ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-06, 19:06

Soffie

Standard Har vi planerar väldigt jäktigt nu på vår roadtrip i Florida? se vår resplan!
Vi har nu planerat vår roadtrip i Florida som ska göras nu till våren, vi har bokat alla hotellnätter utom 2, dock alla avbokningsbara..

Är lite orolig över att det blir jäktigt, att googles beräknade körtider mellan plasterna inte stämmer..

Dag 1 Miami beach
Dag 2 Miami Beach, sedan vidare kl 16 till Sunrise (Ft lauderdale för hockeymatch och sawgrass mills)
Dag 3 Sawgrass Mills vidare em till orlando
Dag 4 Orlando
Dag 5 orlando
dag 6 orlando
Dag 7 Orlando, vidare em till Fort Myers
Dag 8 Fort myers
Dag 9 Fort myers
Dag 10 Fort myers
Dag 11 Åker morgon från ft myers till everglades (kollar krokodiler etc) övernattning någonstans mellan everglades och key west, tips?
Dag 12 anländer mitt på dagen Key west
Dag 13 Key west
Dag 14 Key west, vidare em mot miami, övernattning igen någonstans mellan alt. köra hela vägen till miami..
Dag 15 anländer till miami beach mitt på dagen/alt em (måste lämna hyrbilen kl 17)
Dag 16 hemresa

Hur ser det ut?
Svara med citat

Gammal 2012-01-06, 23:14

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Ett tips är att börja i Orlando och avsluta i Miami, ni borde spara ett par tiotals mil på detta. Men ni kanske vill spendera mer tid i bilen och på det viset se mer, det är ju en smaksak!

Annars tycker jag att 16 dagar på den resan är ganska okej, absolut inte för mycket men ni behöver nog inte stressa ihjäl er heller
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 00:18

Soffie

Standard
Okej, skönt att du inte tycker det ser väldigt orimligt ut iaf.. Att starta i Orlando och sluta i Miami hade ju varit optimalt, men flygbiljetterna var dyrare om man inte köpte tur och retur, och de är redan bokade och betalda :-)

Vi är lite rastlösa av oss, vill till nya platser hela tiden, så bil är helt ok, men det får ju inte bli för mycket heller av det..
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 02:52

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
När jag kollade (innan jag skrev förra inlägget) var kostnaden identisk för Kastrup->Orlando och sen hem Miami->Kastrup som om man flög t.o.r. till Miami (bägge alternativen gick via NYC). Men är biljetterna köpta så är det ju skitsamma nu

Om jag inte är helt ute och cyklar blir er biltur cirka 160 mil med lite omvägar och det borde inte vara så farligt med ett par timmar i bilen per "kördag" eller hur ni nu tänkt lägga upp körningen.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 04:12

Gäst

Smile Miami 3 månader
Om cirka en och en halv vecka reser jag och min sambo vidare från Los Angeles till Miami där vi kommer att bo i ungefär tre månader. Om du vill ha tips på platser, restauranger, barer, klubbar, ja "you name it" så kolla in vår reseblogg: 6 mÃ¥nader i USA där vi beskriver vår resa i USA under 6 månader dag för dag.

Kram!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 11:01

Soffie

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

När jag kollade (innan jag skrev förra inlägget) var kostnaden identisk för Kastrup->Orlando och sen hem Miami->Kastrup som om man flög t.o.r. till Miami (bägge alternativen gick via NYC). Men är biljetterna köpta så är det ju skitsamma nu

Om jag inte är helt ute och cyklar blir er biltur cirka 160 mil med lite omvägar och det borde inte vara så farligt med ett par timmar i bilen per "kördag" eller hur ni nu tänkt lägga upp körningen.
kollade nu det datumet vi ska åka sthlm orlando gick på 17 000 kr enkel väg, vi betalade 12500 för tur och retur till miami, sen blir hyrbilen lite dyrare också, men som sagt skadan redan skedd :-)

Ja jag har också räknat på ca 160 mil, känns ju inte så mycket, men om det är mycket trafik kan de ju ta längre tid. Men de etapper vi ska gör är på ca 3-4 h/dag, då på eftermiddagen så vi hinner göra något innan vi beger oss vidare.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 11:03

Soffie

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Om cirka en och en halv vecka reser jag och min sambo vidare från Los Angeles till Miami där vi kommer att bo i ungefär tre månader. Om du vill ha tips på platser, restauranger, barer, klubbar, ja "you name it" så kolla in vår reseblogg: 6 mÃ¥nader i USA där vi beskriver vår resa i USA under 6 månader dag för dag.

Kram!
Tack för tipset, ska verkligen följa din blogg! Vilken resa!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 11:35

ElDolko

Globetrotter
ElDolko är inte uppkopplad
ElDolkos avatar

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Nu blir jag avundsjuk. Spenderade en vecka i Ft. Lauderdale i somras då jag och frugan skulle vidare på en Karibienkryssning.

Vi hyrde bil som vi hade hela veckan och gjorde små utflykter. Skillnaden var dock att vi hade samma hotell hela veckan istället för att övernatta på olika ställen.

Jag tycker det ser ut att bli en fantastisk vistelse i Florida.

Vet inte om ni har varit i Florida och Sawgrass Mills tidigare, men det är ett GIGANTISKT köpcenter. Jag och frugan var där tre dagar i rad och besökte ändå bara de mest primära butikerna vi ville handla på.
Om ni planerar att fylla garderoberna skulle jag planera lite mer tid på Sawgrass Mills.

På väg till eller från Key West kan ni välja att ta Highway 1 istället för stora motorvägen (Floridas Turnpike). Dels är den fri från vägtullar, men framförallt får man se något annat än femfilig motorväg.
Vi gjorde en utflykt nedåt öarna mot Key West (inte hela vägen dock) och på vägen tillbaka valde vi att köra Highway 1 istället. Det blev en resa genom Miamis lite ruffigare förorter vilket var lite halvkul att se. Det är dock en genomfartsled kantad av trafikljus med många stopp. Räkna med att det tar rätt lång tid att köra om ni ska lämna tillbaka hyrbilen. Vi tyckte dock att det var kul att se något annat genom vindrutan när vi sett så mycket motorväg.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 11:59

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Soffie Visa inlägg

kollade nu det datumet vi ska åka sthlm orlando gick på 17 000 kr enkel väg, vi betalade 12500 för tur och retur till miami, sen blir hyrbilen lite dyrare också, men som sagt skadan redan skedd :-)
Två biljetter från Arlanda 14:e mars, via London och Washington till Orlando och hem 30:e mars Miami via New York kostar t.ex. 11.313:-. Du ska inte kolla efter enkelbiljetter som alltid är dyrare utan s.k. open jaw-biljetter.

Och angående hyrbil så har åtminstone National samma pris oavsett var man lämnar tillbaka den i Florida så det hade inte behövt blivit dyrare hellre.

Men som sagt har ni redan beställt! Men andra som läser tråden kanske inte vet om detta.

Lycka till med er resa!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 13:27

Soffie

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Två biljetter från Arlanda 14:e mars, via London och Washington till Orlando och hem 30:e mars Miami via New York kostar t.ex. 11.313:-. Du ska inte kolla efter enkelbiljetter som alltid är dyrare utan s.k. open jaw-biljetter.

Och angående hyrbil så har åtminstone National samma pris oavsett var man lämnar tillbaka den i Florida så det hade inte behövt blivit dyrare hellre.

Men som sagt har ni redan beställt! Men andra som läser tråden kanske inte vet om detta.

Lycka till med er resa!
Jaha okej! Jag har ju alltid kollat på enkelbiljetter.. men då vet vi till nästa gång! Planerar då en resa till kalifornien med besök i New York, så då blir det olika flygplaster dit och hem. Var kan man leta efter dessa biljetter?
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 13:32

Soffie

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ElDolko Visa inlägg

Nu blir jag avundsjuk. Spenderade en vecka i Ft. Lauderdale i somras då jag och frugan skulle vidare på en Karibienkryssning.

Vi hyrde bil som vi hade hela veckan och gjorde små utflykter. Skillnaden var dock att vi hade samma hotell hela veckan istället för att övernatta på olika ställen.

Jag tycker det ser ut att bli en fantastisk vistelse i Florida.

Vet inte om ni har varit i Florida och Sawgrass Mills tidigare, men det är ett GIGANTISKT köpcenter. Jag och frugan var där tre dagar i rad och besökte ändå bara de mest primära butikerna vi ville handla på.
Om ni planerar att fylla garderoberna skulle jag planera lite mer tid på Sawgrass Mills.

På väg till eller från Key West kan ni välja att ta Highway 1 istället för stora motorvägen (Floridas Turnpike). Dels är den fri från vägtullar, men framförallt får man se något annat än femfilig motorväg.
Vi gjorde en utflykt nedåt öarna mot Key West (inte hela vägen dock) och på vägen tillbaka valde vi att köra Highway 1 istället. Det blev en resa genom Miamis lite ruffigare förorter vilket var lite halvkul att se. Det är dock en genomfartsled kantad av trafikljus med många stopp. Räkna med att det tar rätt lång tid att köra om ni ska lämna tillbaka hyrbilen. Vi tyckte dock att det var kul att se något annat genom vindrutan när vi sett så mycket motorväg.
Tack för tipset! Det är sant att om man ändå ska åka flera timmar kan man passa på att uppleva saker samtidigt :-)

Ang Sawgrass mills så har inte vi planerat att fylla hela garderoben, bara kläder att ha på resan, lite träningskläder och sommargarderoben :-) Vi ska bo på ett hotell som ligger precis vid köpcentret så vi har lite tid dagen före också på em/kvällen.
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 14:06

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
Citat:

Var kan man leta efter dessa biljetter?
Jag brukar använda Flygstolen men MrJet är också bra. Jag gjorde en sökning på MrJet på samma datum och samma destinationer och med mellanlanding i Chicago på vägen till Orlando och New York på vägen hem från Miami landar det på 10.800:- så man gör nog bäst i att kolla bägge sidorna. Sen finns det säkert massor av andra sidor också, men det är dessa två jag brukar använda!
Svara med citat

Gammal 2012-01-07, 22:04

Gäst

Standard
Tycker du ska passa på att kolla Premium Outlets i Orlando när du är där, finns 2 stycken. Tycker inte Sawgrass Mills har varit någon hit
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 12:08

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:

Vi har nu planerat vår roadtrip i Florida som ska göras nu till våren, vi har bokat alla hotellnätter utom 2, dock alla avbokningsbara..

Är lite orolig över att det blir jäktigt, att googles beräknade körtider mellan plasterna inte stämmer..

Dag 1 Miami beach
Dag 2 Miami Beach, sedan vidare kl 16 till Sunrise (Ft lauderdale för hockeymatch och sawgrass mills)
Dag 3 Sawgrass Mills vidare em till orlando
Dag 4 Orlando
Dag 5 orlando
dag 6 orlando
Dag 7 Orlando, vidare em till Fort Myers
Dag 8 Fort myers
Dag 9 Fort myers
Dag 10 Fort myers
Dag 11 Åker morgon från ft myers till everglades (kollar krokodiler etc) övernattning någonstans mellan everglades och key west, tips?
Dag 12 anländer mitt på dagen Key west
Dag 13 Key west
Dag 14 Key west, vidare em mot miami, övernattning igen någonstans mellan alt. köra hela vägen till miami..
Dag 15 anländer till miami beach mitt på dagen/alt em (måste lämna hyrbilen kl 17)
Dag 16 hemresa

Hur ser det ut?
Det är ju klart genomförbart och ni får en upplevelse men lite kritik får ni ändå :-)

Miami Beach, South Beach är värt mer tid, bästa stället i Florida så det är synd att ni inte tänker se det ordentligt.
Ft. Myers är inte värt mer än en dag, mer finns inte att se där, vill Ni sola och bada så välj istället Ft. Myers Beach, själv hade jag i.s.f. mucket hellre lagt den tiden i South Beach.

Sawgrass Mills är Floridas bästa Outlet Mall utan konkurans (ska man se hela någotsånär är det dock en heldag från öppning till stängning), vill ni handla ännu billigare så stanna till vid "The Swap Shop" , fleemarket som är väldigt kul att besöka speciellt på helgerna när privatpersoner står där och säljer sina pinaler,(men med så lite tid får ni prioritera hårt vad ni ska se) (finns även en stor fleemarket i FT. Myers som är bra). Vill Ni till en vanlig Mall så är Aventura Mall störst och bäst.

Själv hade jag inte delat upp resan på så många ställen. Miami Beach, Orlando och eventuellt ett par nätter i Key West. 16 dagar är ingenting när man ska utforska Florida, hotellbyten och körningar tar tid. Övernatta inte på vägen KW - Miami, helt bortkastad tid.

Gammal 2012-01-08, 13:37

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Det är ju klart genomförbart och ni får en upplevelse men lite kritik får ni ändå :-)

Miami Beach, South Beach är värt mer tid, bästa stället i Florida så det är synd att ni inte tänker se det ordentligt.
Ft. Myers är inte värt mer än en dag, mer finns inte att se där, vill Ni sola och bada så välj istället Ft. Myers Beach, själv hade jag i.s.f. mucket hellre lagt den tiden i South Beach.

Sawgrass Mills är Floridas bästa Outlet Mall utan konkurans (ska man se hela någotsånär är det dock en heldag från öppning till stängning), vill ni handla ännu billigare så stanna till vid "The Swap Shop" , fleemarket som är väldigt kul att besöka speciellt på helgerna när privatpersoner står där och säljer sina pinaler,(men med så lite tid får ni prioritera hårt vad ni ska se) (finns även en stor fleemarket i FT. Myers som är bra). Vill Ni till en vanlig Mall så är Aventura Mall störst och bäst.

Själv hade jag inte delat upp resan på så många ställen. Miami Beach, Orlando och eventuellt ett par nätter i Key West. 16 dagar är ingenting när man ska utforska Florida, hotellbyten och körningar tar tid. Övernatta inte på vägen KW - Miami, helt bortkastad tid.
Tack för bra svar! Jag menade Fort Myers Beach, skrev fel :-) Tanken med det stoppet är att bara vila ut, och utgå därifrån och göra dagsutflykter till sanibel och captiva island. Vill gärna se västkusten också :-)

Om vi kör hela vägen till Miami Beach från Key West så får vi ytterligare en dag i miami beach, då blir det 3 hela dagar där. Vad bör man se när man är där? Är det inte bara sol och bad som gäller?
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 14:44

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Tack för bra svar! Jag menade Fort Myers Beach, skrev fel :-) Tanken med det stoppet är att bara vila ut, och utgå därifrån och göra dagsutflykter till sanibel och captiva island. Vill gärna se västkusten också :-)

Om vi kör hela vägen till Miami Beach från Key West så får vi ytterligare en dag i miami beach, då blir det 3 hela dagar där. Vad bör man se när man är där? Är det inte bara sol och bad som gäller?
Ft. Myers Beach är trevligt men det är ju väldigt litet i jämförelse, alla platser är ju värda att besöka så allt får ju ses relativt, sen är det ju fråga om tycke och smak också men jag skulle inte lägga mer än 3 nätter där på en så pass kort resa.

I South Beach har vi väl tillbringat totalt runt 15 veckor genom åren och tröttnar aldrig, det finns hur mycket som helst att se och göra, Miamiområdet är enormt och det finns ett stort utbud av allt, (kultur, konserter, sportevenemang, arkitektur, museum, djurparker, shopping, nöjen, restauranger och inte minst sol och bad). Man har dessutom Everglades och hela Ft. Lauderdale-området inom utfärdsavstånd.

Gammal 2012-01-11, 20:37

Soffie

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Ft. Myers Beach är trevligt men det är ju väldigt litet i jämförelse, alla platser är ju värda att besöka så allt får ju ses relativt, sen är det ju fråga om tycke och smak också men jag skulle inte lägga mer än 3 nätter där på en så pass kort resa.

I South Beach har vi väl tillbringat totalt runt 15 veckor genom åren och tröttnar aldrig, det finns hur mycket som helst att se och göra, Miamiområdet är enormt och det finns ett stort utbud av allt, (kultur, konserter, sportevenemang, arkitektur, museum, djurparker, shopping, nöjen, restauranger och inte minst sol och bad). Man har dessutom Everglades och hela Ft. Lauderdale-området inom utfärdsavstånd.

Tack för tips! Vi planerar att åka till USA fler gånger, och gillar vi Florida och Miami kommer vi definitivt att åka dit igen! Men känns som att vi vill kolla av lite på denna resa :-)

Kom på att vi har planerat Sawgrass Mills på Påskdagen! Är det öppet då? Någon som vet säkert? Det ser mörkt ut när jag googlar det, men det var ett shoppingcentrum i Orlando som var öppet då så chansen finns ju :-) Har mailat dem för någon dag sedan men inte fått svar..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8