Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
MST: av nyfikenhet, vilka är de vanliga kulturkrockarna svenskar-amerikanare?
|
Det finns hur mycket som helst, men de saker jag kan tanka pa ar :
Sprakliga nyanser. Speciellt svenskar faller i denna falla, da vi ofta pratar mycket bra engelska utan markbar accent. Hur bra du an ar pa engelska sa missar du sma, sma sprakliga nyanser sasom toner, betoning och gester som ar annorlunda har. Vilket gor att du ibland kan uppfattas som trogfattad eller osympatisk, for att forklara det enkelt. Speciellt svart ar detta i en relation och pa arbetsplatser, dar nyanser ofta ar nycklar till folks beteende. Jag har bott ihop med min fru i over 10 ar, och jag haller fortfarande pa att lara mig bemastra detta.
Arbetsplatser har en annan och mer glasklar hierarki. Det ar inte moten dar man diskuterar sig fram till gemensamma losningar, spanar ideer och liknande, det ar chefen som bestammer vagen och sa kor vi pa den tills det antingen funkar eller gar helt at skogen. Snabba beslut och klar rangordning. Det ar inte smart att oppet ifragasatta auktoritet, aven om man har ratt. Det galler att noga valja sina tillfallen.
Svenskar ar uppvaxta med ett helt annat system an amerikaner. De saker som ar naturliga for oss ar konstiga for dom och vice versa. Det har hant manga ggr att jag anstrangt mig for att halla tyst nar nagon skall kora hem fran restauranger, fester etc efter att ha druckit alkohol hela dagen. Att papeka att nagot ar fel for en person som gjort exakt samma sak i 40 ar utan problem ar ingen bra ide. For dom ar det naturligt. Samma sak med vapen. Har bar folk vapen oppet ibland. Idiotiskt eller ej, sa ar det. Att kommentera det ar inte alltid en sa lysande ide.
Nar vi anda ar inne pa politik.....sa skall jag anvanda ett gammalt Ingemar Stenmark citat vad galler politiska diskussioner. Det ar int' lont att forklar' for de som int' begrip. Och det galler at bada hallen.
Svenskar (och andra, men nu pratar vi svenskar) kan ha en tendens att overvardera betydelsen av Sverige i varlden. Sa nar man pratar om Sverige, forvanta dig inte att dom kanner till ett skvatt. Mojligtvis nagon tennis/hockeyspelare, IKEA och blondiner. That's it. Ta det inte personligt eller anta inte att personen i fraga inte ar berest och valutbildad.
Vanner och bekanta. I USA vill manga vara din "buddy". Folk halsar och ar artiga och sa vidare. Svenskar ar vanligtvis mer reserverade och forsiktiga. Har ar det mera ytligt, mera informellt. Sa man maste spela med, vara oppen och artig. Annars kan man verka otrevlig, osocial och sa vidare.
Jantelagen vs keeping up with the Jones's. Har doljer du inte om du ar framgangsrik. Om du ar en successtory sa kommer folk att se upp till dig och ta rad fran dig. Prylar ar status. Den som har mest prylar vinner. Den svenska avundsjukan appliceras ej.
Religion. Det racker val med det ordet. Har ar folk religiosa och gar i kyrkan, tror pa himmel och helvete och sa vidare. Dom tar religion seriost och det ar en viktig del i samhallet. Nar folk pa sales meeting pratar om hur deras saljstrategi beror pa Gud och foreslar att alla skall be for framgang, da ar det bara att bita sig i lappen och see neutral ut.
Det var val det jag kom att tanka pa bara helt apropa.
/MST