ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-06-21, 23:08

Greg

Standard Kust till kust budget
Har nu planerat färdigt roadtripen från Sarasota FL till Los Angeles CA. Så här ser den ut:

Reselängd: 43 dagar

Flyg: Hittat multi-stop flyg för 6200. Men räknar här på - 6.500 per/pers

Hyrbil: Hittade via holidayautos grymt bra pris för oss som är under 21. Priset blev på strax under 13.000 så här blir det också - 6.500 per/pers

Bensin: Räknade på att bensinen kostar 6.5 kr/litern. Rutten är på 560 mil, lade till ca 300 mil extra för säkerhetsskull och räknade på att bilen drar 1 liter/milen(vilket den troligtvis inte kommer att göra då vi inte hyr ett monster). 6.5x850 ~ 5-500 / 2 = 2.750 per/pers

Boende och mat: Där har vi satt ett snitt på 250 kr/dag på båda, vilket blir 500x43 = 21.500 per/pers

Upplevelser: NBA/NHL matcher, inträden till diverse parker mm. 10.000 Kr per/pers

Så Totalt hamnar vi på: 47.250 Kr

Är det en rimlig budget?
Svara med citat

Gammal 2011-06-22, 01:59

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard Boende och mat..
Resandedelen av kalkylen verkar ok men jag tror att ni får det svårt att nå ett snitt av ~$75 om dagen i boende- och matkostnader.

De absolut billigaste motellen går på $35-40 per natt och ska ni bo på ett vettigt hotell någorlunda centralt placerat så kommer det garanterat att gå på över $60 per natt för de allra billigaste. Räkna med att två burgare med cola eller öl kostar $22-30 på de flesta ställena, lite billigare på McDonalds. Restauranter brukar ha varmrätter från $12 och uppåt plus dricks. Om ni inte klarar er på motellets "frukost" och middagen som enda matintag så behövs dessutom en lunch eller större fika per dag också, och sen brukar man alltid köpa någon dricka och snacks på vägen. Pengarna brukar rinna iväg och med en budget på $75 per dag tror jag att ni kommer att få det tufft!

Förutsatt att ni planerar en budget-resa (vilket jag tycker mig kunna tyda) så hade jag ändå lagt på 50% till på posten boende och mat för att vara på säkra sidan, för en $100-120 borde gå att fixa om man inte käkar trerätters och bor fyrstjärnigt varje dag!

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-06-22, 22:12

Greg

Standard
Ok, tack för svaret!

Nja, budgetresa är väl inte riktigt vad vi tänkt oss. Hade ingen direkt större koll på vad man skulle kunna ta för kostnader på boende och mat, så jag googlade fram en budget som en person tidigare lag tupp. En normal budget försöker vi lägga, man ska ju inte vara dumsnål heller

Får kalkylera om lite på mat och boende.

Tack igen för svaret och tipset!

MVH
Svara med citat

Gammal 2011-06-23, 00:35

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
Är det inte en budgetsemester ni är ute efter tycker jag att ett snitt på 500:- per person och dag för boende och mat är rimligt att räkna med. Vissa dagar blir det McD och motell, vissa dagar restaurang och centralt hotell.

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2011-06-24, 10:57

Greg

Standard
Ja precis, vissa dagar lägger sig man kanske under, vissa dagar lägger man sig över 500. Så jag tänkte att ~500 borde vara ganska OK.

Tack för svaren!
Svara med citat

Gammal 2011-06-24, 11:46

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg

Ja precis, vissa dagar lägger sig man kanske under, vissa dagar lägger man sig över 500. Så jag tänkte att ~500 borde vara ganska OK.

Tack för svaren!
Observera att jag menade 500:- per person i mitt senaste inlägg, och inte 500:- för bägge som du gjorde i det inledande inlägget. Så du inte missförstår mig..
Svara med citat

Gammal 2011-06-25, 12:01

Greg

Standard
Japp, det är jag med på

Men jag skrev i första inlägget att:

"Där har vi satt ett snitt på 250 kr/dag PÅ BÅDA(Mat och boende alltså, kan ju iofs misstolkas som båda oss. Men det var menat som både boend eoch mat) så blir det 500 kr per/pers/dag.
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 20:07

babsan

Nykomling
babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Rykte: 0

Standard
Planerar en liknande resa och undrar vad ni fått med i bilhyran? Har också kollat på Holiday Autos och fått ett pris på ca 21 000 kr med 36 dagars bilhyra, självriskeliminering, avlämning i annan stad, extra förare och förare under 25. Då ska vi betala ca 17 000 kr på nätet vid bokning och $600 (ca 3 800kr) när vi hämtar bilen. Detta är dessutom med 10% rabatt.
Om ni ska ha många färre dagar och lämna bilen på samma ställe som ni hämtade den kan jag förstå om ni får lite lägre pris än vi men inte så pass mycket eller har du något riktigt billigt erbjudande som jag missat?
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 20:34

Gäst

Standard
Har ni kollat på Hyrbil.se

Jag får ett pris på från ca 7000 kr 43 dagar från Sarasota till LA.
http://www.hyrbil.se/showresult.php?id=47240
Svara med citat

Gammal 2011-06-29, 20:55

babsan

Nykomling
babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Har ni kollat på Hyrbil.se

Jag får ett pris på från ca 7000 kr 43 dagar från Sarasota till LA.
http://www.hyrbil.se/showresult.php?id=47240
Tack för tipset!
Kollade där nu, och fick priset 9456 kr för våra 35 dagar (räknade fel innan). Ska maila dem och kolla hur mycket det kommer till med extra förare och envägshyra eftersom att det inte står utskrivet.
Svara med citat

Gammal 2011-07-17, 21:41

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Ett bra tips för USA-budgetar är att man gör den i dollar, för den svenska kronan och dollarn rör sig väldigt mycket i värde mot varandra på rätt så kort tid, så det kan bli många tusenlappars skillnad.

För ett år sedan stod dollarn i 7,40kr, vid årsskiftet stod den i knappt 7kr. I början av Maj stod den i drygt 6kr, och nu är det runt 6,50kr.

2008 var jag där tillsammans med fru och litet barn och bilade runt. På 4 veckor kostade det 6600 dollar (bensin, hotell, mat och shopping, inträden etc). Till det skall läggas bilhyra och flygbiljetter. 250-300 dollar per dag är en rätt lagom budget att ha att röra sig med för två personer för löpande utgifter, eller 125-150 dollar per person om det låter bättre.

Om sedan dollarn kostar 6kr eller 7kr eller rent av 8kr påverkar inte priserna i USA, men för dig som turist gör det en hel del.

När jag kikar på vår budget som vi gjorde, och det faktiska utfallet, så kostade bensinen ungefär en dollar per mil (vi hade en stor bil).

Boendet på mestadels billiga motell (men inte för billiga) samt ett och annat bra hotell i stan kostade runt 100 dollar/natt i snitt. Tänk på att i USA anges alla priser på skyltar och i annonser exkl moms och andra skatter, så det blir alltid dyrare än vad de annonserar.

Maten kostade runt 55 dollar per dag i snitt för oss, det blev väldigt mycket snabbmat. Och så var det "resten" som gick lös på i snitt 50 dollar per dag i form av vägtullar, parkeringsavgifter, souvenierer, inträden, godis, läsk, tvättautomater, dricks till städerskan på hotellet etc. Nu är det här tre år sedan, så räkna upp det med 10% i alla fall.

I ditt fall behöver ni för 43 dagar i USA c:a 6000 dollar per person, plus bilhyra och flygbiljetter.
Svara med citat

Gammal 2011-07-18, 17:22

Greg

Standard
Ok, tusen tack för tipsen!

Vad blir det för kostnader på vägtullarna som du skrev om? Och hur fungerar det när man betalar dom?
Svara med citat

Gammal 2011-07-18, 17:37

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Som regel betalar du inte vägtullar när du håller dig till Interstates motorvägarna (vägar som börjar med bokstaven "I", som I-10, I-95 t.ex.). Jag tror det finns ett par enstaka undantag. Rent allmänt råkar man ut för fler vägar som har vägtullar på östkusten. Relativt ovanligt på västkusten. Och ofta har man alternativ. I Florida t.ex. kan man antingen ta Florida Turnpike mellan Orlando och Miami (snabb och bekväm, men med vägtull) eller andra vägar, som inte har vägtullar. I NYC området mycket vanligt med vägtullar, speciellt om man kör över en större bro. Och när du måste betala vägtull så finns där "toll booths" som du måste passera. Man stannar helt enkelt till och betalar. Kontant.
Senast redigerad av malama den 2011-07-18 klockan 17:40.
Svara med citat

Gammal 2011-07-19, 10:09

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Kostnaderna för vägtullar är inte på något sätt stora, det handlar om några dollar hit och dit. Under vår resa tror jag att det blev 25-30 dollar totalt.
Men de skall betalas kontant, och gärna jämna pengar, så det är bra att ha lite småpengar redo.
Svara med citat

Gammal 2011-07-31, 22:22

850heden

Medlem
850heden är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Standard
Har gjort två sånna resor, en förra året Kust till kust, och i år så gjort en liknande bara på Västkusten.

Verkar som en bra budget, persnligen så märkte vi att de var värt att betala mera i Hotell än tex motel 6.

Vi körde med Best Western kedjan, väldigt bra och prisvärt. Ca 80-120 dollar natten för 2-3 personer. OCh då ingår frukost och internet.

Dom billiga så får man ingen frukost och måste börja varje morgon med att leta mat. Inget vi villa hålla på med.
Svara med citat

Gammal 2011-08-01, 09:14

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Vägtullar är som sagt ingen större kostnad, men det skadar inte att ha mynt redo för att betala, det brukar stå på skyltar innan (om man inte betalar vid avfart) hur mycket tullen är på, vi skramlade ihop all växel för att bara kasta i "trattarna" på NJ Turnpike och Garden State Parkway.

För att transportera sig är motorvägarna underbara och värt den lilla vägtull man betalar, men för att se sig omkring är nog "the backroads" bättre.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8