|
Jobba & flytta till New York
|

2011-03-26, 14:07
|
|
|
Jobba & flytta till New York
Hej.
Nu är det så att jag blev arbetslös för 2 månader sedan då dem lade ner där jag jobbade.
Jag har nyligen fått jobb på ett av Stockholms större hotell inom baren. Och vill personligen själv jobba inom Hotell & Restaurangbranschen eftersom jag själv ser mig som en talang inom serviceyrket.
Jag sökte bl.a ett jobb i samband med detta ett jobb i New York, Manhattan.
I början av Juni öppnas en ny exklusiv restaurang på Manhattan som drivs utav "Darden Restaurants" som för övrigt äger 1800 restauranger runt om i USA. Dem öppnar en svensk restaurang, med svensk mat & vill ha så mycket svensk personal som möjligt för rätt stämning & miljö.
"Darden restaurants" ska enligt utsago vara väldigt generösa.
Och betalar;
* Arbetsvisum
* Flygbiljett
* 3 månaders gratis boende (därefter kan man få bo kvar till en lägre månads-summa)
* Lön; 18-22 000 + eventuell dricks.
* 45 timmar/veck ( rullande schema)
När dem ringde mig fick jag ett otroligt seriöst intryck & dem skulle återkomma igen om det vidare blir aktuellt för en vidare träff i Stockholm för möte och info kring skatter, försäkringar OSV.
Och då till detta, jag är endast 20 år men gjorde tydligen ett gott intryck trots över 1000 ansökningar dem fått.
Vad har ni för synpunkter på allt detta?
Är det bra? Låter det bra? vad bör jag vidare tänka på? om jag skulle vilja hyra lägenhet på manhattan är det bättre att kanske bli polare med en eventuell kollega och dela hyra? Hur är priserna i brooklyn osv. Jag vet att priserna är höga men är det värt det? Jag vill inte slänga bort ALLA mina pengar på boendet och så.. så vad är enklast & vad föredras?
Och framför allt, vad skulle du gjort om du var 20 år och levde en gång? funderar...
|
|
|

2011-03-26, 17:30
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Förlåt mig för att jag svarar något helt annat, men du har skrivit "dem" på 4 ställen och inget av dem är rätt. Det bör vara "de" eller "dom" i dessa fall, absolut inte "dem". (Kanske bra att veta om det är just svensk personal de söker).
Nåväl någon liten kommentar kan jag kanske få fram. Det verkar ju jättebra att du kan få sponsring för arbetsvisum, för det är tydligen något som krävs för alla arbeten i USA utom Au Pair. Men blir detta arbetsvisum tidsbegränsat, och hur ställer du dig till det? Jag antar att det här är en bra merit, så det kanske inte är något problem med nytt jobb om du kommer tillbaka hux flux.
Annars har du säkert rätt i att det är fördel om du kan dela en lägenhet, Normalt kan man ju bo mins två i en lägenhet och att då bo ensam blir ju onödigt dyrt. Du har ju visserligen 3 månader på dig att hitta något eget, men att hitta någon att dela boende med kan säkert ta längre tid.
Det finns ju rätt många sajter som förmedlar rum och lägenheter. Du kanske kan kolla in marknaden där. Här är länkar till några:
craigslist: new york city classifieds for jobs, apartments, personals, for sale, services, community, and events
HomeAway semesterbostäder: Semesterhus, semesterlägenheter, semestervillor och stugor
Classic Travel Group
Vacation rentals, private rooms, sublets by the night - Accommodations on Airbnb
Bed and Breakfast- Sanctuary Guest Suites - New York City
Apartments.com | Find Apartments for Rent, Houses, Condos and Townhomes | Rental Listings
New York Apartments, Vacation Rentals, Apartment Shares - New York Habitat
Upper East Side Apartments
Angående lönen, hur stor är skatten? Och hur fungerar det med dricks, får du behålla allt eller är den skattepliktig? (Du behöver inte svara mig, men du bör ju känna till hur det fungerar).
/PeterO
|
|
|

2011-03-26, 19:19
|
|
|
PeterO,
Givetvis var min tanke att dela lägenhet med någon av de jag ska arbeta med. Eftersom dom söker 23 stycken svenskar för anställning förmodligen bor absolut merparten av de i Sverige skulle jag tro ( ?! ).
Skatten fick jag någolunda koll på under samtalen, dock inte på dricksen.
Men arbetsvisum med tidsbegränsen ska jag då kolla upp om det blir aktuellt men eftersom killen som ringde var tydlig med att "lämna landet under en längre tid" var viktigt att poängtera så antar jag att arbetsvisumet också strecker sig utöver de, men givetvis en sak att kolla upp! absolut.
om folk har mer tips OSV. skriv bara.
|
|
|

2011-03-27, 01:05
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
[...] Det bör vara "de" eller "dom" i dessa fall, absolut inte "dem". (Kanske bra att veta om det är just svensk personal de söker). [...]
|
Jag vill inte klanka ner på någon men "dom" härstammar ifrån talspråket och är lite ofint att använda det i skrift.
De/dem är korrekt beroende på om det är subjektform eller objektform man använder.
|
|
|

2011-03-27, 09:25
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av BarneyStinson
Jag vill inte klanka ner på någon men "dom" härstammar ifrån talspråket och är lite ofint att använda det i skrift.
De/dem är korrekt beroende på om det är subjektform eller objektform man använder.
|
Jag tar i alla fall inte illa upp, jag vet oxå att man inte ska skriva "dom" men det verkar som många vet det och i rädsla över att skriva "dom" så skriver man "dem".
Att jag reagerade på det här beror på att jag sett det på många håll. Vår Gäst är absolut inte ensam om det här skrivsättet.
/PeterO
|
|
|

2011-03-27, 16:55
|
|
|
Kör på!
Orka bry sig om hur personen stavar.
Om jag skulle vara du, KÖR PÅ! Hur ofta får man den chansen?
Boende löser sig alltid, det kommer nog inte vara några problem med att hitta någon att dela lägenhet med!
Om det verkligen är seriöst, vilket du säkerligen har tittat upp, är det bara att ta chansen!
Lycka till
|
|
|

2011-03-27, 20:32
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Orka bry sig om hur personen stavar.
|
Obs att jag inte anmärkte på stavningen utan på att det var fel ord. Då det gäller "var" och "vart" har ju vi språkpoliser fått ge upp. Men den här trenden att skriva "dem" i ställer för "de" tycker jag är märklig, för man säger väl inte så?
Om det nu är så att man söker jobb där det är merit att man är svensk, och om det vidare är så att man säger "dem" i stället för "de" då kan det nog bli knepigt. "Dem här borden passar väl bra?"
/PeterO
|
|
|

2011-03-28, 01:10
|
|
|
Hej
Jag och min flickvän har blivit erbjudna samma sak och jag tänkte att det vore skoj att prata lite mer. Har du någon mailadress som man kan nå dig på?
|
|
|

2011-03-28, 08:59
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Jag och min flickvän har blivit erbjudna samma sak och jag tänkte att det vore skoj att prata lite mer. Har du någon mailadress som man kan nå dig på?
|
Om man registrerar sig här i forumet så kan man skicka privata meddelanden utan att man exponerar sin e-postadress.
/PeterO
|
|
|

2011-03-28, 21:25
|
|
|
gäst,
andre.holm@hotmail.se
mejl gäller där INTE MSN. då det är en annan adress isåfall.
Hör av dig snarast,
|
|
|

2011-04-05, 11:23
|
|
|
Hej!
Jag halka in här på den här sidan av en slump när ja satt och kika runt lite på boende i New York. Jag har nämligen också blivit kontaktad av samma företag  är det någon av er som vet ungefär vart restaurangen ska ligga?
/ Emilia
|
|
|

2011-04-05, 12:35
|
|
Ni har väl sett att det står en del om den här kedjan på
Darden Restaurants News - The New York Times
Bl a framgår det att de just har öppnat en ny restaurant på 505 Tuttle Creek Bldv, Manhattan. Obs att den ligger i KS dvs Kansas och inte på "vårat" Manhattan.
/PeterO
|
|
|

2011-04-06, 16:10
|
|
|
Anders på Greater Heights AB kontaktade mig om samma tjänst här om dagen, har ni hört något om ert resultat?
Får jag chansen att åka till New York skulle jag tuta och köra, resten fixar sig och om problem uppstår så är det bara att åka hem. Jag menar, hur svårt är det inte att ta sig in på den amerikanska arbetsmarknaden.
Håller tummarna får oss alla!
|
|
|

2011-04-07, 15:26
|
|
|
Greater Hights
Hej!
Dom ringde till mig med idag, tänkte höra om någon av er har lust att ge mig eran mejladress så kanske man kan prata ihop sig lite om det?  Man vet ju aldrig om vi kommer att åka tillsammans
/ Anna
annaez@live.se
|
|
|

2011-04-07, 16:21
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Later ju intressant. Det jag reagerade pa nar jag laste det forsta inlagget var forst och framst lonen. Det finns oftast inte pa kartan att restauranger betalar en fast lon + dricks. Speciellt i storre stader. Att fa 2500-3000 dollar per manad plus 100% dricks ar extremt ovanligt och en supermonsterlon for restaurangpersonal. Se till att kolla upp det mycket noga, ni som ansokt om jobbet.
Standard ar minimilon eller mindre plus dricks. De som tjanar riktigt bra med pengar i restaurangbranschen i NYC jobbar for 100% dricks och 2-3 dollar/hour. Om ni bara far en fast lon och lite smapengar av dricksen sa tank pa att 20000 SEK/manad ar en skitlon i NYC.
Kolla aven upp forsakringar och dylikt. Boende, var ar det ? Vilket omrade ? Transport ? Sjukforsakring maste ni ha. Om det inte erbjuds sa tank pa att ni tar en jatterisk om ni kor utan. Betelar dom allt vad galler visumet ? Hur lang tid ar kontraktet skrivet for ? Se ocksa till att foretaget ar en garant for att ni blir beviljade visum.
Dar har ni nagra fragor att stalla pa intervjun. Lycka till !
/mst
|
|
|

2011-04-07, 20:35
|
|
|
MST:
Bra frågor, ska antecknas och frågas på vad jag antar blir en träff innan avfärd (om man får jobbet dvs...)! Som gnällbälts-svensk är jag naturligt misstänksam och har liknande frågor innan jag sätter mig på ett plan till en annan kontinent. Bl.a. så är typen av visum ett frågetecken, arbetsvisum är mycket kostsamt för företaget så det är viktigt att man inte åker dit i god tro att allt är ordnat när man egentligen jobbar på ett turistvisum under provanställningen.
Sen ang. lönen. Vill bara poängtera att de som får chansen att åka, åker nog inte för en fet lön utan för upplevelsen. I mitt läge är nettolönen hälften av vad jag får ut i den bransch jag har högskoleutbildning inom men jag hade fortfarande valt New York hundra gånger om för att det är New York. Skit samma om man tjänar minimum, får bo i Bronx och käka nudlar varannan dag, passar det inte åker man hem och vill man stanna så har man ett skyddsnät i form av 23 andra svenskar i precis samma sits.
Anna:
Mycket bra förslag, jag drar iväg ett mail till dig
/ Mvh Kajsa
|
|
|

2011-04-07, 20:47
|
Reg.datum: apr 2011
Rykte: 0
|
hej hopp
Hej! Jag väntar oxå svar ifrån Greater hights=)
Vet ni något mer speciellt om jobbet?
Jag hoppas verkligen inte att det är en bluff....
Tänker på detta jobb heeela tiden!
Nått som är lite konstigt är att jag inte hittar någon info alls nånstans om att det skall öppnas en svensk restaurang i new york, manhattan..
Så jag skickade iväg ett mail till Darden restaurants och frågade helt enkel..
Hoppas jag skickade rätt bara haha;-P
min mail är zcharro@hotmail.com
|
|
|

2011-04-07, 20:48
|
Reg.datum: apr 2011
Rykte: 0
|
tjoho
jag har mailat dig oxå Anna och han, Andre tror jag han hette.
=)
|
|
|

2011-04-07, 20:57
|
|
|
Nu börjar det bli en liten skara...
och jag mailade dig också zcharro!
/ Kajsa
|
|
|

2011-04-08, 00:10
|
Reg.datum: apr 2010
Rykte: 3
|
Inget nytt..
Är det bara jag som reagerar över att det verkar vara väldigt många både här och på flera andra forum som blivit kontaktade och nästan blivit erbjudna jobb? Jag vill absolut inte gå så långt att jag kallar det en scam eller ens skumt men det kittlar minst sagt den misstänksamma delen av hjärnan!
Men visar det sig att allting är legit så lycka till med jobben! Öppnar det en restaurang med helt svensk inriktning på Manhattan är det mycket möjligt att jag besöker den på någon av resorna framöver.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|