Citat:
Ursprungligen postat av Solstråle
Tusen tack för tipsen! Ska genast kolla på lit närmre på hotell i de områdena.
Bil är för oss en självklarthet i alla fall så det blir det oavsett!
Eftersom du vill återvända till LA, vad ansåg du var det bästa med staden och vad är det som gör att du vill åka tillbaka?
|
Som Floridasidan sa, man kan ju också dela upp tiden och ta några dagar i ett område och några i ett annat.
Vad jag tyckte om:
* Atmosfären! Kändes väldigt laid back och avslappnat fast du har hela storstadens utbud av allt från shopping till strandliv.
* Universal Studios var riktigt roligt.
Jag och mitt resesällskap är väl överhuvudtaget väldig "populärkulturinriktade" i våra intressen överhuvudtaget så allt sånt funkar bra för oss. Vi hade innan tänkt att i princip enbart åka dit, åka på deras studio tour för att sånt gillar vi och sen göra något annat den dagen. Men vi gillade en hel del annat där också, inklusive en del roliga åkattraktioner så vi blev där hela dagen. Skulle gärna återvända för det kändes som att vi ändå inte är riktigt klara med stället. Det är väl alltid mycket folk där, typisk turistattraktion sådär, men vi var väldigt imponerande över att det flöt på såpass smidigt ändå. Vi var där en vardag i början av veckan (måndag eller tisdag? minns inte säkert) och det kan nog säkert ännu mer folk på helgerna.
* Bara känslan av att se Hollywooodskylten! Vi valde att åka till Griffith Observatory, ett science museum som har gratis inträde för därifrån kan man både se skylten och få vyer över LA som är häftiga. Stället i sig var rätt kul också. Men gör inte samma miss som oss, det vill säga ta lite sovmorgon. Det ligger ju en uppe på en höjd och det finns en parkering som sällan räcker till alla även om den är stor. Det innebar att vi fick promenera i ett par kilometer från där vi parkerat bilen och upp. Att det var den varmaste dagen på tiden vi var där bidrog väl
* Att åka runt och jämföra hur olika de olika stadsdelarna är. Trevliga Westwood där vi bodde, kändes som bra medelklassområde med trevliga villor odyl samt tillgång (i alla fall från där vi bodde - avstånde är ju enorma även inom områdena i stan) till biograf, caféer o liknande inom gångavstånd, Beverly Hills med sina lyxigare omgivningar samt Hollywood som är rejält mycket mer nergånget än båda de andra områden jag nämnde är bara några exempel.
* Walk of Fame kändes ju också som ett måste för oss. Återigen, är man populärkulturnörd så är ju LA rena Mekka.
* Nästa gång så har vi kommit överens om att tillbringa lite mer tid i utelivet på kvällarna, i synnerhet att testa på några av de klassiska klubbarna längs Sunset Strip (återigen, rocknörd varning på oss

) för även om vi var i området så var vi aldrig in på några av uteställena där.
* Santa Monica Pier ska man nog uppleva både på dagen och kvällen. Mysigt!
Nu vet jag ju inte er budget för boendet, så ni kan ju kolla runt lite på vad som passer er och er budget. Vi bodde på två olika hotell.
Hotel Palomar i Westwood som var riktigt trevligt. Ett hotell i precis min smak, och i ett trevligt område som sagt.
Sista natten bodde vi på
Millennium Biltmore som ligger mer i "downtown" har jag för mig att området kallas. Det bokade vi mest för att de har spektakulära offentliga utrymmen som rätt ofta använts i filmer, tv-serier och liknande. Och dom var spektakulära, många kul kort därifrån. Däremot kändes rummen rätt slitna och nergångna så jag är glad att vi inte stannade längre av den anledning. Men de kanske har renoverat sen 2009? Vet inte.
Brukar ni använda er av Tripadvisor? Jag brukar kika omkring där och läsa lite hotellrecensioner innan jag bokar för jag kan ganska snabbt läsa mellan raderna i recensionerna och bilda mig en uppfattning om ett hotell är något för mig eller inte. Jag är i och för sig rätt petig med boende överhuvudtaget, eftersom jag har sömnproblem.
Låna eller köp en guidebok. Vi hade god användning av en Lonely Planet i synnerhet i LA eftersom det är så stort och för att snabbt hitta igen vissa grejjer när vi skulle använda GPS:en för att smidigast ta oss runt. Finns ju rätt många varianter av såna att hitta.
Vad gäller mat så har jag glömt vad många ställen som vi åt på hette. Jag gillar Johnny Rockets-kedjan om man vill ha bra burgare, sallader eller liknande. Fanns en kanonbra kinesisk restaurang i Beverly Center också. Toppen! LA har ju utbud av varierade restauranger med olika kök i olika prisklasser. Man kanske ska läsa på lite bättre än vad vi gjorde vad gäller middagar, för vi körde oftast stilen "herregud klockan är runt 9 på kvällen inte konstigt att vi håller på att avlida av hunger" varianten rätt ofta och att snabbt hitta nåt som passar när man sitter och åker i bilen kanske inte alltid blir bra. Man kan kanske fundera lite kvällen innan eller på morgonen och styra upp eller leta lite på nätet i förväg på tips på ställen utifrån vad man tänker göra just den dagen.