ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-04-01, 11:48

mogglas

Nykomling
mogglas är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard Backpack genom USA
Jag funderar på att åka på en resa genom USA någon gång inom de närmsta åren. Absolut inga detaljer är bestämda eller ens genomtänkta, men grundtanken är att börja på östkusten och sluta på västkusten. Jag gissar att jag inte kommer kunna hålla mig från new york, chicago, austin eller los angeles, men resten av resan kan bli hur som helst.

Det jag verkligen skulle behöva är lite råd och tips, erfarenheter om någon gjort en liknande resa.

Transportmedel kan bli allt från cykel eller moppe till buss eller tåg. Jag kanske tältar under stora delar av resan. Jag kommer antagligen ha en väldigt tunn budget och kommer behöva äta, sova och resa så billigt det bara går, så om någon har goda erfarenheter om vad som är mest prisvärt så får ni gärna delge mig den informationen!

Om någon annan vill hänga på under någon del av resan går det alldeles utmärkt, eller om ni känner någon som kan erbjuda gratis boende någonstans så skulle det vara grymt.

Kommer säkert skriva många fler inlägg med frågor för denna resa under åren som kommer, men jag måste börja någonstans!
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 14:33

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av mogglas Visa inlägg

Jag funderar på att åka på en resa genom USA någon gång inom de närmsta åren. Absolut inga detaljer är bestämda eller ens genomtänkta, men grundtanken är att börja på östkusten och sluta på västkusten. Jag gissar att jag inte kommer kunna hålla mig från new york, chicago, austin eller los angeles, men resten av resan kan bli hur som helst.

Det jag verkligen skulle behöva är lite råd och tips, erfarenheter om någon gjort en liknande resa.

Transportmedel kan bli allt från cykel eller moppe till buss eller tåg. Jag kanske tältar under stora delar av resan. Jag kommer antagligen ha en väldigt tunn budget och kommer behöva äta, sova och resa så billigt det bara går, så om någon har goda erfarenheter om vad som är mest prisvärt så får ni gärna delge mig den informationen!

Om någon annan vill hänga på under någon del av resan går det alldeles utmärkt, eller om ni känner någon som kan erbjuda gratis boende någonstans så skulle det vara grymt.

Kommer säkert skriva många fler inlägg med frågor för denna resa under åren som kommer, men jag måste börja någonstans!
Det här med att cykla tror jag inte på, i alla fall inte längre sträckor. Ett par tjejer tänker däremot cykla tvärs över kontinenten, enligr reseguiden.se.

I den här konferensen beskrivs rätt många turer genom USA, så du har nog en hel del att läsa igenom om du vill. Förutom flyg så är nog bil och buss det vanligaste färdmedlet.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 22:31

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinson är inte uppkopplad
BarneyStinsons avatar

Reg.datum: apr 2010

Rykte: 3

Standard Greyhound
Ett billigt, men kanske inte alltid jätteroligt, alternativ är Greyhounds Discovery Pass om kostar runt 3400:- med dagens kurs för ett 60-dagarskort. Då åker du gratis vart du vill och hur mycket du vill i hela USA.

Du skriver att budgeten blir tunn, men om resan är så pass löst planerat att det blir "inom de närmsta åren" borde du väl rimligtvis ha gott om tid att spara ihop gott om pengar till resan?

Hur som helst! Greyhound är mitt tips om du vill komma billigt undan.
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 22:39

mogglas

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Ett billigt, men kanske inte alltid jätteroligt, alternativ är Greyhounds Discovery Pass om kostar runt 3400:- med dagens kurs för ett 60-dagarskort. Då åker du gratis vart du vill och hur mycket du vill i hela USA.

Du skriver att budgeten blir tunn, men om resan är så pass löst planerat att det blir "inom de närmsta åren" borde du väl rimligtvis ha gott om tid att spara ihop gott om pengar till resan?

Hur som helst! Greyhound är mitt tips om du vill komma billigt undan.
ska förhoppningsvis plugga de närmsta åren så det är osäkerthur mycket pengar man kan få ihop. har funderat på greyhound, men det känns ju lite trist. såg en videoserie på youtube med några killar som åkte moppar över usa, det skulle vara sjukt kul, men det kan ta lite för lång tid.
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 23:42

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard
Dessvärre är nog "lite trist" och "billigt" ofta två följeslagare. Om ni är 2-4 st som åker hade jag rekommenderat att hyra bil istället. En normal bil kostar runt 500:- om dagen inkl. bensin. Fyra personer i 30 dagar blir 3750:- per person vilket jag tycker är väldigt överkomligt.

Angående tältandet; är det för att du vill tälta eller för att komma billigt undan? Ett halvdassigt motell kostar inte så mycket pengar och du sover gissningsvis bättre där än i ett tält.
Svara med citat

Gammal 2011-04-01, 23:50

mogglas

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson Visa inlägg

Dessvärre är nog "lite trist" och "billigt" ofta två följeslagare. Om ni är 2-4 st som åker hade jag rekommenderat att hyra bil istället. En normal bil kostar runt 500:- om dagen inkl. bensin. Fyra personer i 30 dagar blir 3750:- per person vilket jag tycker är väldigt överkomligt.

Angående tältandet; är det för att du vill tälta eller för att komma billigt undan? Ett halvdassigt motell kostar inte så mycket pengar och du sover gissningsvis bättre där än i ett tält.
Det är gratis att cykla, men nog sjukt kul och man träffar nog mer roligt folk som är intresserade av att höra om ens galna cykelfärd genom landet. Men det skulle förstås ta alldeles för lång tid. Och jag vill ju inte bara se resmålen som bussen stannar vid, jag vill se allt där emellan, små skitstäder mitt i ingenstans. Att lifta känns lite läskigt om man är ensam, och det blir svårt att räkna på när man kommer vara framme. Hur mycket kostar det att köpa en billig eu-moppe-liknande scooter där borta? och behöver man något körkort för den?
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 00:59

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard Moped
Om du tar rutten NY-Chicago-Austin-LA på 30 dagar med moped måste du lägga ungefär fem timmar i snitt per dag, stannar du två nätter på samma ställe en dag så är det tio timmar dagen efter som gäller för att komma ifatt. Personligen känns det inte praktiskt genomförbart men jag ger dig att det hade varit ett riktigt äventyr

Är du ensam och vill komma billigt undan är nog det enda praktiska alternativt Greyhound eller AmTrak, och är ni flera hade jag definitivt hyrt bil. Bussen stannar till i många mindre städer på vägen och det är bara att hoppa av där det passar och ta bussen dagen efter. Jag kollade som snabbast och mellan Chicago och Austin stannar bussen vid 17 olika städer, varav flera jag aldrig ens hört talas om så nog finns det tillfällen att besöka småstäder
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 01:03

mogglas

Nykomling

Standard
det kommer antagligen bli mer än 30 dagar, om man nu får stanna så länge i landet? men jo greyhound är ju som sagt ett alternativ. tack för info!
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 01:59

BarneyStinson

Globetrotter
BarneyStinsons avatar

Standard 90 dagar
Dom allra flesta svenska medborgarna kommer in i USA efter en ESTA-ansökning och då får du stanna i 90 dagar. Är du tidigare straffad eller av någon annan anledning inte kan åka på ett ESTA så får du söka visum på ambassaden i Stockholm och hur länge du får stanna i landet har jag inte koll på. Skulle jag gissa så är det 90 dagar även i det fallet.
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 05:34

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:

Det är gratis att cykla, men nog sjukt kul och man träffar nog mer roligt folk som är intresserade av att höra om ens galna cykelfärd genom landet. Men det skulle förstås ta alldeles för lång tid. Och jag vill ju inte bara se resmålen som bussen stannar vid, jag vill se allt där emellan, små skitstäder mitt i ingenstans. Att lifta känns lite läskigt om man är ensam, och det blir svårt att räkna på när man kommer vara framme. Hur mycket kostar det att köpa en billig eu-moppe-liknande scooter där borta? och behöver man något körkort för den?
Talta = nej. Skulle inte ens tanka tanken pa att talta i USA i omraden jag inte ar bekant med. Finns alldeles for manga nutcases ute pa vagarna.

Cykla = nej. Bilister har ar inte vana vid cyklister, vagarna ar inte byggda for cykling.

Kopa moppe, scooter = nej. Olika lagar i olika stater. Svart om du vill anvanda den som transportmedel langre strackor mellan stater.

Jag har rest/bott i USA i over 10 ar och jag skulle ta mig manga funderare innan jag gjorde en sadan resa i USA. Da ar jag anda gammal militar, hyfsat bekant med sjalvforsvar och bekant med USA sa tillvida att jag kanner pa mig nar det vankas trubbel. Det kan vara hart att saga rent ut, men ingen bryr sig om en galen cykelfard i amerikanska smastader. Daremot kan du ses som ett enkelt mal for ranare eller varre....sa tank pa vad du ger dig in pa. 100 gastvanliga amerikaner ar ingen trost nar du traffar pa en brottsling.

/MST
Senast redigerad av MST den 2011-04-02 klockan 05:39.
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 07:45

mogglas

Nykomling

Standard
du har inte mycket förtroende för dina fellow americans du :P spana in Scootstars resa genom landet på moppar, där de också tältar här och där: YouTube - pdrops kanal

Jag kommer ju inte stanna mitt ute i ingenstans på sidan av vägen och slå upp ett tält, jag är ju inte dum. Däremot finns det campingplatser även i usa.

Tror inte moppar är olagliga i någon stat, och jag kommer ju inte köra på några motorvägar så det borde inte vara något större problem :P Men bra att få input av någon som bor där! Tack!
Svara med citat

Gammal 2011-04-02, 16:30

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:

du har inte mycket förtroende för dina fellow americans du :P spana in Scootstars resa genom landet på moppar, där de också tältar här och där: YouTube - pdrops kanal

Jag kommer ju inte stanna mitt ute i ingenstans på sidan av vägen och slå upp ett tält, jag är ju inte dum. Däremot finns det campingplatser även i usa.

Tror inte moppar är olagliga i någon stat, och jag kommer ju inte köra på några motorvägar så det borde inte vara något större problem :P Men bra att få input av någon som bor där! Tack!
Nja, det handlar inte om fortroende. Det handlar om att inte satta sig sjalv i en situation som kan bli problematisk. Jag har fortroende for amerikanerna, men ibland stoter jag pa turister som inte tankt igenom vad dom haller pa med.

Scootstars var roliga killar. Men dom ar inga turister, dom vet exakt vad dom gor och vad dom ger sig in pa. Amerikanska bilister inte tar hansyn till tvahjulad trafik. Inte pa smavagar heller. Amerikanska campingplatser/taltomraden bor valjas med yttersta omsorg. Och sa vidare. Lycka till med din resa och var forsiktig.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8