ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-01, 21:03

Elolinona

Medlem
Elolinona är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Standard Turistvisum-90 dagar, men hur räknar man dagarna?
Turistvisumet till USA räcker ju i 90 dagar, men hur räknas dagarna?
Visst borde de räknas från samma dag man blir insläppt i landet?

Säg, om jag åker till USA den 1 juni, då måste jag åka tillbaka till Sverige senast den 29 augusti då visumet går ut? Eller måste jag åka någon dag innan visumet går ut, alltså den 28 exempelvis?
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 21:47

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är uppkopplad nu
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Går visumet ut den 29/8 så gäller det till och med detta datum.

Nu vet jag inte om du redan ansökt om visum men de flesta svenska medborgarna behöver inte ansöka om visum utan åker med Visa Waiver-programmet. Då räcker det med godkänd ESTA för att få stanna 90 dagar och kostar under hundralappen.
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 23:25

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Elolinona Visa inlägg

Turistvisumet till USA räcker ju i 90 dagar, men hur räknas dagarna?
Visst borde de räknas från samma dag man blir insläppt i landet?

Säg, om jag åker till USA den 1 juni, då måste jag åka tillbaka till Sverige senast den 29 augusti då visumet går ut? Eller måste jag åka någon dag innan visumet går ut, alltså den 28 exempelvis?
Jag är inne på samma resonemang som BarneyStinson. Men först undrar jag om det verkligen är turistvisum Du menar, många blandar ihop begreppen och kallar det inresetillstånd som man kan få genom att göra en ESTA-ansökan ($14) för visum vilket det inte är. Misstänker att Du menar inresetillstånd då Du säger 90 dagar ett turisvisa tror jag är vanligast att det är giltigt i 6 månader.
Oavsett om det är inresetillstånd eller visum så ska man resa ut ur landet senast den dag det går ut. ESTA gäller som sagts 90 dagar från och med inresedagen och tiden tickar på så länge man inte reser ut från Nordamerika (man kan alltså inte åka en sväng till Kanada och få 90 nya dagar på det viset.
Senast redigerad av floridasidan den 2012-02-01 klockan 23:29.
Svara med citat

Gammal 2012-02-02, 14:11

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
För att krångla till det hela så gäller ESTA i två år, eller om passets giltighetstid är kortare än två år. När man som svensk åker visumfritt i högst 90 dagar så gör man det under "Visa Waiver Program". Men för att kunna åka under det krävs det en godkänd ESTA-ansökan...
Svara med citat

Gammal 2012-02-02, 16:11

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Bör nog förtydligas lite?

Om passet förnyas måste ESTA-ansökan göras om, inresetillståndet är knutet till passet och byter man pass så går det inte att resa på det tillstånd man har utan man måste göra en ny ansökan.

Om ens förhållanden ändras så att man inte längre har rätt att åka under Visa Waiver Program så får man inte heller åka på det gamla tillståndet utan man måste istället ansöka om visum.

Gammal 2012-02-03, 12:44

Gäst

Standard Hur länge tills man kan få ett nytt turistvisa
Undrar om någon vet hur länge man måste vara ute ur USA innan man är berättigad till ett nytt turistvisa? Alltså om jag är där i 90 dagar och åker hem till sverige, hur länge måste jag vänta innan jag får åka tillbaka och få "nya 90 dagar"
Svara med citat

Gammal 2012-02-03, 13:41

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Undrar om någon vet hur länge man måste vara ute ur USA innan man är berättigad till ett nytt turistvisa? Alltså om jag är där i 90 dagar och åker hem till sverige, hur länge måste jag vänta innan jag får åka tillbaka och få "nya 90 dagar"
Har Du läst vad som skrivits i tråden? Berätta i.s.f. vad Du menar, är det verkligen visum (inte visa på svenska, visa brukar man kort kalla ett visakort för) eller inresetillstånd Du pratar om?

Om Du läst tråden så ser Du också att ett inresetillstånd normalt gäller i två år, det är inte tal om något nytt.

För att svara kort om det gäller inresetillstånd, så finns det finns inga regler om tid mellan utresa och ny inresa utan det avgörs från fall till fall. Gäller det visum så kan Du söka ett nytt när det gamla gått ut eller så kan Du ansöka om att förlänga vistelsen innan visumet gått ut USCIS - Extend Your Stay

Man har aldrig "rätt" till inresa utan det bestäms vid gränsen om man får komma in oavsett om man har visum eller inresetillstånd.

Gammal 2012-02-03, 13:56

Gäst

Standard förtydligande
För att förtydliga, med turistvisum menar jag de 90 dagar man får stanna med Visa Waiver-programmet. Undrar hur länge jag måste vara ute ur USA innan man får åka tillbaka igen utan att ansöka om ett speciellt visum.
Svara med citat

Gammal 2012-02-03, 14:09

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

För att förtydliga, med turistvisum menar jag de 90 dagar man får stanna med Visa Waiver-programmet. Undrar hur länge jag måste vara ute ur USA innan man får åka tillbaka igen utan att ansöka om ett speciellt visum.
Turistvisum och inresetillstånd (VWP) (ESTA) är två skillda saker. Det Du paratar om är INTE Turistvisum.
Du har då fått svar i förra inlägget :-)

Gammal 2012-02-04, 10:55

Elolinona

Medlem
Elolinona är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Standard
Jag menar förstås VWP och inte turistvisum. Blandade ihop dem!

Så, man kan resa tillbaka till sitt hemland samma dag som visumet går ut?
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 12:41

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är uppkopplad nu
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:

Hur ska du ha det.. ?

Edit: och oavsett om du åker med visum eller på Visa Waiver-programmet så är frågan besvarad tidigare i tråden.
Senast redigerad av BarneyStinson den 2012-02-04 klockan 15:02.
Svara med citat

Gammal 2012-02-04, 13:49

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:

Ja, jag förklarade det ju ganska ingående tidigare :-) Men det är fortfarande INTE ett visum! Vet inte egentligen om Du menar det Du börjar inläggget med (jag antar det) eller det Du avslutar med.
Kalla saker vid dess rätta namn så förstår andra vad Du menar ;-)
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8