ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-20, 14:54

emelie82

Nykomling
emelie82 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Rykte: 0

Standard Californien -rundtur?
Hej
Vi är en familj på 6 personer som ska åka till Californien i Maj-2012. Vi behöver lite hjälp från er som varit där och rest ungefär som vi ska.
Vi har tänkt att flyga till LA och hem från SF.

Vi tänker lite sådär
LA kanske 2 dagar, vidare mot Grand Canyon, sen Las Vegas för att sen vidare upp mot Lake Tahoe eller Yosemite och sen avsluta med några dagar i SF för att hälsa på en del vänner.
Kan man hinna detta på ett bra sätt, kanske ska stanna ca 16-17 dagar. Las vegas behöver vi inte stanna i mer än 1 natt.

Vi ska hyra bil och behöver nu tips och någon åkt denna rutt?
Svara med citat

Gammal 2011-11-20, 15:28

emelie82

Nykomling

Standard Tider osv?
Jag funderar lite på hur länge man ska vara på varje ställe, LA och SF vet vi ungefär, men Grand Canyon räcker de med en dag och sen kanske sova där? Samma med Yosemite, hur länge bör man var där?

Mycket tacksam för svar=)
Svara med citat

Gammal 2011-11-21, 09:26

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
kanske blir lite mycket bilande men varför inte flyga till SF å flyga hem ifrån SF

om ni hade tänkt ta den rutten menar jag för att missa hwy 1 SF till LA när man är där tycker jag är en miss jag och min polare som åkte den vägen är inte mycket för att kolla på natur å grejer men de är svårt att inte se skönheten av den sträckan

tar runt 8h att göra och ju närmare LA desto mindre är de att se typ så om de börjar bli mörkt vid den delen så är de inte hela värden (de är mörkt runt 20 I LA)

vad är åldrarna vi snackar om här så man kan tipsa lite mer specifikt

har inte varit vid Lake Tahoe men skulle tippa på att man nog skulle kunna spendera några dar där bada och njuta av fin miljö finns säkert ställen där ni kan åka vattenskidor å andra vatten aktiviteter

de kan man iaf vid Lake Arrowhead utanför LA och de var riktigt mysigt där hyrde jetski bla finns stugor att hyra där med iofs =)

sen finns ju alltid beachen vid Venice eller Santa Monica dock får jag varna för jävligt kallt vatten i havet =) låg runt 14grader när jag var där mitt i högsommaren (vattnet kommer ner från Alaska)

där är några tips iaf
Svara med citat

Gammal 2011-11-21, 14:08

emelie82

Nykomling

Standard Tack=)
Vi är 2 runt 25 år, 2 runt 30 år och sen 2 st runt 50 år. Ja, de blir mycket i bilen, men som sagt vi vill ju se Grand Canyon, annars hade vi tänkt flyga till och från SF.
Vi var i LA för några år sen så vi har sett en de där, Universal studios osv, men visst finns det mycket mer.
Vi ville mest vara runt SF, men som sagt så vill vi alla se Grand Canyon också, så jag vet inte hur vi ska pyssla ihop de.

tack för alla tips=)
Kom gärna med fler .....
Svara med citat

Gammal 2011-11-21, 22:29

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Nu vet jag inte hur ni tänkt lösa bil-biten men mitt tips är att hyra en minibuss och inte bara en vanlig SUV med sex (sju) sittplatser. I den sistnämnda kan det bli rätt trångt med bagaget förutsatt att ni inte reser ovanligt lättpackat för då kan det gå..
Svara med citat

Gammal 2011-11-21, 22:46

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
oki ett gäng vuxna alltså =) eftersom du skrev familj så kunde de ju tänkas att de var barn med =)

om nöjesparker är nåt för er så är six flags magic mountain ett klart måste stop de ligger lite norr om LA om jag inte minns fel de har koncentrerat sig på bergodal banor och de har några väldigt maffiga sådana

och som jag sagt i alla andra trådar de de letar tips så kan man ju söka biljetter till jay leno eller jimmy kimmel (de är gratis) så kan man iaf bli garanterad att se nån kändis på sin resa =)

tyckte inte SF var så mycket för mig vi körde bara standard grejerna där typ men hwy 1 SF till LA är sjukt nice riktigt fint synd att missa de när ni är så nära och om ni skulle välja att inte åka till LA så kan ni ju ta hwy 1 ner till typ Pismo Beach och sen kanske övernatta där för att sen åka tibax till SF med kanske en detour till Hearst Castle (vi han inte åka och kolla men de är nåt som många tipsar om iaf)

hmm ja nu kommer jag inte på nåt mer just nu iaf =)
Svara med citat

Gammal 2011-11-22, 10:01

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av emelie82 Visa inlägg

Hej
Vi är en familj på 6 personer som ska åka till Californien i Maj-2012. Vi behöver lite hjälp från er som varit där och rest ungefär som vi ska.
Vi har tänkt att flyga till LA och hem från SF.

Vi tänker lite sådär
LA kanske 2 dagar, vidare mot Grand Canyon, sen Las Vegas för att sen vidare upp mot Lake Tahoe eller Yosemite och sen avsluta med några dagar i SF för att hälsa på en del vänner.
Kan man hinna detta på ett bra sätt, kanske ska stanna ca 16-17 dagar. Las vegas behöver vi inte stanna i mer än 1 natt.

Vi ska hyra bil och behöver nu tips och någon åkt denna rutt?
Håller med C3_ om att Hwy 1 är klart sevärt, en övernattning där rekomenderas för att hinna se en del på vägen.
Varför inte flyga till Las Vegas och hem från San Francisco? Har för mig att vägen genom Yosemite kan vara avstängd p.g.a. snö in i Maj, så det kan vara osäkert att planera att köra vägen genom parken, åk dit från SF istället?
Ni kan köra L.V, G.C, L.A. Hwy1, SF. Tycker Ni borde ge LV 2 nätter för att se lite av stan, G.C 1 natt, L.A är megastort, 3 nätter är kort tid där minst 5 borde Ni ta, Hwy1 1 natt då blir det ca. 9 nätter i S.F och då hinner Ni se en hel del. S.F är en riktigt trevlig stad som man lätt spenderar mer än en vecka i utan att hinna se allt man vill.

Angående bil så ta inte någon minibuss typ Voyager , de har knappt något bagageutrymme alls (då är de största SUVarna rymligare). Välj en van eller helt enkelt två bilar om Ni vill vara flexibla och kunna åka till olika ställen (inte alltid alla är intresserade av samma saker).
Senast redigerad av floridasidan den 2011-11-22 klockan 10:07.
Svara med citat

Gammal 2011-11-22, 10:39

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
angående hyrbil så kan ny ju förbeställa typ en stor suv eller minibuss för att sen på plats byta om ni skulle märka att ni inte får plats 2 vanliga bilar kan tom vara billigare att hyra en en suv

Saxat från hertz sökt på SF

Minivan, MVAR
Grand Caravan/Town &Country
7 Passengers
3 Stora resväskor, 2 Små Resväskor

12 Passenger Fullsize Van, FVAR
Ford Super Clubwagon (12 psgr) eller motsvarande
12 Passengers
3 Stora resväskor, 2 Små Resväskor

4WD/AWD 7 Passenger Standard SUV, FRAR
Chevy Traverse 4WD eller motsvarande
7 Passengers
2 Stora resväskor, 2 Små Resväskor

med de siffrorna skulle jag nog välja 12pers vanen eller 2 vanliga bilar om de inte är så att ni kommer ta med väldigt lite bagage

12pers van är ofta så lång att man inte riktigt får plats i en parkerings ruta dvs man får betala för 2 iaf 6pers i en stor van kan jag dock skriva under på att de finns massa utrymme i =)

sökt lite på hertz å avis på min snabbkollar av 14dagars perioder i maj så har de flesta av de större bilarna varit utsålda iaf I SF
Svara med citat

Gammal 2012-01-08, 18:46

Gäst

Standard
Jag var i LV, CG, SF i aug 2011 och vi hade bara 1 dag i Las Vegas vilket var på tok för lite. Jag skulle ha min 2 dagar där bara för att hinna se de mest kända sevärdheterna. Vi hann bara gå en del av strippen och då bodde vi mitt på.
Vi körde från Las Vegas till Grand Canyon och hade ca 6h där vilket var ok med tid. Vi har se mycket tyckte jag.
San Franscico var en fin stad men våra 5 dagar räckte gott och väl där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8