ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-14, 09:36

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Det första stämmer överhuvudtaget inte. Har du inte aktivt lagt in en kostnadsspärr så har du (minst) 5.000:- beroende på abbonemang och operatör, de allra flesta är dock i princip taklösa.
nja polarens jobb tele låstes på frankfurts flygblats redan ca 700kr minns inte om han hade telia då eller om han hade gått över till 3

hur som de är iaf ett EU direktiv som alla operatörer i eu ska följa och de gick av stapeln 1 Juli 2010

Plustjänster - ökat värde för dig!
Telenor Sverige AB - Telenor inför saldospärr för dataroaming - Mynewsdesk

telenor låser alltså data utomlands vid 625kr om man inte valt att höja sin gräns

vad andra operatörer har sin grundspärr på vet jag inte men de står nog på deras hemsidor =)
Svara med citat

Gammal 2011-11-14, 11:05

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Bra initiativ av Tele2!

Sist jag var utomlands är jag rätt säker på att varken Telia eller 3 hade någon automatisk spärr och jag har inte fått någon information om det i posten heller så jag tror att detta är korrekt.

Däremot har Telia infört ett tak på 49:- per dag i datakostnad inom EU och det är väldigt fördelaktigt.
Svara med citat

Gammal 2011-11-14, 12:19

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
"Efter 1 mars är alla mobiloperatörer enligt en EU-förordning skyldiga att kunna erbjuda sina kunder en spärr som stoppar datatrafik utomlands när kostnaden överstiger 50 euro. Från 1 juli ska dessutom alla kunder som uttryckligen inte tackat nej till denna spärr få den automatiskt.

Spärren fungerar på följande sätt: När kunden nått upp till 80% skickas ett SMS ut och svarar kunden inte på detta ska data-roamingen, datatrafiken mellan olika operatörer, stängas av eller debiteringen upphöra när användaren nått gränsen."

Spärr vid 50 euro i datatrafik utomlands

=)
Svara med citat

Gammal 2011-11-14, 23:15

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Intressant, jag har inte fått någon information om detta av varken Telia eller 3. Men du verkar onekligen ha rätt så jag viker mig!

Nu blir det väldigt OT och mer teknikforum.se än reseforum.se men hur fungerar det rent tekniskt tro? Om man bilar ner till södra Italien så kan man ha ett tiotal olika operatörer på vägen ner, är det en spärr på €50 per operatör eller hur samordnas det hela med hem-operatörer och de respektive operatörerna?
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 09:09

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
om jag fattat de rätt så ska din operatör blokera data transfer när du kommit upp i spärr summan totalt kvittar hur många länder du varit i eller hur många operatörer du haft

men spärren gäller bara data för jag fick räkning på mycket mer än spärren när jag var i usa för jag ringde även en del (pga att de lämnat min väska i tyskland)

=)

ja fan de känns som de de blev sjukt OT men samtidigt är de ju ju iaf lite relevant samt jävligt bra info att ha =)
Svara med citat

Gammal 2011-11-28, 16:33

m-falk

Nykomling
m-falk är inte uppkopplad

Rykte: 0

Standard
För att återgå till trådens huvudsyfte: Jag skulle också gärna vilja ha lite mer "genuina" tips inför vår florida-resa nästa år. Vi åker i feb 2012.

Vi var där förra året och jag kan dela med mig lite av det vi gjorde. Vi är två, jag och min man 30+, och vår erfarenhet kanske skiljer sig markant mot om man är 20 och ett gäng polare, eller barnfamilj.

Hett tips är att ta in på Everglades International Hostel i Florida City. Genuint, supermysigt och fantastisk atmosfär. De har en avdelning med riktiga stugor för 100 dollar natten, som får, även de okey, hotellen på south beach att framstå som ruckel. Vill man bo billigare har de rum i huvudbyggnaden. Men då får man ha i åtanke att det är ett vandrarhem.
Jag blev i alla fall kär i detta ställe med laguner, lägereldar, klätterträd, humoristiska skyltar, kojor och hinderbanor överallt.
De anordnar massor av utflykter till parken (everglades) med nattvandring (fullt av alligatorer i becksvart mörker var rätt kittlande) månskenspaddling och dagsturer. Man kan ju självklart ta bilen till parken själv. Tar en halvtimme och så kan man stanna på Roberts Place och käka gudomlig frukt och köpa med sig lunch (och kanske även middag).
Ni kommer åka i perfekt säsong för att se alligatorer, men den del av parken jag personligen tycker ni ska fokusera på är The Royal Palm som ger den absolut största djurupplevelsen. Det känns helt överspelat att åka båt efter detta besök då det känns som att man i stort sett kan klappa alligatorerna (skämt och sido, stör inte dem så stör inte de dig ), samt se fåglar mata sina små i ögonhöjd.

Länkar:
Everglades International Hostel | Explore the Florida Everglades
Robert's Place
2039 Mound Street
Orange Park, FL 32073-5561

Key West är paradist i mitt hjärta och vi har förlängt vår vistelse där denna gång. Men smaken är som baken och några kanske inte gillar det?
KW är platsen där allt lugnas ner i tempo men högs i intensitet. Här bor orginalen, konstnärerna och de med bohemhjärta. Hyr en cykel och glid runt bland tuppar, katter, märkliga humoristiska fasader och vackra mysiga hus i New Orleans stil. Stanna till Vid Nancys Secred Garden och njut av hennes tropiska lilla minidjungel och hör henne berätta passionerat om hennes passion för återvinning.
Sätt dig ner en stund längst med duval street och slå dig i slang med någon av Key West alla fantastiska konstnärer och ta med dig en signerad tavla eller hopsnickrad drivvedsram därifrån. När solen går ner firas detta med uppvisning, levande musik och fest och sen resten av kvällen kan man spendera med en god drink i handen och bara promenera upp och ner längst med gatan. Pubbarna har alla öppna fasader vilken bidrar till en underbar stämning.

Sen när man blir hungrig, gå och ät på Blue Heaven. Deras Jamaican Jerk Chicken är sååååååå god (har inga superlativ som täcker upplevelsen). Kanske lite konstigt att sitta och äta kyckling när tupparna springer mellan fötterna, men man får se det för vad det är. Blue Heaven är väldigt speciellt och inredningen också.
Jag rekomenderar dock starkt att åka dit så tidigt som möjligt på er resa då springbreakarna tar över staden i mars.

Fort Myers är också ett ställe som rotat sig in djupt i mitt hjärta. Soft stämning, roliga färger överallt, småstadskänsla med en trygg och trevlig atmosfär. Jag kan uppskatta en sån grej som att kunna gå barfota från stranden till hotellet för att "hämta" något, fast man är i en stad (vårt hotell hade lite strand ända fram till dörren).

Miami Beach var en positiv överraskning (minus hotellet, LaFlora som var ssååå sunkigt). Faktiskt väldigt barnvänligt trots att det är ett fest mecka. Jag tycker det var väldigt ordnat. Längst med Ocean Drive kan man promenera tryggt på strandsidan, där trängs inlinare, barnvagnar, joggare och kärlekspar långt efter midnatt. Festen håller till på andra sidan vägen då alla uteserveringar upptar hela trottoaren. Det går inte att gå där utan att passera igenom uteserveringarna och få en genomgång av kvällens meny av varenda inkastare. Varje ställe har sin egen touch. Allt från rock till trubadur, salsa eller reggae, vilket ju också gör att det blir lite av en festivalstämning varje kväll där. Men folket är sköna och avkopplade ändå enligt min mening. Det var först runt 23 på lördagen som man märket att det började ändra karrakär lite. Det började komma mer kostymer och små små glitterklänningar och musiken gick från blandad till HOUSE på HÖÖÖG volym (me like...min man..inte så mycket)

Det är DYRT i MB. Drinkpriserna är inte av denna värld men ha i åtanke att en drink är stor som en hink och stark som en sjuttis. Man kan lätt dela en på två och sippa på den länge. Be och få plastglaset och ta med hem om du har plats i väskan. Skitkul assessor.

Vi kommer nog förmodligen äta på Ocean Drive en kväll bara för att känna oss lite i smeten men sen kommer vi köpa nåt gott take away längst med gatorna innanför och sätta oss på stranden och mysa, där atmosfören är magisk... Man kan alltid sedan, mätt och belåten bara gå igenom restaurangerna och känna atmosfären medan man boffar på en cigarr (inköpt tidigare i Little Havana ).

Jag hoppas ni (och vi) får en trevlig resa...längtar som en galning tillbaka.

Hoppas vi kan få lite genuina tips av folk här på forumet. Det skulle vara guld. Vi kommer vara i Key West, South Beach, Coconut Grove, Florida City (Everglades) och Fort Myers (med en trip ut till Sanibel och captiva för att leta snäckor)

Kram!

/Marie
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 08:18

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Kanonkul läsning och fantastiska bilder. Klart man längtar dit igen. Bara ett förtydligande. Jag antar att du menar Fort Myers Beach när du skriver Fort Myers. Det är två skilda städer och Fort Myers Beach är verkligen en skön stad med härlig stämning. Vi bodde på ett litet hotell med bara 6 rum som vi rekommenderar (Bedandbreakfast INN :: Manatee Bay Inn, Ft. Myers Beach, Florida - B&B/Hotel/Motel). Passa då också på att besöka de vackra öarna Sanibel och Captiva (Fort Myers & Sanibel Florida Travel & Vacation Information - Official Site |) och ett bra outlet mall (Tanger Outlets: Fort Myers, Florida :: Home).

Fort Myers kan också vara trevligt att besöka. Där finns bl.a. Ford-Edison Estate (Fort Myers, Florida | Museum, Botanical Gardens, Research Laboratory | Tours, Events - Edison & Ford Winter Estates - (239) 334-7419), ett jättestort mall (Edison Mall) samt en av världens största loppmarknader (Shop Giant Fleamasters Fleamarket, serving Fort Myers FL, Cape Coral, Sanibel, Bonita Springs, Naples, Lehigh Acres, Punta Gorda and Port Charlotte).
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 11:51

Hogander

Nykomling
Hogander är inte uppkopplad

Standard
Håller med föregående, kanonkul läsning och jättefina bilder! Jättemycket bra tips som jag ska kolla upp omgående! Var mycket platser som jag aldrig hört talas om och det är ju alltid roligt Både Manatee Bay Inn och Everglades International Hostel ser jättefina ut - dock tänkte vi inte boka de senare delarna av resan hemifrån så det blir till att kika om dom har nåt när vi kommer fram. Kanske inte troligt men definitivt värt ett försök!
Svara med citat

Gammal 2011-11-29, 14:05

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Ja det var vekligen ett inlägg som fick en att både känna igen sig och längta efter en ny Floridaresa!

Reagerade på samma som Pellsson, Ft. Myers har några sevärdheter men vi bodde även där ett par nätter, inget att rekommendera, Ft. Myers Beach är trevligare för att vila upp sig ett par dagar, nog den trevligaste av orterna på västkusten även om stränderna är ännu bättre längre norrut.

Prova även Shark Valley Visitors center i Everglades om Ni inte gjort det, även där snubblar man i princip över alligatorerna. Funkar bra som utfärd från antingen Ft. Myers eller Miami men man kan även ta det på vägen om man ska flytta sig mellan kusterna. Miccosukkee Indian Village intill är också värt ett besök.

La Flora får man lägga på minnet så man undviker det! Tittar man på Tripadvisor ser man mycket riktigt att det får usla betyg av gästerna :-( Ett tips till de som ska resa till Florida är att undvika hotell som får mediokra betyg, det finns hotel som är riktigt grisiga som man absolut inte vill bo på. Klimatet gör sitt, det blir lätt fuktigt och mögligt, dessutom frodas kackerlackor väldigt bra om de får minsta tid i fred. Sköts inte fastigheten så förfaller det ganska snabbt.

Gammal 2011-11-30, 00:34

M-falk från mobilen

Unhappy
Japp. Fort myers Beach menade jag naturligtvis. Sorry, lätt att glömma att sära på dem när man skriver. Men ack så viktigt. Jag har inte varigt i själva Fort Myers men är det att rekomendera att slösa bort några timmar på? Vi hade tänkt spendera den enda dagen vi har i sanibel. /marie
Svara med citat

Gammal 2011-11-30, 00:42

M-falk från mobilen

Unhappy
Japp. Fort myers Beach menade jag naturligtvis. Sorry, lätt att glömma att sära på dem när man skriver. Men ack så viktigt. Jag har inte varigt i själva Fort Myers men är det att rekomendera att slösa bort några timmar på? Vi hade tänkt spendera den enda dagen vi har i sanibel. /marie
Svara med citat

Gammal 2011-11-30, 09:15

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av M-falk från mobilen Visa inlägg

Själva staden tyckte jag inte hade mycket att erbjuda men Edison Ford Estate är värt ett besök liksom "loppmarknaden" som är en av de bästa vi varit på.

Gammal 2011-12-01, 22:03

Katrin L

Nykomling
Katrin L är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Hej,
Vi var tre veckor i Florida i somras. Underbart och längtar tillbaka. Två tips som jag vill förmedla;
Varje gång det är fullmåne har de " Full moon party" på Islamorada (en utav Keys öarna). Ett amerikanskt spektakel utan dess like. Kändes lite som att vara med i en filminspelning. Det är en resturang som ligger på stranden som ställer till med Party. De har servering i resturangen eller så köper man lite billigare mat i de tillfälliga stånden på stranden. De har barer på stranden, livemusik, bonfires, eldjonglörerskor, karnevalståg och värsta fyrverkeriet. Inte en turistfälla, såg bara amerikanare och pratade med några som hade åkt långt för detta.
Vi var på Discovery Cove, en park där man får simma med delfiner. Vi hade en fantastisk dag. Dyrt men allt ingår i priset. Det ingår även entre en annan dag på en annan park, tex Seaworld. Inga åkattraktioner. Höjdpunkten var naturligtvis att simma med delfinerna men det var även häftigt att snorkla med stora rockor och andra fantastiska fiskar.

Ha en underbar resa.
Svara med citat

Gammal 2012-01-01, 23:08

liwes

Nykomling
liwes är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2012

Standard Tampa - nog rätt bra röj
Lite sent svar kanske men jag såg precis den här tråden.
Det verkade som om ni gärna gick ut någon gång så här får ni ett tips eftersom någon skrev att Tampa var trist.

Var tre veckor i Florida i oktober 2010 och bodde bland annat tre nätter i Tampa i kvarteret Ybor. Det såg ut som det nog var ordentligt röj där. Nu var vi iväg med en 1åring och en 4åring så min man och jag kunde inte riktigt testa, men jag lovar att innan barnen hade jag lätt bott där några nätter.
Vi bodde på Hilton Garden Inn och det var nästan krypavstånd till alla restauranger och barer.

Det är dessutom nära till Busch Gardens som vi gillade skarpt och Florida Aquarium som är ok om man gillar sånt.

Var även i Orlando och på Sanibel Island och det är ngt mer du kan tänkas vilja veta
Ha det fantastiskt kul och pyssla om staten tills vi kommer dit i april igen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8