ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-31, 18:33

850heden

Medlem
850heden är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Rykte: 0

Standard Tips på sevärdheter i USA?
Hej!

Jag och två polare tänkte göra en Roadtrip genom USA till sommaren nästa år.

Resan planerad i stora drag:

Flyga till Seattle, hämta ut hyrbil.
Såg att Boeing har en guidade turer på sin fabrik som vi tänkte kolla på.

Från Seattle tänkte vi åka över till typ Chicago, Minneapolis,
sen lite norrut upp till Niagarafallet.

Därifrån kustvägen ner genom New York och Washington och sen flyga hem från New Jersey (Newark).

Räknar med att vara borta drygt 28 dagar.

Är de någon som har några bra tips på vad man kan se på efter den vägen ungefär?

//Sebastian
Svara med citat

Gammal 2011-09-03, 21:09

850heden

Medlem

Standard
Finns det nått speciellt att se på efter norra vägen genom USA?
Svara med citat

Gammal 2011-09-03, 22:20

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Skall du besöka Boeing fabrikerna, så besök Everett (Paine Field) norr om Seattle, där de tillverkar de stora 747, 767, 777 och 787. Den mindre 737 maskinen tillverkas på Renton - inte lika intressant.

Glacier National Park i Montana, vid gränsen till Canada, är mycket vackert.

Gammal 2011-09-03, 22:40

850heden

Medlem

Standard
Ok, ja vi tänkte på Everett om man ska besöka de. Okej jag ska kolla upp Glacier National Park i Montana. Bra att man kan få lite olika tips på saker att se.

Står lite i valet och kvalet om vi ska flyga hem från Newark eller fortsätta ända ner till Miami och flyga därifrån. Blir ju några mil extra om man säger men de skulle vara kul att göra hela den resan.
Svara med citat

Gammal 2011-09-04, 12:49

AndreasC

Medlem
AndreasC är inte uppkopplad
AndreasCs avatar

Reg.datum: aug 2009

Rykte: 3

Standard
Jag och min sambo var i Seattle för ett år sedan, när vi roadtrippade där borta... Lyckades pricka in ett par soliga och härliga dagar i denna vackra stad vid vattnet. Ska ni bränna iväg i ostlig/sydostlig riktning mot Minnesota, Illinois efter Seattle, så hade jag utan tvekan ställt in mig på att spendera en, ett par dagar i Yellowstone vid Wyomings nordvästra gränser, om ni är det minsta intresserade av natur- och djurliv; även om ni inte är det, så är det coolt med alla sprutande källor och vackra bakteriemattor. Finns gott om bufflar i parken som ni kommer att dela vägarna med och ett i övrigt rikt djurliv i denna, USAs äldsta nationalpark.

Just det, nu hoppar jag lite. Men det finns ett schysst vattenfall, Snoqualmie Falls, om ni åker österut på I-90 från Seattle. Det är vattenfallet man ser i Twin Peaks, vid sågverket.

Vidare österut så har ni sedan, om ni åker vidare på I-90 Little Big Horn i Montana - vackert monument samt gravplats på kullarna; Rapid City (Mount Rushmore-monumentet) i South Dakota; Badlands (erroderad sandsten som bildat coola klippformationer mitt ute i ingenstans), även denna nationalpark finns i SD.

Jag tycker att ni borde överväga att flyga till San Francisco istället och bränna uppför Highway 1 till Seattle (scenic route, "vackraste highway i USA" - enligt många), genom vindistrikt och Redwoodparker och få med den biten också. Behöver inte ta många dagar extra. Lätt värt det! Portland med alla sina broar är en rätt cool stad. Att sedan Dagissnuten utspelar sig där gör ju en visit till ett måste ;D

Cheers!
Senast redigerad av AndreasC den 2011-09-04 klockan 12:52.
Svara med citat

Gammal 2011-09-04, 12:54

850heden

Medlem

Standard
Tack få tipsen.

Såg nu att jag har inte förklarat varför vi ska åka just denna tur. Förra året åkte vi från Miami till LA, las vegas och allt där i mellan.

Nu i år så flyg vi till Las Vegas och åkte runt till Yellowstone, red wood skogen och highway one vägen ner. Så vi har sett san fransisco och de.

Men de andra som du skrev ska jag kolla upp.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8