ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-08, 20:32

Qeroz

Nykomling
Qeroz är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Smile Farligt för ovan köra hyrbil i Florida?
Hej, hur svårt är det att köra hyrbil (Jeep Cherokee) från Tampas flygplats till St Petersburg...och sen utflykter i Florida...för en förstagångsbesökare i USA men annars van Sverigebilist? Tips om vad man bör tänka på?
Svara med citat

Gammal 2012-02-08, 21:23

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard
Nej, om du är van bilist i Sverige så blir det inga bekymmer. Det var tyvärr ett tag nu sedan jag var i USA och du får säkert bättre svar från dem som bor där borta eller besöker landet frekvent, men några tips kan jag ge så länge:

Använd GPS som är en stor hjälp hemma men ovärderlig overthere. Det är visserligen väldigt välskyltat men just den stora floran av skyltar gör det svårt att hinna med - framförhållningen blir mycket bättre med GPS.

En stor skillnad mot att köra på t.ex. Autobahn är att vid trefiligt eller mer så glider bilarna om även på högersidan. Kan kännas ovant i början men det gäller bara att ha koll i backspeglarna.

Det går undan ganska bra kring de större städerna men det är ändå inga problem. Ett plus är att rytmen är jämn. Gubbarna i hatt är uppväxta med bilen och avviker inte som i Sverige. Man är vidare hjälpsamma och släpper fram varandra på ett sympatiskt sätt - inte alls som i Svedala.

En anan skillnad mot i Sverige är att det är tillåtet - dock med väjningsplikt - att svänga höger vid rödljus. Förutsättningen är att det inte är skyltat med "NO TURN ON RED".

På annan plats i det här forumet hittar du vad som gäller för betalvägarna. Tror att det är bra att fortfarande ha lite mynt till hands även om de flesta stationer numera tar kort.

Slutligen: Om olyckan ändå skulle vara framme så tänk på - oavsett om det handlar om mindre plåtskador - att polisanmäla direkt. Det räcker inte föräkringsmässigt att som här bara notera vad som hänt och sedan få det reglerat i efterhand. Så utan polisanmälan får du problem med hyrfirman i så fall - det vet jag av egen erfarenhet.

Lycka till!
Senast redigerad av fileoscar den 2012-02-08 klockan 21:29.
Svara med citat

Gammal 2012-02-08, 21:51

Qeroz

Nykomling
Qeroz är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard Tack fileoscar!
Låter som ett lugnande besked...har kört en del på autobahn och tycker att det var mycket bättre än ryktet.
Svara med citat

Gammal 2012-02-09, 00:38

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
har ju inte kört i i florida men i LA och om jag fattat de så är de lite värre i LA
men för mig funkade de fint men de skadade ju inte att ha en bil med lite muskler i så man alltid hade accelerationen när man ville göra sina manövrar iaf inte i början

efter ett tag så kommer man in i de bra i LA var det ganska mycket 4+ fils vägar men ta de lugnt och kolla bakspeglarna så löser de sig

sen en sak till som är annorlunda när du kommer till fyrvägs kosning så är det alltid den som kommit först som får köra dvs ingen höger regel

jag lästa på lite trafik regler innan förra resan till californien och de borde finnas liknande sidor för Florida som tar upp lite små saker turister eller tom svenskar kan tänka på som är annorlunda mellan sverige och florida =)

edit: en här på forumet har ju en sida om florida och där nams en del trafik =) Floridasidan.se
Senast redigerad av C3_ den 2012-02-09 klockan 00:51.
Svara med citat

Gammal 2012-02-09, 06:43

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Qeroz Visa inlägg

Hej, hur svårt är det att köra hyrbil (Jeep Cherokee) från Tampas flygplats till St Petersburg...och sen utflykter i Florida...för en förstagångsbesökare i USA men annars van Sverigebilist? Tips om vad man bör tänka på?
Det är inte särskilt svårt... Ungefär som här hemma, men med lite högre tempo. GPS rekommenderas starkt, så slipper man momentet att bli ovän med kartläsaren i högersätet.

Tidigare har de hållit på och byggt vid flygplatsen i Tampa, men i somras när jag passerade där så verkade det som om de var mer eller mindre klara. Det var i alla fall ingen större påverkan på trafiken.

Betalvägar tar INTE kort typ Visa/Mastercard. Det är antingen cash eller Sunpass/EZpass. Det sistnämnda brukar de flesta hyrbilar ha, och man blir då debiterad i efterhand. Men se upp - en del hyrbilsbolag tar väldigt bra betalt med diverse avgifter kring detta om man använder det.

Betalvägen Florida Turnpike har vad jag förstått tagit bort möjlighteten att betala kontant, så då måste man använa Sunpass...

En del betalstationer är obemannade, och då får man slänga ned mynt i en korg. Finns det bemannade går det att betala med sedlar.
Svara med citat

Gammal 2012-02-09, 08:11

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Håller med de andra, inga större problem att köra, speciellt i Florida är de väldigt vana vid förvirrade turister. Det enda jag skulle säga kan upplevas som ovant i början är just de större motorvägarna inne i städerna, främst runt Miami där det i rusningstrafik kan vara riktigt hektiskt, 6-7 filer i varje riktning, ibland trafikplatser i flera våningar, vissa trafikanter som har väldigt brottom och kryssar fram i den täta trafiken. De har en förmåga att ta för givet att man blir insläppt om man byter fil så man ska vara beredd på att de byter fil mitt framför en i princip utan något utrymme alls, detta upplevde vi dock frekventare i Kalifornien än i Florida.

Sunpass kostar inte så mycket att ha och är värt priset om man ska köra runt lite, reglerna skiljer mellan uthyrarna Om hyrbil, Buss, tåg, flyg i Florida på* Floridasidan.

Vägskylltningen är bra, en sak man kanske inte tänker på direkt är att gatunamnen inte står på skyltar i gatuhörnen utan hänger över korsningarna så man ser (om man vet om det) i god tid vad gatan man kommer till heter.
Vid sväng till höger mot rött ska man vara försiktig då man ska ta hänsyn till all trafik även gående som vanligt och har all skuld om något händer, men man bör köra annars får man alltid en hop uppretade förare bakom sig som hänger på tutan. Fyrvägsstopp fungerar som sagts som i Sverige, först kör först, se dock upp, har aldrig varit så nära en krock som i Miami Beach när en taxi blåste igenom en fyrvägskorsning i sa 70 knyck när jag precis börjat köra ut.

Tänk på att skolbussar är heliga, lyser eller blinkar stoppskylten är det en dödssynd att köra förbi om inte trafikvakt, bussföraren eller polis vinkar förbi en.

Parkering är kanske också en sak att nämna, leta noga efter skylltar om parkeringsförbud, de är inte alltid så uppenbara, skylltar med text som "No Parking anytime...." Towing Zone" o.s.v. innebär att risken är stor att man får åka och lösa ut sin bil, onödig tid och pengar, man har gjort detta till en affärsverksamhet där den som äger P-platsen och företaget som bogserar bort bilarna tjänar pengar på detta. Var också noga med att passa P-automater, de är i regel mycket snabba på att lappa bilar. Ofta är det bättre att parkera på en större parkering där man betalar för hela dagen om man ska se sig om i någon stad t.ex, brukar kosta 10-15 dollar.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8