|
2 dags tur till Washinton från NY
|

2011-09-28, 21:36
|
Reg.datum: sep 2011
Rykte: 0
|
2 dags tur till Washinton från NY
Hej !
Läste någon stans att nån på forumet åkt med tours4fun till Washington. Om du läser detta vore det kul att höra om det var bra. Tänkte åka två dagar, med korta besök i Philladelphia o Baltimore. Bor på Hilton NY ett par kvarter söder om central park, tyvärr var uppsamlings platsen i Chinatown. Ser långt ut på kartan och svårt att beräkna taxi tid !! Tacksam för alla tips .
Peter
|
|
|

2011-09-29, 08:49
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av bigfish2
Hej !
Läste någon stans att nån på forumet åkt med tours4fun till Washington. Om du läser detta vore det kul att höra om det var bra. Tänkte åka två dagar, med korta besök i Philladelphia o Baltimore. Bor på Hilton NY ett par kvarter söder om central park, tyvärr var uppsamlings platsen i Chinatown. Ser långt ut på kartan och svårt att beräkna taxi tid !! Tacksam för alla tips .
Peter
|
Jo, det var jag som skrev om det!
Vi åkte med en övernattning, alltså samma 2-dagars som du refererar till.
Först vill jag säga att jag åkt med en firma i samma koncern till Niagarafallet och det var en toppenresa.
Att jag är negativ till den här resan beror nog främst på den dåliga guiden, typisk nybörjare. Dom måste ju se till att alla kommer på vid stopp och ingen kommer släntrande efter utsatt tid (märkligt nog är det alltid några som gör detta). Guiden lyckades inte på ett lustfyllt sätt få oss att fatta vikten av detta (det gjorde guiden till Niagara).
Han räknade passagerarna från förarplats och bakåt vilket en van guide givetvis inte gör.
Han kollade inte upp hotellet i tid, så när vi kom till 'det finare' hotellet hade de inte rum till alla.
Men nog om honom, till resan:
Vid stoppet i Philadelphia hinner man in och titta på Frihetsklockan och sedan äta, inget mer.
Det stod i underlaget att det var en båttur i Baltimore, men den var i Washington. Dessutom kunde man inte göra något vettigt under tiden om man inte följde med på denna helt meningslösa tur.
Det är en timmes stopp vid Air and Space Museum och man stannar och hinner titta på Capitolium, Vita Huset, Washingtonmonumentet och lite annat.
Båda hotellen ligger en bra bit utanför city, så det är inte tal om att man får egen kvällstid på stan.
Till klagomålen lägger jag även att de hade mage till att kräva några dollar till utöver det jag betalat vid bokningen. Inte för att det var mycket, men har man betalt så har man, anser jag. Givetvis tillkom några $ till guide och chaufför.
Resan är ju billig, men frågan är om man har 'råd' att satsa två dagar på resan. Alternativet egen resa med tåg är nog att föredra, om det skulle vara samma guid som vi hade, med en bättre guide så kan det bli en trevlig utflykt, om man inser att man bara kommer att se grönområdet National Mall.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2011-09-29 klockan 08:53.
|
|
|

2011-09-29, 09:27
|
|
Varför åka taxi dit? Du har ju tunnelbanelinjerna B och D alldeles vid hotellet och sedan är det bara ett par gator att gå från Grand Street, fast det gäller ju då att gå åt rätt håll
Tunnelbanan tar 10 minuter, enligt mta.info.
/PeterO
|
|
|

2011-09-29, 10:12
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Nu vet jag inte alls hur turens upplägg är varken tider, priser eller något så jag kan inte säga om mitt förslag är bättre eller sämre men;
Jag skulle utan tvekan ta tåget ner till Washington från Penn Station (NYC) till Union Station (Washington). Med lite framförhållning kostar det $100 t.o.r. per person. Eftersom i princip allting man vill se ligger i eller väldigt nära National Mall så behöver man ingen bil, en promenad på 1-2 mil täcker in allt man vill se. Hotell finns det gott om i krokarna och de flesta museum har gratis inträde.
Fördelarna är att man kan prioritera det man vill se, vissa lägger flera timmar på Air & Space, vissa kollar hellre Native American eller något annat. Nackdelarna är att man måste gå mer (finns ju de som inte fixar att promenera en hel dag t.ex.) och man inte får någon guide om det är något man vill ha.
Är man mer än två lönar det sig ofta att hyra bil på Manhattan och köra ner, då kan man dessutom ta Philadelphia på vägen som ett lunchstopp halvvägs!
Gör ett litet äventyr på egen hand röstar jag för!
Edit: Hyr man bil och har bråttom eller inte lust att betala för en hotelnatt i Washington kan man ju alltid lämna Manhattan riktigt tidigt på morgonen och köra hem sent på eftermiddagen, fast det blir en låång dag med åtta timmars körning (t.o.r.) och all promenerande i Washington. Men den möjligheten finns också..
Senast redigerad av BarneyStinson den 2011-09-29 klockan 10:15.
|
|
|

2011-09-29, 19:03
|
|
Tack för svaren !
Peter O ,(eller någon annan med ideer) om du skulle välja mellan Niagra falls och Washington ( i Juli månad kan va bra att nämna ) med dina erfarenheter vad skulle du rekomendera? Vill se nåt annat förutom NY då vi är där nio dagar. Är låsta att åka denna tid pga studier o jobb.
Peter
|
|
|

2011-09-29, 20:38
|
|
Tveklöst väljer jag Niagarafallen.
/PeterO
|
|
|

2011-09-29, 20:45
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Citat:
Ursprungligen postat av bigfish2
Tack för svaren !
Peter O ,(eller någon annan med ideer) om du skulle välja mellan Niagra falls och Washington ( i Juli månad kan va bra att nämna ) med dina erfarenheter vad skulle du rekomendera? Vill se nåt annat förutom NY då vi är där nio dagar. Är låsta att åka denna tid pga studier o jobb.
Peter
|
Washington DC utan tvekan.
The White House, Penn Av, The Spy Museum, Pentagon, The National Mall, Arlington Cemetary, Capitol Hill, Georgetown, Presidential Memorials (Lincoln, Jefferson, FDR, Washington etc), The Vietnam Wall, The Korean Monument, Air & Space Museum, Smithsonian, Old Town Trolleys........och mycket, mycket mer........kontra ett vattenfall.
Kan vara ett smarre helsike att kora i DC, det vet jag av egen erfarenhet. Ta taget fran NYC.
Baltimore kan ni skippa, det enda som finns dar ar Baltimore Harbour som i och for sig ar trevligt, men det ar inget att stanna for. Philly har lite mer saker, Liberty Bell och Independence Hall, South Street (som ar ett maste om man ar i Philly), Rittenhouse Square, Boathouse Row, Society Hill, The Art Museum (remember Rocky) etc.
/MST
Senast redigerad av MST den 2011-09-29 klockan 20:49.
|
|
|

2011-09-29, 21:51
|
|
Fast det är nog inte 'ett vattenfall', utan det är 'vattenfallet'. På den här billiga resan får man se fallet på eftermiddagen och gå en snitslad bana i närheten av fallet, Se fallet i kvällsbelysning (dock inte från Kanada-sidan) och sedan nästa förmiddag åka båt nedanför fallet.
Jag är heller inte så övertygad om att man ens hinner med hälften av vad du räknar upp på en och en halv dag i Washington.
På tal om bil så körde tom bussföraren fel på vägen hem till NY.
/PeterO
|
|
|

2011-09-29, 22:54
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Fast det är nog inte 'ett vattenfall', utan det är 'vattenfallet'. På den här billiga resan får man se fallet på eftermiddagen och gå en snitslad bana i närheten av fallet, Se fallet i kvällsbelysning (dock inte från Kanada-sidan) och sedan nästa förmiddag åka båt nedanför fallet.
Jag är heller inte så övertygad om att man ens hinner med hälften av vad du räknar upp på en och en halv dag i Washington.
På tal om bil så körde tom bussföraren fel på vägen hem till NY.
/PeterO
|
Senaste gangen jag var "tourguide" i Washington sa fixade vi mer an halften av de saker jag raknade upp pa mindre an en dag. Vi korde ner fran Baltimore och parkerade vid Penn Av, tillbaka upp till PA och var har igen runt tiotiden. Och da hade vi en rullstolsbunden person med oss, sa vi tog det lugnt. Tricket med Washington ar att utnyttja den utmarkta tunnelbanan och bussarna, da hinner man nog med i princip det mesta pa den listan pa tva dagar. Kora centrala Washington och Arlington pa en dag, aka ut till Georgetown pa kvallen for middag och shopping, valja ett par museum nasta dag. Allt beror lite pa hur lang tid man tar pa sig pa museerna. Nu kanner jag till Washington ratt hyfsat, sa lite fordel har jag dar med logistiken. Det skall erkannas. Ar man turist i USA sa bor man inte ge sig in i den trafiken, 95 och The Beltway i rusningstid ar inget for nyborjare. Lite kul att aven en busschaffis kan kora vilse....
/MST
|
|
|

2011-09-30, 08:18
|
Reg.datum: okt 2009
Rykte: 3
|
Senast jag var i NYC åkte vi tåg ned till Washington DC från Penn Station i NY, det tog ca. 3,5h och kostade i runda slängar 700kr (runt $100), jag tycker det var ett väldigt klokt beslut och hade gärna tagit en dag till i staden. Vi såg alla "sights" runt National Mall samt Vita Huset och tänkte ta två museum, dock var det första vi gick på "The Spy Museum", klart mycket större än vi trodde så vi spenderade större delen av tiden där, men det var väldigt intressant!
Jag har inte varit vid Niagrafallet (ännu :P) så kan inte uttala mig, vad jag kan säga är att Washington DC är klart värt ett besök, men gör man tågsvängen så får man räkna med en hel del traskande som tidigare inlägg påpekar, men det finns ställen att stanna och ta en öl/läsk/glass/korv/burgare eller liknande om man så önskar.
Trevlig resa!
|
|
|

2011-09-30, 13:25
|
|
Tack igen mina vänner. Blir till att ta en rejäl funderare. Man vill ju så mycket.
|
|
|

2011-10-01, 12:19
|
|
Är det första gången du är i NY?
Du skriver att du är där 9 dagar, betyder det att du inte räknat första resdagen? Sista dagen är väl den du åker hem på, dvs bara en halv dag.
Om det är så att du räknat in första resdagen, då du i bästa fall landar kl 13 lokal tid, och inte varit i NY tidigare så undrar jag om du verkligen ska åka till en annan storstad också. Du kommer ha fullt upp på Manhattan, garanterat.
/PeterO
|
|
|

2011-10-01, 14:02
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Är det första gången du är i NY?
Du skriver att du är där 9 dagar, betyder det att du inte räknat första resdagen? Sista dagen är väl den du åker hem på, dvs bara en halv dag.
Om det är så att du räknat in första resdagen, då du i bästa fall landar kl 13 lokal tid, och inte varit i NY tidigare så undrar jag om du verkligen ska åka till en annan storstad också. Du kommer ha fullt upp på Manhattan, garanterat.
/PeterO
|
Du har nog rätt Peter.Det är första gången i NY. Skulle iofs .ha tid med några extra dagar innan NY .Flygpriset blir ju detsamma men en rundresa + fickpengar tillkommer ju. Finns en Washington / Niagara / Boston fem dagar . Och kanske ha sju hela i NY sen...... Snurrar i huvudet ! Man vill så mycket men måste samtidigt vara realistisk både med pengar o annat.
Uppskattar verkligen hjälpen med info !
Peter
|
|
|

2011-10-01, 15:52
|
|
Info som du kan väga in på det vis du vill: Det är i grunden en kinesisk resebyrå (gissa varför de startar i Chinatown) och du/ni blir troligen de enda europeerna på resan. Guidningen sker på engelska och kinesiska. När jag åkte till Niagarafallet (med den bra guiden) fick de som kom försent till avgångarna sjunga en stump för oss andra. Fast det övergick till att alla skulle göra något, och för mig räckte det med att jag sa ett par fraser på svenska. Det uppskattades mycket...
/PeterO
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|