|
|

2012-02-07, 18:39
|
Reg.datum: jun 2011
Rykte: 0
|
Hotell New york
Något föralg på ett bra prisvärt hotell i New york.Sedan undrar jag hur det går att ta sig runt kollektivt,något bra förslag på lite aktiviteter typ sevärdheter shoppingcenter och dyl.Stannar 4-6 dagar innan det bär av mot Sanfransisco-Lasvegas-Nebraska-Orlando-Hem Vi är 2 vuxna o 1 barn
|
|
|

2012-02-07, 21:51
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Det går tretton på dussinet trådar med tips om hotell i New York så söker du kommer du att hitta många bra tips. På frågan om kollektivtrafiken så är svaret att det fungerar överlag väldigt bra i New York.
Om ni inte flyger mellan platserna ni ska till kommer ni att få se rejält mycket väg, och jag hoppas att ni planerat in, minimalt, fyra veckor om ni ska köra bil.
|
|
|

2012-02-07, 22:19
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag får uppfattningen att det är ert första besök i New York. Då är det intressant att veta vilken månad/årstid ni åker och vilken ålder barnet har om du vill ha relevanta tips.
/PeterO
|
|
|

2012-02-08, 00:24
|
|
Vi kommer att flyga dom flesta sträckor,bilar nog bara Sanfransisco-Vegas.Tid blir nog 6-7 veckor med början runt midsommar i New york
|
|
|

2012-02-08, 00:24
|
|
Dottern är 9
|
|
|

2012-02-08, 09:57
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rauken666
Dottern är 9
|
Oj, jag var i NY med 11-årigt barnabarn i somras. Tyvärr bara 4 hela dagar (+ halv hemresedag). Ett av det lite mer udda sakerna var att mata ekorrarna i parkerna. Förmiddagar i Union Squaew och Madison Square Park rekommenderas. De (ekorrarna) är hur tama som helt och man köper nötter på Duane Reade eller Walgrens, t ex. (Lite försiktig bör man vara för de kan råka rispa fingrarna).
Jag vet inte om 9 år är för gammalt för Childrens Museum, men du kan ju kolla in hemsidan på Children's Museum of Manhattan
Andra 'måsten' är Times Square (TV-skärmen i jätteformat, hitta dig själv på bilden). Pariserhjulet hos Toy'sRus Times Square, Frihetsgudinnan, Empire State Building eller Top of the Rock, Tjuren på Bowling Green, Chinatown mm.
/PeterO
|
|
|

2012-02-08, 16:04
|
|
Tack Peter mata ekorrarna lär bli att måste,min dotter gillar djur allra helst när man kan komma lite nära o mata,frihetsgudinnan lär oxå få ett besök,är det bild på time sqare på tv skärmen hela tiden?
|
|
|

2012-02-08, 22:17
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
Åker själva till New York för första gången nu i april, två vuxna och tre barn. Har inga erfarenheter att dela med mig än, förutom våra förberedelser :-) och våra summor.
Vi har bokat boende billigt (och det verkar jättebra!) via airbnb.com. Ser att ni även ska på roadtrip och sidan har boenden över hela USA så det kan ju ett tips för hela resan. Vårt pris för lägenhet på Park Avenue, Midtown blev ca 9500,- sek för 8 dagar. Vi valde en värd som hade kanonrecensioner, och det är säkert bra att ta någon som det finns ett bra omdöme på i alla fall.
Har bokat ett New York City Pass hemifrån. Finns många snarlika att välja på. Vi tog det här Official New York CityPASS® | Visit 6 New York Attractions for $79 för att priserna var bra och utbudet passar oss. Har även släktingar som använt det och som rekommenderade det. Prishöjning från 1 mars. 2300,- för oss (1500,- för er som är 3)
Bästa flygpriset fick vi genom att söka på Billiga flyg | Jämför flygresor med Skyscanner.se Den söker av flygbolag SAMT andra sökmotorer. Laddade ner appen i min Iphone och kunde söka snabbt varje dag tills vi var nöjda med priset, som ju kan ändra sig från en timme till en annan. Vårt pris blev 4.400,- med SAS, direktflyg från Oslo-New York. Priset är per vuxen. känns skönt att slippa mellanlanda när man åker med barn. Vänttider på flygplatser är inte det roligaste.
Vi har också hyrt bil då vi reser runt med bil en vecka norrut mot Boston och Portland. Via Hyrbil | Biluthyrning | Hyra Bil Billig (Från - 73 kr) hittade vi bästa priset. En stor 7-sitsig bil (tänkte på all bagage), 8 dagars hyra inklusive alla försäkringar (även tillägg), gps, extra förare och full tank vid hämtning (lämnas tom) för totalt 4400,-
Lycka till!
|
|
|

2012-02-08, 22:25
|
|
En sak till... Vi beställde internationellt körkort via Internationellt körkort - Motormännen där du skriver ut ansökningsblankett direkt från sidan. Det står såhär ang. IK : [i] I USA finns inget formellt krav på internationellt körkort - men väl ett informellt. Amerikansk polis är inte skyldiga att känna till svenska körkort. Saknas internationellt körkort kan en poliskontroll ta lång tid. Vi valde att ta det säkra före det osäkra :-) Kostnad ca 250,-
|
|
|

2012-02-08, 23:43
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rauken666
Tack Peter mata ekorrarna lär bli att måste,min dotter gillar djur allra helst när man kan komma lite nära o mata,frihetsgudinnan lär oxå få ett besök,är det bild på time sqare på tv skärmen hela tiden?
|
Nja, det är växlande reklam för en affär och att de visare en bit av Times Square mitt emot tv-skärmen. Så man kan få stå där någon minut innan man kan börja leta efter sig själv på skärmen.
En annan rätt kul sak är en kul-mobil (ett antal kulor som åker i en mängd olika banor). Den finns på Forbes Galleries Welcome to The Forbes Galleries alldeles innanför ytterdörren. 5:e Avenyn vid 12:e gatan. Öppet 10-16 ti, on, fr och lördag. Ligger alldeles nedan Union Square. Galleriet är gratis.
Leksaksaffären FAO Schwartz uppe vid 5:e avenyn x 58:e gatan har ett jättepiano som barnen får springa på (känt från en film).
Tvärs över gatan i Central Park finns ett litet Zoo. Ett mycket större är Bronx Zoo, men det tar minst en halv dag att åka till och gå runt på.
/PeterO
|
|
|

2012-02-08, 23:59
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken
Har bokat ett New York City Pass hemifrån. Finns många snarlika att välja på. Vi tog det här Official New York CityPASS® | Visit 6 New York Attractions for $79 för att priserna var bra och utbudet passar oss. Har även släktingar som använt det och som rekommenderade det. Prishöjning från 1 mars. 2300,- för oss (1500,- för er som är 3)
|
Det skulle vara intressant om du vill redovisa vilka attraktioner ni hann med, sedan ni kommit hem.
Observera att passet inte gäller för inträde till Frihetsgudinnans museum och terrassen vid hennes fötter. (Crown access är stängd för renovering).
MoMA (Museum of Modern Art) är gratis på fredagar efter 16.
Skippa Guggenheim och gå upp i Empire State Buliding en tidig förmiddag (för att slippa köerna) och gå upp i Top of the Rock i skymningen/kvällen.
/PeterO
|
|
|

2012-02-09, 11:56
|
|
Absolut, Peter! Jag lovar att skriva erfarenheter här. Många åker till New York och många har barn, så att dela med sig tycker jag är kul. Våra barn är 9,14 och 16- så det blir att samsas olika viljor och det är ju en utmaning i sig.
Angående passet har vi tänkt följande:
1) Ellis Island- känns intressant för hela familjen. Lite historia som även rör oss svenskar är inte helt fel för barnen faktiskt.
Skippar nog Frihetsgudinnan, ser henne på håll i stället (för det gör man väl när man åker till Ellis?) och evt ta Staten Island färjan gratis en extra gång om vi vill se henne igen.
2) Tänkte ta Empire State building och Top of the Rock, en dagtid och en kvällstid för att se Manhattan upplyst.
3) American Museum of Natural history ser vår 9-åring fram emot!
4) Metropolian och/eller MoMa vid tid och lust
Tipset om att mata ekorrerna låter också kanon. Det kanske blir så.
Vi har även bokat biljetter till Amateur Night på Apollo Theater, som vi tror passar vår familj bra.
Förutom detta vill vi inte planera för mycket. Strosa runt i stan, picnik i Central Park och bara supa in atmosfären. Det är egentligen prio 1. Vi stannar 1½ vecka så det borde inte bli stressigt att hinna med några "måsten".
Senast redigerad av Madicken den 2012-02-09 klockan 12:12.
|
|
|

2012-02-09, 22:51
|
|
Jättekul att höra att någon tänker gå på amatörtävlingarna! Ni bör förbereda åtminstone 9-åringen om att de pratar en hel del i början, innan själva tävlingarna börjar. Dessutom är ljudnivån rätt hög så man kan ta med öronproppar för säkerhets skull.
Båten går från Battery Park och stannar först på Liberty Island. Då får man se statyn på nära håll. Därefter går båten vidare till Ellis Island. Är ni tidigt ute (vilket man bör vara), så hinner ni stiga av och gå ett varv runt statyn, och sedan ta nästa båt till Ellis Island.
Säkerhets- och biljettkontroll sker bara vid första ombordstigningen.
Museet på Ellis Island ser lite kalt ut när man kommer in, men det är en hel del rum efter sidorna och en trappa upp. Det finns cafeteria.
Du har väl noterat var statyerna HC Andersen och Alice i Underlandet finns i Central Park?
/PeterO
|
|
|

2012-02-10, 02:56
|
|
Skriv gärna om eran tripp när ni kommer hem,gärna vilket som eran 9åring uppskattat bra med mycke tips inför våran resa.Peter vilken koll du har på landet du skulle ha en egen resebyrå.Jag lär återkomma med mer frågor planerar våran trip som bäst just nu,ju mer kött på bena man har ju lättare att få till det
|
|
|

2012-02-10, 17:44
|
Reg.datum: feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
|
Children museum på manhattan är inte mycket till museum och lämpar sig bäst för barn mellan 1-5 år. Jag har varit där ca 30 gånger.
Barn i skolåldern brukar gilla Am. Museum of Natural History.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|