ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-28, 09:32

Pe4r

Medlem
Pe4r är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Rykte: 0

Standard Bo och leva i New York
Jag blir mer och mer intresserad och nyfiken på New York, skulle nog inte vilja bo mitt inne i dom mest välbyggda stadsdelarna, gärna lite utanför där det är lite mer lantlig känsla.

Det är det att jag aldrig gillat att åka hiss och kan tänka mig att hitta bra ställen att bo på där det inte är så mycket höghus man behöver komma upp högt i heller.

Men då är frågan, jag gick särskolan på gymnasiet och där ordnade dom så jag fick så kallad aktivitetsersättning eller sjukpension som det kan kallas också, nånting som jag troligtvis kommer att kunna behålla livet ut, men om jag flyttar över till USA, är det lika enkelt att få sådant om man har en medfödd bestående hjärnskada? Dock av lättare typ.

Så det är frågan var jag skulle tänka mig att bo, kanske söder om NY där det finns lite skog och grönområden, lite lugna områden gärna.

Skulle man komma billigt undan genom att kanske köpa ett hus där av billigare variant? Man köper huset då dollarn är som lägst och flyttar dit då, startar upp helt på ny.

Bil bör man kanske ha, nån lämplig modell, kanske ingen stor bil men en mellanklass, 10 år gammal, gärna nyare.

Jag har alltid gillat foto sen har jag haft intresse för brandkåren jämt, har en del kontakter där också genom en sida, så man kanske kunde få någon kontakt där och därigenom kunna få möjligheter att ta en del bilder och videor och kanske skapa en egen webbsida om just FDNY där man lägger in bilder på brandstationer och brandfordon.

Jag har god ekonomi idag så att börja spara nu, det kan ge goda möjligheter i framtiden.
Svara med citat

Gammal 2011-08-28, 18:58

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Pe4r Visa inlägg

Jag blir mer och mer intresserad och nyfiken på New York, skulle nog inte vilja bo mitt inne i dom mest välbyggda stadsdelarna, gärna lite utanför där det är lite mer lantlig känsla.

Det är det att jag aldrig gillat att åka hiss och kan tänka mig att hitta bra ställen att bo på där det inte är så mycket höghus man behöver komma upp högt i heller.

Men då är frågan, jag gick särskolan på gymnasiet och där ordnade dom så jag fick så kallad aktivitetsersättning eller sjukpension som det kan kallas också, nånting som jag troligtvis kommer att kunna behålla livet ut, men om jag flyttar över till USA, är det lika enkelt att få sådant om man har en medfödd bestående hjärnskada? Dock av lättare typ.

Så det är frågan var jag skulle tänka mig att bo, kanske söder om NY där det finns lite skog och grönområden, lite lugna områden gärna.

Skulle man komma billigt undan genom att kanske köpa ett hus där av billigare variant? Man köper huset då dollarn är som lägst och flyttar dit då, startar upp helt på ny.

Bil bör man kanske ha, nån lämplig modell, kanske ingen stor bil men en mellanklass, 10 år gammal, gärna nyare.

Jag har alltid gillat foto sen har jag haft intresse för brandkåren jämt, har en del kontakter där också genom en sida, så man kanske kunde få någon kontakt där och därigenom kunna få möjligheter att ta en del bilder och videor och kanske skapa en egen webbsida om just FDNY där man lägger in bilder på brandstationer och brandfordon.

Jag har god ekonomi idag så att börja spara nu, det kan ge goda möjligheter i framtiden.
Jag tolkar detta som att du vill flytta till USA permanent. Forst och framst sa bor du veta att du aldrig kommer att fa ett uppehallstillstand om du inte forst hittar ett kvalificerat jobb i USA och en arbetsgivare som sponsrar din visumnansokan. Att flytta och plocka sjukpension fran USA kan du glomma direkt. Det funkar inte sa.

Las mer har om de mojligheter som finns for svenskar att soka visum och de krav som stalls : U.S. Embassy, Stockholm - Consular Section - Immigrant Visa, dar hittar du den information du soker.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 14:41

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Som MST säger, du kan inte bara flytta över utan antingen skaffa ett jobb eller gifta sig med en Amerikanska, dock brukar det vara rätt hård "koll" för att undvika skenäktenskap.

Däremot hindrar väl inte Amerikanska staten utlänningar att äga egendom? Inte säker på den frågan, men hursomhelst kan man inte bo där permanent.

Fråga snarare än påstående, men har för mig att om man har tillgångar (goda sådana) som man kan visa för staten att man kan försörja sig, har det inte gått att få ett uppehållstillstånd då, tänker på t.ex. pensionärer och diverse (svenska) pensionerade kändisar som verkar bo i Flordia eller Californien mestadels.
Svara med citat

Gammal 2011-08-29, 18:28

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Det går alldeles utmärkt att äga egendom (hus) i USA även om man inte bor här. Jag känner en hel del som gör det. Kommer till USA då och då för ett par månader. Men bortsett från de praktiska detaljerna undrar jag om Pe4r har varit i USA? Oavsett vilken plats man är intresserad av är det väsentligt att ha besökt den platsen, och göra sig bekant med den. Om man inte har gjort det är det meningslöst att fantisera om att köpa hus, eller flytta dit. Det är stora och viktiga beslut. Kräver att man tar sin tid och gör sitt "homework".

Gammal 2011-08-30, 07:13

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Oavsett vilken plats man är intresserad av är det väsentligt att ha besökt den platsen, och göra sig bekant med den. Om man inte har gjort det är det meningslöst att fantisera om att köpa hus, eller flytta dit. Det är stora och viktiga beslut. Kräver att man tar sin tid och gör sitt "homework".
Bra sagt, tror många fantiserar om att bo på olika platser, men kanske får en annan uppfattning när de själva besökt stället. Jag tror alla går i sådana tankar någon gång, men ska jag vara ärlig så tror jag att jag hellre skulle flytta till Kanada än USA, dock har jag bara varit i USA av de tu ännu, får återkomma med en åsikt om Kanada i slutet av December =}

Som sagt, åk på en 10-dagarsresa eller liknande till NYC först och "känn på", jag tror man kan spara många tårar på det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8