ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-26, 17:00

Ewing

Nykomling
Ewing är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Kryssat "nej" i brott i ESTA ansökan
Hej!

Jag kryssade nej vid brott i ESTA ansökan av bara farten då jag inte ser mig som en brottsling men vid närmare eftertanke är jag faktiskt dömd två gånger för mindre förteelser och undrar om detta kan bli problem för mig vid inpassering till New York.

Jag är dömd till följande:

1) Rattonykterhet. Jag erkände och straffet blev böter.
2) Våld mot tjänsteman. Jag överklagat detta. Blev utslängd från en nattklubb och vakterna menade att jag gjorde motstånd. Jag anser mig oskyldig till detta men Svea Hovrätt dömde mig även om de var skiljaktiga och Högsta Domstolen prövar ej fallet. Straffet blev samhällstjänst och kommer att betas av efter sommaren.

Som sagt, det är inga fängelsestaff och personligen anser jag mitt trafikbrott som allvarligare än det andra. Kan detta vålla några problem för mig. Bör jag söka Visum?

Mvh,
Ewing
Svara med citat

Gammal 2012-01-26, 18:21

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Frågan du besvarat med Nej lyder:

"Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller en överträdelse som varit kopplad till droger; eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse; eller har du handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?"

Jag ser inte att du kan få något problem med inpasseringen pga detta.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2012-01-26, 19:10

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Håller med PeterO, Du har fyllt i rätt. Mycket hänger på om ett brott definieras som "moral turpitude" (moralisk skändlighet) vilket är en benämning som inte är lätt att tolka, vissa anser ju att alla brott är omoraliska....
Moral turpitude - Wikipedia, the free encyclopedia

Gammal 2012-01-27, 09:38

Ewing

Nykomling
Ewing är inte uppkopplad

Standard
Ok. Tack båda. Nu känns allt mycket bättre :-). Då åker jag då utan att göra någonting mera och hoppas på det bästa?

Jag tolkade det precis som er. Jag har inte blivit dömd till fängelse och brotten är inte av moralisk skändlighet, eller? Vad är egentligen "moralisk skändlighet".

Min rattonykterhet, även om den var lindrig, är ju kopplat till alkohol och med andra ord droger, eller det kanske inte klassas som drog?

Vad gäller min andra dom, våld mot tjänsteman, så blev jag dömd i domstol. kan det påverka?

När jag googlar "våld mot tjänsteman och inpassering USA" så får jag fram att det kan bli stora problem att komma in.

Men ni är alltså av annan uppfattning?

Tack så mycket.

/Ewing
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 10:06

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing Visa inlägg

Ok. Tack båda. Nu känns allt mycket bättre :-). Då åker jag då utan att göra någonting mera och hoppas på det bästa?

Jag tolkade det precis som er. Jag har inte blivit dömd till fängelse och brotten är inte av moralisk skändlighet, eller? Vad är egentligen "moralisk skändlighet".

Min rattonykterhet, även om den var lindrig, är ju kopplat till alkohol och med andra ord droger, eller det kanske inte klassas som drog?

Vad gäller min andra dom, våld mot tjänsteman, så blev jag dömd i domstol. kan det påverka?

När jag googlar "våld mot tjänsteman och inpassering USA" så får jag fram att det kan bli stora problem att komma in.

Men ni är alltså av annan uppfattning?

Tack så mycket.

/Ewing
Kan Du inte lägga länkar till sidorna som säger att det skulle bli problem, hittar inget matnyttigt när jag googlar på den frasen.

Nej alkohol räknas inte som drog i detta sammanhanget, droger är ju annars något de är väldigt hårda på.

Jag kan inte få det till att det skulle vara moral turpitude efter vad jag läst och hört men ingen kan ju garantera någonting när det gäller att komma in i ett annat land, det avgörs alltid i sista hand vid gränsen. Du har vad jag kan förstå fyllt i rätt, att de sen skulle kunna ta reda på din brottsbelastning (det lägger de knappast tid på om det inte är något annat som gör dem mycket misstänksamma, vapen i bagaget, en nerskriven bankrånsplan liggande i passet o.s.v. ;-) och sen stoppa dig vid gränsen p.g.a. det, är väldigt otroligt. Men som sagt ingen vet, inte ens amerikanska ambasaden svarar på om någon kommer in i USA.
Senast redigerad av floridasidan den 2012-01-27 klockan 10:12.
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 10:13

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Ett av apoteken i Sverige heter ju "Kronans Droghandel", så du kan lugnt sluta oroa dig för att de tar upp ordet droger i ESTA. De måste ju mena narkotika, LSD och liknande.

Och domen hade ju inget med med det de tar upp i ansökan att göra så du har fyllt i alldeles rätt.

Det händer ju att man kan få lite fler frågor an de två vanliga (Hur länge stannar du? Vad är syftet med resan, affärer eller nöje?) och skulle de då komma in på de saker du tagit upp här ska du absolut inte mörka, för kommer de på att du inte talar om allt så är det nog vändande plan som väntar.

Men det är näst intill otroligt att du skulle få sådana frågor så det är inget du behöver oroa dig för.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2012-01-27, 10:35

Ewing

Nykomling
Ewing är inte uppkopplad

Standard
Ok. Tack! Då kör jag på det!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8