ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-10, 14:07

ModestyB

Nykomling
ModestyB är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Rykte: 0

Standard Visumfrågor...
Vi åker till USA 18 Oktober. Landar i NY, stannar där 9 dagar, sen flyger vi ner till Orlando och spenderar tiden fram till 16 Januari i Florida. Då flyger vi till Jamaica, där vi stannar till den 11 Mars. Vi har flygbiljetter hem från NY och ska alltså först flyga sträckan Montego Bay-NY. Blir det problem? Med tanke på att vi har slut på visumfria dagar i USA... Och man får inte nya dagar vid resa i Karibien. Vad kan hända om vi saknar transfer Visum, kommer vi på planet till NY, godkänns ESTAt? Någon som haft liknande frågor?
Svara med citat

Gammal 2011-09-10, 17:01

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyB Visa inlägg

Vi åker till USA 18 Oktober. Landar i NY, stannar där 9 dagar, sen flyger vi ner till Orlando och spenderar tiden fram till 16 Januari i Florida. Då flyger vi till Jamaica, där vi stannar till den 11 Mars. Vi har flygbiljetter hem från NY och ska alltså först flyga sträckan Montego Bay-NY. Blir det problem? Med tanke på att vi har slut på visumfria dagar i USA... Och man får inte nya dagar vid resa i Karibien. Vad kan hända om vi saknar transfer Visum, kommer vi på planet till NY, godkänns ESTAt? Någon som haft liknande frågor?
Hej! Räknade bara hastigt men fick det till 91 dagar, har jag räknat rätt kan Ni ha problem redan där, kan hända Ni får vända vid gränsen faktiskt.
Har alldrig hört någon som utnyttjat 90 dagar och sen strax efteråt gjort en transfer via USA så jag kan inte svara på den frågan men det skulle kunna bli problem då det nog egentligen inte är tillåtet att komma tillbaka till USA så snart igen, sen kan de ju se mellan fingrarna men vet inte hur stora chanserna är.
Esta har inte med detta att göra, ESTA gäller obegränsat antal resor under två år om inget gör att man måste söka ny eller inte längre kan resa under Visa Waiver programet.

Gammal 2011-09-10, 17:33

ModestyB

Nykomling

Standard
Helt rätt, vi måste lämna USA senast 14 Januari. Har inte köpt biljetterna till Jamaica ännu, så hade inte räknat efter sådär jättenoga jag heller... Vi stannar ju på Jamaica ca 7 veckor och ska bara resa hem, det är alltså inte aktuellt att stanna i USA igen, bara mellanlanda. Estat är väl det elektroniska inresetillståndet? Ser dom om vi har giltigt visum eller är det en fråga för gränskontrollen? Dvs. kommer vi in i USA även om våra 90 dagar är slut?
Svara med citat

Gammal 2011-09-11, 09:51

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Du kan ju inte vara den förste som stannar några dagar i USA och sedan åker vidare till annat land under en längre tid för att sedan åka tillbaka via USA. Med andra ord, jag har svårt att tro att det skulle vara något problem.

Ur ESTAs synpunkt är det två olika resor. Som frivillig uppgift kan du ange USA-adressen för den första resan, men inför hemresan kan du ange In Transit i stället för adress.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-09-11, 10:57

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Du kan ju inte vara den förste som stannar några dagar i USA och sedan åker vidare till annat land under en längre tid för att sedan åka tillbaka via USA. Med andra ord, jag har svårt att tro att det skulle vara något problem.

Ur ESTAs synpunkt är det två olika resor. Som frivillig uppgift kan du ange USA-adressen för den första resan, men inför hemresan kan du ange In Transit i stället för adress.

/PeterO
Peter, tänkte Du på att de skulle vara i USA 91 dagar och sen återvända vid transfern, De skulle ju inte ut ur USA under de 91 dagarna, tror Du det är lugnt??? Kommer man verkligen in om de ser att man har en biljett med utresa 91 dagar senare?

Till TS. (uppdaterat)Har kollat lite mer och Jamaica är tydligen ett av de länder som räknas som att man inte lämnat kontinenten. Det skulle innebära att tiden räknas från att Ni landar i USA tills Ni lämnar USA för att resa hem, då blir det över 90 dagar och visum krävs.
Senast redigerad av floridasidan den 2011-09-11 klockan 16:16.
Svara med citat

Gammal 2011-09-11, 19:58

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av floridasidan Visa inlägg

Peter, tänkte Du på att de skulle vara i USA 91 dagar och sen återvända vid transfern, De skulle ju inte ut ur USA under de 91 dagarna, tror Du det är lugnt??? Kommer man verkligen in om de ser att man har en biljett med utresa 91 dagar senare?
Han har ju redan skrivit att han lämnar USA 14:e i stället för 16:e och då är det ju inget problem med de 90 dagarna.

Nu åker han ju inte på ToR-biljett, så det kan ju bli lilla rummet för att redovisa hur resan går till, men det kan väl inte vara något problem, tycker jag.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-09-11, 20:21

ModestyB

Nykomling

Standard
Insett att vi behöver Visum hur 17 vi än gör, om vi vill kunna resa med Waiver i framtiden... Surt, känns ruskigt onödigt att betala visum för våra två små barn på 0 och 3 år, men men. Hoppas nu bara vi hnner få visumet i tid, någon som varit med om ett riktigt snabbt förfarande vad gäller visum?
Svara med citat

Gammal 2011-09-11, 20:37

PeterO

Världsvan

Standard
Fast det är väl just ToR som vår vän har! Till NY 18/10 och retur 11/3. Då undrar jag också om det går bra. Att det blir lilla rummet bakom passkontrollen är nog uppenbart.

Det skulle vara trevligt med en kommentar från någon som gjort en liknade resa.

Fast nu ser jag att det är kört. Så här står det ju om VWP: After 89 days, the visitor must leave the North American continent.

Det är nog bäst att du ställer dig i ambasadkön måndag morgon.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2011-09-11 klockan 20:55.
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 20:15

ModestyB

Nykomling

Standard
Jag trodde man skickade in papperen och i samband med det bokade tid för intervju? Hur går det till annars? Hur lång tid brukar det ta, på ambassadens sida står det att man får passet med visum en vecka efter intervjun, men inget om hur lång tid man får vänta på intervju. Nu blir jag stressad...
Svara med citat

Gammal 2011-09-12, 20:56

PeterO

Världsvan

Standard
Jag har ingen synpunkt på om det ska skickas in eller lämnas över, men jag tycker ju man skulle tjäna en dag om man lämnar det personligen. Men det beror givetvis också på var man bor.
/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 09:53

ModestyB

Nykomling

Standard
Jag blir tokig. Får ingen rätsida på detta. Ringt ambassaden, kvinnan jag pratade med var helt nollställd, pratade bara om Estat och att jag behöver ett sådant, men det vet jag ju redan! Frågan är ju om vi behöver turistvisum.

Har mailat Waiverprogram och frågat, detta fick jag till svar:
"Dear ****,
That will not be a problem. You will be OK if you go to Jamaica for 6 weeks and then return to the US for 12 days. I hope this answer helps and your family has a good trip."

Dessutom står det så här på den län han skickade gällande min fråga:
"If you go to Canada and Mexico or the Caribbean, and while you are there, your initial 90-day period of entry expires, but you need to come back in to the U.S. to fly home, you may encounter a problem. The terms of the VWP are very clear - it is only to be used for occasional, short visits to the U.S. If the CBP Officer thinks you are trying to "reset" the clock by making a short trip out of the U.S. and re-entering for another 90-day period, you can be denied entry. (If that happens, you will have to obtain a visa for any future travel to the U.S.) In order to be re-admitted to the U.S. shortly after a previous admission expired, you will have to convince a CBP Officer that you are not trying to "game" the system."

Vi kan ju visa flygbiljetter hem 12 dagar senare och kontraktet som visar att vår lägenhet hemma är uthyrd till det datumet. Borde väl isf räcka? Blir mer och mer anti att utsätta mig för intervjun för visumansökan.
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 11:09

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:

Jag blir tokig. Får ingen rätsida på detta. Ringt ambassaden, kvinnan jag pratade med var helt nollställd, pratade bara om Estat och att jag behöver ett sådant, men det vet jag ju redan! Frågan är ju om vi behöver turistvisum.

Har mailat Waiverprogram och frågat, detta fick jag till svar:
"Dear ****,
That will not be a problem. You will be OK if you go to Jamaica for 6 weeks and then return to the US for 12 days. I hope this answer helps and your family has a good trip."

Dessutom står det så här på den län han skickade gällande min fråga:
"If you go to Canada and Mexico or the Caribbean, and while you are there, your initial 90-day period of entry expires, but you need to come back in to the U.S. to fly home, you may encounter a problem. The terms of the VWP are very clear - it is only to be used for occasional, short visits to the U.S. If the CBP Officer thinks you are trying to "reset" the clock by making a short trip out of the U.S. and re-entering for another 90-day period, you can be denied entry. (If that happens, you will have to obtain a visa for any future travel to the U.S.) In order to be re-admitted to the U.S. shortly after a previous admission expired, you will have to convince a CBP Officer that you are not trying to "game" the system."

Vi kan ju visa flygbiljetter hem 12 dagar senare och kontraktet som visar att vår lägenhet hemma är uthyrd till det datumet. Borde väl isf räcka? Blir mer och mer anti att utsätta mig för intervjun för visumansökan.
Har Du nu ändrat planerna och ska stanna 12 dagar i USA efter Karibien? Då är det ju inte bara transfer och risken är nog mycket stor att det blir problem.

Texten som länkats gäller ju just transfer och inget annat.

Låter som tjänstemannen inte förstått att Ni ska vara i USA innan Jamaica också så att tiden blir längre än 90 dagar totalt. Vem har Du mejlat till?Weiverprogram är ju inget man direkt mejlar till, är det ambasaden i Stockholm det också? Hur såg din fråga till dem ut?

Gammal 2011-09-15, 14:12

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Ni maste kolla detta noga med ambassaden. Annars kan det bli problem redan vid inresan nar ni inte har en returbiljett inom 90 dagar.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 14:21

Bergling

Globetrotter
Bergling är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Enklaste sättet att komma runt problemet är väl att flyga till Jamaica via något annat land om nu inte biljetterna till Jamaica är köpta ännu. Eller räknas länder som Venezuela och Panama också till nordamerikanska kontinenten?

Det blir ju inte billigt, men löser problemet.
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 14:32

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Sen kvittar det i princip vad ambassaden säjer, det är gränskontrollen som avgör och det känns väldigt onödigt att behöva vända vid gränsen för att man inte orkar eller tar sig tid att ordna allt enligt reglerna innan resan.

Gammal 2011-09-15, 23:42

PeterO

Världsvan

Standard
Jag trodde vi var överens om att visum behövs. Jag har en känsla av att tiden rinner ut för den här resan.
Svara med citat

Gammal 2011-09-16, 08:53

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Detta får väl nästan ses som ett varnande exempel på hur man inte bör göra när man planerar en resa.

Känns sådär att börja planera en väldigt invecklad 5 månaders resa till Nordamerika ett par månader innan och sen inte ta tag i någonting trots massor av upplysningar från andra om vad som krävs. Tyckte mig minnas att jag sett detta ämne innan och det diskuterades mycket riktigt ganska livligt på ett annat forum. Stanna "för länge" i USA?+restips önskas.

Gammal 2011-09-26, 16:45

ModestyB

Nykomling

Standard
Ser inte riktigt varför det skulle vara ett varnande exempel bara för att man inte kastar sig in i den Amerikanska byråkratin med öppna armar, köar i timmar och betalar flera tusen? Det går ju att resa lagligt OCH utan visum och finns den möjligheten så vill jag göra det.
Man får 90 nya dagar om man reser till Panama. Och så blir det. Vi kan uppvisa flygbiljetter ut ur den nordamerikanska kontinenten inom 90 dagar. Det finns ingen tidsgräns för hur länge man behöver vara ute för att få nya dagar. Vi kan bevisa att vi inte satt i system att resa ut för 90 nya dagar (180 dagar är dessutom max per år). Vi kan resa visumfritt till Panama och Jamaica. När vi sedan ska tillbaka till USA lär det knappast bli några problem, eftersom vi har flygbiljetter hem. Någon som ser några problem?
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 17:26

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:

Ser inte riktigt varför det skulle vara ett varnande exempel bara för att man inte kastar sig in i den Amerikanska byråkratin med öppna armar, köar i timmar och betalar flera tusen? Det går ju att resa lagligt OCH utan visum och finns den möjligheten så vill jag göra det.
Man får 90 nya dagar om man reser till Panama. Och så blir det. Vi kan uppvisa flygbiljetter ut ur den nordamerikanska kontinenten inom 90 dagar. Det finns ingen tidsgräns för hur länge man behöver vara ute för att få nya dagar. Vi kan bevisa att vi inte satt i system att resa ut för 90 nya dagar (180 dagar är dessutom max per år). Vi kan resa visumfritt till Panama och Jamaica. När vi sedan ska tillbaka till USA lär det knappast bli några problem, eftersom vi har flygbiljetter hem. Någon som ser några problem?
Om ni aker till Panama sa bor det funka. Att bara aka USA-Jamaica hade inte fungerat, da Jamaica ar en av oarna i the Caribbean som raknas in i "90 dagars visumet". Kom ihag att ha alla papper i noggrann ordning, da det ar upp till den enskilde passkontrollanten att bestamma om ni kan aterintrada i USA efter er tripp till Panama och Jamaica. Tekniskt sett sa kan dom neka er och ange en mangd konstiga lagrum for deras beslut, trots att ni foljt reglerna. Det ar darfor det inte finns nagon tidsgrans, allt ar den enskilde tjanstemannens beslut. Om ni akt till Panama i tva dagar sa hade ni haft en mycket liten chans att komma tillbaka in i USA, trots att ni formellt hade haft ratt. Men detta ar som sagt av akademisk art, er resplan bor funka utan problem.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 17:38

Brynolf

Globetrotter
Brynolf är inte uppkopplad
Brynolfs avatar

Reg.datum: okt 2009

Standard hmm
Gör så här-åk med KLM från Sverige via Amsterdam direkt till Panama city(behövs inget visum där) och köp sedan tur/retur därifrån till Jamaica,enkelt och smidigt!
Senast redigerad av Brynolf den 2011-09-26 klockan 17:41.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8