ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-02-01, 13:26

Gäst

Standard Passfråga..
Åker till NY i höst, har lite funderingar..

Min sambo är svensk medborgare, han är dock född i Iran vilket även står i hans pass. Hans pass går ut 2015 (utfärdades 2007, och hur han fick sånt pass som är giltigt så länge vet jag inte riktigt..nån annan här kanske har nån aning?)

Iallafall, jag har funderat på om han ska anmäla sitt pass som försvunnet och göra ett nytt, då han för det första inte alls ser ut som på passbilden längre, visst man ser att det är han men...han var ju väldigt ung där, hehe. För att möjligtvis slippa onödigt strul i USA?

Har på känn att hans födelseort kommer väcka uppmärksamhet nog, att bilden i hans pass kommer att inspekteras extra noga (han har fått en del kommentarer under andra resor som "är det där verkligen du?" osv, och han blir så less och iriterad. Han har även stämplar från Alanya, vet inte om de kollar så mkt på sånt o bryr sig?

Vad tycker ni? Han ska ju absolut få komma in i USA för hans pass är ju giltigt på alla sätt men han känner oro över det här med bilden plus hans födelseort (vet att födelseort står med på hans nya pass med när han nu skaffar det)

tack på förhand för era synpunkter...
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 13:28

Gäst

Standard
Javisst ja, det finns ingen anledning till att han ska ha med sig sitt persiska pass då vi åker till New York?
Svara med citat

Gammal 2012-02-01, 13:40

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Javisst ja, det finns ingen anledning till att han ska ha med sig sitt persiska pass då vi åker till New York?
Beror ju på hur olik sig han är men man bör ju ha ett pass där de ser vem det är :-) Man behöver väl inte bli av med passet för att skaffa ett nytt, skulle de mot förmodan säga något så riv lite i det så sidorna lossnar så går det inte att använda ;-)

Ett pass räcker vad jag vet.

(Följ nu bara alla övriga regler om inresa i USA, ESTA o.s.v. gissar att födelselandet kan föranleda lite extra frågor i gränskontrollen så ha klart för er var ni ska bo, vad ni ska se och göra under resan.)
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8