|
När boka flyg till New York?
|

2012-01-22, 14:42
|
|
|
8
Citat:
Ursprungligen postat av tomanki
12-13h är väl Ok tid för denna resa?
|
8 timmar med SAS
|
|
|

2012-01-22, 15:04
|
Reg.datum: jan 2012
Rykte: 0
|
då får jag åka en gång till :-)
|
|
|

2012-01-25, 23:01
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
SAS och AirBnb
Ser att du redan bokat, men lägger mina uppgifter i tråden för andra som söker svar.
Har också fått många bra tips av de som svarat här hos dig, det är fenomenalt!
Vi (familj på 5) flyger till New York i april, med SAS för 4400,- för direktplan tur/retur. Har haft koll på priserna i över ½ år via Skyscanner.com som pejlar av hela marknaden (rätta mig om jag har fel) både via andra återförsäljare som Travellink, Seat24, Kilroy mfl. samt flygbolagen direkt. Tycker jag fått en bra bild av prisläget till envar tid tack vare detta. Laddade ned appen och kollade nästan dagligen via ett enkelt knapptryck i telefonen.
Priserna ändrade sig flera gånger under tiden. Från billiga, till dyra, till billiga, till jättedyra, till billiga igen- och då slog vi till. Det är ju marknaden som styr, antar jag så det går kanske inte att säga någonting om när det lönar sig att boka.
Boendet bokade vi genom airbnb.com och har hyrt en lägenhet hos en svensk tjej och hennes amerikanska man som hyr ut flera lägenheter i New York. För oss blev priset hälften av det billigaste hotellet på Manhattan. Vi bor då på Park Ave nära Flatiron, så det lär väl vara ganska bra beliggenhet.
Är första gången för oss i New York, så det ska bli spännande!
Jag lägger ut mera info om hur vi upplevde att hyra via airbnb när vi kommer hem i slutet på april.
|
|
|

2012-05-05, 18:28
|
|
|
Hur var Er resa ??
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken
Ser att du redan bokat, men lägger mina uppgifter i tråden för andra som söker svar.
Har också fått många bra tips av de som svarat här hos dig, det är fenomenalt!
Vi (familj på 5) flyger till New York i april, med SAS för 4400,- för direktplan tur/retur. Har haft koll på priserna i över ½ år via Skyscanner.com som pejlar av hela marknaden (rätta mig om jag har fel) både via andra återförsäljare som Travellink, Seat24, Kilroy mfl. samt flygbolagen direkt. Tycker jag fått en bra bild av prisläget till envar tid tack vare detta. Laddade ned appen och kollade nästan dagligen via ett enkelt knapptryck i telefonen.
Priserna ändrade sig flera gånger under tiden. Från billiga, till dyra, till billiga, till jättedyra, till billiga igen- och då slog vi till. Det är ju marknaden som styr, antar jag så det går kanske inte att säga någonting om när det lönar sig att boka.
Boendet bokade vi genom airbnb.com och har hyrt en lägenhet hos en svensk tjej och hennes amerikanska man som hyr ut flera lägenheter i New York. För oss blev priset hälften av det billigaste hotellet på Manhattan. Vi bor då på Park Ave nära Flatiron, så det lär väl vara ganska bra beliggenhet.
Är första gången för oss i New York, så det ska bli spännande!
Jag lägger ut mera info om hur vi upplevde att hyra via airbnb när vi kommer hem i slutet på april.
|
Hur var er Resa? Berätta ! I vilken stadsdel hade bott i om Du åkt en gång till?
|
|
|

2012-05-08, 21:02
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hur var er Resa? Berätta ! I vilken stadsdel hade bott i om Du åkt en gång till?
|
Hej!
Ursäkta att jag inte skrivit något än, har varit en del att göra på jobbet efter vi kom hem.
Vi åkte från Gardermoen (Oslo) med direktflyg till Newark (New York). Resan tog ca 8 timmar och vi är helnöjda med SAS, trots att vi läste negativ kritik innan.
Väl framme på Newark tog det ca 1 timme att köa och gå igenom gränskontrollen. Efter oss blev det nästan slut på kön innan nästa gäng anlände så det är säkert olika samt tur/otur hur lång tid det tar. Själva behövde vi bara svara på vad vi skulle göra i USA, men man kan tydligen få alla möjliga frågor som man måste svara på. De fotade oss och tog fingeravtryck, sen var det bara att plocka upp vår bagage.
Från Newark tog vi oss först med tåg (som går mellan flygplatsen och olika parkeringar mm) sen med shuttlebus från Alamo (biluthyrningen) till Alamos kontor för att hämta vår bil. Det tog ca 30 minuter till kontoret Newark, Liberty International Airport,162 Us Highway 1 And 9,Newark, NJ 07114-2200
United States. Där var det ingen kö, och eftersom vi bokat och betalat redan så gick det snabbt att få ut bilen. Vi fick hjälp att ställa in GPS´en på rätt adress sen var det bara att bege sig ut i trafiken!
När det gäller bilkörningen, så funkade det riktigt bra. Vi var två vakna hela tiden, så chauffören fick hjälp att följa GPS och skyltar. Sträckan första dagen gick från Alamos kontor Newark till Marlborough (ungefär i höjd med Boston) vilket tog ca 3,5 timme. Det var bra att vi lagt in en paus där för man är rätt så mosig efter flyg och bilresa. Nästa dag körde vi de sista två timmarna upp till Portland.
I Portland bodde vi på Hampton Inn Portland Downtown Waterfront. Ett riktigt trevligt hotel!! Hjälpsam personal, nybyggt och fräscht hotel, bra beliggenhet, god frukost mm. Rekommenderas. Vi bokade via Hotels.com och fick bra pris.
Portland (Maine) är ett litet ställe. Finns ändå en hel del trevligt att se. Förutom universitet och hockey, finns Cape Elizabeth med sin fyr och kända LobsterSchack. Maine är känd för sin hummer och den är både god och billig :-) Fint område vår och säkert ännu finare på sommaren. Vi var där för hockeyns skull, men upplevde mycket annat fint på våra 8 dagar där.
Boston: Två dagar var vi i Boston på dagsbesök. Det är verkligen en stad i min smak. En fin blandning av höghus och mindre byggnader. Vatten, inte bara för att det ligger vid Atlanten, utan också in i staden. Fina promenad/spring-stråk och mycket historia. Anrika Harvard ligger här. Ena dagen vi var där gick årets Boston Marathon av stapeln och det var lite kul att uppleva. Drygt 30 grader Celsius den dagen (16:e april) så jag var dock glad jag inte sprang :-) Hela familjen känner att vi vill uppleva mera av Boston!
New York: Vi återlämnade bilen hos Alamo och tog tåg in till Penn Station (Manhattan). På Manhattan har man inte gärna bil... förutom att det tar lång tid att förflytta sig, vilket vi upplevde då vi tog taxi, är det inte lätt med parkeringar osv. Tunnelbanan är däremot helt suverän! Att hitta på Manhattan är enkelt. Avenyerna går norr-söder och streets går öst-väst. Har du en exakt adress, exempelvis Broadway 835 är det dock krångligare. Det finns ett system för att räkna ut närmaste street, men det är lättare att använda kartan (WIFI är väl utberett, så ha en app där du kan hitta gator så är du säker). Annars är det uteslutningsmetoden som gäller. Om det börjar med 0 downtown bör rimligtvis inte 835 ligga långt nere, osv.
Boendet hade vi hyrt via airbnb.com och vi var nöjda. Vi kommer i alla fall att använda sajten igen. Visserligen är standarden på lägenheterna i New York (eller har jag fel?) lite lägre än här hemma, men den vi hyrde kändes ren och fräsch. Det vi behövde var en säng att sova i och en dusch samt wc. Vi var ute hela dagarna, inom med kassar ifall vi handlat, sen ut igen för att komma "hem" till sängen på kvällen. Därför vore det bortkastade pengar att lägga på ett finare hotel eller dyrt boende. Vår lägenhet kostade ca 10.000,- sek för 9 dagar, 5 pers.
forts
|
|
|

2012-05-08, 21:35
|
|
På Manhattan insåg vi snabbt att vi inte skulle hinna med allt vi ville den här gången, utan att stressa. De dagar det var fint och varmt väder, höll vi till ganska mycket i Central Park. Köpte med basebollshandskar och boll som vi kastade lite med, åt lite glass, vilade i gräset, kikade på folk osv.
De turistsaker vi ändå gjorde var att uppleva Empire State Building, Ellis Island, Frihetsgudinnan (gick inte i land då hon renoveras just nu och vi såg bra i från båten som ändå la till där), Wall Street, Rockefeller Center, Times Square... bl. annat. Kanske glömt bort något. Jo, American Museum of Natural History. Ärligt så skulle jag välja Empire State Building framför alla dessa om jag skulle plocka bara én. Museet gav minst, trots att vi hade med oss barn (yngste 9 år).
I övrigt var vi på Yankee Stadium och såg match. Det var en kul upplevelse i sig. Blev kallt på läktarn under kvällen (matchen tog nästan 4 timmar) så jag rekommenderar varma kläder. Lite långtråkigt med baseboll i längden men det finns räddning: mat och affärer överallt :-)
Även Apollo Theatre var en kul grej. Vi var på Amateur night och var med och avgjorde vilken artist som fick gå vidare. Häftigt och underhållande. Värt att se.
Vi var även i Morningside Highs och besökte Catedralen (världens största, säger de själva) och Seinfeldts cafe. I närheten finns även Colombia universitet och Riverside park. Sevärt.
Time Square är också det värt ett besök på kvällstid. Såklart turistigt men ändå fascinerande. Vi hittade en bra sportsbar (Bowlmore) som även har bowling. God mat, i stil med O´learys (fast bättre tyckte vi). Den ligger vid Times Square, mellan 7:e och 8:e avenyn, 44:e gatan.
Shoppingen är ett kapittel för sig. Orkar du kan du handla dygnet runt i flera år utan att ha besökt alla affärer. Så känns det i alla fall. Men fynda det gör du lätt!
Tips:
På Macy´s går du först till informationen och visar ditt leg/körkort. Som turist får du då ett kort med 10% på dina köp (undantag för vissa varor. Fråga, för det gäller alla med pris som slutar på en viss summa. Värt att kolla)
B&H är jättebillig på elektronik. Har dock udda öppettider (stängt lördag bl a, judiska högtider mm). Vi handlade även på J&R. När det gäller Appleprodukter så finns inget utrymme med ytterligare rabatter upptäckte vi. Det är samma priser överallt.
Century 21: Hysterisk galleria!!! Ha tålamod eller gå tidigt och häng på låset. Här fyndar du nästan garanterat. Vi köpte Levis jeans till sonen för 80,- sek.
Modells: Sportbutik. Billigare än i Sverige.
Victorias Secret: Alla tjejers drömaffär! Deras shampo och balsam är underbar. Nästan så det blir lite bortglömt bland alla bh:ar och trosor... Dofterna är också riktigt bra. Jag har nästan alltid bara använt riktig parfym, men VS har mist som ger en mildare doft och som du kan använda varje dag. Me like :-)
OBS! Har även ett litet utbud för killar.
Området runt Herald Square har många bra affärer och framför allt kedjorna.
Ja..nu har jag skrivit en hel del märker jag. Jag kan avsluta med att skriva att vi av en slump valde att ta sista natten på New Jersey. Beroende på att vi skulle ta ett flyg hem som krävde en extra övernattning, och lägenheten var redan uthyrd igen. Vi sov på ett hotel nära Jersey Garden (en stooor outlet) och flygplatsen (Newark). Det var faktiskt skönt att varva ner lite innan hemresa. Hotellet hade hyfsat bra standard, pool, bubbel mm. Vi mådde bra där sista dagen och passade även på att besöka Jersey Garden Mall för lite sista inköp. Dock hade de inte ordinarie utbud på Victorias Secret vilket var lite streck i räkningen då vi tänkt bunkra upp med deras shampoo. Annars har de en riktigt bra U.S. Polo affär med kanonpriser, samt en massa andra affärer (ca 200 stk).
På flygplatsen gick allt smidigt inför incheckningen och hemresan. Vi hade nästan för gott om tid. Var där 3,5 timmar innan, men vi var igenom allt på kanske 20 minuter. Inne vid gaten är det inga affärer, utan en bar och en kiosk som visserligen har lite souvernirer. Kan vara en idé att vänta med att gå igenom om du vill handla med något särskilt.
Till sist: Vi åker gärna tillbaka till New York och framför allt Boston igen. Vi vill bara se lite andra ställen först :-) Världen är för stor för att bara uppleva samma igen, men någon gång åker vi tillbaka :-)
|
|
|

2012-05-10, 22:05
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Kul att du gillade amatörtävlingarna på Apollo Theatre. Jag gillar dem oxå.
/PeterO
|
|
|

2012-05-11, 20:38
|
|
|
Spännande
Citat:
Ursprungligen postat av Madicken
På Manhattan insåg vi snabbt att vi inte skulle hinna med allt vi ville den här gången, utan att stressa. De dagar det var fint och varmt väder, höll vi till ganska mycket i Central Park. Köpte med basebollshandskar och boll som vi kastade lite med, åt lite glass, vilade i gräset, kikade på folk osv.
De turistsaker vi ändå gjorde var att uppleva Empire State Building, Ellis Island, Frihetsgudinnan (gick inte i land då hon renoveras just nu och vi såg bra i från båten som ändå la till där), Wall Street, Rockefeller Center, Times Square... bl. annat. Kanske glömt bort något. Jo, American Museum of Natural History. Ärligt så skulle jag välja Empire State Building framför alla dessa om jag skulle plocka bara én. Museet gav minst, trots att vi hade med oss barn (yngste 9 år).
I övrigt var vi på Yankee Stadium och såg match. Det var en kul upplevelse i sig. Blev kallt på läktarn under kvällen (matchen tog nästan 4 timmar) så jag rekommenderar varma kläder. Lite långtråkigt med baseboll i längden men det finns räddning: mat och affärer överallt :-)
Även Apollo Theatre var en kul grej. Vi var på Amateur night och var med och avgjorde vilken artist som fick gå vidare. Häftigt och underhållande. Värt att se.
Vi var även i Morningside Highs och besökte Catedralen (världens största, säger de själva) och Seinfeldts cafe. I närheten finns även Colombia universitet och Riverside park. Sevärt.
Time Square är också det värt ett besök på kvällstid. Såklart turistigt men ändå fascinerande. Vi hittade en bra sportsbar (Bowlmore) som även har bowling. God mat, i stil med O´learys (fast bättre tyckte vi). Den ligger vid Times Square, mellan 7:e och 8:e avenyn, 44:e gatan.
Shoppingen är ett kapittel för sig. Orkar du kan du handla dygnet runt i flera år utan att ha besökt alla affärer. Så känns det i alla fall. Men fynda det gör du lätt!
Tips:
På Macy´s går du först till informationen och visar ditt leg/körkort. Som turist får du då ett kort med 10% på dina köp (undantag för vissa varor. Fråga, för det gäller alla med pris som slutar på en viss summa. Värt att kolla)
B&H är jättebillig på elektronik. Har dock udda öppettider (stängt lördag bl a, judiska högtider mm). Vi handlade även på J&R. När det gäller Appleprodukter så finns inget utrymme med ytterligare rabatter upptäckte vi. Det är samma priser överallt.
Century 21: Hysterisk galleria!!! Ha tålamod eller gå tidigt och häng på låset. Här fyndar du nästan garanterat. Vi köpte Levis jeans till sonen för 80,- sek.
Modells: Sportbutik. Billigare än i Sverige.
Victorias Secret: Alla tjejers drömaffär! Deras shampo och balsam är underbar. Nästan så det blir lite bortglömt bland alla bh:ar och trosor... Dofterna är också riktigt bra. Jag har nästan alltid bara använt riktig parfym, men VS har mist som ger en mildare doft och som du kan använda varje dag. Me like :-)
OBS! Har även ett litet utbud för killar.
Området runt Herald Square har många bra affärer och framför allt kedjorna.
Ja..nu har jag skrivit en hel del märker jag. Jag kan avsluta med att skriva att vi av en slump valde att ta sista natten på New Jersey. Beroende på att vi skulle ta ett flyg hem som krävde en extra övernattning, och lägenheten var redan uthyrd igen. Vi sov på ett hotel nära Jersey Garden (en stooor outlet) och flygplatsen (Newark). Det var faktiskt skönt att varva ner lite innan hemresa. Hotellet hade hyfsat bra standard, pool, bubbel mm. Vi mådde bra där sista dagen och passade även på att besöka Jersey Garden Mall för lite sista inköp. Dock hade de inte ordinarie utbud på Victorias Secret vilket var lite streck i räkningen då vi tänkt bunkra upp med deras shampoo. Annars har de en riktigt bra U.S. Polo affär med kanonpriser, samt en massa andra affärer (ca 200 stk).
På flygplatsen gick allt smidigt inför incheckningen och hemresan. Vi hade nästan för gott om tid. Var där 3,5 timmar innan, men vi var igenom allt på kanske 20 minuter. Inne vid gaten är det inga affärer, utan en bar och en kiosk som visserligen har lite souvernirer. Kan vara en idé att vänta med att gå igenom om du vill handla med något särskilt.
Till sist: Vi åker gärna tillbaka till New York och framför allt Boston igen. Vi vill bara se lite andra ställen först :-) Världen är för stor för att bara uppleva samma igen, men någon gång åker vi tillbaka :-)
|
Tack för Din berättelse, jättekul att höra. Vilket billigt boende ni hittade. VI har precis bokat och ska åka höstlovet och bo vid TImes Square, vi ska bara besöka New York. Berätta gärna mer med tips som kan vara bra att veta !!
|
|
|

2012-05-11, 21:19
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
... Berätta gärna mer med tips som kan vara bra att veta !!
|
Du kan nog söka fram en hel del information i den här konferensen, fråga sedan på det som verkar intressant.
En lite allmän översikt kan du t ex läsa på
A year off in New York: Att göra i New York
men det finns mängder av liknande om du letar.
/PeterO
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|