|
|

2011-11-13, 18:59
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 1
|
Flyga flera hem än dit
Hej!
Har en knepig fråga. Vid påsk åker vår son till USA för att spela en hockeyturnering med ett svenskt lag. Resan dit och hem är fixat med laget. Vi övriga familjen kommer att åka efter några dagar senare för att kolla lite hockey och sen stanna kvar efter turneringen är över på lite semester. Då kommer även sonen att vara med oss familjen. Det innebär att han kommer att åka DIT med laget och HEM med oss.
Frågan är: innebär detta något problem? Att vi är fyra som åker in, men fem som åker i retur? I så fall, hur råder ni oss att göra? Antar att våra flygbiljetter är lika bra att beställa fem tur och retur?
Tacksam för hjälp att bena ut vad som gäller :-)
|
|
|

2011-11-13, 19:33
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Om ni sköter bokningen av sonens biljett är det enkelt - boka en biljett t.o.r. för honom med inresa den dagen han behöver och hemresa samma dag som er (med samma flight) och sen bokar ni fyra t.o.r. med inresa när det passar er och samma flight hem. Ska inte bli några problem alls!
|
|
|

2011-11-13, 19:44
|
|
Tack, det låter vettigt!
|
|
|

2011-11-13, 22:36
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Det skulle då innebära att sonen inte åker med laget, utan som en vanlig turist. Vad ska han då svara på frågan om det är semester eller affärsresa?
Har laget något speciellt visum eller kan man åka in som turist och spela?
/PeterO
|
|
|

2011-11-13, 22:50
|
Reg.datum: jan 2007
Rykte: 0
|
PeterO har en poäng värd att tänka på om Ni skulle gå på den lösningen!
Du skriver att biljetten är ordnad genom laget, kan Ni inte boka in er andra på samma flyg hem bara? Checka in tillsammans så får Ni antagligen sitta tillsammans, annars kan de kanske ordna det vid gaten (de brukar ha öppet ca. en timme innan gaten egentligen öppnar, just för att placera om folk som vill det) i sista hand kan det gå att byta platser ombord, går för det mesta att lösa på något vis även om kanske inte hela familjen får sitta bredvid varandra. Att köpa en extra biljett låter lite onödigt, vet inte vad flygbolaget säger heller om man inte använt biljetten dit, utgår de då ifrån att man inte kommer vara med på hemresan heller?
|
|

2011-11-14, 08:10
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Grabben åker tillsammans med laget till USA men på en egen tur och returbiljett med ett annat datum för återresan. Torde inte vara några problem vid passkontrollen så länge han har en returbiljett hem ordnad. Detta kommer dessutom nog också bli billigare eftersom en enkelbiljett oftast är betydligt dyrare än en tur och retur...
Det går inte att enbart använda returresan på en tur och retur biljett. Är man inte med på en sträckning så kommer restrerande sträckningar att avbokas.
|
|
|

2011-11-14, 09:27
|
Reg.datum: jan 2007
|
Mitt svar igår var lite trött :-) Antar att laget redan bokat och betalt en biljett då.
Skulle nog hålla med om att en helt ny biljett till både dit och hemresan i.s.f. är bästa lösningen även om det blir några tusen i extra utgift.
|
|

2011-11-23, 21:34
|
Reg.datum: feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
Detta kommer dessutom nog också bli billigare eftersom en enkelbiljett oftast är betydligt dyrare än en tur och retur...
|
Det där är inte sant men jag har läst här flera gånger att folk tror att returresa är dyrare än tur och retur.
Under de senaste åren då jag har kollat så har en enkel från new york till Sverige kostat runt 400 dollar enkel resa. En tur och retur biljett sverige-new york går inte på 400 dollar. Billigast jag har kommit över kostade 530 dollar.
Jag reste enkelresa från new york till Sverige i somras och jag betalade 280 dollar för den och då betalade jag extra för att ha möjlighet att boka om samt kunde checka in 2 baggage. Den näst billigaste biljetten gick på runt 400 dollar. Det fanns mängder av biljetter för under 500 dollar.
Senast redigerad av Jonna den 2011-11-23 klockan 21:37.
|
|
|

2011-11-23, 21:52
|
|
Jo, men det är sällan som direktflyg New York - Stockholm är speciellt billigt att köpa som enkelbiljett. Trots att jag är glad pensionär så föredrar jag det, eller kanske just därför.
Men är inte problemet att åka till New York på enkelbiljett och ESTA?
|
|
|

2011-11-23, 23:35
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Jo, men det är sällan som direktflyg New York - Stockholm är speciellt billigt att köpa som enkelbiljett. Trots att jag är glad pensionär så föredrar jag det, eller kanske just därför.
Men är inte problemet att åka till New York på enkelbiljett och ESTA?
|
Ja, någon enkelbilj till usa hade jag inte tänkt att mamman skulle köpa. Hockeylaget köper alltså en tur och returbilj till sonen, och mamman kan köpa en enkelresa hem till sonen ifall han tänker missa sin hemresa med hockeylaget.
Det är inga problem att åka in på esta med två returbiljetter.
|
|
|

2011-11-24, 09:57
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Ja, någon enkelbilj till usa hade jag inte tänkt att mamman skulle köpa. Hockeylaget köper alltså en tur och returbilj till sonen, och mamman kan köpa en enkelresa hem till sonen ifall han tänker missa sin hemresa med hockeylaget.
Det är inga problem att åka in på esta med två returbiljetter.
|
Ja, jag svävade ut lite. Visst, alla bolag tillämpar inte samma prisfilosofi som SAS. (Med SAS kostar en enkelbiljett t ex 19.000 emedan en ToR kostar 7.000 samma dag.)
Med Icelandair.se får man en enkelbiljett för $428 och där skulle man ju tordas göra två bokningar och vara säker på att det blir samma flygplan, det var ju en av förutsättningarna.
/PeterO
|
|
|

2011-11-24, 11:30
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Ja, jag svävade ut lite. Visst, alla bolag tillämpar inte samma prisfilosofi som SAS. (Med SAS kostar en enkelbiljett t ex 19.000 emedan en ToR kostar 7.000 samma dag.)
Med Icelandair.se får man en enkelbiljett för $428 och där skulle man ju tordas göra två bokningar och vara säker på att det blir samma flygplan, det var ju en av förutsättningarna.
/PeterO
|
Ja, om hon absolut måste boka in sonen på en flygresa hem med SAS blir det nog inte billigare med enkelbilj. Sen så är ju prissättningen på sas hemsida ofta högre än den är på exempelvis kayak.com där man kan köpa bilj via resebyrå . En enkel med sas (direktflyg) från new york-arl kostar den 15 maj 551 dollar, medans den på sas.se kostar 19 000kr.
När jag köpte t/r med sas för 530 dollar var det hos orbitz, samtidigt som en bilj med samma plan på sas.se kostade närmare 6000kr.
Iceland air var ganska billiga på enkelresa när jag skulle åka enkel i somras, men iceland express var ännu billigare.
|
|
|

2011-12-26, 17:36
|
|
Tack för alla kloka svar :-)
Sonens biljett får annat hemresedatum än övriga laget, sen bokar vi övriga familj med samma bolag ( i det här fallet Icelandair).
Jag kan tillägga att det inte fungerar att ha en extra biljett, alltså boka tur/retur för någon som inte är med på utresan, utan endast hem. Det räknas då som "no show" och biljetten för hemresan är rökt.
Hoppas detta kan hjälpa någon annan som av någon anledning måste göra på samma sätt någon gång!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|