|
[Panik] Resa med Aerosvit Airlines till NYC
|

2011-11-24, 16:01
|
Reg.datum: aug 2011
Rykte: 0
|
[Panik] Resa med Aerosvit Airlines till NYC
Tjenare!
Jag och min flickvän ska åka till New York över julen. Jag bokade biljetter för några månader sedan med Iceland Express och fick ett bra pris. I måndags loggade jag in och skulle kolla tiderna och då stod det att planet mellan Island och NYC hade blivit inställt. Jag ringde dit och fick svar att jag kunde avbeställa resan och få alla pengar tillabaka. Jag gjode detta men det kunde ta upp till 10 dagar att få tillbaka det.
Lite smått panik så här fyra veckor innan vi tänkte åka så sökte jag runder på billiga flyg till NYC. I med jag fick låna pengar av min syvfar så ville jag inte ta en allt för dyr resa så jag fick ett pris på 15 000kr för två med Aerosvit Airlines. Då åker vi från Köpenhamn till Kiev med 1h byte av plan för att sedan åka vidare till NYC.
Dum som jag var så kollade jag inte in några recentioner om Aerosvit Airlines förens efter jag hade betalat. Och nu har jag Ännu mer panik, allt jag läser är bara att dom ställer in plan, har usel personal och att det sker stölder på flygplatsen i Kiev där de rotar igenom bagaget.
Jag bokade genom AOBtravel.se och valde inget avbeställningsskydd eftersom jag tänkte "vi är ju ändå säkra på att vi ska åka dit!" ungefär..
vi betalade med min styvfars Visa och där ingår ju iofs avbeställningsskydd men jag vet inte alls hur det fungerar, kan man bara säga till att man inte vill åka mer eller måste man ha sjukintyg från en läkare eller liknande?
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag försöka avbeställa och hitta ett annat flyg? Hur skulle ni gjort?
Eller jag ska chansa och hoppas på det bästa?
Har som sagt lite smått panik och vet inte vad jag ska göra, jag brukar inte vara ute och resa så mycket..
Tack för svar!
|
|
|

2011-11-24, 16:31
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Avbeställa kan du nog inte göra utan ett sjukintyg. Så mitt råd är att du sitter still i båten och inte oroar dig för mycket. Trots allt så genomför de nog en hel del resor.
Angående stölder så ska du givetvis inte ha dyrbarheter i incheckat bagage (jag åker alltid med enbart handbagage, men det kanske inte alla klarar).
/PeterO
|
|
|

2011-11-24, 16:33
|
|
Angående sjukintyg vid resa påminner jag mig en som blev sjuk på väg till flyget. Då gällde inte avbeställningsskyddet eftersom resan påbörjats.
/PeterO
|
|
|

2011-11-24, 16:35
|
|
Mjo jag tror jag bara får se hur det går och hoppas på det bästa. Min syrra sa också att man kan snurra in bagaget i lite plastfolie så man ser ifall någon har varit i väskan och snokat.
Självklart kommer jag bara ha kläder och liknande i bagaget och värdigheterna i handbagaget men på hemresan så har man med största sannolikhet köpt på sig en hel del..
Så länge vi bara kommer till New York utan större problem så är jag glad, hem kommer man alltid ändå.
|
|
|

2011-11-24, 19:27
|
|
En fråga till bara. När jag bokade med Iceland Express så var jag tvungen att skriva in passnummer och mitt ESTA nummer. Nu med dessa så har jag inte behövt skriva in något av det någonstans.. Är det något jag måste skicka in till dom för att komplettera eller behövs det inte alls?
Någon som har flygit till New York med Aerosvit Airlines innan som vet?
|
|
|

2011-11-24, 20:02
|
|
Något ESTA-nummer brukar man inte behöva ge. Visserligen ska flygbolagen kolla att man har godkänd ESTA innan man får gå ombord på planet, men det bör de klara av utan den koden.
Troligen ska flygbolaget även veta var du ska bo (första natten). Möjligen kan du kolla på bolagets hemsida om de begär sådan info.
Om du är i tid till incheckningen så ordnas ju alla detaljer då.
/PeterO
|
|
|

2011-11-25, 10:02
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Det är lite sent nu, men om flygbolaget har ställt in flighten så är de fortfarande skyldiga att se till att du kommer fram till din destination. Vanligen så ombokar de dig till ett annat flygbolag på deras bekostnad, dvs, det tillkommer inga ytterligare kostnader för din del. Men, detta alternativ brukar kunna bli rätt kostsamt så det kan tyvärr hända att de trycker på att man skall välja och avboka istället...
Iceland Express tror jag inte har några egna flygplan, utan wetleasade dessa från Astraeus som gick i konkurs tidigare i veckan... Troligen därför det har blivit problem. Nu leasar de tydligen två plan från CSA, men det verkar inte räcka till för att hålla linjerna igång...
|
|
|

2011-11-25, 10:06
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Troligen ska flygbolaget även veta var du ska bo (första natten). Möjligen kan du kolla på bolagets hemsida om de begär sådan info.
|
Jo, flygbolagen måste ha denna information för att få flyga till USA. Har man inte angivit dessa vid bokningen så kommer man lämna dessa vid incheckningen.
|
|
|

2011-11-25, 18:51
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Jo, flygbolagen måste ha denna information för att få flyga till USA. Har man inte angivit dessa vid bokningen så kommer man lämna dessa vid incheckningen.
|
Fick precis svar från stället jag beställde ifrån att dom tar reda på det vid incheckningen så det behövs inte skrivas in innan.
Men betyder det att jag måste ha min information om min ESTA ansökan när jag checkar in eller tar de reda på det elektroniskt?
|
|
|

2011-11-25, 20:32
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PatricF
Fick precis svar från stället jag beställde ifrån att dom tar reda på det vid incheckningen så det behövs inte skrivas in innan.
Men betyder det att jag måste ha min information om min ESTA ansökan när jag checkar in eller tar de reda på det elektroniskt?
|
Beskedet om du blivit beviljad ESTA skall man inte behöva - men jag har alltid det utskrivet med mig.
Se till att du har uppgifterna om adress lätt tillgängliga vid incheckningen så slipper du stå och rota i väskan efter det.
|
|
|

2011-12-04, 21:14
|
|
Tack för alla svar! Jag skriver ut vår ESTA ansökningar och har alla papper med mig för att vara säker.
Hade bara en fråga till. Hur är det med bagaget? Det är samma bolag båda flygen och det är 1h mellan flygen, kommer bolaget sköta bagaget och flytta det till planet vi byter till eller måste vi ta hand om det och checka in det igen till nästa flyg?
Man tycker väl att bolaget borde sköta detta!?
|
|
|

2011-12-04, 21:44
|
|
Mellanlandar du i USA måste du ta ut bagaget vid första landningen där.
Har du (som man brukar göra) bokat hela resan en gång sköter bolaget omlastningen i Europa.
/PeterO
|
|
|

2011-12-04, 21:46
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Mellanlandar du i USA måste du ta ut bagaget vid första landningen där.
Har du (som man brukar göra) bokat hela resan en gång sköter bolaget omlastningen i Europa.
/PeterO
|
Härligt, tack för snabbt svar! Vi åker från Köpenhamn och mellanlandar i Kiev (Ukraina) och sedan vidare till New York
|
|
|

2012-01-09, 15:52
|
|
Kom hem från New York för någon dag sedan och tänkte berätta hur det har gått att åka med Aerosvit Airlines.
På resan dit så checkade vi in som vanligt i Köpenhamn, planet blev föresenat i en kvart ungefär för tydligen så hade dom fått ett nytt inchecknings-system så personalen behövde lite extra tid på sig. Helt förståligt enligt mig och det störde inte mig så mycket.
Flyget till Kiev gick smidigt och när vi landar så va vi tvugna att fixa ett boardingpass till planet till New York för det hade vi inte fått innan.
Där va en hel del människor som skulle ha boardingpass och stod och trängde sig och skrek. Till slut fick vi våra boardingpass och vi sprang igenom securityn och vidare till gaten där planet gick. Det visade sig ändå att dom väntade in alla som skulle med planet, riktigt bra faktiskt!
Flyget hem gick ännu smidigare, då fick vi båda boardingpassen. Planet till Kiev va till och med en timme tidigare än planerat, dock väntade dom in ett plan från Dubai eller något så det tog en halvtimme extra innan vi kom iväg.
Så ärligt talat så tycker jag det va riktigt bra att åka med dom. Dom åkte inte utan alla som skulle med, höll ändå tiderna hyffast och maten på planet gick faktiskt att äta!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|