ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-26, 18:29

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyB Visa inlägg

Ser inte riktigt varför det skulle vara ett varnande exempel bara för att man inte kastar sig in i den Amerikanska byråkratin med öppna armar, köar i timmar och betalar flera tusen? Det går ju att resa lagligt OCH utan visum och finns den möjligheten så vill jag göra det.
Man får 90 nya dagar om man reser till Panama. Och så blir det. Vi kan uppvisa flygbiljetter ut ur den nordamerikanska kontinenten inom 90 dagar. Det finns ingen tidsgräns för hur länge man behöver vara ute för att få nya dagar. Vi kan bevisa att vi inte satt i system att resa ut för 90 nya dagar (180 dagar är dessutom max per år). Vi kan resa visumfritt till Panama och Jamaica. När vi sedan ska tillbaka till USA lär det knappast bli några problem, eftersom vi har flygbiljetter hem. Någon som ser några problem?
Varnande exempel för att Ni är ute i sista minuten med att ordna och ta reda på allt inför en så omfattande resa. Jag begriper ärligt talat inte hur man ens kan göra så, men det är klart upp till var och en.

Man har absolut inga rättigheter till någonting, det är det första man ska tänka på.
Som sagts avgörs det vid gränskontrollen, själv skulle jag hellre betala för att vara säkrare, speciellt när det gäller en sådan resa som Ni planerar.

Att Ni reser ut en vecka ger Er absolut inga rättigheter till någonting, ta inte något sådant för givet.

Som sagt se till att ha detta 100% klart för Er innan Ni åker så det inte blir problem.

Trevlig resa.

Gammal 2011-09-26, 19:32

ModestyB

Nykomling
ModestyB är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Standard
Sista minuten? Hur menar du nu? Vi hinner ju fortfarande, tekniskt sett ordna med visum om det nu prompt skulle krävas, men nu krävs det ju egentligen inte eftersom vi ändrat vår resrutt. För övrigt så har vi ju planerat resan ett par månader innan avresan, men haft svårt att besluta oss för om vi ska ge oss in i visumdjungeln eller inte-det har ju inte verkat lockande alls. Det värsta som kan hända nu verkar ju vara att vi nekas inresa på vägen tillbaka och det är ju inte hela världen, det går direktflyg Montego Bay-London.
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 19:33

ModestyB

Nykomling
ModestyB är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Standard
Och det handlar inte främst om betalningen, utan att det är en så galen process att ordna visum.
Svara med citat

Gammal 2011-09-26, 19:51

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Hmmm, ja det är ju lugnt då :-)
Folk ser olika på sån't här tydligen men som sagt trevlig resa!

Gammal 2011-09-26, 20:33

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyB Visa inlägg

Sista minuten? Hur menar du nu? Vi hinner ju fortfarande, tekniskt sett ordna med visum om det nu prompt skulle krävas, men nu krävs det ju egentligen inte eftersom vi ändrat vår resrutt. För övrigt så har vi ju planerat resan ett par månader innan avresan, men haft svårt att besluta oss för om vi ska ge oss in i visumdjungeln eller inte-det har ju inte verkat lockande alls. Det värsta som kan hända nu verkar ju vara att vi nekas inresa på vägen tillbaka och det är ju inte hela världen, det går direktflyg Montego Bay-London.
Du verkar ju ha koll på det hela så det är kanske onödigt att fråga, men jag förstår inte upplägget. Du är i USA mindre än 90 dagar men därefter åker du till Jamaica för att sedan så småningom åka hem via USA.

Om Jamaica räknas till den nordamerikanska kontinenten så kan du inte åka så utan visum, enligt min tolkning.

Har jag missuppfattat något?

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8