ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-05, 17:53

Gäst

Standard Köra bil ensam genom Usa?
Hej! Tänkte höra om det är någon som har lite tips till mig.

Jag skall ta mig från North Carolina till Texas och har upptäckt att flygbiljetterna är ganska dyra just nu. Kollade upp hur mycket det skulle kosta att hyra bil vilket blev mycket billigare.

En resa mellan dess stater och mellan de städer jag ska tar ca 18 timmar. Nu funderar jag på om det är säkert att som ensam tjej köra denna sträcka? Någon som vet? Jag kör genom Tennessee och Arkansa.

Mvh
Svara med citat

Gammal 2012-02-05, 20:16

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det är utan tvekan "säkert" för dig att köra på egen hand, men undrar vad du menar med "dyra" flygbiljetter? Har du t.ex. kollat Southwest Airlines? De har bra priser. Blir ju mycket smidigare att flyga och hade definitivt varit mitt val.

Gammal 2012-02-05, 23:55

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
jag tvivlar på att flyg är så dyrt att de blir billigare med hyrbil bensin och övernattning

vad de gäller säkerhet så visst finns lite större risk i usa med betoning på lite om du jämnför med sverige men man är ofta extra paranoid pga kriminal serier

dock bör man kanske tänka på att de kan finnas lite roliga djur utmed vägen som man bör se upp för om man tex stannar och ska pissa utmed vägen (typ rattlesnake specielt i texas)

Edit:
om man kollar på soutwest airlines (flygs av airtrans) kostar de $204 för Charlotte, NC to Houston-Hobby, TX och de priset är taget ifrån dagarna när de är som dyrast i usa dvs runt 4juli

Edit: det billigaste bilhyrorna ligger runt $30/dygn för att köra NC till TX behöver du iaf 2 tankar bensin som kommer hamna runt $30-50/st beroende på tank i bilen sen är det avgift för att lämna bilen på annan ort så även om du skulle köra 18h i sträck och inte ta en övernattning så ligger hyrbils priset runt $220 + minst $60 i bensin så slutsatsen är jag skulle ta flyget och njuta av semestern =)

(hyrbils priserna är tagna ifrån avis och hertz samt beräkningar på bensin är från billigaste priserna i Dallas just nu beräkningarna är gjorda mellan Charlotte och Dallas 17h 15min enligt google maps)
Senast redigerad av C3_ den 2012-02-06 klockan 01:28.
Svara med citat

Gammal 2012-02-06, 15:37

Thailand_JB

Globetrotter
Thailand_JB är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 2

Standard Säkerhet i USA
Det är klart att det är mycket mer osäkert att åka ensam tjej i USA - det kan man inte sticka under stol med. Men med sunt förnuft är det inte alls på något sätt osäkert. Det finns säkert platser och tidpunkter på dygnet där du inte skulle vistas ensam här i Sverige heller.

Håll dig bara till samma sunda förnuft i USA så kommer det inte vara några problem och du kommer inte känna dig otrygg.

Om du åker bil och hamnar i något område som känns osäkert - gå inte ur bilen. Vad som upplevs som osäkert brukar märkas rätt väl.

En av mina bästa semestrar någonsin var faktiskt när jag bilade själv genom USA (förvisso är jag man, men ändå). Det är en grym upplevelse och det finns fördelar med att slippa ta hänsyn till andra när det blir många timmar i bilen.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8