 22$ för rummen men de kostade egentligen 35$ så pruta på). Väldigt fina rum, fräscha och rena och hotellet ligger direkt vid stranden (mitt emot TM Brothers kontor).

Saigon har säkert en massa fina stränder men vi har aldrig besök dem. De Tham-street är väl gatan man ska bo vid om man inte är ute efter lite lyx och flärd. Här finns en massa fina affärer att shoppa i och en massa hotell i prisklassen 15-20$. Vill man lyxa så är inte det heller allt för dyrt (kan få lyxrum för mellan 45-80$ beroende på var man vill bo).

Sedan kan jag varmt rekomendera Phy Quoq (visades på När och Fjärran eller Packat & Klart för inte så länge sedan). Denna ö är fortfarande inte helt utveklad för turismen och det finns inte allt för mycket att göra där förutom att sola och bada. De har milslånga sandstränder med helt härligt varmt vatten. Kan rekomendera Hotellet Sea Star (ca 35$) där du får en bungalow direkt på stranden (bättre kan det inte bli). Kan även rekomendera att hyra en taxi för en dag och åka på utflykt runt ön, besök i så fall gärna Sau Beach (kritvit pudersand och långgrunt och härliga vågor, säkerligen så kommer du att vara i stort sett själv där).

Hoppas att detta har hjälpt dig en smula.

Pite
Svara med citat

Gammal 2006-04-19, 14:11

Soffac

Medlem
Soffac är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Finns det nån sida där man kan kolla vad det finns för hotell i Vietnam? Försökte kolla själv men hitta inget.

Hur mycket kan det kosta per natt för det lite flottare hotellet med enorm balkong? :-D
Svara med citat

Gammal 2006-04-19, 17:05

Pite

Nykomling
Pite är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Om du menar Golden Hotel i Nha Trang så tror jag att det kostade runt 20$/natt. Vi har inte bott där men vi har sett rummet med balkongen och det var fint. Det finns säkert en hel del mycket lyxigare hotel att få tag i i Nha Trang. Vi har dock försökt att hålla våra hotell-kostnader nere då man i stort sett endast sover på rummet.

Du kan ju alltid kolla http://www.vietnamhotels.biz/

Det finns dock många fler hotell att tillgå när man väl är på plats. Vi har aldrig bokat ett enda hotell innan vi har rest iväg utan fixat allt sådant när vi väl är på plats i Vietnam.

Pite
Svara med citat

Gammal 2006-04-23, 02:03

sussinann

Medlem
sussinann är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Köp Lonely Planets guide över Vietnam. Hotell, matställen, bra resmål... allt finns med. Ovärderlig!!!
Svara med citat

Gammal 2006-04-24, 20:50

Pite

Nykomling
Pite är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag skulle köpa en kopia av den när jag väl var i Vietnam, kanske inte direkt lagligt och så men bra mycket billigare och det fattades inte en sida. Förståss så hjälper den ju inte er nu när ni är i Sverige.

Pite
Svara med citat

Gammal 2006-05-06, 08:20

eilemE

Medlem
eilemE är inte uppkopplad
Medlem

Standard
Jag hade också tänkt ta en tripp till Asien i höst och bl a besöka Vietnam!
Tackar för alla bra tips....
Svara med citat

Gammal 2007-10-10, 17:53

Ilh@brevet.nu

Nykomling
Ilh@brevet.nu är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Standard Hur reser man
Hej
Jag ha oxå funderat att åka till Vietnamn Fick en del tips här, Men vilket är bästa att åka från Göteborg någon som vet?
Ingalill
Svara med citat

Gammal 2007-10-25, 12:03

carina63

Standard Köpa resa till Ho chi minh
Hej Jag och min familj skall åka till V nu i Jan-feb 9 veckor. Vi har barn med på 7-10år. Har letet länge efter "billiga biljetter" och kommit fram till att Supersavetravel har de bästa priserna. Bättre priser kommer också när man letar på specifika flygbolag te.x lufthansa. Söker man på United airlines så blir samma biljett lite billigare igen.... Lilla tipset för idag.
Om någon har varit och rest i V med barn och har några bra resetips tar jag gärna emot det. Vi har inte bokat varken plats eller boende. Flyger in till Ho chi minh. Hej och hå.
Svara med citat

Gammal 2012-01-02, 10:26

Gäst

Standard Väder i Vietnam
Ska också åka dit men enligt den här sajten är det bra hela året för att resa runt: Resa till Vietnam | Category Archive | Väder
Svara med citat

Gammal 2012-02-17, 07:39

Gäst

Standard Ho Chi Minh - Vung Tau - Mui Ne - Ho Chi Minh
Hei.
Vi var fire personer, 2 par i 50-60-års alderen, som reiste til Vietnam i februar 2008.
Vi hadde ingen andre planer før vi reiste, enn at vi skulle være i Ho Chi Minh i 2 netter.
Vi hadde booket inn på AnAn2 Hotel, + at vi hadde bestilt henting på flyplassen (av hotellet).
Vi kjøpte briller for ca 400 NOK per par. I Norge ville tilsvarende kostet 5000 - 6000. Jeg og min kone kjøpte 4 forskjellige, så her sparte vi inn nesten hele reisen.

Vi reiste så til Vung Tau, med båt. Pris 45 NOK per person. Tid 1,5 timer.
Der var vi på forskjellige marked, pluss sol / bad.

Så reiste vi til Mui Ne, med lokalbuss. Fem timer for 35 NOK per pers.
Der hadde vi det dyrest hotellet på reisen, rett på stranden, for NOK 250 med frokost og aircondition.
Her besøkte vi to "ørkener". En hvit og en rød. Til dette hadde vi bil med sjåfør, som vi betalte NOK 45 per pers for.

Etter 4 netter her tok vi buss tilbake til Ho Chi Minh, 5 timer for 40 NOK per pers.
Her besøkte vi Cu Chi tunnels, + en dag i Mekong Delta. Buss med guide med lunch til Mekong Delta NOK 40 per pers.
Etter 3 netter i byen var det å reise hjem .....
Gj.snitt for hotell, per natt var 168 NOK.......

Slutt kommentar: Bestill hotell for de 2 første netter. Ta resten som det kommer... mye å spare på dette.
Et herlig land, smilende folk og et fantastisk klima.... ca 30 - 40 grader hele døgnet.

MVH per
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8