ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-12, 13:42

Solstråle

Nykomling
Solstråle är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Question Florida vs. Kalirfornien + New York
Hej!

Jag och sambon planerar 14-18 dagar i USA till hösten (sep-okt). Vi vet redan nu ett en vecka ska spenderas i New York men vi vill också har minst en vecka av sol och bad.

Florida har vi båda besökt tidigare och känner att om vi åker dit så blir det en avslappnad resa. Vi vet vad som finns att göra (vart bästa shoppingen finns ), veta vilka hotell som är trevliga och vi känner helt enkelt till staten ganska bra.

Kaliforninen är för oss båda helt nytt territorium. Vet inte alls vilka område jag ska kolla på när jag söker efter hotell? Vilka områden som är trevliga och mindre trevliga? Vart bäst shoppingen finns och vad man kan göra om man är helt ointresserad av nöjesparker?

Nu behöver jag er hjälp! Behöver få så mycket info om kalifornien som bara är möjligt utifrån våra intressen (sol, bad, shopping och vin!). Sen behöver vi hjälp med att bestämma om det ska bli västkust eller ostkust. Ge oss dina bästa tips och åsikter!

/Solstråle
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 14:14

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Solstråle Visa inlägg

Hej!

Jag och sambon planerar 14-18 dagar i USA till hösten (sep-okt). Vi vet redan nu ett en vecka ska spenderas i New York men vi vill också har minst en vecka av sol och bad.

Florida har vi båda besökt tidigare och känner att om vi åker dit så blir det en avslappnad resa. Vi vet vad som finns att göra (vart bästa shoppingen finns ), veta vilka hotell som är trevliga och vi känner helt enkelt till staten ganska bra.

Kaliforninen är för oss båda helt nytt territorium. Vet inte alls vilka område jag ska kolla på när jag söker efter hotell? Vilka områden som är trevliga och mindre trevliga? Vart bäst shoppingen finns och vad man kan göra om man är helt ointresserad av nöjesparker?

Nu behöver jag er hjälp! Behöver få så mycket info om kalifornien som bara är möjligt utifrån våra intressen (sol, bad, shopping och vin!). Sen behöver vi hjälp med att bestämma om det ska bli västkust eller ostkust. Ge oss dina bästa tips och åsikter!

/Solstråle
Jag älskar ju personligen Florida, fortfarande det bästa resmål vi besökt. Vi var i Kalifornien (plus rundan till Grand Canyon, Vegas & Yosemite) i September 2010 och det kan jag också rekommendera. Det enda vi inte fick där var bad i havet, kallt i vattnet och dåligt väder när vi planerat in bad. Det som gav mest intryck var naturupplevelserna och landskapet. En vecka är dock alldeles för kort tid både i Florida och på västkusten det blir ju att välja en eller två platser. San Francisco gillade vi bäst och där spenderar man lätt en vecka, för bad behöver man dock våtdräckt. San Diego var också väldigt trevligt, där ska ju vara lite varmare i havet också, kombinera eventuellt med en avstickare till Grand Canyon.
Min åsikt är att ni bör ta 11 dagar (om det är vad ni maximalt kan ta) i Florida som ni redan känner till och spara Västkusten tills ni kan ta en resa på minst tre veckor, då får ni ut mycket mer av det.

Gammal 2012-01-12, 15:12

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
När vi var i Californien (LA och San Diego) så bodde vi på ett hotell i stadsdelen Westwood. Jättetrevligt område, lite "medelklasskänsla" så där. Det var även relativt nära och enkelt med bil att ta sig till Santa Monica där ni har bra stränder. Annars kan man ju bo i Santa Monica-området också. Det ska finnas en del hotell där och det område är också trevligt så det kan ju vara ett alternativ om ni vill bo ännu närmare stranden!

Bil är ett måste tycker jag i LA, för det är stora avstånd och även om det finns viss kommunikation (bussar, tunnelbana) så tycker jag att det tar alldeles för mycket tid och möda att ta sig runt på det sättet. Det känns som att man förlorar alldeles för mycket tid på att få ihop allt utan bil.

Det finns rätt många olika stränder i LA, Santa Monica som sagt, men för att nämna några andra: Venice Beach och Manhattan Beach. Det finns fler också, kolla runt lite och se om något annat område passar också med närhet till badmöjligheter.

En "mall" som vi gillade i LA var Beverly Center. Beverly Center: Beverly Center

Ska ni till västkusten och har ungefär en vecka, lite drygt kanske, enligt era planer så skulle jag fokusera på en stad, till exempel Los Angels. Alldeles för kort om tid att hinna med så mycket mer. Har man mer tid på sig så är det trevligt att göra precis som redan nämnts, en mer roadtripbetonad resa med besök i några av de andra städerna också.

Innan vi åkte, så tänkte jag att det skulle bli en once in a lifetime experience, men blev såld så jag vill gärna återvända. I synnerhet till LA! San Diego är supertrevligt också och väl värt ett besök men det känns som att jag har fler saker jag har kvar att upptäcka i LA och fler saker där som jag gärna gör om.
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 17:29

Solstråle

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Jag älskar ju personligen Florida, fortfarande det bästa resmål vi besökt. Vi var i Kalifornien (plus rundan till Grand Canyon, Vegas & Yosemite) i September 2010 och det kan jag också rekommendera. Det enda vi inte fick där var bad i havet, kallt i vattnet och dåligt väder när vi planerat in bad. Det som gav mest intryck var naturupplevelserna och landskapet. En vecka är dock alldeles för kort tid både i Florida och på västkusten det blir ju att välja en eller två platser. San Francisco gillade vi bäst och där spenderar man lätt en vecka, för bad behöver man dock våtdräckt. San Diego var också väldigt trevligt, där ska ju vara lite varmare i havet också, kombinera eventuellt med en avstickare till Grand Canyon.
Min åsikt är att ni bör ta 11 dagar (om det är vad ni maximalt kan ta) i Florida som ni redan känner till och spara Västkusten tills ni kan ta en resa på minst tre veckor, då får ni ut mycket mer av det.
Det låter ju helt klart som om man skulle ta lite längre tid på sig i kalifornien då. Eftersom jag inte riktigt kan hålla mina tassar borta från New York så kommer vi inte lägga mer tid än typ 10 dagar på någon annan ort. Du som är så pass kunnig kanske kan svara på vart men helst åker i Florida. Vi har ju som sagt varit där och redan gjort många av de största turistgrejerna. Vilka delar ska man besöka för att få ut det mesta utav Florida utan dyra turist områden?
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 17:32

Solstråle

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Maxi Visa inlägg

När vi var i Californien (LA och San Diego) så bodde vi på ett hotell i stadsdelen Westwood. Jättetrevligt område, lite "medelklasskänsla" så där. Det var även relativt nära och enkelt med bil att ta sig till Santa Monica där ni har bra stränder. Annars kan man ju bo i Santa Monica-området också. Det ska finnas en del hotell där och det område är också trevligt så det kan ju vara ett alternativ om ni vill bo ännu närmare stranden!

Bil är ett måste tycker jag i LA, för det är stora avstånd och även om det finns viss kommunikation (bussar, tunnelbana) så tycker jag att det tar alldeles för mycket tid och möda att ta sig runt på det sättet. Det känns som att man förlorar alldeles för mycket tid på att få ihop allt utan bil.

Det finns rätt många olika stränder i LA, Santa Monica som sagt, men för att nämna några andra: Venice Beach och Manhattan Beach. Det finns fler också, kolla runt lite och se om något annat område passar också med närhet till badmöjligheter.

En "mall" som vi gillade i LA var Beverly Center. Beverly Center: Beverly Center

Ska ni till västkusten och har ungefär en vecka, lite drygt kanske, enligt era planer så skulle jag fokusera på en stad, till exempel Los Angels. Alldeles för kort om tid att hinna med så mycket mer. Har man mer tid på sig så är det trevligt att göra precis som redan nämnts, en mer roadtripbetonad resa med besök i några av de andra städerna också.

Innan vi åkte, så tänkte jag att det skulle bli en once in a lifetime experience, men blev såld så jag vill gärna återvända. I synnerhet till LA! San Diego är supertrevligt också och väl värt ett besök men det känns som att jag har fler saker jag har kvar att upptäcka i LA och fler saker där som jag gärna gör om.

Tusen tack för tipsen! Ska genast kolla på lit närmre på hotell i de områdena.
Bil är för oss en självklarthet i alla fall så det blir det oavsett!

Eftersom du vill återvända till LA, vad ansåg du var det bästa med staden och vad är det som gör att du vill åka tillbaka?
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 17:40

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:

Det låter ju helt klart som om man skulle ta lite längre tid på sig i kalifornien då. Eftersom jag inte riktigt kan hålla mina tassar borta från New York så kommer vi inte lägga mer tid än typ 10 dagar på någon annan ort. Du som är så pass kunnig kanske kan svara på vart men helst åker i Florida. Vi har ju som sagt varit där och redan gjort många av de största turistgrejerna. Vilka delar ska man besöka för att få ut det mesta utav Florida utan dyra turist områden?
Berätta gärna lite om vad ni är intresserade av så är det lättare att tipsa.

Gammal 2012-01-12, 17:51

Solstråle

Nykomling

Standard
Citat:

Berätta gärna lite om vad ni är intresserade av så är det lättare att tipsa.
Ja alltså vi kommer ha bil så ta sig runt är inga problem. Vi vill kunna sola och bada men ändå kunna åka iväg en sväng på eftermiddagen (vi är ganska rastlösa). Miami går bort, lika så Key West jag tycker det är onödigt dyrt. Om man ska utgå ifrån varför vi vill återvända till just Florida så är det för man kan kombinera Shoppping/utflykter med "solsemester". Vi är ett ganska ung par (21,23). Vi kommer säkerligen vilja gå på någon sport, besöka Sawgrass Mills men annars mest kunna slappna av och njuta. Vi har ju kikat på lite småromantiska hotell i dagsläget så vi håller oss gärna borta från barnfamiljerna :P Ett vilt uteliv är inte jätteviktigt men det kan ju vara trevligt att komma ut någon kväll. var det svar på din fråga eller blev det mest rörigt nu?
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 18:24

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:

Ja alltså vi kommer ha bil så ta sig runt är inga problem. Vi vill kunna sola och bada men ändå kunna åka iväg en sväng på eftermiddagen (vi är ganska rastlösa). Miami går bort, lika så Key West jag tycker det är onödigt dyrt. Om man ska utgå ifrån varför vi vill återvända till just Florida så är det för man kan kombinera Shoppping/utflykter med "solsemester". Vi är ett ganska ung par (21,23). Vi kommer säkerligen vilja gå på någon sport, besöka Sawgrass Mills men annars mest kunna slappna av och njuta. Vi har ju kikat på lite småromantiska hotell i dagsläget så vi håller oss gärna borta från barnfamiljerna :P Ett vilt uteliv är inte jätteviktigt men det kan ju vara trevligt att komma ut någon kväll. var det svar på din fråga eller blev det mest rörigt nu?
Ja South Beach är ju det bästa stället och så dyrt är det inte, där finns mycket mer av allt och en av de bästa stränderna, sen ligger ju hela Miami intill och då finns det mer att göra än man hinner på några veckor. Där finns också shopping nästa i samma klass som Sawgrass Mill som man ju annars kan göra utflykter till även det, har ni varit i South Beach?
Vill ni ha en mindre ort med mindre av allt, men där det ändå finns lite att hitta på så är ju Ft. Lauderdale hyfsat men då bör man bo nära Las Olas Blvd. (vid havet) där det finns lite restauranger, barer och lite butiker. Badet är nästan som i South Beach även om stranden är lite smalare.
Var bodde ni sist och vad tyckte ni om det?

Ska Ni till L.A kan ni med fördel dela tiden mellan två olika hotell i olika delar av staden då det är ganska stora avstånd, kanske några dagar i Hollywood och några i Santa Monica eller Long Beach t.ex.

Gammal 2012-01-12, 18:36

Solstråle

Nykomling

Standard
Citat:

Ja South Beach är ju det bästa stället och så dyrt är det inte, där finns mycket mer av allt och en av de bästa stränderna, sen ligger ju hela Miami intill och då finns det mer att göra än man hinner på några veckor. Där finns också shopping nästa i samma klass som Sawgrass Mill som man ju annars kan göra utflykter till även det, har ni varit i South Beach?
Vill ni ha en mindre ort med mindre av allt, men där det ändå finns lite att hitta på så är ju Ft. Lauderdale hyfsat men då bör man bo nära Las Olas Blvd. (vid havet) där det finns lite restauranger, barer och lite butiker. Badet är nästan som i South Beach även om stranden är lite smalare.
Var bodde ni sist och vad tyckte ni om det?

Ska Ni till L.A kan ni med fördel dela tiden mellan två olika hotell i olika delar av staden då det är ganska stora avstånd, kanske några dagar i Hollywood och några i Santa Monica eller Long Beach t.ex.

South beach här fint men där har vi båda varit. Jag personligen tyckte inte att de mötte mina förväntningar och sambon var där i fjol. Vi har mest kollat på Ft. Lauderdale (har varit där två gånger tidigare) när vi kollat på boende. Lite lägre priser och har ju ungefär det vi är ute efter + supermysigt enligt mig. Tänke lite på Floridas östra kust. Har du varit där ?

Ska börja kika lite på LA idag också. Vem vet, priserna kanske springer iväg där?

Västkusten i Florida menar jag ju såklart!
Senast redigerad av Solstråle den 2012-01-12 klockan 20:22.
Svara med citat

Gammal 2012-01-12, 19:55

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Tusen tack för tipsen! Ska genast kolla på lit närmre på hotell i de områdena.
Bil är för oss en självklarthet i alla fall så det blir det oavsett!

Eftersom du vill återvända till LA, vad ansåg du var det bästa med staden och vad är det som gör att du vill åka tillbaka?
Som Floridasidan sa, man kan ju också dela upp tiden och ta några dagar i ett område och några i ett annat.

Vad jag tyckte om:

* Atmosfären! Kändes väldigt laid back och avslappnat fast du har hela storstadens utbud av allt från shopping till strandliv.

* Universal Studios var riktigt roligt.

Jag och mitt resesällskap är väl överhuvudtaget väldig "populärkulturinriktade" i våra intressen överhuvudtaget så allt sånt funkar bra för oss. Vi hade innan tänkt att i princip enbart åka dit, åka på deras studio tour för att sånt gillar vi och sen göra något annat den dagen. Men vi gillade en hel del annat där också, inklusive en del roliga åkattraktioner så vi blev där hela dagen. Skulle gärna återvända för det kändes som att vi ändå inte är riktigt klara med stället. Det är väl alltid mycket folk där, typisk turistattraktion sådär, men vi var väldigt imponerande över att det flöt på såpass smidigt ändå. Vi var där en vardag i början av veckan (måndag eller tisdag? minns inte säkert) och det kan nog säkert ännu mer folk på helgerna.

* Bara känslan av att se Hollywooodskylten! Vi valde att åka till Griffith Observatory, ett science museum som har gratis inträde för därifrån kan man både se skylten och få vyer över LA som är häftiga. Stället i sig var rätt kul också. Men gör inte samma miss som oss, det vill säga ta lite sovmorgon. Det ligger ju en uppe på en höjd och det finns en parkering som sällan räcker till alla även om den är stor. Det innebar att vi fick promenera i ett par kilometer från där vi parkerat bilen och upp. Att det var den varmaste dagen på tiden vi var där bidrog väl

* Att åka runt och jämföra hur olika de olika stadsdelarna är. Trevliga Westwood där vi bodde, kändes som bra medelklassområde med trevliga villor odyl samt tillgång (i alla fall från där vi bodde - avstånde är ju enorma även inom områdena i stan) till biograf, caféer o liknande inom gångavstånd, Beverly Hills med sina lyxigare omgivningar samt Hollywood som är rejält mycket mer nergånget än båda de andra områden jag nämnde är bara några exempel.

* Walk of Fame kändes ju också som ett måste för oss. Återigen, är man populärkulturnörd så är ju LA rena Mekka.

* Nästa gång så har vi kommit överens om att tillbringa lite mer tid i utelivet på kvällarna, i synnerhet att testa på några av de klassiska klubbarna längs Sunset Strip (återigen, rocknörd varning på oss ) för även om vi var i området så var vi aldrig in på några av uteställena där.

* Santa Monica Pier ska man nog uppleva både på dagen och kvällen. Mysigt!

Nu vet jag ju inte er budget för boendet, så ni kan ju kolla runt lite på vad som passer er och er budget. Vi bodde på två olika hotell.

Hotel Palomar i Westwood som var riktigt trevligt. Ett hotell i precis min smak, och i ett trevligt område som sagt.

Sista natten bodde vi på Millennium Biltmore som ligger mer i "downtown" har jag för mig att området kallas. Det bokade vi mest för att de har spektakulära offentliga utrymmen som rätt ofta använts i filmer, tv-serier och liknande. Och dom var spektakulära, många kul kort därifrån. Däremot kändes rummen rätt slitna och nergångna så jag är glad att vi inte stannade längre av den anledning. Men de kanske har renoverat sen 2009? Vet inte.

Brukar ni använda er av Tripadvisor? Jag brukar kika omkring där och läsa lite hotellrecensioner innan jag bokar för jag kan ganska snabbt läsa mellan raderna i recensionerna och bilda mig en uppfattning om ett hotell är något för mig eller inte. Jag är i och för sig rätt petig med boende överhuvudtaget, eftersom jag har sömnproblem.

Låna eller köp en guidebok. Vi hade god användning av en Lonely Planet i synnerhet i LA eftersom det är så stort och för att snabbt hitta igen vissa grejjer när vi skulle använda GPS:en för att smidigast ta oss runt. Finns ju rätt många varianter av såna att hitta.

Vad gäller mat så har jag glömt vad många ställen som vi åt på hette. Jag gillar Johnny Rockets-kedjan om man vill ha bra burgare, sallader eller liknande. Fanns en kanonbra kinesisk restaurang i Beverly Center också. Toppen! LA har ju utbud av varierade restauranger med olika kök i olika prisklasser. Man kanske ska läsa på lite bättre än vad vi gjorde vad gäller middagar, för vi körde oftast stilen "herregud klockan är runt 9 på kvällen inte konstigt att vi håller på att avlida av hunger" varianten rätt ofta och att snabbt hitta nåt som passar när man sitter och åker i bilen kanske inte alltid blir bra. Man kan kanske fundera lite kvällen innan eller på morgonen och styra upp eller leta lite på nätet i förväg på tips på ställen utifrån vad man tänker göra just den dagen.
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 05:22

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
om man vill ha bra burgare i LA så var Hard Rock cafe på hollywood blvd att rekomendera specielt eftersom man har lite att se där i krokarna med

annars ska man ju inte missa drive thru kedjan In and out burgers fan de är nog de godaste snabbmats burgarna jag någonsin ätit

Ja sen i allmänhet vet jag inte riktigt vad de är med LA men de känns bara så "hemma"
klimatet är ju varmt men tort medans florida är fuktig värme

Om man vill ha shopping finns de ju iaf en massa Outlets som Citadel Outlets, Ontario Mills Mall som är de mest centrala i LA sen finns de fler åt Palm Springs hållet eller i Camarillo (ja de finns en del)
sen finns de ju massa shopping lite varstans men Santa Monica och Beverly Hills/Hollywood är bra också

sen om man vill bo lite annorlunda och njuta av lite bad i LA så hyra stuga vid Lake Arrowhead kan vara ganska mysigt finns mycket aktiveteter på dagen man kan hyra in sig på som jetski mm att bada I LA området skulle jag definitivt rekomendera Sjöar för Havet är kallt även mitt på sommaren

vattnet utanför LA kommer uppifrån Alaska tror de var 14grader mitt i sommaren när vi badade de var kallt och väldigt segt att doppa sig =)
tur att de är så varmt i luften så de kompenserar lite när man kommer upp.
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 16:52

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av C3_ Visa inlägg

om man vill ha bra burgare i LA så var Hard Rock cafe på hollywood blvd att rekomendera specielt eftersom man har lite att se där i krokarna med
Jag gillar också HRC jättemycket. Det finns en även i anslutning till Universal Studios.
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 07:46

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
den vid universal är ju den ursprungliga HRC i LA
den i Hollywood hade öppnat 3 dar innan vi kom dit =) (2010)
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 10:15

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av C3_ Visa inlägg

den vid universal är ju den ursprungliga HRC i LA
den i Hollywood hade öppnat 3 dar innan vi kom dit =) (2010)
Det fanns ju någon på ett annat ställe i LA också förut.

När vi var i LA var vi så trötta efter vårt besök på Universal, plus att vi redan hade ätit lunch på ett annat ställe inne på Universal att vi inte gick och åt på HRC. Vi hade dessutom redan tänkt gå på det andra stället ändå. Men så visade sig (dumt av oss att inte dubbelkolla) att det stället hade de stängt och HRC i Hollywood hade de ju inte öppnat än. Känns lite surt att vi planerade så taskigt att det inte blev något besökt på Hard Rock i LA! Ska inte göra om samma miss i New York i mars. Där *måste* det bli ett besök.
Svara med citat

Gammal 2012-01-14, 13:43

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
bara hoppas de är lika bra standard i NY =)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8