ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-03-12, 18:55

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard Ta hem pengar
Jag undrar om nagon vet ifall det finns nagon grans over hur mycket pengar (kontanter i $) man kan ta med sig nar man reser fran usa till Sverige?
Eftersom man maste ga igenom en scanner sa lar de ju se hur mycket pengar man har pa sig?
Svara med citat

Gammal 2011-03-12, 20:30

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna Visa inlägg

Jag undrar om nagon vet ifall det finns nagon grans over hur mycket pengar (kontanter i $) man kan ta med sig nar man reser fran usa till Sverige?
Eftersom man maste ga igenom en scanner sa lar de ju se hur mycket pengar man har pa sig?
Det verkar inte finnas nagon specifik grans, men allt over 10000 USD maste redovisas. Las mer har :

https://help.cbp.gov/app/answers/det...cash/related/1

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-03-13, 01:39

Ant

Medlem
Ant är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard
Och så svenska Tullverket.

Kontanter vid resa - Tullverket [NS4 version]
Svara med citat

Gammal 2011-03-13, 18:03

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard Tack,
Tack for hjalpen. Nu vet jag inte vad jag ska gora. Kanske ar smartast att ga in pa ett bankkontor och fa pengarna overforda till mitt svenska bankkonto, men det lar ju kosta en del.
Svara med citat

Gammal 2011-03-13, 19:18

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Rör det sig om en större summa är en wire transfer det mest förnuftiga. Varför ta risken att ha en större summa pengar på sig vid en längre resa? Dumdristigt.

Gammal 2011-03-13, 23:14

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard wire
Citat:
Ursprungligen postat av malama Visa inlägg

Rör det sig om en större summa är en wire transfer det mest förnuftiga. Varför ta risken att ha en större summa pengar på sig vid en längre resa? Dumdristigt.
Jag har inget bankkonto pa en amerikansk bank och jag hittar inte pa nagon bank-sida om det ens ar mojligt att skicka pengar till Swe om jag inte ar kund. Jag kan kanske fraga en van (med bankkonto) ifall denne kan hjalpa mig. Det finns inga prislistor heller. Hur mycket kan det tankas kosta?
Svara med citat

Gammal 2011-03-14, 02:09

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Beror på banken hur mycket det kostar, och brukar inte vara något större belopp. Säkert under $100, och gissningsvis betydligt mindre. Kan också variera beroende på hur mycket pengar du skall skicka. Varför inte ta kontakt med en stor bank i ditt område och helt enkelt fråga dem hur de kan hjälpa dig? Det är troligt att de kräver att du måste öppna ett konto och ha pengarna där innan de kan skickas, men att öppna ett konto kostar inget.

Gammal 2011-03-14, 04:26

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Beror på banken hur mycket det kostar, och brukar inte vara något större belopp. Säkert under $100, och gissningsvis betydligt mindre. Kan också variera beroende på hur mycket pengar du skall skicka. Varför inte ta kontakt med en stor bank i ditt område och helt enkelt fråga dem hur de kan hjälpa dig? Det är troligt att de kräver att du måste öppna ett konto och ha pengarna där innan de kan skickas, men att öppna ett konto kostar inget.
Problemet i detta specifika fallet ar val snarare att oppna kontot. Jag gissar att Jonna saknar vissa nodvandiga dokument for att kunna oppna ett konto ? Dessutom sa kan man inte gora stora insattningar utan att kunna forklara var pengarna kommer ifran enligt lagen om penningtvatt. Alla stora transaktioner (brukade vara over 10000 USD) rapporteras till IRS och the Treasury Departement for att forhindra illegal verksamhet.

Skall kolla med mina bankkollegor om det finns nagot enkelt och lagligt satt att overfora medel fran USA till Sverige, men jag tvivlar pa att det kan goras utan pappersexercis och dokumentation for att utesluta internationell penningtvatt.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-03-14, 07:28

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Mycket möjligt (MST - allt vad du sade i första paragrafen). Och i så fall definitivt inte en god idé att blanda in en god vän. Men viktiga detaljer saknas (som säkert är av en för personlig natur för att lämnas ut här), t.ex. hur stort är beloppet, och var finns pengarna nu? I en bank? Kontanter? Och jag drar helt enkelt upp frågorna för att påpeka att det är nog knappast lämpligt att diskutera det här ämnet öppet eftersom känsliga uppgifter saknas.

Gammal 2011-03-15, 01:31

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard banker
Jag kan ju knappast vara ensam om det här problemet. Som aupair (med j1 visum) kan du tjäna 250 dollar i veckan vilket betalas ut i kontanter. Du kan stanna i 2 år. Då har du $26000 på 2 år. Då jag var aupair för några år sedan hade jag kvar 68% av min inkomst i kontanter som jag då tog hem till Sverige. Hade jag jobbat idag hade jag haft kvar motsvarande ca $17 900.

Med den agencyn reser ca 4000 aupairer per år. Jag bodde på manhattan där det finns gott om tillfällen att spendera pengar, men hade jag bott i ett bostadsområde där jag hade blivit tvungen att fråga värdfamiljen ifall jag kan få låna bilen för att ta mig till närmaste biograf hade jag haft ännu mer pengar med mig hem.

Jag har varit in på banker och hört mig för om konto för några mån sen. De hade inget konto som var gratis utan jag var tvungen att använda deras plastkort en gång i veckan för att inte bli debiterad en avgift. De debiterar istället butikerna när jag handlar med plastkortet. Detta kändes inte rätt eftersom det är i slutändan kunden som får betala i och med att butiker höjer priserna, dessutom tar inte alla butiker kort eller har ett belopp man måste överstiga för att få betala med kort.

Jag har missuppfattat detta med banker lite för jag trodde att de skulle vara glada över att ta hand om mina pengar men det verkar mest vara ett elände och något de ska ha betalt för. Jag får ju inte ens ränta och jag trodde banker ville ha pengar så de kunde låna ut pengar. Om ni känner till en bank som inte kostar något så vill jag gärna veta vilken jag ska gå till.

Några speciella dokument frågar de inte efter. De ville ha en faktura med min adress pa vilket jag inte hade då. Jag har prepaid mobiltelefon och inga fakturor hem. En telefon räkning kan man ha även fast man är i landet illegalt. Exempelvis Tmobile flex pay där man inte behöver uppge soc sec nr. Nu har jag soc sec nr men det är inget banken behöver heller, sa de.
Svara med citat

Gammal 2011-03-15, 01:46

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

Dessutom sa kan man inte gora stora insattningar utan att kunna forklara var pengarna kommer ifran enligt lagen om penningtvatt. Alla stora transaktioner (brukade vara over 10000 USD) rapporteras till IRS och the Treasury Departement for att forhindra illegal verksamhet.
/MST
Ifall jag hänger med charlie sheen en kväll och får en check på $30000, har jag då inte rätt att ta med mig pengarna hem? Hur kan de veta ifall jag talar sanning? Ifall jag säger att jag har fått pengarna som gåva så är väl det ett giltigt skäl vars sanningshalt de inte kan kolla upp? 10 000usd är verkligen inte mycket pengar.

På den blankett som ni hänvisar till kan jag inte ens se att det står att jag ska uppge var jag har fått pengarna ifrån men jag kanske inte är läskunnig.
Svara med citat

Gammal 2011-03-15, 01:59

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Mycket möjligt (MST - allt vad du sade i första paragrafen). Och i så fall definitivt inte en god idé att blanda in en god vän. Men viktiga detaljer saknas (som säkert är av en för personlig natur för att lämnas ut här), t.ex. hur stort är beloppet, och var finns pengarna nu? I en bank? Kontanter? Och jag drar helt enkelt upp frågorna för att påpeka att det är nog knappast lämpligt att diskutera det här ämnet öppet eftersom känsliga uppgifter saknas.
Du menar att en kompis inte skulle kunna sätta in $10 000 på ett svenskt konto och säga att det är en gåva, ifall de frågar på banken?

Jag har ca $20 000 i kontanter som befinner sig under madrassen.

Ett annat alternativ ifall jag inte vill bära på så mkt kontanter under resan borde väl vara att jag öppnar ett vanligt visa konto i usa och sedan tar ut pengarna i en vanlig bankomat när jag kommer till Sverige. Någon som vet hur pass dyrt det skulle bli? Hur mycket får man ta ut per dag?

Tack för hjälpen förresten. Det är roligt att någon orkar engagera sig.
Svara med citat

Gammal 2011-03-15, 03:23

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Jag kan ju knappast vara ensam om det här problemet. Som aupair (med j1 visum) kan du tjäna 250 dollar i veckan vilket betalas ut i kontanter.

Jag har varit in på banker och hört mig för om konto för några mån sen. De hade inget konto som var gratis utan jag var tvungen att använda deras plastkort en gång i veckan för att inte bli debiterad en avgift. De debiterar istället butikerna när jag handlar med plastkortet.

Jag har missuppfattat detta med banker lite för jag trodde att de skulle vara glada över att ta hand om mina pengar men det verkar mest vara ett elände och något de ska ha betalt för. Jag får ju inte ens ränta och jag trodde banker ville ha pengar så de kunde låna ut pengar. Om ni känner till en bank som inte kostar något så vill jag gärna veta vilken jag ska gå till.

Några speciella dokument frågar de inte efter. De ville ha en faktura med min adress pa vilket jag inte hade då. Jag har prepaid mobiltelefon och inga fakturor hem. En telefon räkning kan man ha även fast man är i landet illegalt. Exempelvis Tmobile flex pay där man inte behöver uppge soc sec nr. Nu har jag soc sec nr men det är inget banken behöver heller, sa de.
Au-pairer har inga problem att skaffa amerikanska bankkonton. Fraga vilken au-pair som helst. Dom kor oftast med direct deposit. Du ar nog mera ensam an vad du tror.

Vad galler bankkonto sa behover du inget checking account. Skaffa istallet ett savings account, eller ett money market account. Da far du ranta pa pengarna och du slipper alla plastkort. Men som sagt, problemet for dig ar nog inte vilken sorts konto du skall ha.

Jo, dom fragar efter specifika uppgifter. Din adress, ditt SSN-number eller ITIN-number, ditt State ID/drivers license etc. Jag jobbar for en bank. Vi ar skyldiga enligt lag att kontrollera alla kunder for att frohindra penningtvatt och andra brott relaterade till Patriot Act och Homeland Security. Det har galler alla tellers, personal bankers etc.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-03-15, 03:30

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Ifall jag hänger med charlie sheen en kväll och får en check på $30000, har jag då inte rätt att ta med mig pengarna hem? Hur kan de veta ifall jag talar sanning? Ifall jag säger att jag har fått pengarna som gåva så är väl det ett giltigt skäl vars sanningshalt de inte kan kolla upp? 10 000usd är verkligen inte mycket pengar.

På den blankett som ni hänvisar till kan jag inte ens se att det står att jag ska uppge var jag har fått pengarna ifrån men jag kanske inte är läskunnig.
Visst kan du ta emot 30000 av Charlie Sheen. Foljande kommer da att handa :

1. Du satter in pengarna pa ditt bankkonto.
2. Transaktionen registreras och flaggas, formodligen redan av den teller som skoter transaktionen. Saldot fryses tills vidare.
3. Du blir ombedd att forklara/bevisa varifran pengarna kommer.
4. Du sager att du fatt en personal check som gava av Charlie Sheen, vilket kan bevisas med en kopia av namnda check.
5. Myndigheterna kontrollerar da var Charlie Sheen fatt pengarna fran och ser att hans inkomster/tillgangar fran arbetsgivare/kapital mer an val tacker namnda check.
6. Ingen misstanke for brott foreligger.

I princip samma satt som anvands for gavor till handpenning for kop av hus. Pengasparet kontrolleras och verifieras innan pengarna tillats vara en del av huskopet. Normal praxis i USA.

/MST
Svara med citat

Gammal 2011-03-15, 03:36

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Du menar att en kompis inte skulle kunna sätta in $10 000 på ett svenskt konto och säga att det är en gåva, ifall de frågar på banken?

Jag har ca $20 000 i kontanter som befinner sig under madrassen.

Ett annat alternativ ifall jag inte vill bära på så mkt kontanter under resan borde väl vara att jag öppnar ett vanligt visa konto i usa och sedan tar ut pengarna i en vanlig bankomat när jag kommer till Sverige. Någon som vet hur pass dyrt det skulle bli? Hur mycket får man ta ut per dag?

Tack för hjälpen förresten. Det är roligt att någon orkar engagera sig.
Din kompis kan satta in pengar. Men han/hon maste visa varifran pengarna kommer. Annars vore det valdigt enkelt att tvatta pengar som brottsling, eller hur ?

Om du har ett checking account med tillkopplat VISA sa ar det inga problem att ta ut dom i en bankomat i Sverige. Men du ville ju inte oppna ett checking account med platskort i inlagget ovan ?

Jonna, istallet for att skriva har sa foreslar jag att du skickar ett PM till mig och berattar om du kan oppna ett bankkonto i USA eller ej. Oavsett vad svaret ar pa den fragan (och varfor, om svaret ar nej) sa skall jag forsoka hjalpa dig pa ett enkelt och lagligt satt. Men jag maste veta hela sanningen.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8