|
Logistik kring bilhyra USA
|

2011-12-26, 17:45
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
Logistik kring bilhyra USA
Hej!
Ska hyra bil som vi hämtar på flygplatsen i Boston. Bilen kör vi en vecka i området Boston/Portland innan vi styr mot New York.
Har inte bokat bil än, men kollar just nu Alamo, Avis, Hertz mfl. Ser även att någon har rekommenderat Autoglobal.se. Då vi inte bokat än, vet vi inte vilka alternativ som finns när det gäller återlämning av bilen i New York.
När vi nu kommer från Bostonhållet, skulle ni rekommendera att vi återlämnar på La Guardia och tar oss in med taxi, buss eller dylikt? Evt andra bra sätt? Utgår ifrån att flygplatserna i New York är några alternativ till återlämning av bil och att det inte är smart av ovana att ta sig närmare in mot Manhattan.
|
|
|

2011-12-27, 07:31
|
Reg.datum: nov 2011
|
ärligt talat skulle jag hålla mig borta ifrån prispressar siter vad de gäller hyrbil för de har ofta inte med vissa skatter och andra avgifter i sitt pris å då kan du få otrevliga överraskningar när du ska hämta bilen.
kolla avis och hertz egna sidor och jämför de är de största bolagen men samtidigt de med minst klagomål på sig (kollat runt på massa klagomåls siter)
95% av klagomålen jag hittat på de sidorna (på de 2 bolagen) var pga prispressar siter som inte tagit ut rätt pris.
de är bara vad jag snappat upp när jag researchat kring egna resor
har själv bara bokat via hertz men de gick riktigt fint iaf kom dit och de var inga problem (förutom att vi missat att boka gps så vi fick uppgradera till en corvette istället *s*)
|
|
|

2011-12-27, 08:19
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Fel! Autoglobal har alltid med alla nödvändiga försäkringar, skatter med mera, så du betalar inte en krona extra när du hämtar ut bilen. Däremot ver jag inte vilka kostnader som gäller om du lämnar bilen på i en annan stad, men du kan maila dem pch fråga.
|
|
|

2011-12-27, 10:41
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Senast vi bilade längs östkusten lämnade vi tillbaka bilen på 34th W på Manhattan, det var väldigt smidigt att köra fram till hotellet och checka in och lämna av bagaget och sen köra och lämna tillbaka bilen två gator från hotellet.
Är man van vid stadstrafik och tittar på en gatukarta över Manhattan innan man kör dit så är det inga som helst problem att navigera där. Nu minns jag inte vilket det var men jämna och ojämna gator är oftast enkelriktade med ett par dubbelriktade gator. Vet man vilket som gäller så är det enkelt!
Vi hyrde bil i Miami via ebilhyra.se och allting ingick sånär på en avgift på $250 som jag fick betala när vi lämnade tillbaka bilen i NY. Detta informerade dock ebilhyra om vid bokningen eftersom bilen lämnades tillbaka utanför Florida.
Lycka till!
|
|
|

2011-12-27, 11:46
|
Reg.datum: nov 2011
|
jag skrev inte att de var så på den sidan men jag vet att att stora sidor som expedia (minns inte de andra) ofta haft fel priser läst en massa av de på forum
sen att lämna på annan ort de väljer man ju bara i sin bestälning de är ju inte annorlunda på nån site direkt kostar mer men den avgiften betalar man tillsammans med de andra om de inte står nåt annat som i barneys fall
|
|
|

2011-12-28, 02:08
|
|
|
Stinson//
Menar du att du fick tillbaka hela envägshyran när du lämnade tillbaka bilen?
Låter väldigt konstigt. Vi hyrde bil i somras som vi hämtade i Miami och lämnade tillbaka i DC. För det fick vi betala 500$ extra. Den summan verkar vara standard om man kollar runt lite på sidor/forum.
|
|
|

2011-12-28, 10:52
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Stinson//
Menar du att du fick tillbaka hela envägshyran när du lämnade tillbaka bilen?
Låter väldigt konstigt. Vi hyrde bil i somras som vi hämtade i Miami och lämnade tillbaka i DC. För det fick vi betala 500$ extra. Den summan verkar vara standard om man kollar runt lite på sidor/forum.
|
"[...]en avgift på $250 som jag fick betala när vi lämnade tillbaka bilen i NY." innebär att jag fick betala de $250 - inte att jag fick tillbaka dom..
Hyr man av National (som är en av ebilhyras samarbetspartner) så är det $250 som gäller, i alla fall 2010.
|
|
|

2011-12-28, 16:32
|
|
|
Hehe sorry. My bad. Läste rätt nu. Tyckte det väl var lite för bra för att vara sant.
|
|
|

2011-12-29, 19:18
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 0
|
Om du inte ska stanna till mellan Boston och NY föreslår jag tåg.
Har inte åkt tåg själv, men har bekanta som gjort det och även sett inlägg i något forum om det.
En snabbkoll på amtrak.com ger vid handen att en enkel resa kostar $49 på en plats som kallas "reserved coach seat". I "business class seat" är kostnaden $118 (vissa avgångar är priset $101).
Reserved coach seat ser ut att motsvara 2:a klass på SJ's tåg på den beskrivning som finns på webbsidan.
Resan tar 3,5-4 timmar och den dagen jag kollade är det 10 avgångar före kl 12 på dagen.
Jämför det med avgiften för envägshyran när du kollar hyrbilspriser
|
|
|

2012-01-02, 17:14
|
|
GPS
Jag och en kompis ska bila en del i Usa snart och bokat bil och så har vi gjort genom kilroy, skit bra de garanterar inga mer avgifter, men en sak vi inte tänkt på är gps måste man ha det eller klara man sig utan?
|
|
|

2012-01-02, 21:32
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av JuliaS
Jag och en kompis ska bila en del i Usa snart och bokat bil och så har vi gjort genom kilroy, skit bra de garanterar inga mer avgifter, men en sak vi inte tänkt på är gps måste man ha det eller klara man sig utan?
|
Det beror ju helt och hållet på var och hur mycket ni kör men rent generellt skulle jag definitivt föreslå att ni köper med er en GPS hemifrån. Då har ni gott om tid att planera in rutter, lägga in punkter ni vill se o.s.v.
Ska ni bara transportera er från en stor stad till en annan (som t.ex. Göteborg till Malmö) borde ni klara er med utskrift från t.ex. Google Maps, men jag föreslår ändå en GPS för säkerhets skull..
|
|
|

2012-01-03, 08:38
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
|
Man har alltid klarat sig utan GPS förr, så självklart går det bra med vanlig karta om man vill. GPS underlättar ofta, även om man inte ska lita på den 100% utan alltid ha klart för sig ungefär hur man ska köra (t.ex. skriva upp vid vilka avfarter man ska svänga av och i vilken riktning, jag håller med om att det är bra att ha den redan hemma så man kan förbereda resan, lära sig använda den om man inte är van vid GPS sen tidigare o.s.v. Det är dock säkert billigare att köpa en GPS med USA-kartor i USA än här hemma om man vill komma billigt undan.
|
|

2012-01-03, 08:59
|
|
okey tack ja vi ska bila mellan Los Angeles - LA -San fransico och tillbaka och sen orlando - miami, och om jag känner oss rätt behöver vi nog gps, men i Sverige var köper man en gps med usa kartor, hittar mest europa, vad kostar de i Sverige? och om man köper den i USA vart köper man den då? man kan inte hyra på biluthyrningen?
|
|
|

2012-01-03, 09:35
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Jag rekommenderar starkt en GPS. Då slipper man som chaufför vara beroende av en mer eller mindre kompetens kartläsare i högersätet
Jag har en Tomton-GPS som är köpt här i Sverige. Den köptes med Europakarta, men det gick att sätta i ett extra minneskort i den och sedan köpa till en USA-karta från Tomtom.
Ett annat alternativ är att ni köper en GPS-navigator när ni kommit till USA.
Att hyra är nog inget jag skulle rekommendera, de brukar ta rätt ordentligt betalt för den, så redan efter några dagar så har man tjänat in om man köper en egen istället.
|
|
|

2012-01-03, 09:54
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
okey tack ja vi ska bila mellan Los Angeles - LA -San fransico och tillbaka och sen orlando - miami, och om jag känner oss rätt behöver vi nog gps, men i Sverige var köper man en gps med usa kartor, hittar mest europa, vad kostar de i Sverige? och om man köper den i USA vart köper man den då? man kan inte hyra på biluthyrningen?
|
Kan inte någon modell på rak arm men som JLE säger så kan man köpa till kartor till många GPSer, GPS finns i elektronikaffärer (Elgiganten MediaMarkt mm.) och nätbutiker som komplett.se o.s.v. kartorna kan man i regel dessutom köpa till på GPStillverkarens hemsida, de kostar dock lika mycket som en enkel GPS i USA. Man kan köpa GPS lite varstans, Wall Mart, Target, Best Buy, Brands Mart, Sears, Radio Shack o.s.v.
Det går att hyra med bilen men som JLE också säger blir det oftast dyrare, har för mig att det kostar runt 100-200:-/dag.
Titta också runt lite på annonssidor, händer att folk säljer sina GPSer efter USA-resan (gör man det har man i princip haft GPSen gratis då man nog kan sälja den för i princip vad man köpte den för).
Senast redigerad av floridasidan den 2012-01-03 klockan 09:58.
|
|
|

2012-01-11, 21:52
|
|
Svar till sasV100
Tack för tipset. Jag har kollat lite priser med tåg och det verkar vara ett kanonalternativ!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|