Hej och grattis till att ha en väldigt rolig resa framför dig.
Först och främst maj är ett bra val generellt att åka till Orlando. Bra väder men inte för varmt osv.
Jag rekommenderar alla gånger att hyra bil men du klarar dig såklart utan också. Om du bestämmer dig för att inte hyra bil så se till att kolla med ditt hotell om de erbjuder shuttle till nöjesparkerna. Vi bodde längs Internationell Drive och flera hotell där erbjuder sina gäster just shuttle- service. Men som sagt ha helst hyrbil det ger dig så många fler möjligheter. Hertz har ofta bra priser och se till att boka den i Sverige så dom inte "lurar" på dig en massa konstiga extraförsäkringar som du inte har nytta av.
Du frågade också om tips angående Disney och Universal. Dessa är underhållande parker men jag tycker absolut att ni ska se till att besöka Sea World också, i mitt tycke kanske den bästa av alla olika nöjesparker i och runt Orlando. Angående Universal Studios så tänk på att US består av två olika parker. Jag har gjort en guide där du läsa om Universal Studios Du hittar den här:
Guide till Universal Studios, Orlando USA | Biljetterna | Ã…kattraktionerna |