ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-08-22, 18:31

LOTUS1

Nykomling
LOTUS1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Rykte: 0

Standard Bör man förboka?
Vi är en familj som tänker åka till USA juni nästa år.
Vår tripp ser ut så här: Honolulu 4n,Maui 6n,San fransisco 4n.Hämta ut bil sista dagen i SF, Monterrey 1n,Santa Barbara 1n,San Diego 3n,Hollywood 4n,Las Vegas 4n, 3 nätter i LA eller SD beroende vad vi känner att vi vill ha mer av. Hawaii och Las Vegas vill vi förboka hotell för att vara säkra på att komma till rätt ställe men, törs man ha resten öppet?, man kan ju ändra sig under resans gång. Hur är det utmed highway 1 t.ex. Har budgeterat ca 1000 kr/natt i snitt. verkar det rimligt? Det är jag,min fru och dotter på 18år. Tyvärr är vi låsta till att åka i Juni ( Läste att vädret i Californien inte är det bästa då). Är det bättre nedåt San Diego då eller lika illa?
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 21:07

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Lite div. kommentarer:

Tror inte du kommer att ha några problem med att hitta något motell eller hotell för natten. Centrala delarna av Highway 1 kan vara knepigt (inga större platser där) men både Monterrey och Santa Barbara är lite större med ganska mycket möjligheter. Och inga problem på de andra platserna.

Du får nog räkna med mer än 1000 kr/natt i Hawaii om du vill ha något skapligt. Vilket jag starkt rekommenderar. Tänk på att hotellet kommer att bli en stor del av hur ni upplever Hawaii. Finns många fantastiska hotell. Min favorit på Waikiki Beach: Hilton Hawaiian Village, Och i så fall idealiskt i Rainbow Tower, precis vid stranden. Makalös utsikt, speciellt om man är på 20:e våningen och högre upp.

Någon speciell anledning till att du valde Maui? Själv tycker jag att Maui har blivit lite för mycket av en "Oahu kopia" de senaste 10-15 åren. Kauai och the Big Island (ön Hawaii) är mera annorlunda, även om ju alla öarna är vackra och har mycket att erbjuda.

Vädret i juni i Californien - samma hela vägen. Bodde själv i SD i 10 år. Juni är den tråkigaste månaden. Du har ganska garanterat ett tråkigt 100%-igt grått molntäcke varje morgon. Har du tur klarnar det upp på eftermiddagen. Större chans inåt landet. En solig juni morgon vid kusten i södra Californien är lika ovanligt som sex perfekta veckor med sommarväder i Sverige. Det KAN hända, men är definitivt ovanligt.
Senast redigerad av malama den 2011-08-22 klockan 21:10.
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 22:15

Gäst

Standard
Då måste jag haft tur! Var i Californien i juni för två år sedan och så dåligt väder var det verkligen inte. Lite dimma i San Diego på fm men annars varmt och skönt. Betydligt svalare var det dock i SF men strålande sol. Vi åkte någon mil inåt landet där och besökte Napa Valley för lite vinprovning och där var det väldigt varmt.
Och i LA sken solen från en klarblå himmel och det var betydligt varmare än i SF.

I Las Vegas var det hett som i en bakugn!
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 22:17

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Standard
Hejsan!
Vi var i Kalifornien i juni 2009 och hade fantastiskt väder hela tiden vi var där - 3 veckor. Några mornar kunde det vara lite grått på morgonen, men vid 10.00 hade det blåst bort. Vi flög till SF och åkte Highway 1 till Los Angeles, och flög hem från LAX. Vi gjorde även avstickare till San Diego, Las Vegas och Grand Canyon. Vi bokade alla våra hotell via Booking.com för resan mellan SF och LA. Funkade kanon! Både billigt och bra! Vi betalade aldrig över 1000 kr/natt för hela familjen. Vi var 2 vuxna plus våra söner som iofs också räknades som vuxna eftersom de var 19 och 20 när vi gjorde resan. Innan vi åkte köpte vi ett turisthäfte via internet med inträden till Universal, Disneyland, Adventure park och Sea World. Vi behövde inte bestämma dag för besöken, utan det valde vi själva. Vi förköpte också biljetten till Alcatraz, vilket var tur för i juni var det packat med folk. De som inte hade förköpt biljett på den tur vi åkte kom inte med. Det var dessutom billigare biljetter med turisthäftet.
Svara med citat

Gammal 2011-08-22, 22:39

Gäst

Standard
Jag är gästen som skrev här ovan och vill rätta mig lite. Det är tre år sedan jag var där. Och med tanke på det fina väder vi hade och hur fint det tydligen även var i juni 2009 så kanske det trots allt inte är så ovanligt med fint väder i juni månad som skrevs i ett annat inlägg.
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 02:04

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Med anledning av inläggen ovan - ett par kommentar ang. vädret i södra Californien. Juni kallas lokalt "June Gloom". (Och maj kallas "May Gray"). Av god anledning. Det är normalt grått och tråkigt. Ju längre in i sommaren man kommer (juli, aug) ju större chans till sol, och ju större chans till sol tidigt på morgonen.

Själv bodde jag där 10 år (fram till sent 1995). Jag vet att vädret de senaste åren har varit ovanligt, och det gäller södra Californien också. Uppenbarligen, enligt ovanstående inlägg, så var det en mycket ovanlig juni för ett par år sedan. Men, det kan man inte utgå från. Utgå från vad vädret normalt är så blir man inte besviken! D.v.s. juni är en tråkig månad. Kan nämna att det gråa och tråkiga vädret i södra Californien har hållit i sig betydligt längre än normalt i år. Så sent som igår (söndag morgon) var det helt grått ute vid havet. Vilket är ovanligt för augusti.

Gammal 2011-08-23, 09:13

LOTUS1

Nykomling
LOTUS1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Lite div. kommentarer:

Tror inte du kommer att ha några problem med att hitta något motell eller hotell för natten. Centrala delarna av Highway 1 kan vara knepigt (inga större platser där) men både Monterrey och Santa Barbara är lite större med ganska mycket möjligheter. Och inga problem på de andra platserna.

Du får nog räkna med mer än 1000 kr/natt i Hawaii om du vill ha något skapligt. Vilket jag starkt rekommenderar. Tänk på att hotellet kommer att bli en stor del av hur ni upplever Hawaii. Finns många fantastiska hotell. Min favorit på Waikiki Beach: Hilton Hawaiian Village, Och i så fall idealiskt i Rainbow Tower, precis vid stranden. Makalös utsikt, speciellt om man är på 20:e våningen och högre upp.

Någon speciell anledning till att du valde Maui? Själv tycker jag att Maui har blivit lite för mycket av en "Oahu kopia" de senaste 10-15 åren. Kauai och the Big Island (ön Hawaii) är mera annorlunda, även om ju alla öarna är vackra och har mycket att erbjuda.

Vädret i juni i Californien - samma hela vägen. Bodde själv i SD i 10 år. Juni är den tråkigaste månaden. Du har ganska garanterat ett tråkigt 100%-igt grått molntäcke varje morgon. Har du tur klarnar det upp på eftermiddagen. Större chans inåt landet. En solig juni morgon vid kusten i södra Californien är lika ovanligt som sex perfekta veckor med sommarväder i Sverige. Det KAN hända, men är definitivt ovanligt.
Hawaii och Las vegas har vi tänkt att kosta på lite bättre boende. Anledningen att vi föll för Maui var just hotellet (Aston Mahana At Kanapali),såå oceanfront. ca 11500kr för 6 nätter. Annars har vi ju inte nån speciell anledning,verkar fint för övrigt också. Men inget är spikat ännu.Har du nåt förslag? Waikiki Hilton verkar fantastiskt, men jag tror vi tar nåt budgethotell för våra 4 nätter i Honolulu för att kunna kosta på lite mer på våra 6nätter på Maui. (eller Kauai eller Big Island). Beträffande vädret i Californien är det ju bara att gilla läget(bara det inte regnar). Sola och bada ska vi ju göra på Hawaii.(Där är det väl bättre?). Las Vegas har vi tänkt att förboka också (Cosmopolitan of Las Vegas). Har du hört nåt om detta?(Du verkar ju ha ett otroligt kontaktnät).
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 12:29

Gäst

Standard
I Las Vegas är ju hotellen väldigt billiga så där bor man lyxigt för en ganska billig kostnad.
Svara med citat

Gammal 2011-08-23, 19:35

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Vet tyvärr inget om hotell i Las Vegas. Men många andra här som har erfarenhet och kan komma med kommentarer.

Regn under sommaren i södra Californien är MYCKET ovanligt, och om det skulle inträffa är det i princip en mycket kort skur. Inget att bekymra sig om.

Missuppfatta mig inte: Ka'anapali är jättefint, men det är enormt utbyggt med stora hotell och blir i princip en fortsättning av Waikiki vistelsen: sol och bad. Om det är det viktigaste så blir du helt nöjd. Du kan givetvis också göra utflykter. Hana t.ex. (definitivt en heldag). Men vill du ha en vistelse med lite mera utflykter och mera att se så har Kauai och speciellt the Big Island (ön Hawaii) mera att erbjuda än Maui. Det beror helt på hur du ser ditt Hawaii besök - d.v.s hur mycket sol & bad jämfört med utflykter som du är intresserad av.

Gammal 2011-08-24, 19:47

joelg

Medlem
joelg är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Standard
Det är lätt att välja fel hotell i Las Vegas. Vardagar är priserna riktigt bra, vissa helger kan vara dyra. Beror på vad som händer i staden. Läs vår guide om hotellen i Las Vegas så kommer du inte att komma fel! -> Las Vegas hotell

Vi har inte skrivit om Cosmopolitan i Las Vegas än, men vi kommer att göra det längre fram. Det är ett boende som ligger perfekt och är mycket fint. Väljer ni det kommer ni inte att bli besvikna!

För övrigt så är det alltid bättre att förhandsboka om man vet när man är på den platsen, bättre pris... Man slipper lägga ner massa tid på att leta boende, show, utflykter mm. Dock är det inte lika flexibelt..

Bokningsguide för den som vill läsa inför resan -> Las Vegas resor
Senast redigerad av joelg den 2011-08-24 klockan 19:55.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8