ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-10, 09:35

Elolinona

Medlem
Elolinona är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Smile Resa till USA för första gången! Vad ska jag tänka på?
Igår bokade jag in en resa till New Jersey, USA i början av januari för att hälsa på en vän.
Jag har aldrig flugit så långt på egen hand så det känns både fantastiskt
roligt och skrämmande.Det är mest själva flygturen som jag kan känna
mig lite orolig för, att jag ska missa planet eller gå vilse på flygplatsen där jag mellanlandar.
(Dit: Luleå-Stockholm-Frankfurt-Newark)
(Hem: Newark-Stockholm-Luleå)

Jag har aldrig varit i USA. Är det något speciellt jag ska tänka på att ha med mig när jag åker dit? Jag har ett giltigt pass som går ut 2016, och jag fyllde i en ESTA-ansökan igår som godkändes. För tydligen ska vi svenskar inte behöva ett visum, eller hur? Är det några fler "värdepapper" som kan vara bra att ha med?

Tacksam för alla tips och råd angående detta så jag inte behöver känna mig så nervös
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 11:00

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Nu är det bara att åka. Jag brukar ta med mig en kopia av ESTA, men det är aldrig nån som har frågat efter den. Om du ska hyra bil är det bra att göra det i Sverige, så slipper du alla extraförsäkringar som uthyraren vill pracka på dig i USA.

Kolla att hemförsäkringen täcker om du blir akut sjuk/skadad (det gör nästan alla). Det kan bli otroligt dyrt om du måste söka sjukvård i USA annars. Jag fick lunginflammation för några år sen, och ett läkarbesök (ej övernattning), röntgen, tabletter mm kostade 7.000 kronor. Jag fick t.o.m. betala för att jag låg i en säng i 20 minuter. Så kolla upp det!
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 13:01

850heden

Medlem
850heden är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Precis de kan vara bra att ha med sig en försäkringsbevis.

Sen har jag märkt att under mina resor till USA att ett kreditkort är ett måste.
Mitt "vanliga" bankomatkort som man handlar på här i Sverige funkar drygt bara varanan gång typ.

Vi var tre som reste i år och jag har Handelsbanken, ena polare har Nordea och de tredje har Swedbank. Alla hade problem med detta.

Så ett kreditkort är bra att ha. Kan ju vara från sin bank men bara de är ett kreditkort liksom.

Annars är de väl inte så mycket att tänka på om ESTA är klart. Kommer att få fylla i ett formulär på planet med. Men de är inte så svårt
Ta med en penna kan vara bra att ha på planet.

//Sebastian
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 14:35

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Du har ju fått flera bra råd redan, så dom behöver jag ju inte upprepa.

Att handla med kortet är ju väldigt smidigt och det gjorde jag mycket när jag var i USA. Men personligen så tycker jag om att kunna betala till exempel dricks i kontanter så om / när du växlar pengar så kan det ju vara bra att ha en del småsedlar (1 och 5 dollars bla) med sig för detta ändamål.

Verkar som om vi har samma "hemflygplats" (Kallax...). Newark tyckte jag inte det var några problem med alls att hitta, väldigt välskyltat och lättnavigerat, i alla fall i den terminal där vi mellanlandade. Vad skönt att du åker direkt därifrån (nattflyg antar jag) till Stockholm - det har jag också gjort därifrån. Frankfurt vet jag inget om, har aldrig mellanlandat där.
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 16:22

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag är inte så säker på att ett försäkringsbevis är någon fördel om man kommer in på sjukhus. Jag tror att det är Visa eller MasteCard som gäller.

Blir du hämtad eller ska du ta taxi från flygplatsen? Annars kan du ju ta dig en funderare på detta i förväg.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 16:27

Elolinona

Medlem

Standard
Jag kommer att bli hämtad och omhändertagen
Ska bo hos en vän när jag är därborta.
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 17:05

PeterO

Världsvan

Standard
Då är det nog inte så mycket mer att tänka på. Möjligen att du inte får föra in mat i USA, samt det vanliga med storlek på flaskor och annat i handbagaget.

Jo, se till att du har adressen där du ska bo tillgänglig på flyget, för den ska fyllas i på tulldeklarationen.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 21:16

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Jag är inte så säker på att ett försäkringsbevis är någon fördel om man kommer in på sjukhus. Jag tror att det är Visa eller MasteCard som gäller.
Nu har jag aldrig behövt använda det (så jag pratar teori) men mitt kort från försäkringsbolaget hänvisar till SOS Internationals journummer och de handhar försäkringsärenden för de flesta större svenska försäkringsbolag. Det borde rimligtvis räcka för att ett amerikanskt sjukhus ska ge mig vård utan VISA/MC. Men det är en intressant fråga, är det kanske någon som läser detta som faktiskt behövt använda sin försäkring i USA?
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 08:04

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Som sagt, det kostade 7.000:- för nöjet att få lunginflammation i USA. Jag betalade mycket riktigt med VISA på sjukhuset (vem har så mycket i kontanter?) och jag fick ligga ute med summan tills jag kom hem och kunde skicka alla kvitton till försäkringsbolaget. De betalade dock tillbaka varenda krona utan knot. Det hade inte hjälpt mig att visa nåt försäkringsbevis. Sjukhuset skulle ha sina pengar, punkt slut.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 08:15

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 1

Standard
vi hade försenat flyg in till frankfurt skulle ha haft 1½timme mellan flygen men slutade med att vi fick 15-20min och vi hittade ganska snabbt till rätt ställe tyckte inte de var direkt svår hittat (och då fick vi kliva av planet ute på asfalten och åka buss till terminalen)

var svårare att hitta en fungerande toalett på den flygplatsen dock =)
(i närheten av vägen vi tog mellan flygen dvs) =)
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 10:38

Elolinona

Medlem

Standard
Det är Frankfurt som skrämmer mig lite faktiskt, hehe, Tysklands största flygplats..

Som tur är behöver jag inte byta terminal i Frankfurt, utan där är det terminal 1 som jag anländer till och som jag åker ifrån 2 h senare, så det borde ju gå bra.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 12:24

Elolinona

Medlem

Standard
Jag har läst på ett forum att man INTE ska låsa sin resväska när man åker till USA, eftersom de har rätt att öppna väskan med våld om de misstänker något... och då är ju den väskan förstörd. Det låter ju lite obehagligt, då den resväska jag har nu är en som man "knäpper" igen med hakar, eller vad man ska kalla det och sen är det ett kodlås på. Är det bättre med en väska med blixtlås? Känns läskigt att inte låsa väskan...

Sen funderar jag på att ha med mig lite nödproviant under flygresan, eftersom jag helst undviker att köpa mat på flygplatserna då det är så sjujäkla dyrt. Är det tillåtet att ha med sig typ knäckebröd? Vad är det värsta som kan hända, att de tar maten eller?
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 12:33

PeterO

Världsvan

Standard
Du ska inte låsa väskan med annat än ett speciellt godkännt lås (TSA tror jag det heter).

Du kan nog ta knäckebröd med in på planet, frukt också, men du måste i alla fall äta upp frukten innan du landar.

Ja, det värsta som kan hända är att du får slänga det de anser vara olämpligt att ta ombord. Visa gärna vad du har så blir det inget problem.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 14:23

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Elolinona Visa inlägg

Jag har läst på ett forum att man INTE ska låsa sin resväska när man åker till USA, eftersom de har rätt att öppna väskan med våld om de misstänker något... och då är ju den väskan förstörd. Det låter ju lite obehagligt, då den resväska jag har nu är en som man "knäpper" igen med hakar, eller vad man ska kalla det och sen är det ett kodlås på. Är det bättre med en väska med blixtlås? Känns läskigt att inte låsa väskan...

Sen funderar jag på att ha med mig lite nödproviant under flygresan, eftersom jag helst undviker att köpa mat på flygplatserna då det är så sjujäkla dyrt. Är det tillåtet att ha med sig typ knäckebröd? Vad är det värsta som kan hända, att de tar maten eller?
Som PeterO säger, kan Du inte använda TSA-godkänt lås så lås inte väskan. Lägg eventuellt en bagagerem om väskan ifall Du är rädd att den ska gå upp.
Ska Du köpa ny väska så se bara till att den har TSA-godkänt lås, hård, mjuk, eller mitt emellan är mer en smaksak och beroende på vad Du packar, en lätt väska i förhållande till volym är smart idag när man får ha så lite bagagage med sig, ibland får man bara 20 eller t.o.m. 15 Kg, då är det inte kul om väskan väger 6Kg ;-)

Du kan i regel ta med mat på flyget men det skiljer mellan bolagen hur de ser på det men kan inte heller tänka mig att det skulle vara problem på en sådan flygning.

Vissa sorters mat är totalförbjudet att ta in i USA, har Du någonting i matväg eller annat som finns nämnt på tulldeklarationen med dig av planet (eller i incheckat bagage) så kryssa i på deklarationen att Du har det, kryssa hellre i onödan än inte alls. Skulle Du intyga att Du inte har mat med och de sen hittar det ändå så kan det ge problem, kryssar Du ja så är det värsta som kan hända att de kastar sakerna.

Gammal 2011-11-11, 14:41

Ant

Medlem
Ant är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard
Tänk på att du får mat på den transatlantiska flygningen. Troligen får du en macka eller något ner till Frankfurt också. För specialkost så anmäler du det vid bokningen.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 15:15

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Knäckebröd är inga problem att med sig in i USA, så om du inte äter upp allt på flyget är det helt OK. Men Wasa knäckebröd finns också att köpa i USA. Det är helt OK att ta med sig bröd till USA. Gör alltid det själv, och nämner det alltid för tull-kontrollanterna. För det mesta skrattar de bara.

Ang. väskan och att ev. inte låsa den. Ja, det kan kännas lite otrevligt - jag vet det av erfarenhet. Men rent allmänt bör man inte ha något av värde i incheckat baggage. Jag har alltid enbart kläder i min incheckade väska. Allt av värde bör man ha i handbaggaget. Rent sunt förnuft. Incheckat baggage KAN komma på avvägar.
Senast redigerad av malama den 2011-11-11 klockan 15:20.
Svara med citat

Gammal 2011-11-11, 21:56

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Ett par nyttiga länkar om mat till USA. https://help.cbp.gov/app/answers/det...r-personal-use
Prohibited and Restricted Items - CBP.gov
Alltså ganska få varor som är förbjudna men som sagt ange alltid om Du har något med dig så är det inga problem.

Gammal 2011-11-12, 00:19

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pellsson Visa inlägg

Som sagt, det kostade 7.000:- för nöjet att få lunginflammation i USA. Jag betalade mycket riktigt med VISA på sjukhuset (vem har så mycket i kontanter?) och jag fick ligga ute med summan tills jag kom hem och kunde skicka alla kvitton till försäkringsbolaget. De betalade dock tillbaka varenda krona utan knot. Det hade inte hjälpt mig att visa nåt försäkringsbevis. Sjukhuset skulle ha sina pengar, punkt slut.
Då vet du first hand hur det kan gå till! Men rimligtvis borde man kunna få vård även utan möjlighet att betala för sig, åtminstone på de större sjukhusen. Är man försäkrad så är man, ett enkelt telefonsamtal till SOS International borde lösa saken.. Eller är jag för godtrogen... ? :S
Svara med citat

Gammal 2011-11-15, 11:39

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Standard
När jag var i USA 2008, så var vi ett gäng som åkte fyrhjulingar på sanddynorna i Pismo Beach, Kalifornien. En av kompisarna slog sig ganska rejält i huvudet, så vi brände iväg till närmaste sjukhus där han blev väl omhändertagen; sydd, röntgad, etc. Alla hade vi givetvis med oss reseförsäkringsbevis, och jag är i princip hundra på att han inte behövde ligga ute med ett öre, utan vi gav dem alla nödvändiga uppgifter på sjukan. Om de löste det direkt med försäkringsbolaget eller om han senare fick hem en räkning som han skickade vidare till försäkringsbolaget, kommer jag inte ihåg. Men det slutade med att han max fick betala ett par tusenlappar i självrisk. Hela kalaset gick på över 30,000. Mycket möjligt att de försöker att lösa det utan att man som sjukling behöver bekosta vården (för att senare själv lösa det med fbolaget) när det kommer att röra sig om sådana summor. En "cat scan" (röntgen) är INTE billig.
Senast redigerad av AndreasC den 2011-11-15 klockan 11:41.
Svara med citat

Gammal 2011-11-16, 23:01

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Standard St Vincent's
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Då vet du first hand hur det kan gå till! Men rimligtvis borde man kunna få vård även utan möjlighet att betala för sig, åtminstone på de större sjukhusen. :S
Läs gärna denna artikel om St Vincents och hur de gick i konkurs med en miljard dollar i skulder förra året.
Why St. Vincent’s Is the Lehman Brothers of Hospitals -- New York Magazine

"New York hospitals can expect to lose money on more than seven in ten people who come through the door"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8