|

2011-03-27, 18:07
|
Reg.datum: apr 2008
Rykte: 0
|
Råd & tips inför resa till Los Angeles
Hejsan,
Det är så att jag ska resa till Los Angeles för första gången i början på augusti i år och det blir också min första resa till USA. Har därför en del frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.
1. Jag kommer troligtvis att flyga med rutten Köpenhamn--Zurich--Toronto--Los Angeles och undrar bara ifall det finns nåt att tänka vad gäller mellanlandningen på dessa flygplatser? Nån som kanske flygt samma resrutt innan?
2. Kommer också troligtvis att anlända ganska sent på kvällen till L.A och undrar därför hur kostnaden för taxi är från flygplatsen (LAX)? Har ungefär 5km från LAX till hotellet, vad skulle en sån taxi resa kunna kosta på ett ungefär?
3. Hur funkar det att åka tunnelbana i LA? Har hört väldigt olika vad gäller detta och skulle vara intressant att höra vad ni säger. Det jag hört är att den ska vara ganska dåligt utbyggd med för få stationer men stämmer detta verkligen och går det att ta sig runt staden med enbart hjälp av tuben?
Undrar också om det finns nåt bra pendlarkort som gäller typ i 1 vecka eller nåt sånt som man kan åka hur mycket man vill med?
4. Har kollat lite snabbt på internet efter någon guidad "hollywood tour" men det finns för många att välja mellan tycker jag, kan ni tipsa om någon bra sådan, gärna med en buss och som inte kostar alltför mycket?
5. De sevärdheter jag än så länge har tänkt besöka är Los Angeles Zoo, Griffith Park, Walk of fame, Hollywood skylten & Universal Studios.
Finns det andra sevärdheter som man inte bör missa?
6. Hur funkar det med dricks i LA och tänker främst på restauranger?
7. Skulle också vilja hyra cykel och cykla utmed kusten, finns det nån bra cykel led som ni kan rekommendera?
8. Reskassa, den svåraste biten att planera. Jag ska vara där i ca 8 dagar och undrar därför vad en rimlig reskassa skulle kunna vara? Räknar då inte kostnad för flyg + hotell.
9. Räcker det att ha med sig VISA kort eller behöver man t.ex American Express?
Ja, det var lite av mina frågor & funderingar. Skulle verkligen uppskatta om nån kan svara på lite av frågorna.
Tack på förhand.
Mvh
|
|