ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-01-02, 21:52

Stich

Nykomling
Stich är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Rykte: 0

Standard Medborgarskap, Finland eller Sverige
Hej!

Jag och min sambo ska åka till USA, New York - hurra

Givetvis måste ESTA fixas. Grejen är den att vi inte blir riktigt kloka på vad man ska skriva utifrån följande:

Min sambo är född i Sverige och är bosatt i Sverige. Föräldrarna kommer från Finland, och sambons pass är finskt.

Födelseland bör rimligen anges vara Sverige.
Land där du är bosatt bör också vara Sverige eftersom hon är folkboförd i Sverige
Medborgarskap ska därmed vara Finland, med tanke på passet.

Är detta korrekt? Finns det risk för konflikter eftersom de är två skilda länder enligt ovan?

Tack för svar i förhand!
Stich
Svara med citat

Gammal 2012-01-03, 08:18

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Stich Visa inlägg

Hej!

Jag och min sambo ska åka till USA, New York - hurra

Givetvis måste ESTA fixas. Grejen är den att vi inte blir riktigt kloka på vad man ska skriva utifrån följande:

Min sambo är född i Sverige och är bosatt i Sverige. Föräldrarna kommer från Finland, och sambons pass är finskt.

Födelseland bör rimligen anges vara Sverige.
Land där du är bosatt bör också vara Sverige eftersom hon är folkboförd i Sverige
Medborgarskap ska därmed vara Finland, med tanke på passet.

Är detta korrekt? Finns det risk för konflikter eftersom de är två skilda länder enligt ovan?

Tack för svar i förhand!
Stich
Självklart ska ni fylla i som verkligheten ser ut, frågorna är väl ganska tydliga. Kan inte tänka mig att man inte får vara medborgare i ett land och bo i ett annat, inget ovanligt precis.

Gammal 2012-01-03, 15:00

Stich

Nykomling
Stich är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Självklart ska ni fylla i som verkligheten ser ut, frågorna är väl ganska tydliga. Kan inte tänka mig att man inte får vara medborgare i ett land och bo i ett annat, inget ovanligt precis.
Jag håller med om att det verkar vara rätt tydligt i vad man ska fylla i, men för att säkerställa detta ringde vi finska ambassaden i Stockholm för att bekräfta detta. De visste inte riktigt vad vi skulle fylla i, och det är egentligen därför vi blev lite fundersamma.
Svara med citat

Gammal 2012-01-03, 15:34

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Stich Visa inlägg

Jag håller med om att det verkar vara rätt tydligt i vad man ska fylla i, men för att säkerställa detta ringde vi finska ambassaden i Stockholm för att bekräfta detta. De visste inte riktigt vad vi skulle fylla i, och det är egentligen därför vi blev lite fundersamma.
Det låter ju konstigt, kan inte se att det kan finnas någon möjlighet att fylla i annorlunda. Om medborgarskapet nu är finländskt, fast det måste det väl vara med finlänskt pass? Med eventuellt dubbelt medborgarskap skulle man kunna fylla i vilket som men jag hade i.s.f. valt Finland när passet är därifrån.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8