ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-12, 05:53

Gäst

Exclamation Krånglig situation med visum, behöver hjälp!
Hej,
Så ska försöka hålla det här kortfattat.. Jag är 21 år och finsk medborgare (enbart för att mina föräldrar valde det åt mig när jag föddes i Sverige trots att jag bott i Sverige hela mitt liv och har bara släkt i Finland) och inget svenskt medborgarskap trots att jag borde.. Och nu sen ett tag tillbaka har jag träffat den underbaraste pojkvännen i världen för mig som är amerikan och jag vill stanna med honom i USA. Jag kan inte åka hem till Sverige i princip innan vi gift oss (har åkt tillräckligt fram och tillbaka och skulle behöva visum nästa gång och inte bara ESTA) Och jag har insett att jag inte kan läsa upp mina betyg via KOMVUX som jag behöver om jag inte är folkboförd i Sverige..nu är jag folkboförd hos mina föräldrar och vill fortsätta vara det men kan man vara folkboförd Sverige om jag blir resident i USA?
Och hur kan det krångla till det att inte ens då vara svensk medborgare trots att jag alltid bott där? Hur ändrar det min situation?
Och tydligen skulle mitt finska medborgarskap inte gilla efter jag fyllt 22 om jag inte spenderat tid där innan dess, så vad blir jag för medborgare då och vad behöver jag göra för str vara officiellt svensk men bosatt i USA lagligt?

Som den som läser det här (förhoppningsvis åtminstone någon) nog kan förstå så är det riktigt förvirrande för mig nu att bara lista ut allt det här själv..

Uppskattar verkligen all minsta lilla hjälp!
Mvh
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 15:18

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej,
Så ska försöka hålla det här kortfattat.. Jag är 21 år och finsk medborgare (enbart för att mina föräldrar valde det åt mig när jag föddes i Sverige trots att jag bott i Sverige hela mitt liv och har bara släkt i Finland) och inget svenskt medborgarskap trots att jag borde.. Och nu sen ett tag tillbaka har jag träffat den underbaraste pojkvännen i världen för mig som är amerikan och jag vill stanna med honom i USA. Jag kan inte åka hem till Sverige i princip innan vi gift oss (har åkt tillräckligt fram och tillbaka och skulle behöva visum nästa gång och inte bara ESTA) Och jag har insett att jag inte kan läsa upp mina betyg via KOMVUX som jag behöver om jag inte är folkboförd i Sverige..nu är jag folkboförd hos mina föräldrar och vill fortsätta vara det men kan man vara folkboförd Sverige om jag blir resident i USA?
Och hur kan det krångla till det att inte ens då vara svensk medborgare trots att jag alltid bott där? Hur ändrar det min situation?
Och tydligen skulle mitt finska medborgarskap inte gilla efter jag fyllt 22 om jag inte spenderat tid där innan dess, så vad blir jag för medborgare då och vad behöver jag göra för str vara officiellt svensk men bosatt i USA lagligt?

Som den som läser det här (förhoppningsvis åtminstone någon) nog kan förstå så är det riktigt förvirrande för mig nu att bara lista ut allt det här själv..

Mvh
När du skriver här i konferensen som Gäst och inte skriver under inlägget med namn (eller signatur) så blir det svårt att senare förstå vem som skriver vad, eftersom det finns fler som gör som du.
/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 16:09

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:

Mvh
Det forsta du bor gora ar att ansoka om ett svenskt medborgarskap, vilket du bor fa valdigt enkelt om du bott i Sverige hela livet. Da ar det problemet lost. Darefter kan du borja fundera pa USA.

Om du inte ar gift med en amerikan sa ar din enda chans att stanna i USA ett work visa, alltsa att du maste skaffa dig ett jobb i USA och bli sponsrad den vagen. Speciellt om du redan rest sa mycket du kunnat pa visa waivers.

Men pga din alder sa tanker jag hissa en annan varningsflagg har, det ar stoooor skillnad pa att ha pojkvan/flickvan i USA som man besoker lite da och da kontra att gifta sig och flytta hit och leva har. Kulturkrocken ar stor, och nar den forsta smekmanadstiden lagt sig och vardagen borjar sa ar det en helt annan vardag an vad du tidigare upplevt. Det ar nagot du bor vara mycket medveten om. Jag har sett manga, manga forhallanden som totalhavererat pga kulturkrockar under mina over 10 ar i kretsar med manga svensk-amerikanska forhallanden. En annan sak du bor fundera over ar vad du tankt gora nar du kommit hit. Jobb, bostad, familj, framtiden helt enkelt. Vad skall du gora har ? Vill du och din pojkvan samma saker ? Bara ett par rad till dig i all valmening....

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-10-15, 13:44

Gäst

Standard
MST: av nyfikenhet, vilka är de vanliga kulturkrockarna svenskar-amerikanare?
Svara med citat

Gammal 2011-10-15, 18:38

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

MST: av nyfikenhet, vilka är de vanliga kulturkrockarna svenskar-amerikanare?
Det finns hur mycket som helst, men de saker jag kan tanka pa ar :

Sprakliga nyanser. Speciellt svenskar faller i denna falla, da vi ofta pratar mycket bra engelska utan markbar accent. Hur bra du an ar pa engelska sa missar du sma, sma sprakliga nyanser sasom toner, betoning och gester som ar annorlunda har. Vilket gor att du ibland kan uppfattas som trogfattad eller osympatisk, for att forklara det enkelt. Speciellt svart ar detta i en relation och pa arbetsplatser, dar nyanser ofta ar nycklar till folks beteende. Jag har bott ihop med min fru i over 10 ar, och jag haller fortfarande pa att lara mig bemastra detta.

Arbetsplatser har en annan och mer glasklar hierarki. Det ar inte moten dar man diskuterar sig fram till gemensamma losningar, spanar ideer och liknande, det ar chefen som bestammer vagen och sa kor vi pa den tills det antingen funkar eller gar helt at skogen. Snabba beslut och klar rangordning. Det ar inte smart att oppet ifragasatta auktoritet, aven om man har ratt. Det galler att noga valja sina tillfallen.

Svenskar ar uppvaxta med ett helt annat system an amerikaner. De saker som ar naturliga for oss ar konstiga for dom och vice versa. Det har hant manga ggr att jag anstrangt mig for att halla tyst nar nagon skall kora hem fran restauranger, fester etc efter att ha druckit alkohol hela dagen. Att papeka att nagot ar fel for en person som gjort exakt samma sak i 40 ar utan problem ar ingen bra ide. For dom ar det naturligt. Samma sak med vapen. Har bar folk vapen oppet ibland. Idiotiskt eller ej, sa ar det. Att kommentera det ar inte alltid en sa lysande ide.

Nar vi anda ar inne pa politik.....sa skall jag anvanda ett gammalt Ingemar Stenmark citat vad galler politiska diskussioner. Det ar int' lont att forklar' for de som int' begrip. Och det galler at bada hallen.

Svenskar (och andra, men nu pratar vi svenskar) kan ha en tendens att overvardera betydelsen av Sverige i varlden. Sa nar man pratar om Sverige, forvanta dig inte att dom kanner till ett skvatt. Mojligtvis nagon tennis/hockeyspelare, IKEA och blondiner. That's it. Ta det inte personligt eller anta inte att personen i fraga inte ar berest och valutbildad.

Vanner och bekanta. I USA vill manga vara din "buddy". Folk halsar och ar artiga och sa vidare. Svenskar ar vanligtvis mer reserverade och forsiktiga. Har ar det mera ytligt, mera informellt. Sa man maste spela med, vara oppen och artig. Annars kan man verka otrevlig, osocial och sa vidare.

Jantelagen vs keeping up with the Jones's. Har doljer du inte om du ar framgangsrik. Om du ar en successtory sa kommer folk att se upp till dig och ta rad fran dig. Prylar ar status. Den som har mest prylar vinner. Den svenska avundsjukan appliceras ej.

Religion. Det racker val med det ordet. Har ar folk religiosa och gar i kyrkan, tror pa himmel och helvete och sa vidare. Dom tar religion seriost och det ar en viktig del i samhallet. Nar folk pa sales meeting pratar om hur deras saljstrategi beror pa Gud och foreslar att alla skall be for framgang, da ar det bara att bita sig i lappen och see neutral ut.

Det var val det jag kom att tanka pa bara helt apropa.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-10-15, 19:12

Gäst

Standard
Tack för svar MST! Språknyanser är ju alltid ett problem, samtidigt ganska roligt.
Svara med citat

Gammal 2011-10-15, 20:55

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Tack för svar MST! Språknyanser är ju alltid ett problem, samtidigt ganska roligt.
Kom ju faktiskt pa en sak till som jag glomde. Konsrollerna. Vi far ofta chockerade blickar har nar vi diskuterar sysslor i hemmet mot amerikaner. Finns massor av amerikanska man som aldrig skulle byta blojor, tvatta, dammsuga, diska, laga mat och liknande. Inte en chans. Och det ligger inrutat sedan tidigare generationer. Finns saker som dom gor har som svenska tjejer aldrig skulle acceptera. Jag ser sa manga killar komma undan med sa mycket att jag ibland baxnar. Det ar en del av den "mannen jobbar och kvinnan skoter hemmet" bild som The American Dream malade upp. Det har ar val ett av de absolut storsta problemen som jag vet om for svenska kvinnor, att lara sig hantera the macho-boys attitude. Svenska man och amerikanska kvinnor daremot ar en ratt bra kombination, dom gillar nar vi killar faktiskt vet hur man tvattar klader, styrker skjortor, lagar mat och tar hand om smabarn istallet for att sitta pa barer och se NFL hela helgen.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-10-16, 08:48

Gäst

Standard
Könsroller, jag kan tänka mig att det ibland kan vara ett problem. Men, inte bara när det gäller könsroller, utan också det mesta: är det inte skillnad på beresta amerikaner och vanliga amerikaner. Har läst någonstans att bara 10 % har pass... Och amerikaner som reser, alltså inte charter, upplevs ofta annorlunda och brukar komma högt upp på "trevliga-turister-listan".
Svara med citat

Gammal 2011-10-16, 17:13

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Könsroller, jag kan tänka mig att det ibland kan vara ett problem. Men, inte bara när det gäller könsroller, utan också det mesta: är det inte skillnad på beresta amerikaner och vanliga amerikaner. Har läst någonstans att bara 10 % har pass... Och amerikaner som reser, alltså inte charter, upplevs ofta annorlunda och brukar komma högt upp på "trevliga-turister-listan".
Nja, det beror lite pa vad man menar med "berest". Det ar latt att glomma bort att USA i sig sjalvt ar ett stort land, och bara for att man inte varit utanfor USA sa betyder det inte nodvandigtvis att man inte ar berest. Enligt min erfarenhet sa ar det mera skillnad pa amerikaner som bor i storre stader kontra landsbygd jamfort med amerikaner som rest varlden runt kontra de som enbart varit inom USA. Men det ar bara en personlig reflektion.

Pa samma satt som att det ar enorm skillnad pa att vara turist har och att bo har, sa ar det for amerikaner i Europa. De som bott i Europa har mera det synsattet du efterlyser. Dar ar det skillnad, for dom vet hur det kanns att forsoka komma in i den sociala struktur och de synsatt som galler i den aktuella miljon.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8