|
Solsemester till Florida/Miami Beach?
|

2011-11-01, 15:19
|
Reg.datum: jul 2011
Rykte: 0
|
Solsemester till Florida/Miami Beach?
Har hittat några riktiga chockpriser på resor till Florida/Miami nästa år och undrar - kan det vara mer värt att åka tio dagar till Miami Beach istället för fjorton dagar till Turkiet? (har aldrig varit i Miami eller USA över huvud taget, men i Turkiet 2-3 ggr)
Priserna ligger ungefär på samma som vi har kollat ut till Turkiet och Miami, och jag som person är väldigt mycket för sol & bad samt sevärdheter. Jag gillar att upptäcka staden jag befinner mig i!
Men jag undrar om det finns någon här som varit på en typ "solsemester" i Flordia/Miami som skulle kunna dela med sig lite?
Har kollat runt lite, riktigt svårt att få info om priser i butiker (livsmedel, shopping etc) och restauranger, har dock fått fram att det är runt 30 grader varmt under juni-september.
Är juni en bra period att åka i?
Och ger man dricks exakt överallt man äter, även mcdonalds?
Gällande resor till USA allmänt, hur lång tid tar det med säkerthetskontroller och liknande på flygplatsen?
En resa till Miami gör ett stopp i London med ca två timmar till nästa flyg, sedan ett stopp i New York med ca två timmar till innan flyget till Miami avgår.
Hinner man med det??
Senast redigerad av LinsLus den 2011-11-01 klockan 15:22.
|
|
|

2011-11-01, 16:40
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av LinsLus
Har hittat några riktiga chockpriser på resor till Florida/Miami nästa år och undrar - kan det vara mer värt att åka tio dagar till Miami Beach istället för fjorton dagar till Turkiet? (har aldrig varit i Miami eller USA över huvud taget, men i Turkiet 2-3 ggr)
Priserna ligger ungefär på samma som vi har kollat ut till Turkiet och Miami, och jag som person är väldigt mycket för sol & bad samt sevärdheter. Jag gillar att upptäcka staden jag befinner mig i!
Men jag undrar om det finns någon här som varit på en typ "solsemester" i Flordia/Miami som skulle kunna dela med sig lite?
Har kollat runt lite, riktigt svårt att få info om priser i butiker (livsmedel, shopping etc) och restauranger, har dock fått fram att det är runt 30 grader varmt under juni-september.
Är juni en bra period att åka i?
Och ger man dricks exakt överallt man äter, även mcdonalds?
Gällande resor till USA allmänt, hur lång tid tar det med säkerthetskontroller och liknande på flygplatsen?
En resa till Miami gör ett stopp i London med ca två timmar till nästa flyg, sedan ett stopp i New York med ca två timmar till innan flyget till Miami avgår.
Hinner man med det??
|
Florida är i princip ett komplett resmål, där finns allt och lite till. Varmt är det i Juni men det är också fuktigt, gillar man värme så är det bra.
För priser kan Du kolla här på vad vi betalat för lite olika saker i USA Florida, resor information tips länkar bilder mm. om Florida
Man ger inte dricks på snabbmatställen men man kan om man vill, brukar finnas en burk på disken för t.ex. växelpengarna, de har dåligt betalt så man kan gott ge lite ibland i alla fall.
Säkerhetskontrollerna kan ta väldigt olika med tid precis som överallt annars beror på om det är mycket eller lite folk för tillfället, ca. 15-20 min. skulle jag uppskatta det till de senaste gångerna vi åkt.
Är planet i tid så är 2 timmar inga problem vid byte.
|
|

2011-11-01, 17:48
|
|
Tack för svar!
Hur mycket fickpengar eller pengar i allmänhet gör man av med under 7-10 dagar? Frukost, lunch & middag, samt buss/taxi till någon sevärdhet eller två (gärna inkl alla skatter och dricks).
Man vill ju inte snåla, men samtidigt har man inte råd att ta med sig 10.000-20:-/person heller riktigt.
Vi vil ju gärna uttnyttja fina vädret genom att besöka stranden/stränderna och sola, men gärna någon eller ett par sevärdheter under resa. Kanske shoppa med sig något hem också!
Vi vill ju göra den resa till en typ solsemester fast ändå utforska platse eftersom det är USA och Miami.
Sedan undrar jag; är det 21 som gäller för att få resa och bo på hotell i USa allmänt, främst Miami? Vi är 19..
Senast redigerad av LinsLus den 2011-11-01 klockan 17:52.
|
|
|

2011-11-01, 18:16
|
|
Citat:
Tack för svar!
Hur mycket fickpengar eller pengar i allmänhet gör man av med under 7-10 dagar? Frukost, lunch & middag, samt buss/taxi till någon sevärdhet eller två (gärna inkl alla skatter och dricks).
Man vill ju inte snåla, men samtidigt har man inte råd att ta med sig 10.000-20:-/person heller riktigt.
Vi vil ju gärna uttnyttja fina vädret genom att besöka stranden/stränderna och sola, men gärna någon eller ett par sevärdheter under resa. Kanske shoppa med sig något hem också!
Vi vill ju göra den resa till en typ solsemester fast ändå utforska platse eftersom det är USA och Miami.
Sedan undrar jag; är det 21 som gäller för att få resa och bo på hotell i USa allmänt, främst Miami? Vi är 19..
|
Omöjligt att svara på vad någon gör av med, Du kan äta för några få dollar eller hundratals. Allt beror på egna vanor och vad man vill att det ska kosta.
Det går att se på nätet vad i princip allt kostar sen är det bara att räkna :-)
Det är inte generellt något problem att bo som 19-åring. Vissa hotell vill inte ha ungdomar typ springbreak-festande, så man kan bli avvisad på vissa ställen.
|
|

2011-11-01, 18:29
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan
Omöjligt att svara på vad någon gör av med, Du kan äta för några få dollar eller hundratals. Allt beror på egna vanor och vad man vill att det ska kosta.
Det går att se på nätet vad i princip allt kostar sen är det bara att räkna :-)
Det är inte generellt något problem att bo som 19-åring. Vissa hotell vill inte ha ungdomar typ springbreak-festande, så man kan bli avvisad på vissa ställen.
|
Okej, tack så mycket för hjälpen!
Hm, blev så fundersam då det står hos resia att man måste vara 21 för att få bo på hotell i USA allmänt och när man kikar in hos Sembo står det 21 på vissa hotell. Så man blir ju lite fundersam.
Det bästa är kanske att höra med hotellet man är intresserad av att bo på, innan man bokar resan..?
|
|
|

2011-11-01, 19:21
|
|
Citat:
Okej, tack så mycket för hjälpen!
Hm, blev så fundersam då det står hos resia att man måste vara 21 för att få bo på hotell i USA allmänt och när man kikar in hos Sembo står det 21 på vissa hotell. Så man blir ju lite fundersam.
Det bästa är kanske att höra med hotellet man är intresserad av att bo på, innan man bokar resan..?
|
Ja det är bäst att kolla om det står något på hotellets hemsida eller mejla och fråga.
|
|

2011-11-01, 19:54
|
|
Är dock väldigt orolig för det här med ESTA och Customs and Border Protection. Man vill ju gärna inte bli nekad inresetillståndet och inte heller nekad att komma in i USA av tjänstemännen som väntar på en vid ankomst.
Har någon haft problem med detta innan?
Vad är andledningen till att man nekas?
Man vill ju inte bli nekad efter att ha lagt ut så mycket pengar. Vi är ju inte där för att utmana säkerheten utan för att njuta av en solsemester och sevärdheter som vilket par som helst.. :O
|
|
|

2011-11-01, 21:39
|
|
Citat:
Är dock väldigt orolig för det här med ESTA och Customs and Border Protection. Man vill ju gärna inte bli nekad inresetillståndet och inte heller nekad att komma in i USA av tjänstemännen som väntar på en vid ankomst.
Har någon haft problem med detta innan?
Vad är andledningen till att man nekas?
Man vill ju inte bli nekad efter att ha lagt ut så mycket pengar. Vi är ju inte där för att utmana säkerheten utan för att njuta av en solsemester och sevärdheter som vilket par som helst.. :O
|
Har Du någon anledning att vara orolig? Annars vet jag inte varför Du funderar på det, låter ganska parnoit faktiskt. De är faktiskt intresserade av att få turister till landet, det ger enorma inkomster och sysselsätter väldigt många Amerikaner så de stoppar inte folk om det inte finns en anledning. Säkert är det minst lika hårt i Turkiet skulle jag gissa, USA är trots allt en demokrati även om man kan ha synpunkter på deras politik också :-)
Gör ESTA-ansökan direkt så får ni reda på om ni får inresetillstånd eller behöver andsöka om visum. Stoppad vid gränsen blir Du bara om Du gör något väldigt konstigt eller säger något korkat som att Du tänker arbeta, sälja droger eller begå terroristbrott i landet. Har inte hört om någon som rest som turist och varit ärlig som blivit stoppad vid gränsen.
|
|

2011-11-01, 22:18
|
|
Citat:
Har Du någon anledning att vara orolig? Annars vet jag inte varför Du funderar på det, låter ganska parnoit faktiskt. De är faktiskt intresserade av att få turister till landet, det ger enorma inkomster och sysselsätter väldigt många Amerikaner så de stoppar inte folk om det inte finns en anledning. Säkert är det minst lika hårt i Turkiet skulle jag gissa, USA är trots allt en demokrati även om man kan ha synpunkter på deras politik också :-)
Gör ESTA-ansökan direkt så får ni reda på om ni får inresetillstånd eller behöver andsöka om visum. Stoppad vid gränsen blir Du bara om Du gör något väldigt konstigt eller säger något korkat som att Du tänker arbeta, sälja droger eller begå terroristbrott i landet. Har inte hört om någon som rest som turist och varit ärlig som blivit stoppad vid gränsen.
|
Har ingenting att vara orolig för eftersom jag varken begått brott eller är en terrorist. Men det som oroar mig är att bli nekad inresetillstånd trots att jag inte har några anledningar till att bli det. Dem har väl rätt att icke godkänna?
Hur går det till på flygplatsen vid ankomst? Har hört att det stoppar en och ställer frågor, tar foto och fingeravtryck innan man kommer in i landet? Läste samtidigt då om att de kan välja att godkänna en där eller inte.
Kan man redan göra ESTA-ansökan även om man inte riktigt bestämt vart man ska ta vägen i Florida?
|
|
|

2011-11-01, 22:41
|
|
Det finns ingenting att oroa sig för, visst de har rätt att göra vad de vill, det har de i alla länder, men en vanlig turist som kommer för en kort vistelse har inga problem, Ni kommer fram till en tjänsteman som talar om vad Ni ska göra, han/hon tar passet, ber Er titta in i en kamera, och lämna fingeravtrycken. Han/hon kan småprata lite, fråga vad Ni ska göra eller var Ni ska bo, vad Ni tänkt titta på och liknande, i regel inte mer, skulle man verka som man vill dölja något (vilket de är experter på att se) så kan det bli fler frågor, det har aldrig hänt oss och jag har inte hört någon som åkt in på förhör i det läget. Sen önskar han en trevlig semester och Ni går vidare, sen kommer Ni till en tull-tjänsteman som tar emot tull-deklarationen och kanske frågar om Ni har mat med Er eller liknande, har inte varit med om det heller men de kan göra en koll för att se så Ni inte har något olagligt med Er. Sen önskar han/hon er också en trevlig vistelse. Mot hotellet ;-)
ESTA kan Ni göra eller gör med fördel innan Ni bokar så Ni vet att det är OK. Uppgifter som var Ni ska bo första natten & flyg kan Ni komplettera senare.
Det viktigaste är att man har minst första nattens boende bokat så man kan tala om var det är samt att man måste ha returbiljett ut från Nordamerika inom 90 dagar.
|
|

2011-11-01, 22:57
|
|
Citat:
Det finns ingenting att oroa sig för, visst de har rätt att göra vad de vill, det har de i alla länder, men en vanlig turist som kommer för en kort vistelse har inga problem, Ni kommer fram till en tjänsteman som talar om vad Ni ska göra, han/hon tar passet, ber Er titta in i en kamera, och lämna fingeravtrycken. Han/hon kan småprata lite, fråga vad Ni ska göra eller var Ni ska bo, vad Ni tänkt titta på och liknande, i regel inte mer, skulle man verka som man vill dölja något (vilket de är experter på att se) så kan det bli fler frågor, det har aldrig hänt oss och jag har inte hört någon som åkt in på förhör i det läget. Sen önskar han en trevlig semester och Ni går vidare, sen kommer Ni till en tull-tjänsteman som tar emot tull-deklarationen och kanske frågar om Ni har mat med Er eller liknande, har inte varit med om det heller men de kan göra en koll för att se så Ni inte har något olagligt med Er. Sen önskar han/hon er också en trevlig vistelse. Mot hotellet ;-)
ESTA kan Ni göra eller gör med fördel innan Ni bokar så Ni vet att det är OK. Uppgifter som var Ni ska bo första natten & flyg kan Ni komplettera senare.
Det viktigaste är att man har minst första nattens boende bokat så man kan tala om var det är samt att man måste ha returbiljett ut från Nordamerika inom 90 dagar.
|
Okej, trodde det var värre än så enligt den överblick jag fått! Men då är det inte så mycket att göra, så att säga
Får man tillbaks passet på hemresan eller efter tjänstemannen kikat på det?
Så man kan alltså göra en ESTA-ansökan utan att vi varken har bestämt vart i Florida vi tar vägen, vilken period vi åker och vart vi ska bo?
Men det här med att komplettera det senare, kan man göra det när man bokat då? Dvs, kanske två månader senare? Hur ska de då kunna godkänna inresetillståndet?
|
|
|

2011-11-01, 23:20
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Passet får du tillbaka på direkten efter att pass-kontrollanten har kollat att allt stämmer och stämplat det.
|

2011-11-01, 23:29
|
|
Citat:
Okej, trodde det var värre än så enligt den överblick jag fått! Men då är det inte så mycket att göra, så att säga
Får man tillbaks passet på hemresan eller efter tjänstemannen kikat på det?
Så man kan alltså göra en ESTA-ansökan utan att vi varken har bestämt vart i Florida vi tar vägen, vilken period vi åker och vart vi ska bo?
Men det här med att komplettera det senare, kan man göra det när man bokat då? Dvs, kanske två månader senare? Hur ska de då kunna godkänna inresetillståndet?
|
Ja som Malama säger får man passet tillbaka som i alla andra länder ;-)
Du kan ansöka utan att Du ens tänkt åka.
Uppgifterna om flyg & boende är inte obligatoriska, man kan ansöka utan dem och behöver inte fylla i dem men det är bäst att göra det när man bokat resan. Man måste däremot ge uppgifterna till flygbolaget också, de måste ta reda på det annars får de inte flyga Er till USA, i regel lämnar man uppgifterna vid bokning av flyget eller på flygbolagets hemsida efteråt.
|
|

2011-11-01, 23:49
|
Reg.datum: sep 2010
|
Ha alla papper och dokumentation kring resan i handbagaget så ni kan visa om det skulle behövas. Var artiga, använd sir eller officer till personen i Immigration. Jag åkte på en bra omgång då han tyckte jag var oartig. Garanterat ett test för att få mig ur balans för att se hur jag skulle reagera.Men fortfarande ganska obehagligt efter att en lång flygning. Troligen tittar de framför allt efter er finansiella status och att ni inte ska arbeta om det gäller ett så pass kort besök som 10 dagar.
Ni kommer troligen inte kunna hyra bil men det gör inget om ni bort på typ South Beach då det går massor av dags- eller flerdagarsturer till typ Everglades, outlet och nöjesparker.
Ni får inte heller dricka alkohol. Kan rekommendera att ni kollar efter ett hostel som ligger bra till. Billigt boende och andra ungdomar. (De brukar inte vara så hårda på alkoholen heller, om en öl lockar.)
|
|
|

2011-11-01, 23:54
|
|
Okej, tack så mycket för svaren! Detta hjälpte mig en hel del
Nu när jag ändå är igång undrar jag mer saker!
Om någon besökt Universal Studios och Universal's Islands of Adventure i Orlando? Vad kostar biljetter om man väljer att köpa de i kassan på plats? Har räknat ut att det kostar runt 825:- (om man köper online) för två dagar.
Har jag uppfattat rätt att inträdesbiljetten ger tillgång till ALLT i parken? (attraktioner etc..)
Sedan undrar jag lite när det gäller käket i parkerna. Här hemma brukar ju käkat kosta lite mer på typ Liseberg, misstänker att det är detsamma där?
|
|
|

2011-11-02, 00:27
|
Reg.datum: sep 2010
|
Det är i princip alltid bäst att förköpa biljetter till parker. Det är ofta köer i köpe-kassorna medan det går snabbt i Will Call-kassorna där du omvandlar ditt förköp till inträde. Så du sparar tid och oftast en del pengar. Finns även biljetter som ger förtur till attraktionerna.
Maten är väl lite dyrare än vad motsvarande skulle varit på gatan. Personligen tycker jag maten varit ganska risig på Universal Hollywood och Sea World SD, där jag varit. De brukar också ha All you can eat-kort för $20-25. Är ett gäng, men inte alla av parkens matställen som du kan äta så ofta du vill. Inte använt mig av All you can eat, tiden går fort och parkerna har öppet runt 10-18, lite beroende på säsong och det finns ingen anledning att käka kvällsmat där. Det säljs på plats också så det är inget som måste köpas i förväg om det krisar.
|
|
|

2011-11-02, 02:01
|
|
Återigen, tack för svar!
Är det lika bra att boka flyg och hotell enskilt som en paketresa? Har faktiskt aldrig bokat flyg och hotell enskilt när jag rest tidigare. Kanske är värt att pröva det nu?
|
|
|

2011-11-02, 11:24
|
|
Citat:
Återigen, tack för svar!
Är det lika bra att boka flyg och hotell enskilt som en paketresa? Har faktiskt aldrig bokat flyg och hotell enskilt när jag rest tidigare. Kanske är värt att pröva det nu?
|
Det finns inte charter till Florida just nu vad jag vet. Man bokar reguljärflyg hotell o.s.v.
Detta kan man göra själv på nätet genom att boka allt separat eller så kan man boka allt hos en leverantör, det är lite olika service beroende på var man bokar, t.ex. Swanson's kan sätta ihop kompletta resor med planering och allt de har även rundresor mm. sen kan man ju boka genom mer traditionella resebyråer som Ticket & Resia m.fl. de ger också mer personlig service än nätbokningssidor, Man kan boka genom charterbolag som Ving men det är reguljärflyg de säljer plus valfritt hotell. Man kan boka helt själv lika bra och kanske billigare (det får man jämföra då det kan variera) genom sidor som Resfeber MrJet Expedia o.s.v. Man får samma sak hur man än bokar så jämför priserna. Titta även på flygbolagens och hotellens egna sidor då det kan vara billigast ibland.
En sak som kan ha betydelse är att om man bokar mer än en sak (minst två delar av resan) t.ex. hotell och hyrbil eller flyg och utfärd o.s.v. så gäller paketreselagen och resegaranti.
|
|

2011-11-02, 11:32
|
|
Citat:
Okej, tack så mycket för svaren! Detta hjälpte mig en hel del
Nu när jag ändå är igång undrar jag mer saker!
Om någon besökt Universal Studios och Universal's Islands of Adventure i Orlando? Vad kostar biljetter om man väljer att köpa de i kassan på plats? Har räknat ut att det kostar runt 825:- (om man köper online) för två dagar.
Har jag uppfattat rätt att inträdesbiljetten ger tillgång till ALLT i parken? (attraktioner etc..)
Sedan undrar jag lite när det gäller käket i parkerna. Här hemma brukar ju käkat kosta lite mer på typ Liseberg, misstänker att det är detsamma där? 
|
Köper Du biljetterna online, skriver Du ut dem själv och går direkt till ingången, ingen kassa för att omvandla biljetterna. Vad som blir billigast är omöjligt att veta då det finns kuponger och andra erbjudanden som varierar, det blir dock inga stora prisskillnader och online är klart smidigast.
Att köpa maten i förväg kan löna sig om man räknar med att äta minst tre mål och lite extra (man har dock dåligt med tid till det) man kan dessutom bara äta på vissa utvalda snabbmatsställen, så jag rekommenderar inte det. Det är inte så fruktansvärt dyrt att äta om man håller sig till enklare mat, hamburgare, Pizza o.s.v. Man gör klokt i att äta en räjäl frukost innan man åker till parkerna, finns massor med restauranger som serverar buffé för några dollar. Likaså kan man äta efter parkbesöket som sagts, då klarar man sig med ett mål under dagen och kanske lite snacks, glass o.s.v. Ponderosa, Ihop, Golden Corall är några billiga bra ställen.
|
|

2011-11-02, 12:20
|
|
Okej, då hänger jag med och har fått en överblick över det hela!
Dock när jag sökte runt förut så hamnade jag på ett forum någonstans där någon sa att det var inträde till parkerna OCH inträde till attraktionerna på Universal's. Det är väl bara inträde till parkerna och sedan fritt fram..?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|