ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-09-02, 18:00

Gäst

Standard bra new york-karta
Hej!

Jag ska åka till NY i höst och vill ha tag på en riktigt bra karta innan dess, där jag ska märka ut allt jag vill se. Jag vill ha en karta som täcker hela NY city med alla stadsdelar, och ett gaturegister. Jag trodde det skulle bli lätt att hitta men efter lite surfning verkar det mest finnas kartor på de allra mest centrala delarna av manhattan... eller kartor som r som guider med en massa tips på sevärdheter osv. Jag vill bara ha en vanlig, utvikbar karta. Är det någon vänlig själ som kan tipsa om var man får tag på en sådan? Gärna om det går att beställa från ett svenskt företag, blir så nojig annars...

Vänligen
Anna K
Svara med citat

Gammal 2011-09-02, 19:05

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard
Du behöver egentligen bara karta för området söder om Houston Street då dessa inte följer numereringen som gatorna norr om Houston St. gör. Norr om är de numererade från 1 till 271 så det är väldigt enkelt att navigera. Det är uppenbarligen första gången du besöker stan så jag skulle gissa att du kommer att hålla dig ganska mycket mellan 25-60'e gatan och söder om Houston St.

Var du hittar en vikbar stadskarta över NY i Sverige vet jag inte men kontakta ambassaden så kanske dom kan hjälpa dig!
Svara med citat

Gammal 2011-09-02, 20:25

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!

Jag ska åka till NY i höst och vill ha tag på en riktigt bra karta innan dess, där jag ska märka ut allt jag vill se. Jag vill ha en karta som täcker hela NY city med alla stadsdelar, och ett gaturegister. Jag trodde det skulle bli lätt att hitta men efter lite surfning verkar det mest finnas kartor på de allra mest centrala delarna av manhattan... eller kartor som r som guider med en massa tips på sevärdheter osv. Jag vill bara ha en vanlig, utvikbar karta. Är det någon vänlig själ som kan tipsa om var man får tag på en sådan? Gärna om det går att beställa från ett svenskt företag, blir så nojig annars...

Vänligen
Anna K
Ja, det är en bra idé att markera platserna man vill besöka. Jag gjorde så på en busskarta över Manhattan inför den senaste resan.

Det finns buss-kartor över Manhattan, Brooklyn, Queens och Bronx. Tunnelbanekartan som omfattar alla dessa områden tycker jag inte är lika bra för detta ändamål, eftersom den inte är skalenlig. Men å andra sidan är det ju mest tunnelbana man använder för att förflytta sig (då man inte går).

Jag har några busskartor över Manhattan och några tunnelbanekartor över, så hör du av dig (gärna genom Privat meddelande) så kan jag skicka mot portokostnad.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 09:06

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Rykte: 0

Standard
PeterO - den busskarta du nämner är det såna som man kan få om man ber om dom i de bemannade tunnelbanestationerna? Måste ju i alla fall be om en tunnelbanekarta och då kan man ju be om en busskarta också samtidigt.

Jag har en guidebok som ska med när jag åker till NY i februari, men tänker använda den på kvällarna för att planera nästa dags utflykter. Den känns alldeles för bökig att släpa runt på dagarna.

Därför klurar jag på om en sån där busskarta (plus såklart en tunnelbanekarta för att navigera underground) räcker på dagarna? Eller om man kan få en hyfsad karta via hotellen (som är fallet tex i London på de hotell jag bott på där) som räcker för att ta sig runt på dagarna på Manhattan? Har ingen större lust att printa ut någon karta hemifrån innan jag åker.
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 10:05

PeterO

Världsvan

Standard
Tunnel- och busskartorna över New York resp Manhattan duger bra för dagen, för att inte säga att de är helt nödvändiga. Givetvis kan en lätt guidebok vara bra också.

Jag brukar rekommendera en guide som getts ut på Bokförlaget DN, men den tyx vara slutsåld. Jag hittade dock en ny utgåva på engelska i New York, men man kan ju inte börja med att leta efter den. Dock ingår den i Knopf Mapguides och jag hittade den inne på Macy's där Metropolitan Museum har ett försäljningsställe.

Vitsen med mitt erbjudande var att han kunde sitta i Sverige och pricka av intressanta platser så han sedan slapp göra det på hotellrummet...

Ja, det finne en liten karta man brukar kunna hitta på hotellen där tunnelbana och bussar finns på var sin minikarta. Jag tycker den är för liten.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2011-10-03 klockan 10:08.
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 10:47

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Standard
Finns en nästan perfekt kartserie som heter Insight Flexi Map (finns ytterligare någon liknande).
De är inplastade så man kan skriva med bläckpenna och torka av igen om man vill ändra. Det finns också tunnelbanekartor, gaturegister, info om de viktigaste sevärdheterna, praktisk reseinfo mm. på dem. Köper alltid en sådan om det finns för resmålet. Perfekt för benfickan och de blir inte sönderrivna som papperskartor man använder flitigt. De brukar kosta runt 80:- på t.ex. Bokus om man vill köpa i förväg.

Gammal 2011-10-03, 13:35

Maxi

Medlem
Maxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
PeterO - tack så mycket för ditt svar! Då kommer det att passa mig perfekt (och även vara helt nödvändigt) att använda mig av busskartan i kombination med tunnelbanekartan. Strategin som jag och mitt ressällskap har just nu är att fram till vår resa läsa på en del och försöka lista "ett smörgåsbord" av aktiviteter och saker som vi skulle vilja göra. Sen får dagsformen och det aktuella vädret avgöra från dag till dag hur vi lägger upp varje dag och där kommer Lonely Planets New York guide väl till pass både före resan och på kvällarna för att planera nästa dag och sen aktivt använda sig av busskartorna för att navigera oss fram under dagen.
Svara med citat

Gammal 2011-10-03, 15:07

PeterO

Världsvan

Standard
Jo, det låter bra.

Du kan nog söka fram en hel del information här i forumet, men nackdelen är att sökfunktionen söker bland alla länder (man kan ofta lägga till Manhattan eller New York och få bra träffar).

Sajten travelpix.nu har bättre sökfunktion men dom är inte så aktiva där. Men det står rätt mycket där också.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-10-12, 22:42

PeterO

Världsvan

Standard
Jag brukar rekommendera en New York-guidebok som nu är slutsåld. Det var en översättning till svenska av Lennart Person. Jag tycker den hade bra format, tydliga kartor och intressanta sevärdheter noterade.

Nu finns en ny upplaga tillgänglig på Akademibokhandeln (m fl?). men den är inte översatt till svenska. Utgiven på Knopf Mapguide, kostar 119 kr.

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8