ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-08, 21:42

missUSA

Nykomling
missUSA är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 0

Standard att flyga till usa? vilsen 17åring
hej jag ska flyga ensam till usa och jag är lite nervös över hur resan kommer gå till. jag skulle vilja ha lite upplysningar.
det jag är mest nervös inför är mellanlandningen, jag har inte bokat resan än men jag tror att jag kommer mellanlanda i antingen amsterdam eller london. vad tror ni är bäst/enklast?
om jag nu skulle mellanlanda i london är det bara 1timme och 15 minuters mellanlandnings tid. är det för lite??

jag vet att jag har mycket frågor men jag hoppas att någon kan svara på nån fråga iallafall.

tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2011-11-08, 22:42

C3_

Standard
skulle inte oroa mig så mycket jag åkte till usa när jag var 16 och de gick smidigt som fan ja förutom i mellan landningen i holland då en snubbe satta sig brevid och börja röka maja =)
men annars flöt allt på bra

1h 15min som mellan landning är ganska lagom de funkar ju även om ditt plan skulle varit lite sent

men när du söker biljetter så får du ju upp flyg som har mellan landningar som bolagen räknar med att du ska hinna med till ditt nya plan

hare gött på resan
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 07:59

missUSA

Nykomling

Standard
tack! det här lugnar mig en del! men hur går det till i mellan landningen måste man hämta ut sitt bagage för att sedan checka in det igen?
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 08:10

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Rykte: 1

Standard
nä de fixar flygbolagen åt dig enda du gör är hålla reda på ditt handbagage och går till porten där din nya flight är
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 08:14

missUSA

Nykomling

Standard
okej va skönt! för jag har hört att om man mellanlandar i usa så måste man hämta sitt bagage för att sedan lämna in det igen!
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 08:30

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
nja de beror på hur du bokar biljetten om du bokar separat så behöver man de men annars fixar flygbolagen de.

(annars meddelar flygbolaget dig om du måste göra de)

men du kan ju alltid fråga när du checkar in för att vara säker
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 08:36

missUSA

Nykomling

Standard
tack hoppas jag slipper hämta ut bagaget!
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 09:52

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av missUSA Visa inlägg

tack hoppas jag slipper hämta ut bagaget!
Mellanlandar Du i USA måste Du hämta bagaget, ta det genom tullen och sen lämna in det igen, det är dock ingen ny incheckning utan bara att lämna väskan till personal på flygplatsen och de berättar precis hur det går till när Du kommer dit.

Gammal 2011-11-09, 11:19

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
när vi flög sist och mellanlanda i Montreal så fick vi bekräfta en bild på väskan när vi gick igenom tullen till USA
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 13:23

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av C3_ Visa inlägg

när vi flög sist och mellanlanda i Montreal så fick vi bekräfta en bild på väskan när vi gick igenom tullen till USA
Var landade Ni i USA då? Det låter helt osannolikt att man skulle landa i USA utan att behöva hämta sin väska innan man passerar gränskontrollen. Har aldrig hört någon som inte behövt gå igenom tullen med sina väskor vid ankomst till USA eller något annat land för den delen.

Gammal 2011-11-09, 13:36

C3_

Globetrotter
C3_ är inte uppkopplad
C3_s avatar

Standard
Montreal sa jag ju =)
de är Kanada men vi gick med enbart vårat handbagage till tullen in till USA där fick bekräfta att de var våra checkade väskor på en bild på en monitor

eller ja polarn fick identifiera sin för min väska var kvar i Frankfurt =)

så vi gick tekniskt sett in I USA på flygplatsen i Montreal Kanada
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 14:10

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av C3_ Visa inlägg

Montreal sa jag ju =)
de är Kanada men vi gick med enbart vårat handbagage till tullen in till USA där fick bekräfta att de var våra checkade väskor på en bild på en monitor

eller ja polarn fick identifiera sin för min väska var kvar i Frankfurt =)

så vi gick tekniskt sett in I USA på flygplatsen i Montreal Kanada
Då landade Ni alltså inte alls i USA? Du sa ju att Ni mellanlandade i Montreal! Då brukar man ju åka vidare det är ju hela innebörden med en mellanlandning. Ni landade alltså i Montreal och gick till USA? Var det ingen tull vid gränsen i så fall? Faktiskt svårt att förstå vad Du menar, sorry!
Senast redigerad av floridasidan den 2011-11-09 klockan 14:13.
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 15:30

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Då landade Ni alltså inte alls i USA? Du sa ju att Ni mellanlandade i Montreal! Då brukar man ju åka vidare det är ju hela innebörden med en mellanlandning. Ni landade alltså i Montreal och gick till USA? Var det ingen tull vid gränsen i så fall? Faktiskt svårt att förstå vad Du menar, sorry!
Flyger du från Kanada till USA får du passera US CBP (passkontroll och tull) redan på den kanadensiska flygplatsen. När flyget sedan landar i USA så hanteras det som en vanlig inrikesflygning...
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 15:46

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av JLE Visa inlägg

Flyger du från Kanada till USA får du passera US CBP (passkontroll och tull) redan på den kanadensiska flygplatsen. När flyget sedan landar i USA så hanteras det som en vanlig inrikesflygning...
Det förklarar ju saken :-)
Misstänkte något sådant men har aldrig mellanlandat i Kanada själv. Tack för klargörandet!
Fortfarande lite frågande om det där med väskorna men utgår från att de gick genom tullen tillsammans med passagerarna på något sätt.

Tittade lite på det och tydligen har man detta även på två flygplatser på Irland Shannon och Dublin, man lär sig något nytt varje dag :-)
United States border preclearance - Wikipedia, the free encyclopedia
Senast redigerad av floridasidan den 2011-11-09 klockan 15:59.
Svara med citat

Gammal 2011-11-09, 18:40

missUSA

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Mellanlandar Du i USA måste Du hämta bagaget, ta det genom tullen och sen lämna in det igen, det är dock ingen ny incheckning utan bara att lämna väskan till personal på flygplatsen och de berättar precis hur det går till när Du kommer dit.
okej det blir nog att mellanlanda i europa iaf, det blir då ett mindre moment jag måste fixa själv! vill verkligen ha så lite att göra, så att inget krånglar.
Svara med citat

Gammal 2011-11-10, 19:50

Travel 4-ever

Nykomling
Travel 4-ever är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Standard
Hej

Kom från Baltimore 2 november och trecis som floridasidan skriver, så måste du hämta ut väskan när du mellanlandar i USA. Säg att du flyger Stockholm-Newark-Las Vegas, då måste du ta ut väskan i NY. Fast det går grymt fort att fixa det. Du måste kanske ta väskan tjugo meter, till den nya incheckningen.

Sen så finns det flygplatspersonal som mer än gärna hjälper dig om du har några funderingar.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-11-16, 18:27

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Att mellanlanda i London (om det är Heathrow i alla fall) ska inte alls vara några problem. Har själv flera vänner som mellanlandat där för vidare resa till USA vid några olika tillfällen i år.

Själv har jag bara landat på Heathrow som min slutdestination, men jag tycker att det är en mycket lättnavigerad flygplats så en mellanlandning bör vara enkel där.

Du kommer säkert att få en trevlig vistelse i USA.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8