|
|

2012-01-07, 13:27
|
Reg.datum: jan 2012
Rykte: 0
|
California, USA
Hallå alla glada :-),
Jag och min sambo flyger till San Fransisco i början av mars, för att sedan "bila" ner till Los Angeles. Vi funderar även på att åka en sväng till Las Vegas, men vi ska bara vara borta i 2 veckor, så frågan är om man hinner med allt? Någon som gjort denna resa och har tips och råd på boende, SHOPPING, sevärdheter, restauranger m.m?
Vi ser verkligen fram emot denna resa, då vi var i New York förra hösten och fick verkligen mersmak av USA.
Ha det gott folks!
|
|
|

2012-01-07, 18:06
|
Reg.datum: nov 2011
Rykte: 1
|
hinner gör man ju utan problem sen är de bara en fråga om vad man vill spendera sin tid på =)
flyger ni hem ifrån SF också eller?
en sak som ni inte får missa iaf är bila ner till LA via hvy 1
|
|
|

2012-01-09, 00:31
|
Reg.datum: mar 2010
|
Jag spenderade 2 veckor i Los Angeles förra året och stormtrivdes 
Om man inte är kräsen på hur man bor (jag bodde på vandrarhem) så rekommenderar jag Orbit Hostels. Jag gav ca 28 USD och delade rum med andra (perfekt för mig som var ensam resenär dock). Det ingick frukost, bbq och öl på kvällen
Matställen jag tyckte om:
In N Out burgers
Cheescake factory (Bästa maten och cheesecaken jag ätit)
Själv är jag väll en av de få killar som är hetro och tycker om att gå och strosa i alla sorts butiker 
Jag kan rekommendera att man besöker Citadels Outlets. Där fanns alla möjliga butiker från Billabong och Coverse till Nike och Adidas. Det är det första stället jag kommer besöka på mitt nästa besök nu i maj
Annars kan jag även rekommendera The Grove i Hollywood och Santa Monica Place nästan vid Santa Monica Pier. The Grove är bland det finaste shoppingcentrums jag varit i, i mitt korta liv.
Tips om man inte vill åka bil är att köpa ett TAP card. Jag tog mig runt LA smärtfritt i en vecka med buss för ~120-180 kr och dom har BRA bussförbindelser med bra instruktioner.
För sevärdigheter kikade jag på Universial Studios, Warner Bros studios, La Brea tarpits, Santa Monica pier, muscle beach och Hollywood boulevard (Stjärnorna i backen). Kan även rekommendera Madamme tusseods Museum of Wax. Dock så är jag en sjuk film och tv-serie nörd så jag höll mig ganska bra i Hollywood
Just nu sitter jag på jobbet och har lite begränsad tid så när jag kommer hem och fått sovit kan jag gå igenom min blogg och mina dokument och skriva lite mer
|
|
|

2012-01-10, 19:51
|
|
Hej,
Tack snälla för era tips. Vi anländer till San Fransisco där vi tänkte vara ca 4 dagar, sedan bila ner på higway 1 till L.A. Planen är att övernatta på något motel längs hw1, då det är 80 mil emellan vad jag förstår? Sedan hade vi tänkte att vara i L.A resten av tiden ( 1 1/2 vecka), men funderar på att åka till Las Vegas som sagt i 1-2 dagar. Vi flyger hem från L.A.
Jättebra med tips på shoppingställen, ska absolut kolla Outlets :-) När vi var i N:Y hade jag i princip en tom väska, och funderar på att göra samma sak till Californien. Tror jag kommer shoppa en hel del :-)
Boende tänkte vi nog nån slags mellanstandard, fast det hade ju varit häftigt att bo på ett lite lyxigare ställe också :-) Vi åker i början av mars, och enligt google kan temperaturen ligga mellan 14-21 grader. Skulle vara lite häftigt att bo i ett beach-house, men det kanske inte är tillräckligt varmt då. Eller så har vi kollat på west hollywood på höjden med utsikt över staden...får se vart det blir.
Tar tacksamt emot flera tips :-)
/ Minna
|
|
|

2012-01-10, 20:07
|
Reg.datum: mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minna
Hej,
Jättebra med tips på shoppingställen, ska absolut kolla Outlets :-) När vi var i N:Y hade jag i princip en tom väska, och funderar på att göra samma sak till Californien. Tror jag kommer shoppa en hel del :-)
/ Minna
|
Körde på exakt samma princip själv. Hade bara med mig handbagage med det nödvändigaste och sen köpte jag resväska där nere
Lite shopping:
Citadel Outlets :: 100 Citadel Drive, Suite 480, Los Angeles, CA. 90040 :: 323-888-1724
The Grove in Los Angeles. Your Shopping & Entertainment Resort®
Santa Monica Place : Home
Läste även att ni var lite sugen på Las Vegas?
I så fall kan jag rekommendera i15 som går igenom Barstow. Där finns det två st outlets också. Har personligen inte varit där själv (en kompis till mig som tipsade om det).
Åker till Los Angeles och bilar till LV i slutet på Maj så åker ni förbi kan du väll skriva om det var värt att åka in ?
Kan även rekommendera att stanna i Santa Barbara (ligger efter hw1), otroligt fin stad!
|
|
|

2012-01-10, 21:50
|
Reg.datum: jan 2007
|
Kan passa på att tipsa om Ontario mills som ligger en dryg timme öster om LA. det var riktigt bra. Sökte innan vi reste efter vilket som var bäst runt L.A. och kom fram till det och tror det kan stämma, bättre och billigare än de inne i L.A. Ontario Mills - Ontario, CA 91764 | Simon Malls
|
|

2012-01-12, 12:26
|
|
Ontario mills funkar fint (eller gjorde iaf 99)
Citadel Outlets var riktigt nice på senaste resan 2010 och kommer vara första stop på sommarens resa
hade ju tänkt skriva mer men av nån anledning blev de helt tomt i skallen så ger upp nu och återkommer när huvudet fungerar igen =)
|
|
|

2012-01-16, 23:02
|
|
Åh vad kul med massa shoppingtips :-) Om man vill köpa jeans som lewis och seven? Köpte ett par Seven-jeans i New york på en outlet, century 21 och det är dem bästa och snyggaste jeans jag nånsin haft. Måste bara hitta seven -jeans för ett bra pris. Samma gäller träningskläder, skulle vilja köpa nya löparskor och aerobicsskor, och en massa kläder. Addidas och Nike t.ex. Är vissa outlets mera inrikatde mot träning eller vardagskläder osv? Någon som vet om GASP är amerikanskt?
Santa Barbara har jag faktiskt hört är en fin stad, kanske blir att vi åker dit en sväng. Har någon tips på boende/motel längs highway1? Vi lär ju övernatta någonstans innan L.A...
Har även kollat boende i San Fransisco och det finns ju en del ställen att välja mellan. Finns det någon statsdel eller hotell man ska undvika? Fishermans warf verkar ju vara populärt. Mer att se ocg göra i SF, mer än alcatraz och golden gate-bron?
|
|
|

2012-01-16, 23:31
|
Reg.datum: aug 2011
|
När vi åkte H1 för några år sedan så stannade vi och åt i Big Sur och där fanns några motel vid floden som såg rätt mysiga ut. Tror att något hette Big Sur River Inn, du kan ju googla på det.
|
|
|

2012-01-16, 23:35
|
|
Till Lollizza
Hej :-)
Jag fick ditt meddelande på min mail, men inte här på forumet? Vet inte om du ångra att du posta och tog bort texten, men ialla falll så var jag inne på din blogg och läste litegrann. Det låter ju som ni har en helt underbar resa! Blir så inspirerad och glad när jag ser era bilder och läser era tips. Jag längtar ännu mera tills vi ska resa nu! Önska vi kunde vara borta lika länge länge som ni, men vi får göra det bästa av våra två veckor :-) Kanske blir längre trip nästa gång!
Om det är ok så frågar jag gärna:-) Men om du ångra att du mailade, så får jag önska er en fortsatt härlig resa! Om ni inte har varit i New York innan, så har vi en del tips :-) ( Var där förra hösten).
Ha det gott!
Mvh/ Minna
|
|
|

2012-01-16, 23:45
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minna
Åh vad kul med massa shoppingtips :-) Om man vill köpa jeans som lewis och seven? Köpte ett par Seven-jeans i New york på en outlet, century 21 och det är dem bästa och snyggaste jeans jag nånsin haft. Måste bara hitta seven -jeans för ett bra pris. Samma gäller träningskläder, skulle vilja köpa nya löparskor och aerobicsskor, och en massa kläder. Addidas och Nike t.ex. Är vissa outlets mera inrikatde mot träning eller vardagskläder osv? Någon som vet om GASP är amerikanskt?
Santa Barbara har jag faktiskt hört är en fin stad, kanske blir att vi åker dit en sväng. Har någon tips på boende/motel längs highway1? Vi lär ju övernatta någonstans innan L.A...
Har även kollat boende i San Fransisco och det finns ju en del ställen att välja mellan. Finns det någon statsdel eller hotell man ska undvika? Fishermans warf verkar ju vara populärt. Mer att se ocg göra i SF, mer än alcatraz och golden gate-bron?
|
Är tyvärr inte så insatt i mode men köper alltid Levi´s i USA drygt $30 brukar man få ge på outlet. Titta på de olika köpcentans hemsidor så ser Du vilka affärer som finns på respektive. Skulle säga att det är blandade typer av affärer, men titta efter större sportaffärer och outlet butiker från de respektive märkena som Levi´s Nike o.s.v.
Läng s Hwy 1 övernattade vi i Pacific Grove vid Monterey på Clarion Collection, bra och trevligt område men skulle vi göra om turen hade vi valt att övernatta längre söderut, mer på mitten av sträckan så något direkt tips kan jag inte ge.
I San Francisco bodde vi på ett riktigt prisvärt och bra ställe, Hotel del Sol (ligger här map san francisco - Google Maps ) nära busslinjer och med promenadavstånd till en hel del att se. Stor fördel att de har gratis parkering, nackdel var att det inte fanns kylskåp på rummet, fick köra med is från ismaskinen i kylboxen.
För shopping i SF kan jag tipsa om att åka till Market Street, San Francisco är en underbar stad att att se sig omkring i till fots, med spårvagn och buss. Köp ett kort till spårvagn och buss och låt bilen stå när ni ska titta på stan. Lite saker vi tittade på, Postcard Row vid Alamo Square, Golden Gate Park, Chinatown, Little Tokyo, Wells Fargo Museum, Maritime National Park Museum, Pier 39, Mission Delores, Coit Tower på Telegraph Hill, Cable Car Museum, St. Marys Cathedral, Grace Cathedral mm. mm.
|
|

2012-01-17, 08:35
|
|
hmm ja shopping på outlets de finns en del och på hwy1 finns det några när vi åkte till och ifrån SF så stannade en i en mysig liten stad vid namn Pismo beach där vi åt på Hoagies ett ställe jag hittat via lite googlingar på nätet och jag kan rekomendera de.
I Pismo beach finns en outlet också men den han vi inte besöka vi besökte deremot den som ligger i Camarillo (mellan Santa Barbera och LA)
Premium Outlets Pismo Beach
Premium Outlets Camarillo
på de länkarna kan du kolla vilka butiker de har många butiker kan va samma pga att de är samma kedjor men vissa butiker finns bara på ett ställe sen är de ju trots allt outlet så en butik trots samma namn kan ha olika utbud
sen nere i LA så får ni inte missa Citadel Outlets Klart min favorit bland outletsen kan iofs bero på 2 fina butiker Quicksilver och Eckö
vi besökte även Desert Hills Outlet & Cabazon Outlets 2 outlet samlingar på samma plats (tror inte man hittar så mycket mer sport butiker än så här på samma plats) vi åkte dit enbart för outletsen men de är ju ganska nära Palm Springs om man vill spana in det.
|
|
|

2012-02-04, 22:08
|
|
Ska kolla dessa outlets. Tack :-)
Tänkte på boende i Los ANgeles, är det bästa att bo mitt i smeten, uppe i bergen ( the hills) eller nere vid beachen? Vi åker i början av mars, så jag vet inte om det är så varmt då? Samma i San Fransisco har jag hört att Fishermans Warf ska vara ett bra område ( turistställe vad jag förstår).
Antar att det finns en hel del shopping i LA, men om man vill ha mode, kläder, skor, smink, hårprodukter, smycken, teknikprylar osv på ett och samma ställe, så är väl det bästa att gå på något köpcentrum? Eller kanske på någon specifik gata? Tips på det? Eller är det outletsen som gäller då?
ANdra aktiviteter i Califonien mottages gärna. Vi funderar även på att åka till Las Vegas någon dag. Hur långt är det mellan LA och Las Vegas? Funderar på att hyra bil och åka dit? Bör kanske sova över en natt ialla fall? Tips på hotell där?
Tusen tack alla för att ni engagerar er och hjälper oss i vår resa till USA:-)
|
|
|

2012-02-04, 23:47
|
|
outlet ställena är som köpcentrum massa butiker samlade unter samma tak (bara att de flesta inte har tak över där man går mellan butikerna =) )
allt utom elektronik finns oftast vid outletsen för elektronik spana in ställen som best buy
jag vill minnas att de var kansk mycket kul vid "huvud stråket" i Santa monica minns inte vad de heter men för mig att de mer eller mindre ledde hela vägen ner till beachen läst i nån turist guide att de ska va bra shopping oxå så mitt minne kan inte va helt off även om det var 13år sen =)
hmm minns inte hur långt de var riktigt mellan LA och LV men för mig att de var över 4h med bil iaf de var så sjukt varmt när vi åkte de där så minnet är lite luddigt (solen stekte igenom softtopen så huvudet grillades typ trotts ac =) detta var dock sista juli 45grader i skuggan)
treasure island har en lysande vy över strippen och man kan boka rum med stripp view annars är de väl typ samma hotellen på strippen tvivlar jag på att du hittar nåt som inte håller hög standard för priset om man jämnför med andra städer beroende på veckodag kan man få rum på 4 stjärniga hotel för priset av 2 stjärniga i LA
sevärdheter i LA är ju iaf Venice beach, santa monica beach, hollywood sen är de lite vad man föredrar om man gillar typ konst finns ju Getty
om man gillar nöjesparker så slår inget six flags magic mountain, universal studios är en nöjespark som även inkluderar en liten tour av universals inspelnings område
hinner inte skriva mer nu innan batterit dör återkommer senare =)
Edit:med lite mer info om intressen så kan man kanske specificera lite mer =)
Senast redigerad av C3_ den 2012-02-06 klockan 01:47.
|
|
|

2012-02-14, 22:53
|
Reg.datum: feb 2012
|
Boende
Lånar tråden lite, någon som vet cirka vad det kan kosta att hyra ett hus/lägenhet för 3 personer i California? Ganska nära kustlinjen/stranden (inget måste)
* Los Angeles
* Santa Barbara
* Santa Monica
* San Diego
Är det ens möjligt att hyra hus/lägenhet för 2-3 personer till ca 10 000/månad i Kalifornien?
Och vilka andra städer rekommenderar ni?
Alla svar uppskattas!
|
|
|

2012-02-18, 22:55
|
|
|
Kolla på vacationrentals.com, bokat flera ggr via deras sökmotor utan ngr bekymmer och till bra priser//Mario
|
|
|

2012-02-19, 22:31
|
|
Lånar tråden då jag undrar lite samma sak som TS,
Vilken biluthyrningsfirma skulle ni rekommendera att hyra bil i San Fransisco med?
Och bör man boka sånt här i Sverige innan man kommer fram eller funkar det bra att boka på plats? Vilket blir billigast/dyrast av ovan exempel?
Undrar också lite över bensinförbrukning från San Fransisco till Los Angeles via highway 1 med några små avstickare här och där? Hur mycket bensin pengar på ett ungefär skulle ni uppskatta?
Ska göra denna resan i sommar är det tänkt.
|
|
|

2012-02-20, 00:17
|
|
kan inte svara för SF för vi hyrde av hertz i LA vid LAX men vi var grymt glada över att vi redan bokat bil eftersom de var minst 1h kö när vi kom fram om man skulle boka bil på plats
vi startade våran resa ifrån Cammarillo och tankade en gång i pismo beach och en gång i big sur men ett riktigt bra tips är att tanka när du startar resan och sen tankar du flera gånger så slipper du stanna på nån mack där de tar mer än $1/gallon mer än normalt bara för att de är typ i mitten av ingenmans land vi hade ju inte direkt nån snål bil (Corvette) men 2 tankningar på ca 8h körande är inte så mycket vi gjorde dock inte så många avstickare direkt vi
som big sur där är de svindyrt så se till att ha köpt eventuella snacks och bensin på lite halvstora orter iaf
dock borde detta inte va nåt problem med tanke på att du åker SF till LA och inte LA till SF som vi gjorde
|
|
|

2012-02-20, 15:07
|
|
|
Ok, tack för svaret C3_,
Det blir nog att man bokar bil här hemifrån då jag också hört att vissa åkt på rätt dyra avgifter i efterhand när dom bokat på plats. Detta slipper man ju förhoppningsvis om man bokar tidigare och kollar upp allt sånt via hemsidan.
Hört rätt mycket positivt om MrJet:s biluthyrning, nån som använt dom och kan rekommendera deras tjänst?
Kollade litre snabbt igår och det verkar som att det blir mycket dyrare om man lämnar bilen på annan ort än där man plockade upp den, själv tänkte jag ju hyra bilen i SF och lämna några dagar senare i LA.
Tips på andra prisvärda biluthyrare som erbjuder möjligheten att lämna bilen på annan ort än upphämtningen mottages gärna.
|
|
|

2012-02-20, 15:08
|
|
Ok, tack för svaret C3_,
Det blir nog att man bokar bil här hemifrån då jag också hört att vissa åkt på rätt dyra avgifter i efterhand när dom bokat på plats. Detta slipper man ju förhoppningsvis om man bokar tidigare och kollar upp allt sånt via hemsidan.
Hört rätt mycket positivt om MrJet:s biluthyrning, nån som använt dom och kan rekommendera deras tjänst?
Kollade litre snabbt igår och det verkar som att det blir mycket dyrare om man lämnar bilen på annan ort än där man plockade upp den, själv tänkte jag ju hyra bilen i SF och lämna några dagar senare i LA.
Tips på andra prisvärda biluthyrare som erbjuder möjligheten att lämna bilen på annan ort än upphämtningen mottages gärna.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|