ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-25, 10:16

stiib

Standard 6 månader i USA
Verkar vara många i USA forumet som vill åka till USA och stanna där en längre tid. Jag och min sambo gjorde slag i saken och tog tjänstledigt ordnande visum, lämnade Stockholm i okt 2011 och kommer vara borta 6 månader. Vår resa börjar i San Francisco, highway one till LA där vi spenderar 2 månader sen vidare till Vegas, Miami, och Karibien och avslutar i New York. Följ vår resa på 6 mÃ¥nader i USA Vi bloggar dagligen.
Svara med citat

Gammal 2011-11-25, 12:19

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Thanks. Återupplever en massa gott nu från tidigare resor när jag kollar in er blogg. Låter underbart

Hej!
Svara med citat

Gammal 2011-11-25, 16:02

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard
Var det inte svårt att få visum för 6 månader? Har ni Bvisumet?
Jag har bara läst en massa historier om folk som sökt och fått avslag, antagligen för att de inte kunde visa på att de har tillräckligt starka band till Sverige. Jag törs därför inte söka 6mån visum för ifall man får avslag blir man blockad från att få åka på visa waiver i framtiden.

Vad står det på ert visa egentligen? Är det så att visumet gäller i 10 år och att man kan vara där i 6 månader i sträck? Hur många gånger kan man åka in på visumet? Står det "M" ??
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 06:30

Gäst

Standard 6 månader
Hej Jonna,

Vårt visum gäller i 10 år och vi ska vara borta 6 månader. Jag vet faktiskt inte om vi får vara här 1 gång i 6 mån under dessa 10 år eller vid flera tillfällen, tror du får kolla med ambassaden. Inga problem att få visum, och det står M i det. Mvh Stefan
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 19:07

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej Jonna,

Vårt visum gäller i 10 år och vi ska vara borta 6 månader. Jag vet faktiskt inte om vi får vara här 1 gång i 6 mån under dessa 10 år eller vid flera tillfällen, tror du får kolla med ambassaden. Inga problem att få visum, och det står M i det. Mvh Stefan
Tack för ditt svar.
Det "M" som står i visat betyder multiple, så ni kan åka ut och in i landet de närmaste 10 åren och stanna 6månader varje gång. (ifall inte immigration stämplar något annat datum åt dig vid inresa).

Det kan ju vara detta som gör att de är restriktiva till att ge ut B-visum till personer som mig som inte har några band till Sverige. Jag skulle ge mycket för ett sånt visum.
Svara med citat

Gammal 2011-12-01, 07:58

Gäst

Standard in/utresa
Hej.
Jag skall till USA delvis för studiepraktik, i 4 månader. Behöver jag ngt visum, om jag planerar en kort tripp till Kanada efter 2 månader?
Dvs blir jag nollställd efter utresa, och på inresa är jag på 0?

Vad rekommenderaer ni att göra? (Och bara för verifiering, visst är det på ESTA - Inresegodkännande för resor till USA
man söker visum. och kostnad är 74 dollar.

Svar uppskattas
Svara med citat

Gammal 2011-12-01, 10:25

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:

Hej.
Jag skall till USA delvis för studiepraktik, i 4 månader. Behöver jag ngt visum, om jag planerar en kort tripp till Kanada efter 2 månader?
Dvs blir jag nollställd efter utresa, och på inresa är jag på 0?

Vad rekommenderaer ni att göra? (Och bara för verifiering, visst är det på ESTA - Inresegodkännande för resor till USA
man söker visum. och kostnad är 74 dollar.

Svar uppskattas
Du behöver visum.
Nej att resa innom Nordamerika (eller Karibien) räknas inte som att Du lämnat USA.
Sidan är inte den Du söker visum på (inte heller ESTA, det är en bluffsida som blåser dig på minst $60) det gör du på Amerikanska Ambasaden. (alla officiella sidor har .gov i adressen)
ESTA är inget visum.

Gammal 2011-12-01, 15:18

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Stämmer. Du kan enkelt fylla in din ESTA-ansökan på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Sidan finns även på svenska. Det kostar 12 USD (har jag för mig). Men ESTA och visum är helt olika saker.
Svara med citat

Gammal 2011-12-01, 15:58

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Men ESTA räcker inte om Du ska stanna 4 månader som sagt.

Gammal 2011-12-02, 16:18

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Hej.

Svar uppskattas
Ja, för studiepraktik ska man ha J.1 visum vilket är samma som man har när man är aupair. Detta kan man inte söka själv utan måste göras via en organisation, eller förmedling eller vad man nu kallar det. När jag var aupair fick man visa papperena hemskickade av förmedlingen som sedan skickades till ambassaden, men nu måste alla till ambassaden för personligt besök.
Alltså, du måste hitta en förmedling som kan hjälpa dig vidare. Kolla länkarna nedan.

Untitled Document

Visa Categories | Embassy of the United States Stockholm, Sweden
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8