För att återgå till trådens huvudsyfte: Jag skulle också gärna vilja ha lite mer "genuina" tips inför vår florida-resa nästa år. Vi åker i feb 2012.
Vi var där förra året och jag kan dela med mig lite av det vi gjorde. Vi är två, jag och min man 30+, och vår erfarenhet kanske skiljer sig markant mot om man är 20 och ett gäng polare, eller barnfamilj.
Hett tips är att ta in på Everglades International Hostel i Florida City. Genuint, supermysigt och fantastisk atmosfär. De har en avdelning med riktiga stugor för 100 dollar natten, som får, även de okey, hotellen på south beach att framstå som ruckel. Vill man bo billigare har de rum i huvudbyggnaden. Men då får man ha i åtanke att det är ett vandrarhem.
Jag blev i alla fall kär i detta ställe med laguner, lägereldar, klätterträd, humoristiska skyltar, kojor och hinderbanor överallt.
De anordnar massor av utflykter till parken (everglades) med nattvandring (fullt av alligatorer i becksvart mörker var rätt kittlande) månskenspaddling och dagsturer. Man kan ju självklart ta bilen till parken själv. Tar en halvtimme och så kan man stanna på Roberts Place och käka gudomlig frukt och köpa med sig lunch (och kanske även middag).
Ni kommer åka i perfekt säsong för att se alligatorer, men den del av parken jag personligen tycker ni ska fokusera på är The Royal Palm som ger den absolut största djurupplevelsen. Det känns helt överspelat att åka båt efter detta besök då det känns som att man i stort sett kan klappa alligatorerna (skämt och sido, stör inte dem så stör inte de dig

), samt se fåglar mata sina små i ögonhöjd.
Länkar:
Everglades International Hostel | Explore the Florida Everglades
Robert's Place
2039 Mound Street
Orange Park, FL 32073-5561
Key West är paradist i mitt hjärta och vi har förlängt vår vistelse där denna gång. Men smaken är som baken och några kanske inte gillar det?
KW är platsen där allt lugnas ner i tempo men högs i intensitet. Här bor orginalen, konstnärerna och de med bohemhjärta. Hyr en cykel och glid runt bland tuppar, katter, märkliga humoristiska fasader och vackra mysiga hus i New Orleans stil. Stanna till Vid Nancys Secred Garden och njut av hennes tropiska lilla minidjungel och hör henne berätta passionerat om hennes passion för återvinning.
Sätt dig ner en stund längst med duval street och slå dig i slang med någon av Key West alla fantastiska konstnärer och ta med dig en signerad tavla eller hopsnickrad drivvedsram därifrån. När solen går ner firas detta med uppvisning, levande musik och fest och sen resten av kvällen kan man spendera med en god drink i handen och bara promenera upp och ner längst med gatan. Pubbarna har alla öppna fasader vilken bidrar till en underbar stämning.
Sen när man blir hungrig, gå och ät på Blue Heaven. Deras Jamaican Jerk Chicken är sååååååå god (har inga superlativ som täcker upplevelsen). Kanske lite konstigt att sitta och äta kyckling när tupparna springer mellan fötterna, men man får se det för vad det är. Blue Heaven är väldigt speciellt och inredningen också.
Jag rekomenderar dock starkt att åka dit så tidigt som möjligt på er resa då springbreakarna tar över staden i mars.
Fort Myers är också ett ställe som rotat sig in djupt i mitt hjärta. Soft stämning, roliga färger överallt, småstadskänsla med en trygg och trevlig atmosfär. Jag kan uppskatta en sån grej som att kunna gå barfota från stranden till hotellet för att "hämta" något, fast man är i en stad (vårt hotell hade lite strand ända fram till dörren).
Miami Beach var en positiv överraskning (minus hotellet, LaFlora som var ssååå sunkigt). Faktiskt väldigt barnvänligt trots att det är ett fest mecka. Jag tycker det var väldigt ordnat. Längst med Ocean Drive kan man promenera tryggt på strandsidan, där trängs inlinare, barnvagnar, joggare och kärlekspar långt efter midnatt. Festen håller till på andra sidan vägen då alla uteserveringar upptar hela trottoaren. Det går inte att gå där utan att passera igenom uteserveringarna och få en genomgång av kvällens meny av varenda inkastare. Varje ställe har sin egen touch. Allt från rock till trubadur, salsa eller reggae, vilket ju också gör att det blir lite av en festivalstämning varje kväll där. Men folket är sköna och avkopplade ändå enligt min mening. Det var först runt 23 på lördagen som man märket att det började ändra karrakär lite. Det började komma mer kostymer och små små glitterklänningar och musiken gick från blandad till HOUSE på HÖÖÖG volym (me like...min man..inte så mycket)
Det är DYRT i MB. Drinkpriserna är inte av denna värld men ha i åtanke att en drink är stor som en hink och stark som en sjuttis. Man kan lätt dela en på två och sippa på den länge. Be och få plastglaset och ta med hem om du har plats i väskan. Skitkul assessor.
Vi kommer nog förmodligen äta på Ocean Drive en kväll bara för att känna oss lite i smeten men sen kommer vi köpa nåt gott take away längst med gatorna innanför och sätta oss på stranden och mysa, där atmosfören är magisk... Man kan alltid sedan, mätt och belåten bara gå igenom restaurangerna och känna atmosfären medan man boffar på en cigarr (inköpt tidigare i Little Havana

).
Jag hoppas ni (och vi) får en trevlig resa...längtar som en galning tillbaka.
Hoppas vi kan få lite genuina tips av folk här på forumet. Det skulle vara guld. Vi kommer vara i Key West, South Beach, Coconut Grove, Florida City (Everglades) och Fort Myers (med en trip ut till Sanibel och captiva för att leta snäckor)
Kram!
/Marie