|
Usa över jul och nyår med flickvännen!
|

2011-11-24, 22:01
|
Reg.datum: nov 2011
Rykte: 0
|
Usa över jul och nyår med flickvännen!
Jag och flickvännen tänkte åka ner till usa över jul och nyttår, vi skall då sova sova hos hennes farbro som bor i New york, min flickvän är 17 år gammal och det jg undrar är om hon behöver någo slags dokument av sina föräldrar som bekräftar att hon reser ihop med mig? det sista man vill råka ut för är trubbel i usa och blir tillbaka sänd. sen så undrar jag om va priset är på nät visumet som finns att fylla i på esta hemsidan? Sen så är jag tidigare dömd för ett litet brott där jag blev dömd till 20 timmar samhällstjänst, kan de vara något att oroa sig för? Jag ör själv 21 år gammal! tacksam för svar
|
|
|

2011-11-24, 22:09
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Du (och flickvännen) ska fylla i ESTA, adress: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Det kostar 14 dollar och måste betalas via kort.
Du ser själv vad du måste svara på frågorna, men jag tror det är lugnt.
Jag tror inte det är något bekymmer med 17 år, men försök att gå fram tillsammans vid inpasseringskollen i USA. Så gjorde jag, men då gällde det ett 11-årigt barnbarn. Obs att det i USA gäller damarna först, så det är hon som lämnar fram pass först.
/PeterO
|
|
|

2011-11-24, 23:14
|
|
Så man behöver inte nått papper som behöver vara ifyllt för en 17 åring? skall man skriva ut detta så kallade elektroniska visumet och visa upp det för dom? eller ser dem de själva på sina system? Jag är även bosatt i Norge men har svensk pass, det skriver jag självklart på visumet så det är inget att bekymra si över..?
|
|
|

2011-11-24, 23:19
|
|
Tilläggas kan att ni på flyget får en blankett för tulldeklaration. Ni behöver bara fylla i en blankett, man anger på blanketten hur många den omfattar. Det räcker alltså med att du fyller i den trots att ni (väl) har olika efternamn. Se till att du har din farbrors adress tillgänglig för den ska fyllas i även här.
|
|
|

2011-11-24, 23:32
|
|
Så jag behöver inte nått utskrivet papper på de elektroniska esta visumet? och inget papper för en 17 åring? all info och adress kommer jag att ha med mig.
|
|
|

2011-11-24, 23:54
|
|
Förresten, jag är ju somsagt bosatt i norge, har norskt personnummer och allt det, men är svensk medborgare, kommer jag att behöva nått personbevis som ja måste hämta från skatteverket?
|
|
|

2011-11-25, 00:10
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av regge12
Förresten, jag är ju somsagt bosatt i norge, har norskt personnummer och allt det, men är svensk medborgare, kommer jag att behöva nått personbevis som ja måste hämta från skatteverket?
|
Är inte säker men har hört att minderåriga behöver fullmakt eller liknande från målsman att de får resa själv. Råder Er att kolla upp detta bättre. Sen beror det på vad för typ av brott Du är dömd för men det står på ansökningssidan vad som gäller, är svaret ja på någon fråga, är det visum som gäller om man ska följa reglerna.
|
|

2011-11-25, 08:59
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Jag passar på att tillämpa mitt mantra igen, kolla med ambassaden =} De kan garanterat svara på om det är något dokument som behövs för att hon skall få resa in som minderårig. Vad gäller brottet så har jag för mig att det står "brott som lett till fängelsetid", men åter igen, fråga på samma ställe =}
Trevlig Resa!
|
|
|

2011-11-25, 09:11
|
|
Jag tror inte det är något problem med att flickvännen är 17 år. Som jag skrev åkte jag med 11-årigt barnbarn och jag var inte vårdnadshavare och hade inte heller samma efternamn som hon. Det var inget problem någonstans.
Jag tror inte heller det är något problem med att du bor i Norge, du har ju svenskt pass. Hade du även haft norskt pass hade du kunnat välja vilket du skulle använda.
/PeterO
/PeterO
|
|
|

2011-11-25, 09:41
|
|
Istället för att tro är det bättre att ni frågar flygbolaget, det är de som transporterar er och olika bolag har olika regler.
Angående brott så beror det som sagt på vad det gäller för brott, behöver inte vara något visst straff som utdömts.
Citat från ESTA-ansökan även på orginalspråk för att undvika missförstånd:
"Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller en överträdelse som varit kopplad till droger; eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse; eller har du handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?"
"Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"
Är svaret på denna eller annan fråga "ja" så får man inte resa under "Visa Waiver Program" (utan visum).
Trevlig resa!
|
|

2011-11-25, 10:18
|
|
Alldeles riktigt, självklart kan flygbolagen ha egna regler för minderåriga passagerare utöver de lagar och förordningar som finns i ankomstlandet.
|
|
|

2011-11-25, 10:28
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av chazzie
Alldeles riktigt, självklart kan flygbolagen ha egna regler för minderåriga passagerare utöver de lagar och förordningar som finns i ankomstlandet.
|
Jag har bara sett regler hos flygbolagen där det gäller ensamåkande barn under 16 år.
Några regler för turistresa till USA om man är under 18 (som det gäller här) har jag inte heller sett.
Ok, vän av ordning, bara för att jag inte sett det så kan det finnas. Men i så fall hade vi sett det i det här forumet, garanterat.
/PeterO
|
|
|

2011-11-25, 10:40
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Vissa hotell brukar vilja att man är 21 år gammal om inte målsman är med...
|
|
|

2011-11-25, 10:44
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Jag har bara sett regler hos flygbolagen där det gäller ensamåkande barn under 16 år.
Några regler för turistresa till USA om man är under 18 (som det gäller här) har jag inte heller sett.
Ok, vän av ordning, bara för att jag inte sett det så kan det finnas. Men i så fall hade vi sett det i det här forumet, garanterat.
/PeterO
|
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Vissa hotell brukar vilja att man är 21 år gammal om inte målsman är med...
|
Stämmer nog med barn under 16 år, personligen så tycker jag att det enklaste är att kolla upp så man vet och slipper fundera eller bli överraskad negativt.
Hotell och hyrbilar är väl de klassiska, men för hotell så räcker det väl att en av de som bor i ett rum är över 21 om jag inte minns fel.
|
|
|

2011-11-25, 11:21
|
|
Tackar så jättemycket för svaren!
Jag blev somsagt dömd till 20 timmars samhällstjänst, "brottet" jag gjorde var långt ifrån 5 års fängelse så jag kan nog bara sluta oroa mig över detdär.
När det gäller min flickvän så antar jag väl att jag helt enkelt får kontakta flygbolaget, ännu en gång, tack!
|
|
|

2011-11-25, 11:42
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av regge12
Tackar så jättemycket för svaren!
Jag blev somsagt dömd till 20 timmars samhällstjänst, "brottet" jag gjorde var långt ifrån 5 års fängelse så jag kan nog bara sluta oroa mig över detdär.
När det gäller min flickvän så antar jag väl att jag helt enkelt får kontakta flygbolaget, ännu en gång, tack! 
|
Det har som sagt inte med om det var 5 år att göra om det innefattar vissa brott, allt beror alltså, som Du ser på ESTA-ansökan, VILKEN TYP av brott det var.
|
|

2011-11-29, 04:38
|
|
Sådär då är biljetterna bokade och esta ansökningarna har blivit godkända.
Vi skall flyga med Lufthansa, och än så länge så sitter jag och är lite orolig fortfarande över detta med att flickvännen är under 18, Vad skall jag ta mig till liksom om dem nekar henne att gå på flyget?! På Lufthansas hemsida så finns det ett intyg man kan ladda ner så att föräldrarna kan skriva på, men det står inget om att man måste ha intyg även fast om man flyger ihop med en som är över 18 år. Vi har självklart adress och namn på dem som vi skall vara hos i New York, och det har vi även skrivit på APIS blanketten som vi hämtade från Lufthansas hemsida. Men låt oss nu säga att allt går fint, och vi kommer på flyget utan några som helst problem, hur kommer det då att gå med den amerikanska tullen? kommer dom att vilja ha något slags intyg?
Jag har förstått att PeterO har rest ihop med ett 11 årigt barnbarn utan problem, men man sitter fortfarande och är lite orolig!!!
|
|
|

2011-11-29, 06:57
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Amerikanska tullen bryr sig inte om det. Det enda de är intresserade av är om du har med dig något förbjudet in i USA. Det är pass-kontrollen som kommer att stämpla ditt pass och godkänna din vistelse i USA. Och jag kan inte tänka mig att de bryr sig om hur gammal din flickvän är. Misstänker att du oroar dig i onödan.
|

2011-11-29, 08:02
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Vår son som är 17 år ska snart åka till USA med en kompis som är 18. För säkerhets skull mailade jag till amerikanska ambassaden, och de sade att han bör ha med sig ett intyg från oss att han får lov att resa ensam. Ser inga problem varför flickvännen inte ska få ett sådant intyg från sina föräldrar för säkerhets skull.
Senast redigerad av Pellsson den 2011-11-29 klockan 08:20.
|
|
|

2011-11-29, 08:19
|
|
Tänkte precis säga det samma som Pellsson. Ta med intyg för säkerhets skull, det kan ju inte göra någon skada. Det kan ju mycket väl väcka mer misstanke om ett yngre par kommer ensamma än om en herre med sitt barnbarn reser tillsammans. Bättre att vara garderad!
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|