ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-05, 08:07

Annafisk

Nykomling
Annafisk är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Rykte: 0

Standard Till Kalifornien med litet barn
Hej!

Vi är ett par med en liten kille på fyra månader som planerar att åka till Kalifornien tre veckor i september. Eftersom vi åker med barn har vi gett upp tanken på någon roadtrip eller något ambitiöst sightseeande (det får vi spara till nästa gång) utan det vi vill ha ut mest av semestern är att bo på något skönt ställe och kunna göra dagsutflykter då och då.

Vi skulle gärna bo nära stranden men ändå på ett tillräckligt stort ställe så att det finns gott om restauranger, shopping mm. Vi har funderat på San Diego och San Francisco men lutar åt det förstnämnda pga närheten till stranden.

Så, några frågor till er som har varit i Kalifornien:

Vilken stad ska vi bo i?
Några tips på hur man fixar boende (vi vill bo i lägenhet)?
Ska man ha hyrbil hela tiden eller funkar det att hyra efter behov?
Andra tips och råd?

Stort tack för hjälpen!

Anna
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 12:44

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Eftersom ingen av proffsen svarat får väl jag som inte varit där gör det ...

Jag har samlat en del länkar för lägenhetsboende i New York, men några av dem täcker nog din stad också:

craigslist: sweden Annonser för jobb, lägenheter, personligt, till salu, tjänster, samhälle och evenemang
apartments, personals, for sale, services, community, and events[/url]
HomeAway semesterbostäder: Semesterhus, semesterlägenheter, semestervillor och stugor
Classic Travel Group
Vacation rentals, private rooms, sublets by the night - Accommodations on Airbnb
Bed and Breakfast- Sanctuary Guest Suites - New York City
Apartments.com | Find Apartments for Rent, Houses, Condos and Townhomes | Rental Listings
New York Habitat - Apartments in New York, Paris, London and South of France

San Diego brukar ju lovordas, så det är säkert ett bra val.

Då det gäller att hyra bil brukar den vanliga rekommendationen vara att man ska göra det innan, från en sajt som tar hänsyn till att man kommer från Sverige. Hyr du på plats är risken stor att du får en massa försäkringar som du inte har användning för. Du kan nog söka fram några trådar i ämnet har i konferensen.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 15:26

Gäst

Standard
Jag har varit i både i San Diego och SF dock inte med liten bebis. Tycker att bägge städerna är fantastiska men vill man ha strandliv så är ju San Diego att föredra. Många fina stränder att välja på.
Mysiga restauranger och vackra vyer om man åker omkring lite.
En liten bit söder om staden nära gränsen till Mexico finns ett stort outlet köpcentrum där jag köpte en hel del till bra priser.

Åker ni till San Francisco så rekommenderar jag en blitur till Napa Valley där vingårdarna ligger som ett pärlband men provsmakning förståss.

Utan bil är det nog svårt att ta sig någonstans. I alla fall inte i San Diego. Finns visserligen lite bussar men jag såg inte många taxi. Alla åker ju bil, alltid!
Svara med citat

Gammal 2011-04-07, 17:35

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Annafisk Visa inlägg

Hej!

Vi är ett par med en liten kille på fyra månader som planerar att åka till Kalifornien tre veckor i september. Eftersom vi åker med barn har vi gett upp tanken på någon roadtrip eller något ambitiöst sightseeande (det får vi spara till nästa gång) utan det vi vill ha ut mest av semestern är att bo på något skönt ställe och kunna göra dagsutflykter då och då.

Vi skulle gärna bo nära stranden men ändå på ett tillräckligt stort ställe så att det finns gott om restauranger, shopping mm. Vi har funderat på San Diego och San Francisco men lutar åt det förstnämnda pga närheten till stranden.

Så, några frågor till er som har varit i Kalifornien:

Vilken stad ska vi bo i?
Några tips på hur man fixar boende (vi vill bo i lägenhet)?
Ska man ha hyrbil hela tiden eller funkar det att hyra efter behov?
Andra tips och råd?

Stort tack för hjälpen!

Anna
Vad galler boendet sa skulle jag kolla efter lagenhetshotell. Att privathyra for tre veckor kan kosta mer an vad det smakar. Pris, sakerhet och kontrakt.

Hyr bil for hela resan. Ni kommer att behova en bil for det mesta.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8