ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-06, 22:45

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard Betala med kort
För några veckor sedan var jag i New York och betalade en del med VISA-kort utfärdat av OKQ8 Bank.

Väl hemkommen har jag jämfört det jag betalat till banken med vad jag skulle betalat om jag växlat till kontanter via Forex. Eftersom kursen varierade under veckan så har jag använt Forex kurs samma dag som banken bokfört transaktionen.

En dag låg Forexkursen bara 0,1342 över banken, men alla andra dagar var det mer än 0,2 över, upp till 0,3 över.

Till banken betalade jag 7765 kr och till Forex hade jag fått betala 298 kr mer.
Dessutom får jag 1% bonus av banken vilket gör skillnaden 77 kr större.

Minsta summan jag betalade med kort var $3,19 (ca 20 kr) vilket i alla fall var 84 öre lägre än med Forex.

Hela det här exemplet bortser från att man kan göra ett klipp genom att växla när dollaren står lågt.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 08:50

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

För några veckor sedan var jag i New York och betalade en del med VISA-kort utfärdat av OKQ8 Bank.

Väl hemkommen har jag jämfört det jag betalat till banken med vad jag skulle betalat om jag växlat till kontanter via Forex. Eftersom kursen varierade under veckan så har jag använt Forex kurs samma dag som banken bokfört transaktionen.

En dag låg Forexkursen bara 0,1342 över banken, men alla andra dagar var det mer än 0,2 över, upp till 0,3 över.

Till banken betalade jag 7765 kr och till Forex hade jag fått betala 298 kr mer.
Dessutom får jag 1% bonus av banken vilket gör skillnaden 77 kr större.

Minsta summan jag betalade med kort var $3,19 (ca 20 kr) vilket i alla fall var 84 öre lägre än med Forex.

Hela det här exemplet bortser från att man kan göra ett klipp genom att växla när dollaren står lågt.

/PeterO
Ja, Forex avgifter är dolda, egentligen är det konstigt att de får påstå att man växlar utan avgift hos dem! Har samma erfarenhet, även mellan olika kort är det stora skillnader med uttagsavgifter och valutapåslag som ju också är en dold avgift. Det kan skilja upp till 5% ibland mellan billigaste och dyraste alternativet, kan bli en del på en semester!
Helt klart värt att undersöka detta, varför kasta pengarna i sjön (eller Hudson River i detta fallet :-)
Sen är ju en stor fördel med kort att man slipper ha en massa kontanter med sig med de risker det innebär.

Gammal 2011-09-07, 12:22

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Konkurrensen på valutväxling i Sverige är väldigt dålig. Det finns en lite större konkurrent som heter X-Change, men skenet bedrar. X-Change ägs nämnligen av Forex och har ofta nästa samma kurser som Forex.

X-change in Sweden AB - Företagsinformation
X-change in Sweden AB
Moderbolag: Forex Bank Aktiebolag

När man betalar med kort ska man tänka på att valutaväxlingsavgift tillkommer som varierar från kort till kort. Kan vara allt mellan typ 1 och 4% och det kan avgöra om kort eller kontanter som lönar sig bättre.

En ny företelse som dykt upp är kortautomater och bankomater som erbjuder köp/uttag/betalning i valfri valuta, exempelvis om man gör ett uttag i DKK i Danmark så kan bankomaten erbjuda att räkna om beloppet till SEK så man slipper sin kortutgivares valutaväxlingsavgift. Men ofta kan den kursen som bankomaten/köpstället erbjuder vara ännu sämre, och man kan förlora upp till ca 5% på valutakonverteringen.
Senast redigerad av Micke den 2011-09-07 klockan 12:26.
Svara med citat

Gammal 2011-09-07, 12:55

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Konkurrensen på valutväxling i Sverige är väldigt dålig. Det finns en lite större konkurrent som heter X-Change, men skenet bedrar. X-Change ägs nämnligen av Forex och har ofta nästa samma kurser som Forex.

X-change in Sweden AB - Företagsinformation
X-change in Sweden AB
Moderbolag: Forex Bank Aktiebolag

När man betalar med kort ska man tänka på att valutaväxlingsavgift tillkommer som varierar från kort till kort. Kan vara allt mellan typ 1 och 4% och det kan avgöra om kort eller kontanter som lönar sig bättre.

En ny företelse som dykt upp är kortautomater och bankomater som erbjuder köp/uttag/betalning i valfri valuta, exempelvis om man gör ett uttag i DKK i Danmark så kan bankomaten erbjuda att räkna om beloppet till SEK så man slipper sin kortutgivares valutaväxlingsavgift. Men ofta kan den kursen som bankomaten/köpstället erbjuder vara ännu sämre, och man kan förlora upp till ca 5% på valutakonverteringen.

Det stämmer inte angående valutaväxlingsavgiften, finns flera kort som inte har denna avgift.
Har inte själv stött på något kort, även om det säkert finns något, som ger sämre kurs än Forex.

Ja man ska alltid välja den lokala valutan både när man handlar och tar ut pengar.

Åtminstonde i USA får man alltid reda på vilken avgift man kommer debiteras av de som äger automaten innan man slutför uttaget, är det en orimlig avgift bör man avbryta och leta upp en billigare ATM. Det är ofta dyrt med uttag på ATMs i mindre affärer, restauranger o.s.v. billigast brukar det vara i maskinerna på bankkontoren och om någon har låg avgift som "lockvara" (t.ex. tog McD $099 för uttag när vi var i NY).
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8