ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-22, 12:35

bengtbaggvar

Nykomling
bengtbaggvar är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Rykte: 0

Standard Försäkra bil i USA
Hejsan! Tänkte bara kolla om det är någon som vet hur man gör när man som svensk vill fixa en bilförsäkring Illinois?
Jag vet att det finns oändligt med trådar om just detta men jag har inte fått någon klarhet i hur det fungerar. Alla säger ju olika. Måste man vara fast bosatt i usa? Det är olika regler för olika delstater eller? Kan man bara gå in på något försäkringsbolag när man är där och fixa alla papper, eller skall man ta kontakt med dem redan innan man åker?

Väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig att få lite klarhet över hur det fungerar med försäkringar i usa.

Mvh Simon
Svara med citat

Gammal 2012-02-22, 13:24

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Vad jag har läst i tidigare trådar i ämnet så måste man vara bosatt i USA för att kunna äga en bil, och gissningsvis också för att försäkra en dylik. I vilket fall som helst så är det hela ganska byråkratiskt och kan ta tid.
Svara med citat

Gammal 2012-02-23, 13:11

bengtbaggvar

Nykomling
bengtbaggvar är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2012

Standard
Tack för svaret. Men tycker det måste gå på något sätt för folk skriver ju att de har lyckats få en bilförsäkring.
Svara med citat

Gammal 2012-02-23, 13:57

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av bengtbaggvar Visa inlägg

Tack för svaret. Men tycker det måste gå på något sätt för folk skriver ju att de har lyckats få en bilförsäkring.
Vems bil ar det du skall forsakra ? Om du har planer pa att kopa en bil som turist sa kommer du att stota pa en hel del problem.
/MST
Svara med citat

Gammal 2012-02-23, 18:49

conke

Nykomling
conke är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Standard
Har en kusin som har fixat så vi får köpa en bil av en bil firma. Men han vill att vi skulle fixa vår egen försäkring, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga för att lösa detta. Vet du om det finns några försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra vår bil trots att vi inte är amerikanska medborgare?
Svara med citat

Gammal 2012-02-23, 19:35

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av conke Visa inlägg

Har en kusin som har fixat så vi får köpa en bil av en bil firma. Men han vill att vi skulle fixa vår egen försäkring, men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga för att lösa detta. Vet du om det finns några försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra vår bil trots att vi inte är amerikanska medborgare?
Exakt hur har denna kusin fixat detta ? Ni maste kunna registrera bilen for att aga den och da maste ni ha en fast adress och kunna bevisa det. Allt detta ligger under Patriot Act och foljs noga. Jag antar att denna kusin bor i USA ?
Svara med citat

Gammal 2012-02-24, 07:13

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Och att vara amerikansk medborgare (eller inte) har inget med saken att göra.

Gammal 2012-02-25, 02:40

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Och att vara amerikansk medborgare (eller inte) har inget med saken att göra.
Korrekt. Man behover inte vara amerikansk medborgare for att kopa och forsakra en bil i USA. Problemen ar foljande :

Nar du koper en bil, om vi nu antar att dom inte kraver ett amerikanskt korkort for att kunna aga den som i vissa stater, sa maste du kunna ge dom en fast adress i den staten dar du koper bilen. Detta ar viktigt darfor att registreringsbeviset och agarpapperen kommer att skickas till den adressen ca en vecka, tio dagar efter kopet. Adressen kan inte vara ett hotell eller liknande. Ni kan inte kora bilen i trafik utan registration. Du maste ocksa, pa begaran, kunna visa upp bevis pa att du bor pa den adressen. Exempelvis en elrakning eller liknande. I USA sa star din adress pa korkortet och det ar registrerat via trafikregistren sa for boende i USA ar detta inget problem alls. Men for icke-boende ar det problematiskt. Anta nu att ni kommer forbi alla dessa hinder. Nu skall ni forsakra bilen. Den maste vara forsakrad innan ni tar ut den i trafik. Detta ar oerhort viktigt. Kor inte bilen utan forsakring. En olycka utan forsakring kan vara lika med total ekonomisk katastrof for er. Tro inte att amerikanska advokater later er komma undan. Det finns forsakringsbolag som forsakrar bilar agda av utlanningar, men er premie kommer att bli skyhog. Kollade lite med min svager som jobbat med auto insurance i manga ar om dessa regler och priser, en 3-manaders forsakring for nagon i denna situation kan ligga pa ca 1000 dollar och annu hogre. De flesta bolag tar inte ens dessa kunder, dom vill helt enkelt inte ga igenom pappersexercisen. Och det kan ta nagra ytterligare dagar att fa allt beviljat. Min svagers foretag, till exempel, tar inte kunder utan amerikanskt korkort och en faststalld hemadress.

Hoppas detta forklarade lite battre vilken djungel detta ar.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8