|
New York i slutet av augusti!
|

2011-12-14, 22:28
|
|
|
New York i slutet av augusti!
Hallå där!
Jag och min sambo ska boka flygbiljetter till New York i slutet av januari, vi kommer förmodligen åka i slutet av augusti/början av september, vara borta i minst 10 dagar och max 14 dagar.
Nu undrar jag lite över flygbolag, har hittat en del biljetter till ok pris som bla trafikeras av Air Berlin, någon som har erfarenheter av dessa? bra som dåliga tack  Några bolag ni kan tipsa om?
Tips på bra boende? Vi är inte kräsna, utan kommer lägga mer pengar på nöjet i NY än på boendet, då det är ganska dyrt att bo där..vi kan allstå tänka oss att ha delat badrum och sådär, dock inte sova i en sovsal med massa folk
Tack på förhand
|
|
|

2011-12-14, 22:57
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Air Berlin har i alla fall Airbus 330-plan, men jag fick inte fram vilka plan de har till New York. Men gissningsvis är det dessa, och de är ju bra (samma som SAS har).
Då det gäller boendet tror jag SIHNYC.ORG Seafarers & International House for sojourners. skulle passa bra. Man behöver varken vara sjöman eller Lutheran för att bo där. Bokas via epost till res@sihnyc.org Kostar ca $150/natt med privat bad, lite billigare med delat bad. Frukost äter man vid Union Square strax intill.
/PeterO
|
|
|

2011-12-14, 23:29
|
|
Bokar man via Air Berlins hemsida verkar det inte vara så stor prisskillnad gentemot SAS direktflyg om man inkluderar att man vill boka sittplatsen i förväg och att de inte tyx ha mat inkluderad i priset. Jag kollade på septemberdatum.
/PeterO
|
|
|

2011-12-14, 23:49
|
|
|
Tack för svaret...
En till fundering, vars vi än kommer hamna för vårat "stopp" till byte av plan, för det kommer vi få, (då vi inte bor i sthlm kommer vi flyga från landvetter-arlanda först om vi ens åker med SAS) är vågar man "bara" ha 1 timmes stopp tills nästa flight avgår till NY? Tänkte på förseningar och sånt, och hur kollar man upp vad som gäller ifall det händer, blir man ersatt o dylikt? tips på sånt?
ang. boende så har jag kollat in något som heter hotel 31, någon som vet något om dom? verkar helt okey iaf..iaf prismässigt med dubbelrum med delat badrum.
|
|
|

2011-12-15, 09:30
|
|
Om du bokar sträckan som en flygning så ska bolaget hålla dig skadelös vid försening, men bokar du själv båda delsträckorna ligger du illa till. Då kan du få lov att själv köpa ny biljett om du inte har ombokningsbar biljett.
Hotel 31 liksom Hotel 17 och Americana Inn är helt ok hotell. Det brukar alltid finnas ledigt badrum på våningsplanet, så det gör inget att det är delat, tycker jag.
/PeterO
|
|
|

2011-12-15, 20:42
|
|
|
Ok, men då jag tex kollar på SAS sida och letar resa därifrån, söker från göteborg till new york, då får jag upp gbg-sthlm-new york i ett, 1 tim från man har landat i sthlm tills new york planet går. De räknar då med att man ska hinna med planet till new york? Känns lite konstigt annars att de föreslår den trippen..och är den sträckan som en flygning då? är det så du menar?
|
|
|

2011-12-15, 20:55
|
|
|
Javisst ja, hur mkt fickpengar rekommenderas för en ca 10 dagars vistelse? (ta inte med flyg och hotell) ? Jag vet att detta varierar ju kraftigt för alla, man kan leva extremt snålt men vad är det "normala" eller vad man skulle kunna säga?
Ska försöka undvika de dyra(?) turistfällorna så gott det går men samtidigt får man ju passa på då man är där, hehe. Lite shopping lär det bli med. Är ingen som måste äta på fin resturang varje dag heller, men en dag kanske
Räcker det med 10-15 tusen var för 10 dagar kanske?
|
|
|

2011-12-15, 20:57
|
|
Ja, använder du flygbolagets egen sida kan det inte vara någon tvekan om att de menar att du ska hinna och du blir ombokad även om du har en icke ombokningsbar biljett. Det fungerade i alla fall så för mig då jag åkte från New York till Helsingfors och där missade anslutningsflyget som jag var bokad för.
Eftersom det inte finns direktflyg så kan du nog få lite alternativa mellanlandningar.
Om du bokar med Iceland Express GBG-NYC så får du göra det som två bokningar, mellanlandning på Reykjavik. Då kan det nog bli knepigt vid försening.
/PeterO
|
|
|

2011-12-15, 21:11
|
|
Med 1000 kr/dag har du en hel del över efter en turistfälla och mat.
De vanliga 'turistfällorna' Frihetsgudinnan, Empire State Building, MoMA, Guggenheim, Metropolitan Museum kostar kring 20 dollar/st så de hamnar säkert inom budget.
Det finns ju också en del fällor som är gratis, High Line, Central Park och andra parker.
Köp MetroCard för 27 (eller om det är 29) dollar, men det gäller 7 dygn, så planera när du ska använda det första gången. Gäller även på buss.
Mat kostar ungefär som i Göteborg, men dollaren har ju blivit lite dyrare nu, så du kanske ska räkna upp priset lite.
Det mesta betalar du med kort, så ta inte med för mycket i dollar.
/PeterO
|
|
|

2011-12-15, 21:38
|
|
|
Tack så mkt för din hjälp
Det här forumet är verkligen toppen!
|
|